Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej wydatków (...)

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej wydatków ponoszonych ze środków własnych w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej wydatków ponoszonych ze środków własnych w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 19 lutego 2014 r., Nr IPTPB1/415-761/13-2/AP, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 19 lutego 2014 r. (data doręczenia 24 lutego 2014 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą ?, w zakresie edukacji i doradztwa, opodatkowaną podatkiem liniowym. Zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przeważającym rodzajem działalności firmy wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) jest działalność pod kodem PKD 8559B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca z dniem 30 kwietnia 2013 r. został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta X pod numerem ewidencyjnym ? i nazwą?. Posiada także wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy pod numerem ewidencyjnym ?, data wpisu 28 sierpnia 2009 r.

Wnioskodawca w ramach działalności między innymi realizuje projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego ? Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 (EFS PO KL).

Na warunkach określonych w umowach na realizację projektów w ramach EFS POKL instytucje pośredniczące/wdrażające przyznają Wnioskodawcy dofinansowanie w formie dotacji na realizację projektów w wartości stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Finansowanie projektów odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85% kosztów kwalifikowanych) i budżetu państwa (15% kosztów kwalifikowanych).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Otrzymana kwota dotacji zostaje w 100% przeznaczona na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektów obejmujących zakup towarów i usług w ramach kosztów bezpośrednich (np. wynajem sal szkoleniowych, wyżywienie dla uczestników, ulotki, plakaty, materiały szkoleniowe) i pośrednich (np. czynsz, usługi telefoniczne, materiały biurowe). Uczestnicy projektów nie wnoszą żadnych opłat za udział w projekcie.

W związku realizacją projektów Wnioskodawca ponosi także dodatkowe koszty, które nie są finansowane ze środków dotacji otrzymanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa, takie jak: koszt utrzymania czystości biura i sali szkoleniowej, koszt delegacji pracowników, część kosztów wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do realizacji projektu, a niepokrywanej ze środków dotacji przekazanych na realizację projektu tylko ze środków własnych Wnioskodawcy, sprawowanie nadzoru nad salami szkoleniowymi i pomieszczeniami biurowymi, opracowanie wniosków o dofinansowanie projektu, itp. Powyższe wydatki dokumentowane są fakturami, rachunkami oraz listą płac, a Wnioskodawca pokrywa wynikające z nich zobowiązanie ze środków własnych uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej. Poniesienie tych wydatków jest konieczne do zapewnienia i zabezpieczenia prawidłowej realizacji projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 lutego 2014 r. Wnioskodawca dodał następujące informacje dotyczące wskazanych we wniosku projektów:

  1. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta dnia 23 stycznia 2014 r. pomiędzy Województwem a Wnioskodawcą, na realizację projektu ?Akademia Kompetencji?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Czas realizacji projektu od 1 marca 2014 r. do 31 marca 2015 r. Celem głównym projektu jest rozwinięcie kompetencji związanych z wykonywaną pracą u m.in. 90% ze 127 uczestników projektu z 10 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw województwa, poprzez realizację szkoleń i doradztwa związanego ze szkoleniami z zakresów dostosowanych do zdiagnozowanych potrzeb przedsiębiorstw.
  2. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? z dnia 8 kwietnia 2013 r. pomiędzy Samorządem Województwa/Biurem Rozwoju Regionalnego a Wnioskodawcą, na realizację projektu ?Mogę Więcej?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działanie 9.6. Upowszechnienie uczenia się dorosłych, poddziałanie 9.6.2. Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie ICT i znajomości języków obcych. Czas realizacji projektu od 1 listopada 2013 r. do 31 października 2014 r. Celem głównym projektu jest wzrost kompetencji kluczowych u 96 osób (minimum 58 kobiet) powyżej 50 roku życia uczestniczących z własnej inicjatywy w szkoleniach i kursach, w szczególności osób o niskich kwalifikacjach zamieszkałych na terenie województwa. W ramach projektu będą odbywały się szkolenia i kursy skierowane do osób dorosłych, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem, uzupełnieniem lub podwyższeniem umiejętności i kompetencji z zakresu znajomości języków obcych i Information and communications technology (ICT).
  3. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta w dniu 23 kwietnia 2012 r. pomiędzy Województwem/Wojewódzkim Urzędem Pracy a Wnioskodawcą, na realizację projektu ?Nowa Szansa?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.2. Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie. Czas realizacji projektu od 1 września 2012 r. do 31 lipca 2014 r. Celem głównym projektu jest uzyskanie nowych kwalifikacji i umiejętności umożliwiających podjęcie zatrudnienia lub założenie działalności gospodarczej przez 30 osób (21 kobiet), którzy utracili pracę z przyczyn dotyczących zakładu pracy w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu oraz osób przewidzianych do zwolnienia lub zagrożonych zwolnieniem z przyczyn dotyczących zakładu pracy.
  4. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta w dniu 14 maja 2012 r. pomiędzy Województwem/Wojewódzkim Urzędem Pracy a Wnioskodawcą na realizację projektu ?Nowe Kwalifikacje-Nowa Praca?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.2. Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie. Czas realizacji projektu od 1 września 2012 r. do 28 lutego 2014 r. Cel główny projektu to nabycie nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych oraz kompetencji kluczowych dostosowanych do potrzeb pozarolniczego sektora gospodarki przez m.in. 90% z 70 uczestników projektu (64 kobiety/6 mężczyzn), osób dorosłych odchodzących z rolnictwa, zamieszkałych na terenie województwa na terenach wiejskich w gminach o najtrudniejszej sytuacji ekonomicznej.
  5. Podstawa prawna - umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta dnia 2 stycznia 2012 r. pomiędzy Samorządem Województwa/Wojewódzkim Urzędem Pracy a Wnioskodawcą, na realizację projektu ?? Akademia Sukcesu?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.

    1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Czas realizacji projektu od 1 listopada 2012 r. do 31 października 2014 r. Cel główny projektu to podwyższenie kwalifikacji zawodowych 213 pracowników (138 kobiet) z województwa przez realizację szkoleń dostosowanych do potrzeb regionalnej gospodarki. Szkolenia w ramach projektu z zakresu finansów i księgowości, kadr i płac, grafiki komputerowej, tworzenia stron www, arkusza kalkulacyjnego i bazy danych organizowane dla uczestników projektu mają na celu podniesienie ich wiedzy i umiejętności.

  6. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta dnia 5 lipca 2013 r. pomiędzy Samorządem Województwa a Wnioskodawcą, na realizację projektu ?Szkoła dla wszystkich?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty. Czas realizacji projektu od 1 września 2013 r. do 31 października 2014 r. Cel główny projektu to dostosowanie kompetencji 90% z 120 nauczycieli (w tym 108 kobiet i 12 mężczyzn) ze szkół ogólnych i zawodowych, z obszarów wiejskich województwa do potrzeb regionalnej polityki edukacyjnej poprzez nabycie kwalifikacji/kompetencji z zakresu oligofrenopedagogiki lub e-learningu i równości szans.
  7. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? z dnia 21 maja 2012 r. zawarta pomiędzy Samorządem Województwa a Wnioskodawcą, na realizację projektu ?Kwalifikacje Przyszłości? współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Czas realizacji projektu od 1 września 2012 r. do 31 stycznia 2014 r. Cel projektu to podwyższenie kwalifikacji zawodowych 144 pracowników z 40 (w tym 25 mikro, 10 małych i 5 średnich) przedsiębiorstw z województwa poprzez realizację szkoleń z grafiki komputerowej, zarządzania potencjałem przedsiębiorstwa, kadr i płac, księgowości w małych i średnich przedsiębiorstwach.
  8. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta dnia 8 marca 2012 r. pomiędzy Województwem/Wojewódzkim Urzędem Pracy a Wnioskodawcą, na realizację projektu ?Kobieta na szlaku sukcesu?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Czas realizacji projektu od 1 kwietnia 2012 r. do 31 października 2013 r. Cel główny projektu to podniesienie kwalifikacji zawodowych 128 kobiet pracujących i/lub zamieszkujących w województwie. Podniesienie wiedzy z zakresu obsługi ruchu turystyki, marketingu turystyki, znajomości języków obcych.
  9. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta dnia 3 grudnia 2012 r. pomiędzy Województwem a Wnioskodawcą, na realizację projektu ???, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Czas realizacji projektu od 1 stycznia 2013 r. do 30 kwietnia 2014 r. Cel główny projektu to podwyższenie kwalifikacji zawodowych u 90% ze 100 uczestników projektu (59 kobiet, 31 mężczyzn) pracowników i/lub osób z kadry zarządzającej z 76 mikroprzedsiębiorstw, w tym 38 osób samozatrudnionych z województwa poprzez zrealizowanie szkoleń z zarządzania przedsiębiorstwem i zasobami ludzkimi, PR i marketingu, księgowości, kosztorysowania z wykorzystaniem programu Norma Pro, analizy finansowej przedsiębiorstwa oraz z branżowego języka angielskiego/niemieckiego.
  10. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta z dnia 12 grudnia 2012 r. pomiędzy Województwem a Wnioskodawcą, na realizację projektu ?Akademia Nowoczesnego Nauczyciela?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty. Czas trwania projektu od 1 marca 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. Cel główny projektu to dostosowanie kwalifikacji i umiejętności u 90% ze 120 osób (96 kobiet i 24 mężczyzn) z obszarów wiejskich województwa będących nauczycielami kształcenia zawodowego, instruktorami praktycznej nauki zawodu do potrzeb nowoczesnej edukacji. Podwyższenie poziomu wiedzy i umiejętności z zakresu pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami.
  11. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta dnia 26 kwietnia 2013 r. pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy a Wnioskodawcą, na realizację projektu ?Opolski Kapitał Ludzki?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Czas realizacji projektu od 1 kwietnia 2013 r. do 31 października 2014 r. Cel główny projektu to podwyższenie kwalifikacji zawodowych u 90% ze 144 uczestników projektu (87 kobiet, 57 mężczyzn) - pracowników i/lub osób z kadry zarządzającej z 60 małych, mikro i średnich przedsiębiorstw z województwa poprzez realizację szkoleń z negocjacji i handlu międzynarodowego, umiejętności menadżerskich, obsługi klienta, zarządzania projektem z wykorzystaniem IT oraz biznesowego języka angielskiego.
  12. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta dnia 26 kwietnia 2013 r. pomiędzy Województwem a Wnioskodawcą, na realizację projektu ???, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Czas trwania projektu od 1 października 2013 r. do 31 października 2014 r. Cel główny projektu to podwyższenie kwalifikacji zawodowych u 90% ze 120 uczestników projektu (w tym 55% kobiet) pracowników i/lub osób z kadry zarządzającej z 35 mikroprzedsiębiorstw z województwa poprzez zrealizowanie szkoleń z controllingu, kadr i płac, księgowości, arkuszy kalkulacyjnych, grafiki komputerowej oraz kosztorysowania z wykorzystaniem programu Norma Pro.
  13. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta dnia 17 grudnia 2013 r. pomiędzy Samorządem Województwa a Wnioskodawcą, na realizację projektu ?Kwalifikacje dla ICT?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Czas trwania projektu od 1 listopada 2013 r. do 31 stycznia 2015 r. Cel główny projektu to podniesienie konkurencyjności minimum 80% z 42 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność w branży informacja i komunikacja, sekcja J. Dział 58-63 posiadających jednostkę organizacyjną na terenie województwa poprzez wzrost kompetencji w minimum 90% z 120 uczestników projektu (w tym minimum 42 kobiety) pracowników (w tym kadry zarządzającej), osób fizycznych zamieszkałych lub pracujących na obszarze województwa. Nabycie kompetencji z zakresu wykorzystania technologii informatycznych, zarządzania bezpieczeństwem i zasobami IT i legalności oprogramowania.
  14. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta dnia 26 lipca 2013 r. pomiędzy Samorządem Województwa a Wnioskodawcą, na realizację projektu ?Nauczyciel - Specjalista ds. ICT?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty. Czas realizacji projektu od 31 marca 2013 r. do 31 maja 2014 r. Cel główny projektu to dostosowanie kompetencji 90% ze 180 nauczycieli (w tym 162 kobiety i 18 mężczyzn) ze szkół ogólnych i zawodowych z obszarów wiejskich województwa do potrzeb regionalnej polityki edukacyjnej poprzez nabycie kompetencji z zakresu wykorzystania ICT w procesie kształcenia.
  15. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta dnia 26 kwietnia 2013 r. pomiędzy Województwem a Wnioskodawcą, na realizację projektu ?Kompetencje XXI wieku?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Czas realizacji projektu od 1 listopada 2013 r. do 31 sierpnia 2014 r. Celem głównym projektu jest podwyższenie kwalifikacji zawodowych u 90% ze 100 uczestników projektu (55 kobiet i 45 mężczyzn) pracowników i/lub osób z kadry zarządzającej z 35 mikroprzedsiębiorstw z województwa poprzez realizację szkoleń z zarządzania przedsiębiorstwem, negocjacji handlowych, analizy finansowej przedsiębiorstwa oraz SQL Serwer 2012 i Windows Serwer 2012.
  16. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta dnia 5 lipca 2013 r. pomiędzy Samorządem Województwa a Wnioskodawcą na realizację projektu ?Akademia Nowoczesnego Nauczyciela?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty. Czas realizacji projektu od 1 października 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. Cel główny projektu ? podwyższenie kwalifikacji z zakresu obsługi i wdrażania nowoczesnych narzędzi multimedialnych w proces nauczania u minimum 90% ze 160 nauczycieli (128 kobiet/32 mężczyzn) z obszaru województwa.
  17. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta w dniu 17 grudnia 2012 r. pomiędzy Samorządem Województwa a Wnioskodawcą, na realizację projektu ?Zaadoptuj się do zmian?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.2. Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie. Czas realizacji projektu od 1 stycznia 2013 r. do 30 września 2013 r. Cel główny projektu to dostosowanie umiejętności do potrzeb regionalnej gospodarki u minimum 90% z 60 uczestników projektu (w tym 32 kobiet), pracowników przewidzianych do zwolnienia, delegowanych przez pracodawcę (w tym co najmniej 50% osób z wykształceniem co najwyżej średnim) z 30 przedsiębiorstw przechodzących procesy adaptacji i modernizacji w województwie.
  18. Podstawa prawna ? umowa o dofinansowanie projektu nr ? zawarta dnia 23 stycznia 2014 r. pomiędzy Województwem a Wnioskodawcą, na realizację projektu ?Wyższe kwalifikacje ? większa konkurencyjność?, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (EFS POKL) priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Czas realizacji projektu od 1 kwietnia 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. Celem projekt jest podwyższenie kwalifikacji zawodowych u minimum 90% ze 137 uczestników projektu (46 kobiet, 91 mężczyzn) - pracowników z 24 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z województwa przez realizację szkoleń i doradztwa związanego ze szkoleniami z zakresu dostosowanego do potrzeb przedsiębiorstw.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w związku z realizacją projektów ponosi także dodatkowe koszty, które nie są finansowane ze środków dotacji otrzymanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa. Wydatki, o których mowa to:

  1. koszt utrzymania czystości biura,
  2. koszt delegacji pracowników,
  3. część kosztów wynagrodzenia pracowników, którzy są zatrudnieni wyłącznie do realizacji projektu/ów, przy czym kwota ich wynagrodzenia finansowana z dotacji jest niższa niż kwota wynagrodzenia wynikająca z umowy o pracę, tzn.: część kosztów wynagrodzenia jest finansowana ze środków własnych Wnioskodawcy,
  4. sprawowanie nadzoru nad pomieszczeniami biurowymi,
  5. opracowanie wniosków o dofinansowanie projektu.

Wnioskodawca dodał również, że wymienione wydatki ponoszone są na zabezpieczenie prawidłowej realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wydatki (np. koszt utrzymania czystości biura i sali szkoleniowej, koszt delegacji pracowników, część kosztów wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do realizacji projektu a niepokrywana ze środków dotacji przekazanych na realizację projektu tylko ze środków własnych Wnioskodawcy, sprawowanie nadzoru nad salami szkoleniowymi i pomieszczeniami biurowymi, opracowanie wniosków o dofinansowanie projektu, itp.) ponoszone na zabezpieczenie prawidłowej realizacji projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa, a pokrywane ze środków własnych Wnioskodawcy uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej, stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów i mogą zostać ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone z Jego własnych środków uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zakup towarów i usług służących zapewnieniu i zabezpieczeniu prawidłowej realizacji projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa stanowią dla Niego koszt uzyskania przychodu i mogą być wpisane do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym cd osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1.

Koszty będące przedmiotem wniosku są pokrywane ze środków własnych Wnioskodawcy, zostały właściwie udokumentowane, wartość wydatku nie zostanie Wnioskodawcy w jakikolwiek sposób zwrócona i nie znajdują się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Koszty te mają pośredni wpływ na uzyskiwanie przychodów z prowadzonej działalności.

Realizując projekty Wnioskodawca nabywa doświadczenie, nawiązuje kontakty z kontrahentami, staje się bardziej rozpoznawalny wśród potencjalnych odbiorców usług. Przystępując do ogłaszanych konkursów, przetargów może wykazać się większym doświadczeniem, które nabył w trakcie realizacji projektów przez co zwiększa swoją konkurencyjność.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z generalną zasadą zawartą w cytowanym przepisie, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, to pomiędzy tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek tego typu, że poniesienie wydatku ma, lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu lub zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania wyróżnia się koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) oraz inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie). W przypadku kosztów pośrednich brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód.

Zatem, podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem:

  • faktycznego poniesienia wydatku,
  • istnienia związku przyczynowego pomiędzy wydatkiem a przychodami,
  • braku dokonanego wydatku na liście negatywnej, zawartej w art. 23 ustawy,
  • odpowiedniego udokumentowania poniesionego wydatku.

Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, każdy wydatek ? poza wyraźnie wskazanym w ustawie ? wymaga indywidualnej oceny pod kątem związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy czym, należy mieć na uwadze, że obowiązek wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności gospodarczej, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów, spoczywa na podatniku.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

W związku z powyższym, wydatki sfinansowane otrzymanym dofinansowaniem na mocy ww. przepisu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast wydatki, które nie zostały sfinansowane środkami z otrzymanego dofinansowania, mogą co do zasady stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile spełniać będą przesłanki wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa, opodatkowaną podatkiem liniowym. Zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca w ramach działalności realizuje między innymi projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego ? Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 (EFS PO KL). W związku z realizacją projektów Wnioskodawca ponosi dodatkowe koszty, które nie są finansowane ze środków dotacji otrzymanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa. Wydatki, o których mowa to: koszt utrzymania czystości biura, koszt delegacji pracowników, sprawowanie nadzoru nad pomieszczeniami biurowymi, opracowanie wniosków o dofinansowanie projektu, część kosztów wynagrodzenia pracowników, którzy są zatrudnieni wyłącznie do realizacji projektu/ów, przy czym kwota ich wynagrodzenia finansowana z dotacji jest niższa niż kwota wynagrodzenia wynikająca z umowy o pracę, tzn.: część kosztów wynagrodzenia jest finansowana ze środków własnych Wnioskodawcy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, jego uzupełnienie oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że dodatkowe wydatki, które Wnioskodawca ponosi ze środków własnych, związane z realizacją projektów, które nie są finansowane ze środków dotacji otrzymanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa, o ile spełniać będą przesłanki, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej oraz winny być zaewidencjonowane w prowadzonej przez Wnioskodawcę podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku ? nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika