Zwolnienia z opodatkowania środków otrzymanych z dotacji

Zwolnienia z opodatkowania środków otrzymanych z dotacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków otrzymanych z dotacji ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 22 stycznia 2014 r., Nr IPTPB1/415-734/13-2/AP, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 22 stycznia 2014 r. (data doręczenia 27 stycznia 2014 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 31 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. We własnym zakresie wybudował budynek usługowo-garażowo-magazynowy wraz z budowlami otaczającymi na swojej działce mieszczącej się w miejscowości X. Realizacja inwestycji miała miejsce w latach 2010-2011. Oddanie budynku do użytku nastąpiło w dniu 31 maja 2011 r.

W związku z realizacją inwestycji Wnioskodawca zdecydował się ubiegać o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W tym celu został utworzony projekt nr ? o nazwie ??? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa: 1. Przedsiębiorczość i innowacje, Nr i nazwa Działania/Poddziałania/Schemat: 1.2 Dotacje inwestycyjne dla mikroprzedsiębiorstw. Przydziałem środków w ramach wymienionego programu zajmują się: Zarząd Województwa (Instytucja Zarządzająca) oraz Agencja Wspierania Przedsiębiorczości (Instytucja Pośrednicząca II stopnia). Projekt obejmował wybudowanie budynku, budowli towarzyszących oraz zakup wyposażenia.

Zgodnie z właściwą procedurą został złożony wniosek o dofinansowanie, w wyniku którego w dniu 12 listopada 2010 r. została podpisana umowa z Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, zmieniana następnie kolejnymi aneksami dotyczącymi, m.in. zakresu inwestycji objętego dotacją, kwoty przyznanych środków, czy daty zakończenia realizacji projektu. Ostateczny stopień finansowania wydatków dotacją został określony dopiero po zakończeniu inwestycji, gdy była znana kwota poniesionych w związku z nią wydatków oraz po złożeniu i weryfikacji wniosku o płatność. Ostatnie zakupy wyposażenia budynku, w stosunku do których Wnioskodawca chciał ubiegać się o dofinansowanie, miały miejsce w grudniu 2012 r. W związku z tym, wniosek o płatność został złożony w kwietniu 2013 r. i był weryfikowany do końca lipca 2013 r. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie, w wyniku czego dotacja została przyznana w kwocie określonej pismem z dnia 31 lipca 2013 r. i wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawcy w sierpniu 2013 r. Środki pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.

Do momentu podjęcia decyzji przez instytucje pośredniczące w sprawie przyznania dotacji, poprzedzonej złożeniem przez Wnioskodawcę wniosku o płatność, nie była znana zarówno wysokość, jak i zakres dotacji. W związku z powyższym, Wnioskodawca po oddaniu do użytku budynku i budowli towarzyszących dokonywał odpisów amortyzacyjnych od pełnej wartości początkowej, które były w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Również inne zakupy i koszty, które nie były wliczane do wartości początkowej środków trwałych, a które zostały ostatecznie w części sfinansowane dotacją otrzymaną w 2013 r. były w dacie poniesienia zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Wnioskodawca rozlicza się z podatku dochodowego od osób fizycznych za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Formą opodatkowania Wnioskodawcy jest podatek liniowy, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stan ten obowiązywał także w latach realizacji inwestycji, tj. od 2010 r. i trwa do chwili złożenia wniosku. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Wszystkie wydatki objęte wnioskiem o płatność były wyrażone w kwotach netto.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 31 stycznia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że umowa o dofinansowanie wymienia cele, na jakie środki mają być wydatkowane. Dotyczy wybudowania i wykończenia budynku w miejscowości X na działce należącej do Wnioskodawcy, wybudowania budowli towarzyszących oraz zakupu wyposażenia tych obiektów. W szczególności umowa zawiera szereg warunków uznania wydatków za kwalifikowalne, m.in.: niezbędność wydatków dla prawidłowej realizacji projektu, wskazanie wydatków w harmonogramie rzeczowo-finansowym, poniesienie wydatków w okresie kwalifikowalności, zweryfikowanie i zatwierdzenie wydatków przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia, prawidłowe udokumentowanie wydatków. Zgodnie z umową zostały dofinansowane następujące wydatki: zakup usług budowlanych związanych z pracami przygotowawczymi, budową i wykończeniem budynku i budowli otaczających, zakup materiałów budowanych i wykończeniowych (m.in.: pustaki, gips, farby, stolarka okienna, drzwi wewnętrzne i zewnętrzne, gres, glazura, styropian, kostka brukowa, kostka granitowa, płytki dywanowe, balustrady, brama zewnętrzna, elementy instalacji elektrycznej, wodociągowej, c.o.), zakup wyposażenia budynku (m.in.: wycieraczka szczotkowa, szafy ubraniowe, krzesła, regały paletowe, zabudowa gabinetu, wiertarka stołowa, odkurzacz, oprogramowanie AutoCAD). Realizacja projektu miała miejsce w oparciu o harmonogram rzeczowo-finansowy, stanowiący załącznik do umowy, zawierający wyszczególnienie wydatków objętych projektem. Wydatki ostatecznie dofinansowane zostały szczegółowo wymienione we wniosku o płatność z dnia 26 lipca 2013 r., który został zaakceptowany w całości przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia i na jego podstawie została dokonana płatność dotacji. Wskazano również, że dofinansowanie obejmowało zarówno wydatki poniesione przed dniem podpisania umowy, tj. 12 listopada 2010 r., jak i po tym dniu. Umowa stanowi, że beneficjent otrzyma dofinansowanie w formie refundacji wydatków w postaci zwrotu części poniesionych wydatków kwalifikowalnych na zasadach i warunkach w niej określonych. Zgodnie z umową okres kwalifikowalności wydatków rozpoczynał się w dniu 15 stycznia 2010 r., a kończył w dniu 30 czerwca 2011 r. (ostatecznie koniec okresu kwalifikowalności wydatków został na mocy aneksów do umowy ustalony na dzień 30 czerwca 2013 r.). Wydatki objęte dofinansowaniem zostały poniesione w czasie trwania powyższego okresu. Pierwsze faktury dotyczące wydatków kwalifikowalnych (za prace budowlane) zostały wystawione w marcu 2010 r. Dodatkowo wskazano, że wydatki związane z budową i wykończeniem budynku i budowli otaczających zostały uwzględnione w wartości początkowych następujących środków trwałych: budynek biurowo-garażowo-magazynowy (wprowadzone do ewidencji z dniem 31 maja 2011 r.), budowle-otoczenie budynku (wprowadzona do ewidencji z dniem 31 maja 2011 r.), instalacja elektryczna w budynku X (wprowadzony do ewidencji z dniem 22 grudnia 2011 r.), regały magazynowe (wprowadzone do ewidencji z dniem 23 listopada 2011 r.), wartość niematerialna i prawna - program AutoCAD LT 2012/s (wprowadzona do ewidencji z dniem 21 listopada 2011 r.). Wydatki niestanowiące środków trwałych lub stanowiące nisko cenne składniki majątku o wartości początkowej nieprzekraczającej 3.500 zł zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na bieżąco, ewentualnie ujęte w ewidencji wyposażenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

  1. Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych?
  2. W jaki sposób należy dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaniem w 2013 r. dotacji na pokrycie części wydatków poniesionych w latach 2010-2012?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. Natomiast wniosek w zakresie pytania nr 2 zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja otrzymana przez Niego jest dochodem wolnym od podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.; zwanej dalej ?updof?). Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dokonując interpretacji tego unormowania należy stwierdzić, że nacisk położony w nim został na ?pochodzenie środków bezzwrotnej pomocy?, co wskazuje pierwotne źródło, z którego uzyskuje się dochód (pochodzić - miejsce, z którego dana rzecz się wywodzi). Dla ustalenia zakresu zwolnienia nie powinien mieć przez to znaczenia przyjęty mechanizm wypłaty, a w szczególności ? zasada prefinansowania. Jest to bowiem kwestia techniczna, która w żadnym razie nie zmienia faktycznego (pierwotnego) źródła finansowania określonych dochodów (w istocie wydatków reagujących cele odpowiedniego programu).

Aby skorzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 updof, podatnik musi otrzymać środki bezzwrotnej pomocy bezpośrednio od jednego z podmiotów udzielających tej pomocy, bądź od podmiotu uprawnionego do jej rozdziału. Istotą tego zwolnienia jest uniknięcie opodatkowania podmiotu, po stronie którego nastąpiło przysporzenie majątkowe, w związku z uzyskaną bezzwrotną pomocą. Wówczas środki, które mają w założeniu służyć realizacji konkretnego przedsięwzięcia, nie będą pomniejszane o należny podatek, a w całości zostaną przeznaczone na realizację finansowanego zadania. Należy zaznaczyć, że środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy w założeniu mają za zadanie finansowanie działań popieranych przez Wspólnotę w ramach programów pomocowych, a nie budżetów poszczególnych państw za pośrednictwem podatków. Ta sama zasada dotyczy również i pozostałych środków pomocowych, finansowanych przez inne instytucje pozarządowe lub gminy. Zatem, zasady tej nie może niweczyć przyjęty model dystrybucji tejże pomocy przez poszczególne państwa członkowskie dla jej beneficjentów, tj. podmiotów bezpośrednio realizujących zadania i cele, na które przeznaczone zostały określone środki pomocowe.

Wyrazem przedstawionej wyżej zasady jest bez wątpienia powołany już przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 updof, z którego wynika, że aby podatnik uzyskał określone w nim zwolnienie podatkowe z tytułu otrzymania ww. środków, musi spełnić łącznie następujące warunki:

  • zagraniczne pochodzenie (od określonych w nim podmiotów);
  • bezzwrotny charakter środków finansowych,
  • bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego z przedmiotowych środków.

W opisywanym stanie faktycznym niewątpliwie przesłanki te zostały spełnione. Z treści analizowanego art. 21 ust. 1 pkt 46 updof wynika, że zwolniony od podatku, przy założeniu spełnienia pozostałych wymogów, jest dochód wyłącznie tego podatnika, który realizuje cel programu finansowanego ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej (pochodzących od wskazanych w nim podmiotów, tj. rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych organizacji finansowych).

Czy zatem, gdy bezpośredni beneficjent otrzyma środki pomocowe za pośrednictwem instytucji wdrażającej, która przekaże podatnikowi środki pozyskane z budżetu państwa, i która następnie odzyska te środki po zrealizowaniu i rozliczeniu projektu, tj. po zrefundowaniu ich przez budżet Unii Europejskiej, zobowiązany będzie do uiszczenia podatku od tak otrzymanych środków (osiągniętego dochodu)? Zaakceptowanie takiego stanowiska byłoby równoczesną zgodą na to, że możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia podatkowego ustanowionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 updof, byłaby zależna nie od ustanowionych w nim warunków, ale od przyjętego w państwie członkowskim modelu dystrybucji środków pomocowych, który jest niezależny od podatnika, i na ustanowienie którego ten ostatni nie ma jakiegokolwiek wpływu.

Mając zatem na względzie treść analizowanego przepisu wydaje się, że dla prawidłowej jego wykładni takie rozumienie nie jest dopuszczalne. Przepisy organizacyjne, techniczne, nie mogą bowiem niweczyć zasady, że środki pomocowe są wolne od podatku dochodowego.

Zawarty w art. 21 ust. 1 pkt 46 updof wymóg zagranicznego pochodzenia środków bezzwrotnej pomocy rozumieć należy w ten sposób, że jest on zachowany także i wtedy, gdy przedmiotowe środki w ostatecznym rozrachunku pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Nie stoi na przeszkodzie takiemu rozumieniu tego pojęcia fakt, że uprzednio są one wykładane przez budżet państwa członkowskiego, a następnie w zależności od przyjętego w danym kraju modelu rozdziału tych środków, są one refundowane przez bezzwrotne publiczne środki Wspólnoty Europejskiej. Tylko takie rozumienie analizowanego art. 21 ust. 1 pkt 46 updof jest zgodne z celem ustanowionego w tym przepisie zwolnienia, a jednocześnie, co na gruncie prawa podatkowego ma przesadzające znaczenie, jest również zgodne z literalnym brzmieniem tego przepisu. Podkreślić zatem należy, że omawiany przepis nie wymaga, by uzyskane przez podatnika środki pomocowe były uzyskane bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej czy innego wymienionego w tym przepisie podmiotu, tj. nie zakazuje on, by dany projekt nie mógł być sfinansowany poprzez zrefundowanie poniesionych uprzednio przez budżet państwa członkowskiego na ten cel środków. Zatem, zwolniony od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 updof będzie dochód tego podatnika, który bezpośrednio realizuje cel programu, na który przeznaczone zostały środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Przy czym, skorzystaniu z przedmiotowego zwolnienia nie stoi na przeszkodzie ta okoliczność, że podatnik otrzymał te środki z budżetu państwa, które w ostatecznym rozrachunku zrefundowane zostaną z publicznych środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Powyższe stanowisko było wielokrotnie potwierdzane zarówno w wyrokach sądów administracyjnych, jak i w doktrynie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych ? zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych ? nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  • pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 powołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 136 cyt. ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Rozważając charakter środków pieniężnych, o których mowa w ww. przepisach, należy odnieść się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 powyższej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b), tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1).

Należy tutaj dodać, że funduszami strukturalnymi są fundusze tworzone w budżecie Unii Europejskiej umożliwiające pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (poprawa struktury). Są one wskazane w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającym rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 25 ze zm.).

W latach 2007-2013 działały dwa fundusze strukturalne:

  • Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (rozporządzenie (WE) Nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999; Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 1 ze zm.);
  • Europejski Fundusz Społeczny (rozporządzenie (WE) Nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1784/1999; Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., s. 12 ze zm.).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 ww. ustawy, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej ?płatnościami?, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, że w świetle przepisów ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Stosownie do art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (?).

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. We własnym zakresie wybudował budynek usługowo-garażowo-magazynowy wraz z budowlami otaczającymi na swojej działce. Realizacja inwestycji miała miejsce w latach 2010-2011. Oddanie budynku do użytku nastąpiło w dniu 31 maja 2011 r. W związku z realizacją inwestycji Wnioskodawca zdecydował się ubiegać o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z właściwą procedurą został złożony wniosek o dofinansowanie, w wyniku którego w dniu 12 listopada 2010 r. została podpisana umowa z Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, zmieniana następnie kolejnymi aneksami dotyczącymi, m.in. zakresu inwestycji objętego dotacją, kwoty przyznanych środków, czy daty zakończenia realizacji projektu. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie, w wyniku czego dotacja została przyznana w kwocie określonej pismem z dnia 31 lipca 2013 r. i wpłynęła na rachunek bankowy Wnioskodawcy w sierpniu 2013 r. Środki pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.

Mając na względzie opis stanu faktycznego, jego uzupełnienie oraz cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, że ta część otrzymanego dofinansowania, która nie została przeznaczona na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych, a która pochodziła ze środków europejskich, będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wskazano bowiem we wniosku Wnioskodawca był beneficjentem środków pochodzących z Unii Europejskiej. Natomiast część ww. dofinansowania, która pochodziła z dotacji z budżetu państwa, stanowi przychód zwolniony z opodatkowania tym podatkiem na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.

W konsekwencji, powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma na gruncie przedmiotowej sprawy zastosowania. Nie otrzymuje bowiem bezzwrotnej pomocy, co warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie cytowanego wyżej przepisu.

Zaznaczyć ponadto należy, że ww. dofinansowanie w części przeznaczonej na wydatki inwestycyjne (a więc przeznaczone na zakup lub wytworzenie albo ulepszenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) nie stanowi, jak już wskazano, przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, środki te nie mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Ponadto należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę wyroki sądów administracyjnych dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. ? Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.), źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Z uwagi na powyższe przywołane wyroki sądów administracyjnych, nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika