Czy zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych Wnioskodawczyni jest zwolniona z obowiązku (...)

Czy zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych Wnioskodawczyni jest zwolniona z obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż zakupiona zabudowana nieruchomość rolna w chwili jej nabycia stanowiła gospodarstwo rolne położone na terenie wsi, a ponadto wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2014 r. (data wpływu 26 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy nabycia zabudowanej nieruchomości rolnej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy nabycia zabudowanej nieruchomości rolnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni oraz A. P. były współwłaścicielkami zabudowanej nieruchomości rolnej o powierzchni 6,99 ha, położonej we wsi xxx o numerze ewidencyjnym 453/1, o wartości xxx zł. Ich udziały we współwłasności tej nieruchomości wyrażały się ułamkami po ½. W skład zabudowanej nieruchomości rolnej wchodzi również budynek mieszkalny.

W 2014 r. na mocy ugody o sygn. akt I Ns 413/12 zawartej przed Sądem Rejonowym zniesiono współwłasność wspomnianej wyżej nieruchomości. Na mocy ugody A. P. przeniosła swój udział w nieruchomości wynoszący ½ na rzecz Wnioskodawczyni. W związku z powyższym Wnioskodawczyni stała się wyłącznym właścicielem zabudowanej nieruchomości rolnej o numerze ewidencyjnym 453/1 oraz zobowiązała się do dokonania spłaty na rzecz A. P. w kwocie xxx zł.

Nabytą, zabudowaną nieruchomość rolną Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć na powiększenie aktualnie posiadanego gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych Wnioskodawczyni jest zwolniona z obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż zakupiona zabudowana nieruchomość rolna w chwili jej nabycia stanowiła gospodarstwo rolne położone na terenie wsi, a ponadto wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649, z późn. zm; dalej: u.p.c.c.), zwolnieniu od tego podatku podlegają czynności cywilnoprawne polegające na przeniesieniu własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Obowiązek zapłaty podatku powstanie więc wyłącznie w sytuacji, gdy czynność cywilnoprawna dotyczy nabycia własności nieruchomości w drodze zniesienia współwłasności, które nie wchodziły w skład gospodarstwa rolnego zbywcy i w wyniku takiego przeniesienia nie weszły w skład gospodarstwa rolnego nabywcy, bądź go nie utworzyły. W związku z powyższym niezbędne jest ustalenie czy transakcja, będąca przedmiotem wniosku dotyczy nieruchomości, które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego zbywcy lub wejdą/utworzą gospodarstwo rolne nabywcy. Przepisy u.p.c.c. nie zawierają definicji gospodarstwa rolnego, jednak w sposób wyraźny odwołują się do definicji zawartej w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

W myśl art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz 969, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust. 1 tejże ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454), użytki rolne dzielą się m. in. na:

  1. grunty orne (R),
  2. grunty rolne zabudowane (B-R).

Zgodnie z przytoczonym powyżej art. 9 pkt 2 lit. d) u.p.c.c. należy zauważyć, że zwolnieniem z podatku od czynności cywilnoprawnych objęte są umowy nabycia nieruchomości gruntowych (lub ich części) wraz z ich częściami składowymi w drodze zniesienia współwłasności. Zatem, zwolnienie będzie dotyczyło również budynków mieszkalnych lub gospodarczych albo innych urządzeń trwale z gruntem związanych. Wyjątek, z mocy wyraźnego brzmienia ustawy, odnosi się do budynków mieszkalnych lub ich części (lokali mieszkalnych), znajdujących się na obszarze miast, choćby budynki te należały do gospodarstwa rolnego (od wartości takiego budynku lub jego części zostanie pobrany podatek) Wyjaśniając pojęcie budynku mieszkalnego należy odwołać się do definicji budynku zawartej w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r ? Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.). W myśl art. 3 pkt 2 tejże ustawy za budynek uważa się taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zdaniem Wnioskodawczyni należy stwierdzić, że nabyta przez Nią zabudowana nieruchomość rolna o numerze ewidencyjnym 453/1, o łącznej powierzchni 6,99 ha, w chwili dokonania czynności zniesienia współwłasności stanowiła gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, a ponadto wejdzie w skład aktualnie posiadanego przez Nią gospodarstwa rolnego.

Należy również podkreślić, że zwolnienie określone w art. 9 pkt 2 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie odnosi się generalnie do przestrzeni własności wszelkich nieruchomości, gdyż nie obejmuje ono budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast. Natomiast zgodnie z postanowieniami art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. Nr 166, poz. 1612 z późn. zm.) miastem jest jednostka osadnicza o przewadze zwartej zabudowy i funkcjach nierolniczych posiadająca prawa miejskie bądź status miasta nadany w trybie określonym odrębnymi przepisami.

Zatem należy stwierdzić, że zabudowana nieruchomość gruntowa o numerze ewidencyjnym 453/1 objęta jest zakresem zwolnienia z art. 9 ust. 2d ww. ustawy, gdyż położona jest na obszarze wiejskiej gminy.

Wnioskodawczyni wskazuje, że Jej stanowisko potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 maja 2011 r. Nr ILPB2/436-49/11-2/MK oraz z dnia 4 czerwca 2009 r. Nr ILPB2/436-35/09-4/MK, a także interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 grudnia 2013 r. Nr IPTPB2/436-116/13-2/AK.

Zatem, zdaniem Wnioskodawczyni należy uznać, że w świetle przywołanych powyżej przepisów prawa w zaistniałym stanie faktycznym polegającym na nabyciu przez Nią, w drodze zniesienia współwłasności, wyłącznego prawa własności zabudowanej nieruchomości rolnej położonej we wsi Bednary i przeznaczonej na powiększenie aktualnie posiadanego przez Nią gospodarstwa rolnego, ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych będzie korzystał zarówno grunt jak i znajdujące się na jego obszarze zabudowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Tutejszy Organ zaznacza, że w końcowej części własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej Wnioskodawczyni podała przepis art. 9 ust. 2d zamiast wcześniej powołanego art. 9 pkt 2 lit d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie tutejszy Organ informuje, że obowiązujący tekst jednolity ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, opublikowany został w Dz. U z 2013 r., poz. 1381, a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ? Prawo budowlane w Dz. U. z 2013 r., poz. 1409.

Powyższe pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika