Możliwość opodatkowania 19% podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia w ramach prowadzonej (...)

Możliwość opodatkowania 19% podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług doradczych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2014 r. (data wpływu 8 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług doradczych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca na podstawie wpisu do CEIDG prowadzi od 2009 r. pozarolniczą działalność gospodarczą, polegającą między innymi na świadczeniu usług związanych z oprogramowaniem oraz usług doradztwa w zakresie informatyki. Zgodnie z wpisem do CEIDG, działalność gospodarcza Wnioskodawcy obejmuje działalność sklasyfikowaną pod następującymi kodami PKD:

  • 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem;
  • 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki;
  • 62.03.Z - Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi;
  • 62.09.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych;
  • 63.11.Z - Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność;
  • 63.12.Z - Działalność portali internetowych.

Dochody ze wskazanej powyżej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowuje na zasadach, określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Od września 2013 r. Wnioskodawca - na podstawie uchwały o powołaniu na stanowisko Członka Zarządu - wchodzi w skład Zarządu spółki X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Y (zwanej dalej ?Spółką?), jako jeden z czterech jej członków. Wnioskodawca, w ramach pełnionej funkcji Członka Zarządu, zajmuje się prowadzeniem spraw Spółki oraz reprezentowaniem jej na zewnątrz. Przy czym, zgodnie z umową Spółki, do składania oświadczeń w imieniu Spółki konieczne jest współdziałanie dwóch Członków Zarządu, bądź Członka Zarządu łącznie z prokurentem. Szczegółowo obowiązki Wnioskodawcy, jako Członka Zarządu reguluje zawarta ze Spółką umowa o świadczenie usług zarządzania. Zgodnie z jej postanowieniami, oprócz obowiązków Członka Zarządu Spółki wynikających z Kodeksu Spółek Handlowych do zadań Wnioskodawcy w szczególności należy:

  1. udział w bieżącym zarządzaniu sprawami finansowymi i prawno-organizacyjnymi Spółki (z wyłączeniem projektów technicznych),
  2. udział w sporządzaniu rocznych sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z działalności Spółki i przedstawianie ich zgromadzeniu wspólników,
  3. udział w sporządzaniu rocznych planów biznesowych,
  4. tworzenie pozytywnego wizerunku Spółki na rynku.

Za wykonywanie tych obowiązków ww. umowa przewiduje dla Wnioskodawcy wynagrodzenie, opodatkowane według skali podatkowej, jako działalność wykonywana osobiście.

Jednocześnie, Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł ze Spółką umowę o świadczenie usług consultingowych (dalej jako: ?Umowa?). Umowa obowiązuje od dnia 1 listopada 2013 r. Zgodnie z postanowieniami Umowy, do głównych zadań Wnioskodawcy jako Konsultanta należy doradztwo w zakresie projektów informatycznych Spółki w celu zapewnienia efektywnych rozwiązań w zakresie usług świadczonych przez Spółkę oraz koordynacja rozwoju tych rozwiązań.

Ponadto do obowiązków i zadań Wnioskodawcy należą w szczególności:

  1. rozważanie wymagań oraz celów danego projektu IT,
  2. przedstawienie zalecanego rozwiązania (po przeprowadzeniu analizy), zarówno pod względem oprogramowania wykorzystywanego do utworzenia rozwiązania oraz tego, jak technologia ta będzie zaprojektowana do samego końca,
  3. odpowiedzialność za terminową i dokładną realizację projektów technicznych wobec klientów Spółki,
  4. udzielanie wskazówek i zaleceń zespołowi projektowemu IT, nadzór nad projektami IT, zapewnianie jakości projektów IT dostarczanych klientom Spółki,
  5. wspieranie i zachęcanie członków zespołu projektowego IT w ich pracy, tak by mogli oni zmaksymalizować swój potencjał, rozwijać swoje umiejętności, poprawić swoje wyniki,
  6. nadzorowanie projektów IT Spółki z technicznego punktu widzenia i zapewnienie odpowiedniej porady.

Jednocześnie w Umowie podkreślono, że zalecenia Wnioskodawcy mają charakter wyłącznie doradczy a Spółka w żaden sposób nie jest nimi związana.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy wynagrodzenie przysługujące Wnioskodawcy za wykonywanie usług consultingowych (doradczych) na rzecz Spółki będzie przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, określonym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i czy uzyskane z tego tytułu dochody mogą być opodatkowane podatkiem liniowym, zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy Wnioskodawca świadcząc na rzecz Spółki usługi consultingowe (doradcze), inne niż usługi zarządzania, jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług i jako taki uprawniony jest do wystawiania za nie faktur VAT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone numerem 1, natomiast odnośnie pytania oznaczonego numerem 2 w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z usług consultingowych świadczonych na rzecz Spółki, którą zarządza na podstawie odrębnej umowy, stanowić będą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy i mogą być opodatkowane podatkiem liniowym, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W pierwszej kolejności w celu określenia, czy ww. przychody mogą zostać opodatkowane jako przychody z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej należy rozważyć, czy usługi, które Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki na podstawie Umowy consultingowej, spełniają definicję pozarolniczej działalności gospodarczej w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 5a pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozarolnicza działalność gospodarcza to między innymi zarobkowa działalność usługowa, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust 1 pkt 1, 2 i 4-9. Dodatkowo, ustawodawca w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawarł katalog negatywnych przesłanek, których łączne spełnienie uniemożliwia uznanie czynności jako wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. Przesłanki te są następujące:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W odniesieniu do usług consultingowych (doradczych) świadczonych przez Wnioskodawcę już pierwsza z negatywnych przesłanek nie zachodzi, gdyż zgodnie z Umową Wnioskodawca odpowiada za rezultaty świadczonych usług doradczych wobec Spółki oraz jej klientów. Ponadto usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę, ze względu na ich charakter, nie wymagają ich wykonywania w miejscu wyznaczonym przez zlecającego, tj. przez Spółkę. Umowa nie zawiera też precyzyjnego określenia miejsca i czasu wykonywania usług, który jest determinowany przez skuteczną, precyzyjną i efektywną ich realizację. W przypadku niezadowolenia po stronie Spółki ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług w każdej chwili może ona wypowiedzieć Umowę, jedynie więc świadczenie wysokiej jakości usług przez Wnioskodawcę zapewni Mu dalszą możliwość ich świadczenia.

Z tej przyczyny uznać należy, że Wnioskodawca ponosi pełne ryzyko ekonomiczne prowadzonej działalności.

Zauważyć jednocześnie należy, że art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wymaga spełnienia wszystkich powyższych przesłanek łącznie, podczas gdy Wnioskodawca nie spełnia nawet jednej z nich. Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że do opisanego stanu faktycznego nie ma zastosowania wyłączenie zapisane w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca prowadzi we własnym imieniu i na własne ryzyko, w sposób ciągły i zorganizowany działalność usługową, polegającą na świadczeniu usług związanych z oprogramowaniem oraz usług doradztwa w zakresie informatyki. Przychody z tej działalności nie mogą być przy tym kwalifikowane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności nie mogą być potraktowane jako przychody z działalności świadczonej osobiście.

Należy w szczególności zaznaczyć, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi doradcze nie powinny zostać zakwalifikowane do działalności świadczonej osobiście jako ?przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej? ( art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), bowiem Umowa o świadczenie usług consultingowych jest umową o zakresie całkowicie odmiennym od umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego, czy też umowy o podobnym charakterze. Zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach Umowy o świadczenie usług consultingowych jest odrębny od zakresu obowiązków Wnioskodawcy jako Członka Zarządu, wykonywanych na podstawie powołania i umowy o świadczenie usług zarządzania. Umowa o świadczenie usług consultingowych nie przewiduje żadnych czynności zarządczych.

W ocenie Wnioskodawcy, usługi w zakresie doradztwa projektowego i technicznego nadzorowania projektów definitywnie pozbawione są charakteru zarządczego czy też menadżerskiego. Umowa o świadczenie usług consultingowych skupia się przede wszystkim na doradztwie w zakresie technicznych aspektów realizowanych przez Spółkę projektów informatycznych. Czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach tej Umowy realizowane są z wykorzystaniem Jego eksperckiej wiedzy z zakresu IT i nie są w żaden sposób związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Co więcej, przy wykonywaniu usług z zakresu doradztwa informatycznego nie ma żadnego znaczenia fakt, że Wnioskodawca pozostaje Członkiem Zarządu Spółki. Usługi te mogłyby być wykonywane również przez każdą inną osobę, posiadającą wiedzę ekspercką z zakresu IT w takim stopniu jak Wnioskodawca.

W ramach zawartej Umowy o świadczenie usług consultingowych, Wnioskodawcy nie zostało zlecone zarządzanie przedsiębiorstwem, a więc umowa ta pozbawiona będzie podstawowego elementu charakterystycznego dla umów mających za przedmiot usługi zarządzania.

Obowiązki Wnioskodawcy, jako Członka Zarządu, nie pokrywają się zaś w żadnej mierze z zakresem i istotą usług doradczych, które w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz Spółki. Wyklucza to uznanie Umowy o świadczenie usług consultingowych za umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umowę podobną. Co za tym idzie, przychody uzyskiwane za świadczenie usług consultingowych winny być na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikowane do źródła przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej. Jako takie, przychody te mogą być również opodatkowane 19% podatkiem liniowym (art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy co do zasady mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zobowiązani są jednak do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Ponieważ Wnioskodawca nie pozostawał i nie pozostaje ze Spółką w stosunku pracy, nie znajdą zastosowania przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania dochodów uzyskiwanych w ramach działalności gospodarczej stawką 19%, przewidziane w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że z uwagi na przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawa, Wnioskodawca spełnia warunki do opodatkowania usług consultingowych (doradztwa), wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, podatkiem liniowym, przy jednoczesnym opodatkowaniu według skali podatkowej przychodów z działalności wykonywanej osobiście osiąganych w ramach umowy o świadczenie usług zarządzania.

Stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone w wielu interpretacjach indywidualnych, między innymi wydanych przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:
    • z dnia 15 marca 2010 r., Nr IPPB1/415-982/09-2/AG,
    • z dnia 20 stycznia 2011 r., Nr IPPB1/415-970/10-4/EC,
    • z dnia 27 października 2011 r., Nr IPPB1/415-754/11-2/JB,
    • z dnia 20 grudnia 2011 r., Nr IPPB1/415-885/11-2/IF,
    • z dnia 23 grudnia 2011 r., Nr IPPB1/415-867/11-4/IF,
    • z dnia 16 marca 2012 r., Nr IPPB1/415-113/12-2/MS,
    • z dnia 9 maja 2012 r., Nr IPPB1/415-202/12-4/ES oraz
    • z dnia 17 stycznia 2013 r., Nr IPPB1/415-1503/12-4/EC;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach:
    • z dnia 4 listopada 2011 r., Nr IBPBI/1/415-848/11/ZK oraz
    • z dnia 21 stycznia 2013 r., Nr IBPBI/1/415-1323/12/ZK;

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy:
    • z dnia 5 grudnia 2008 r., Nr ITPB1/415-526b/08/IG,
    • z dnia 3 lutego 2011 r., Nr ITPB1/415-1050c/10/MR;

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 września 2013 r., Nr ILPB1/415-743/13-2/AA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienić należy, że niniejsza interpretacja oparta została na przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika