Jeżeli Wnioskodawczyni chciałaby wynajmować pokoje gościnne dla turystów w ww. budynku bądź wystawiać (...)

Jeżeli Wnioskodawczyni chciałaby wynajmować pokoje gościnne dla turystów w ww. budynku bądź wystawiać rachunek uproszczony dla osób będących w delegacji to czy mieszkając w innym miejscu (zameldowanie w innej miejscowości) i pracując zawodowo (Wnioskodawczyni nie opłaca KRUS i nie jestem rolnikiem w pełnym tego słowa znaczeniu) może Ona skorzystać ze zwolnienia z podatku zgodnie z art. 21 pkt. 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu wynajmu pokoi gościnnych:

  • turystom - jest prawidłowe,
  • pracownikom będącym w delegacji ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu wynajmu pokoi gościnnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, pismem z dnia 7 października 2011 r., Nr IPTPB2/415-522/11-2/KSU, wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono dnia 11 października 2011 r. Wniosek uzupełniono w dniu 14 października 2011 r. (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 13 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest właścicielką nieruchomości znajdującej się na terenie wiejskim, która ma ponad 1 ha przeliczeniowy i zgodnie z ustawą o podatku rolnym jest kwalifikowana jako gospodarstwo rolne. Nieruchomość składa się z użytków rolnych oraz budynku, w którym mieszczą się 3 pokoje, kuchnia i łazienka

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 października 2011 r. dodano także, iż budynek, w którym znajdują się pokoje przeznaczone na wynajem, jest budynkiem mieszkalnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jeżeli Wnioskodawczyni chciałaby wynajmować pokoje gościnne dla turystów w ww. budynku bądź wystawiać rachunek uproszczony dla osób będących w delegacji to czy mieszkając w innym miejscu (zameldowanie w innej miejscowości) i pracując zawodowo (Wnioskodawczyni nie opłaca KRUS i nie jestem rolnikiem w pełnym tego słowa znaczeniu) może Ona skorzystać ze zwolnienia z podatku zgodnie z art. 21 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, pod względem prawnym wynajem pokoi byłby możliwy w opisanym przez Nią obiekcie. Na pewno ewentualny wynajem i tak odbywałby się sezonowo, ale pozwoliłby na uzyskanie środków na utrzymanie nieruchomości Wnioskodawczyni, co znacznie poprawiłoby Jej domowy budżet. Wnioskodawczyni nie znajduje nigdzie informacji, że stałe zamieszkanie w budynku mieszkalnym oddanym pod wynajem jest konieczne, więc wydaje Jej się, że spełnia Ona warunki wskazane w ustawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu wynajmu pokoi gościnnych:

  • turystom - jest prawidłowe,
  • pracownikom będącym w delegacji ? jest nieprawidłowe.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechność opodatkowania, której wyrazem jest treść art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.). W myśl tego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody z wyjątkiem tych, które ustawodawca enumeratywnie wymienił jako zwolnione od podatku oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku.

I tak w myśl z art. 21 ust. 1 pkt 43 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza pięciu.

Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że podatnik uzyskujący dochody z tytułu wynajmu pokoi gościnnych skorzysta z przedmiotowego zwolnienia, jeżeli łącznie spełnione będą następujące warunki:

  • najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,
  • budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone powinny być na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,
  • przedmiotem usług musi być najem pokoi gościnnych wyłącznie osobom przebywającym na wypoczynku,
  • liczba wynajmowanych pokoi nie może przekroczyć 5.



Należy również podkreślić, że zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie sądowo-administracyjnym poglądem, przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, powinny być interpretowane ściśle, w oparciu o wykładnię gramatyczną przepisów ustawy, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwa rolnego. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r., Nr 136, poz. 969 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni jest właścicielką nieruchomości znajdującej się na terenie wiejskim, która ma ponad 1 ha przeliczeniowy i zgodnie z ustawą o podatku rolnym jest kwalifikowana jako gospodarstwo rolne. Nieruchomość składa się z użytków rolnych oraz budynku mieszkalnego, w którym mieszczą się 3 pokoje, kuchnia i łazienka. Wnioskodawczyni zamierza wynajmować w ww. budynku mieszkalnym pokoje gościnne dla turystów, bądź wystawiać rachunek uproszczony dla osób będących w delegacji. Podaje także, iż nie opłaca KRUS i nie jest rolnikiem w pełnym tego słowa znaczeniu. Mieszka i jest zameldowana w innej miejscowości niż ta, w której znajduje się przedmiotowy budynek mieszkalny. Ponadto pracuje zawodowo.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż w odniesieniu do wynajmu 3 pokoi gościnnych znajdujących się w budynku mieszkalnym, położonym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, turystom będącym na wypoczynku, Wnioskodawczyni spełnia warunki do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem dochód uzyskany z tego tytułu będzie zwolniony od podatku dochodowego.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawczyni w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do wynajmu pokoi osobom będącym w delegacji, zauważyć należy, iż pomimo że Wnioskodawczyni zamierza wynajmować trzy pokoje gościnne znajdujące się w budynku mieszkalnym, położonym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, to nie zostanie spełniony warunek wynajmowania pokoi osobom przebywającym na wypoczynku, konieczny dla zastosowania omawianego zwolnienia.

Użyte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowanie ?pobyt na wypoczynku? dotyczy bowiem pobytów urlopowych, weekendowych itp. Pobyt wypoczynkowy jest pobytem czasowym, akcydentalnym, nie ma charakteru stałego. Zwolnienie nie dotyczy wynajmowania pokoi na stałe, czy też robotnikom sezonowym lub studentom. Nie dotyczy zatem również sytuacji opisanej we wniosku ? wynajmu pokoi, który de facto nie jest związany z wypoczynkiem pracowników będących w delegacji, a z wykonywaną przez nich pracą.

A więc, dochód z tytułu wynajmu trzech pokoi gościnnych w budynku mieszkalnym, położonym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, pracownikom będącym w delegacji ? wobec niespełnienia wszystkich warunków zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy tego przepisu. Wobec tego Wnioskodawczyni winna zakwalifikować uzyskiwane dochody do odpowiedniego źródła przychodów i opodatkować je w zależności od wybranej formy opodatkowania.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z tytułu wynajmu pokoi gościnnych pracownikom w delegacji należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika