Czy w ramach ulgi rehabilitacyjnej Wnioskodawczyni może odliczyć od dochodu za 2013 r. wydatek poniesiony (...)

Czy w ramach ulgi rehabilitacyjnej Wnioskodawczyni może odliczyć od dochodu za 2013 r. wydatek poniesiony na zakup laptopa wraz z systemem operacyjnym Microsoft Windows Pro 8 o łącznej wartości 3 428 zł ?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 sierpnia 2014 r. (data wpływu 27 sierpnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z powyższym, pismem z dnia 14 sierpnia 2014 r., Nr IPTPB2/415-354/14-2/AKr, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 18 sierpnia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 22 sierpnia 2014 r.). W dniu 27 sierpnia 2014 r. (data nadania 22 sierpnia 2014 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną z orzeczonym na stałe znacznym stopniem niepełnosprawności.

Niepełnosprawność wynika z:

  1. niedowładu kończyn dolnych, powstałego po chorobie Heinego-Medina (trudności w poruszaniu się ? Wnioskodawczyni chodzi o dwóch kulach),
  2. stanu po prawostronnej mastektomii (ograniczenie siły mięśniowej prawej ręki i zakresu wykonywania ruchów po stronie operowanej oraz obrzęk klimatyczny ręki powstały na skutek usunięcia węzłów chłonnych) - dodatkowa trudność w poruszaniu się o kulach, ograniczenie funkcji chwytnych w prawej ręce,
  3. zespołu post-polio - zespołu poporażennego pojawiającego się w kilkadziesiąt lat po ostrym zapaleniu rogów przednich rdzenia (chorobie Heinego-Medina) - objawy tego zespołu to: postępujące osłabienie mięśni, męczliwość, spadek wydolności fizycznej oraz bóle mięśni i stawów.

W dniu 19 kwietnia 2013 r. Wnioskodawczyni dokonała zakupu laptopa wraz z systemem operacyjnym Microsoft Windows Pro 8. Zakup udokumentowany jest fakturą VAT, wartość faktury 3 428 zł.

Zakupiony laptop wraz z oprogramowaniem ułatwia Wnioskodawczyni samodzielne wykonywanie podstawowych czynności życiowych, takich jak:

  • opłacenie rachunków (czynsz za mieszkanie, prąd, woda, gaz, telefon, telewizja, internet, itp.),
  • dokonywanie przez internet zakupów podstawowych artykułów spożywczych i przemysłowych (niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu) z dostawą do mieszkania (ze względu na niepełnosprawność Wnioskodawczyni nie może ich wnieść do mieszkania),
  • rezerwacja wizyt u lekarzy specjalistów,
  • dostęp do wyników przeprowadzonych badań medycznych, bez konieczności osobistego udawania się do przychodni/poradni medycznych,
  • dostęp do informacji medycznych dotyczących leczenia oraz rehabilitacji dolegliwości związanych z schorzeniami Wnioskodawczyni,
  • ułatwia codzienne funkcjonowanie.

Wnioskodawczyni wskazała ponadto, że zakupiony laptop umożliwia Jej - jako osobie niepełnosprawnej - rehabilitację społeczną polegającą w Jej przypadku na aktywnym uczestnictwie w życiu społecznym, komunikację z otoczeniem w warunkach ograniczonej możliwości przemieszczania się i ograniczonych kontaktach społecznych, uczestnictwo w forach dyskusyjnych, na których można dzielić się swoją wiedzą, doświadczeniami oraz utrzymywać kontakt z innymi chorymi, wyrabianie zaradności osobistej i pobudzanie aktywności społecznej, a także wyrabianie umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności zostało Jej wydane przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności w O. w dniu 30 września 1999 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w ramach ulgi rehabilitacyjnej Wnioskodawczyni może odliczyć od dochodu za 2013 r. wydatek poniesiony na zakup laptopa wraz z systemem operacyjnym Microsoft Windows Pro 8 o łącznej wartości 3 428 zł ?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w świetle przepisów zawartych w art. 26 ust. 1 pkt 6 i art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) oraz w oparciu o art. 7 i art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997, Nr 123, poz. 776, z późn. zm.) przysługuje Jej prawo do odliczenia od dochodu za 2013 r. poniesionego wydatku w kwocie 3 428 zł w ramach ulgi rehabilitacyjnej, który poniosła na zakup laptopa wraz systemem operacyjnym Microsoft Windows Pro 8.

Zakupiony laptop wraz z systemem operacyjnym Microsoft Windows Pro 8 spełnia w ocenie Wnioskodawczyni wymogi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące odliczenia poniesionego wydatku (na cele rehabilitacyjne oraz wydatku związanego z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych) od dochodu za 2013 r., gdyż:

  • jest urządzeniem technicznym,
  • jest sprzętem indywidualnym (używanym wyłącznie przez Wnioskodawczynię),
  • jest powszechnie używany i niezbędny w rehabilitacji w dobie masowego wykorzystywania zdobyczy współczesnej nauki i techniki,
  • ułatwia Wnioskodawczyni samodzielne wykonywanie podstawowych czynności życiowych,
  • umożliwia rehabilitację społeczną,
  • nie jest sprzętem gospodarstwa domowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 4 powołanej ustawy wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty - w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7b ? 7g tego artykułu.

Przepis art. 26 ust. 7a pkt 3 ww. ustawy stanowi, że za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, czyli wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwianiem wykonywania czynności życiowych uważa się wydatki poniesione na zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.

Mając na względzie powołane przepisy należy stwierdzić, że określenie ?indywidualny sprzęt, urządzenia i narzędzia techniczne niezbędne w rehabilitacji? oznacza, że można zaliczyć do nich tylko i wyłącznie sprzęt, urządzenia i narzędzia techniczne, mające cechy sprzętu, urządzeń czy narzędzi o charakterze szczególnym (niestandardowym), konieczne w rehabilitacji osoby niepełnosprawnej lub ułatwiające tej osobie wykonywanie czynności życiowych, których utrudnienie wykonania wynika z niepełnosprawności. Oznacza to, że taki sprzęt musi posiadać określone właściwości.

Z uregulowań zawartych w ww. przepisie wynika zatem, że:

  • pomiędzy rodzajem nabytego sprzętu a rodzajem niepełnosprawności pozostawać musi ścisły związek,
  • zakupiony sprzęt musi być wykorzystywany (używany) w rehabilitacji oraz służyć przywracaniu sprawności organizmu lub ułatwiać wykonywanie czynności życiowych,
  • cechą zakupionego sprzętu musi być jego indywidualny charakter.

Do oceny przydatności tego sprzętu w rehabilitacji pomocnym będzie oparcie się na zaświadczeniu lekarskim wystawionym przez lekarza specjalistę stosownie do stanu zdrowia konkretnej osoby niepełnosprawnej i potrzeb indywidualnej rehabilitacji.

Na podstawie art. 26 ust. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku, gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

W myśl art. 26 ust. 7d cytowanej ustawy warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

  1. orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
  2. decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
  3. orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, poz. 721, z późn. zm.) rehabilitacja osób niepełnosprawnych oznacza zespół działań, w szczególności organizacyjnych, leczniczych, psychologicznych, technicznych, szkoleniowych, edukacyjnych i społecznych, zmierzających do osiągnięcia, przy aktywnym uczestnictwie tych osób, możliwie najwyższego poziomu ich funkcjonowania, jakości życia i integracji społecznej.

W myśl art. 9 ust. 2 tej ustawy rehabilitacja społeczna realizowana jest przede wszystkim przez:

  • wyrabianie zaradności osobistej i pobudzanie aktywności społecznej osoby niepełnosprawnej,
  • wyrabianie umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych,
  • likwidację barier, w szczególności architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, technicznych, w komunikowaniu się i dostępie do informacji,
  • kształtowanie w społeczeństwie właściwych postaw i zachowań sprzyjających integracji z osobami niepełnosprawnymi.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną z orzeczonym na stałe znacznym stopniem niepełnosprawności. Orzeczenie to zostało Jej wydane przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności w dniu 30 września 1999 r. Niepełnosprawność wynika z niedowładu kończyn dolnych powstałego po chorobie Heinego-Medina (trudności w poruszaniu się ? Wnioskodawczyni chodzi o dwóch kulach), stanu po prawostronnej mastektomii (ograniczenie siły mięśniowej prawej ręki i zakresu wykonywania ruchów po stronie operowanej oraz obrzęk klimatyczny ręki powstały na skutek usunięcia węzłów chłonnych) - dodatkowa trudność w poruszaniu się o kulach, ograniczenie funkcji chwytnych w prawej ręce oraz zespołu post-polio - zespołu poporażennego pojawiającego się w kilkadziesiąt lat po ostrym zapaleniu rogów przednich rdzenia (chorobie Heinego-Medina) - objawy tego zespołu to: postępujące osłabienie mięśni, męczliwość, spadek wydolności fizycznej oraz bóle mięśni i stawów. W dniu 19 kwietnia 2013 r. Wnioskodawczyni dokonała zakupu laptopa wraz z systemem operacyjnym udokumentowanego fakturą VAT. Zakupiony laptop wraz z oprogramowaniem ułatwia Wnioskodawczyni samodzielne wykonywanie podstawowych czynności życiowych, takich jak: opłacenie rachunków (czynsz za mieszkanie, prąd, woda, gaz, telefon, telewizja, internet, itp.), dokonywanie przez internet zakupów podstawowych artykułów spożywczych i przemysłowych (niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu) z dostawą do mieszkania (ze względu na niepełnosprawność Wnioskodawczyni nie może ich wnieść do mieszkania), rezerwacja wizyt u lekarzy specjalistów, dostęp do wyników przeprowadzonych badań medycznych, bez konieczności osobistego udawania się do przychodni/poradni medycznych, dostęp do informacji medycznych dotyczących leczenia oraz rehabilitacji dolegliwości związanych z schorzeniami Wnioskodawczyni, ułatwia codzienne funkcjonowanie. Wnioskodawczyni wskazała ponadto, że zakupiony laptop umożliwia Jej - jako osobie niepełnosprawnej - rehabilitację społeczną polegającą w Jej przypadku na aktywnym uczestnictwie w życiu społecznym, komunikację z otoczeniem w warunkach ograniczonej możliwości przemieszczania się i ograniczonych kontaktach społecznych, uczestnictwo w forach dyskusyjnych, na których można dzielić się swoją wiedzą, doświadczeniami oraz utrzymywać kontakt z innymi chorymi, wyrabianie zaradności osobistej i pobudzanie aktywności społecznej, a także wyrabianie umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych.

Jak wynika z wniosku laptop jest narzędziem pomocnym i ułatwiającym życie Wnioskodawczyni w związku z Jej niepełnosprawnością, jest wykorzystywany wyłącznie przez Nią, zatem sprzęt ten posiada cechy indywidualnego sprzętu ułatwiającego wykonywanie czynności życiowych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że wydatek poniesiony w 2013 r. przez Wnioskodawczynię na zakup laptopa wraz z systemem operacyjnym może zostać zaliczony do wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym wydatek ten, odpowiednio udokumentowany, może być odliczony od dochodu w zeznaniu rocznym za 2013 r. jako wydatek poniesiony na cele rehabilitacyjne, o ile spełnione zostaną pozostałe warunki, o których mowa w powołanych wyżej przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie stwierdza się, że wydając interpretację indywidualną w trybie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, ponieważ do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. W związku z tym nie jest oceniana jest prawidłowość przedstawionych we wniosku kwot. Postępowanie w sprawie udzielenie interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Zatem organ podatkowy dokonując interpretacji podatkowej w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa nie może dokonać ustalenia prawidłowej wysokości zobowiązań podatkowych podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym czy odliczeń wynikających z ustaw podatkowych, ponieważ przedmiotem interpretacji indywidualnej mogą być jedynie przepisy regulujące zasady ustalania.

Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika