1) Czy prawidłowe było stosowanie przez Wnioskodawczynię stawki zryczałtowanego podatku dochodowego (...)

1) Czy prawidłowe było stosowanie przez Wnioskodawczynię stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 5,5% dla wydobywanych przez Nią materiałów oraz ich transportu samochodami o ładowności powyżej 2 ton w roku 2009 i 2011? 2) Czy prawidłowe jest stosowanie stawki 3% dla dostawy piasku zakupionego od innego kontrahenta w roku 2009 i 2011?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2012 r. (data wpływu 15 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 lutego 2013 r. (data wpływu 15 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stosowania w 2009 r. stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2012 r. do tut. Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m. in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 1 lutego 2013 r., Nr IPTPB1/415-692/12-2/MD, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 1 lutego 2013 r. skutecznie doręczono w dniu 8 lutego 2013 r., następnie w dniu 15 lutego 2013 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 14 lutego 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydobywania żwiru i piasku, oraz gliny i kaolinu (PKD 08.12.Z), rozbiórki i burzenia obiektów budowlanych (PKD 43.11.Z), przygotowania terenów pod budowę (PKD 43.12.Z), pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 43.99.Z), sprzedaży hurtowej drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego (PKD 46.73.Z) oraz transportu drogowego towarów (PKD 49.41.Z). W zaświadczeniu regon rodzaj przeważającej działalności wg PKD 2007 został określony jako 08.12.Z wydobywanie żwiru i piasku oraz wydobywanie gliny i kaolinu.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność indywidualnie, opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych w formie zryczałtowanej - prowadząc ewidencję przychodów.

Wnioskodawczyni posiada koncesję na działalność w zakresie wydobycia kopalin i prowadzi działalność zgodnie z odpowiednimi przepisami, w tym w szczególności zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. prawo geologiczne i górnicze. Wnioskodawczyni prowadzi prace przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Przedmiotem sprzedaży jest dostawa wydobytego materiału wraz z usługą transportową samochodami o ładowności powyżej 2 ton. W wystawianych przez Wnioskodawczynię fakturach widnieje treść (przykładowo): I. 1 Pospółka/piasek, 2. Transport, II. Usługa transportowa, III. Usługa transportowa wraz z materiałem. Poza tym Wnioskodawczyni dokonuje zakupu piasku od innego kontrahenta i odsprzedaje go - na fakturach pisze wtedy: dostawa piasku lub: dostawa piasku wraz z transportem.

Klasyfikacja statystyczna działalności będącej przedmiotem wniosku według PKWiU, wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie PKWiU to:

  • dla wydobycia kopalin: piasku i żwiru ? 08.12.1 (pozostałe produkty górnictwa i wydobywania),
  • dla handlu ? 47.00.49, 46.73.1, 46.73.16.

W piśmie z dnia 13 lutego 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni doprecyzowała, iż klasyfikacja statystyczna działalności będącej przedmiotem wniosku w roku 2011, według PKWiU, wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie PKWiU to:

  • dla wydobycia kopalin: piasku i żwiru ? 08.12.1 (pozostałe produkty górnictwa i wydobywania),
  • dla handlu ? 47.00.49, 46.73.1, 46.73.16.

Natomiast klasyfikacja statystyczna działalności będącej przedmiotem wniosku w roku 2009, według PKWiU, wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie PKWiU to:

  • dla wydobycia kopalin: piasku i żwiru ? 14.2,
  • dla handlu ? 51.53.24, 52.46.16.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe było stosowanie przez Wnioskodawczynię stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 5,5% dla wydobywanych przez Nią materiałów oraz ich transportu samochodami o ładowności powyżej 2 ton w roku 2009 i 2011?
  2. Czy prawidłowe było stosowanie stawki 3% dla dostawy piasku zakupionego od innego kontrahenta w roku 2009 i 2011?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na ww. pytania dotyczące 2009 r., Natomiast w odniesieniu do 2011 r. wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 6 ust. l ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych. W myśl art. 12 ust. l pkt 4 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

W art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy pojęcie ?działalności wytwórczej? zdefiniowane zostało jako działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.

Zdaniem Wnioskodawczyni, Jej działalność, na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy zakwalifikować do działalności wytwórczej w rozumieniu art. 4 ust. l pkt 4 tejże ustawy. W przypadku działalności wykonywanej przez Wnioskodawczynię, wytwórczość polega na wytwarzaniu nowych produktów jakimi są pospółka i piach, wydobyte oddzielone od gruntu, z jakiego zostały wydobyte, a następnie dostarczanie ich i sprzedaż zleceniodawcy.

Na podstawie art. 12 ust. l pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej. Zdaniem Wnioskodawczyni, do przedmiotowej działalności, miała zastosowanie w 2009 r. stawka podatku zryczałtowanego w wysokości 5,5%, ponieważ zleceniodawcy Wnioskodawczyni zamawiali często dostawę opisanych materiałów wraz z transportem. Wnioskodawczyni wystawiała również faktury na usługę transportową, ponieważ usługa transportowa wykonywana była samochodami o ładowności powyżej 2 ton, to również zgodnie z art. 12 ust. l pkt 4 lit. a) ww. ustawy, Jej zdaniem, ww. usługa była w 2009 r. opodatkowana stawką ryczałtu w wysokości 5,5%.

Natomiast w przypadku kupna od innego kontrahenta piasku i dalszej odsprzedaży tego materiału, zdaniem Wnioskodawczyni, taka sprzedaż opodatkowana była w 2009 r. ryczałtem w wysokości 3%, zgodnie z art. 12 ust. l pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym jako przychód z działalności usługowej w zakresie handlu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych, w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej ?spółką?.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Natomiast stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% z działalności usługowej w zakresie handlu.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 4 ust. 1 pkt 3 i 4 precyzuje, co należy rozumieć przez działalność usługową w zakresie handlu i działalność wytwórczą.

Działalnością usługową w zakresie handlu jest - jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 3 tej ustawy - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy, sformułowanie ?sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym? oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową ?przetwarzać? to ?przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę, przekształcać, przeobrażać? (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Natomiast działalność wytwórcza oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydobywania żwiru i piasku oraz gliny i kaolinu (PKD 08.12.Z), rozbiórki i burzenia obiektów budowlanych (PKD 43.11.Z), przygotowania terenów pod budowę (PKD 43.12.Z), pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 43.99.Z), sprzedaży hurtowej drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego (PKD 46.73.Z) oraz transportu drogowego towarów (PKD 49.41.Z).

Wnioskodawczyni posiada koncesję na działalność w zakresie wydobycia kopalin i prowadzi działalność zgodnie z odpowiednimi przepisami, tym w tym w szczególności zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. prawo geologiczne i górnicze. Wnioskodawczyni prowadzi prace przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Poza tym Wnioskodawczyni dokonuje zakupu piasku od innego kontrahenta i odsprzedaje go - na fakturach pisze wtedy: dostawa piasku lub: dostawa piasku wraz z transportem.

Klasyfikacja statystyczna działalności w 2009 r., według PKWiU, wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie PKWiU to:

  • dla wydobycia kopalin: piasku i żwiru ? 14.2,
  • dla handlu ? 51.53.24, 52.46.16.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny w świetle obowiązujących przepisów prawa, działalność polegająca na wydobywaniu przez Wnioskodawczynię piasku i żwiru jest w istocie działalnością wytwórczą, z której przychody podlegają opodatkowaniu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, całość usługi sprzedaży wydobytego przez Wnioskodawczynię piasku i żwiru wraz z transportem w 2009 r. należało opodatkować stawką ryczałtu w wysokości 5,5%.

Natomiast przychody uzyskane ze sprzedaży piasku nabytego uprzednio od innego kontrahenta (bez usługi transportowej), w 2009 r. należało opodatkować jako towar handlowy, stawką w wysokości 3%, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. ustawy.

W przypadku zaś sprzedaży piasku nabytego uprzednio od innego kontrahenta wraz z usługą transportową, świadczoną przez Wnioskodawczynię, należało opodatkować w 2009 r. następująco:

  • przychód uzyskany ze sprzedaży piasku (towaru) - według stawki 3% (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. ustawy),
  • przychód uzyskany z tytułu usługi transportowej - według stawki 5,5% (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika