Czy umowy pożyczki na cele ochrony zdrowia mogą zostać zakwalifikowane jako czynności cywilnoprawne (...)

Czy umowy pożyczki na cele ochrony zdrowia mogą zostać zakwalifikowane jako czynności cywilnoprawne wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli zostaną przeznaczone na cele statutowe Wnioskodawcy (fundacji) związane ze zdrowiem?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia umów pożyczek ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2011 r. został złożony w Izbie Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji w Płocku wniosek z dnia 15 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia umów pożyczek.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, pismem z dnia 9 stycznia 2012 r., Nr IPPB2/071-30/11-2/MY, działając mając na podstawie art. 170 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), przekazał wniosek do rozpatrzenia według właściwości Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Tryb. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 12 stycznia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja zamierza zaciągnąć pożyczki od osób fizycznych na działalność statutową. Wartość pożyczek przekroczy 5.000,00 zł od jednej osoby w ciągu 3 kolejnych lat kalendarzowych oraz wartość 25.000,00 zł od wielu podmiotów, w okresie trzech kolejnych lat kalendarzowych, w związku z powyższym zaciągnięte pożyczki nie będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 9 ust. 10 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Fundacja nie posiada statusu OPP, z uwagi na powyższe nie będzie mogła skorzystać również ze zwolnienia na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zaciągnięte pożyczki mają być przeznaczone na realizację celów statutowych, w szczególności na wydanie książki, która jest podręcznikiem terapeutycznym. Autorkami książki są: Fundator, Pani E. i Pani J.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pożyczki, które zamierza zaciągnąć Fundacja nie będą podlegać podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, pożyczki nie będą podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Przedmiotem działalności statutowej Fundacji, zgodnie ze statutem jest:

  1. Prowadzenie wszechstronnej działalności w zakresie szeroko pojętej ochrony i promocji zdrowia fizycznego i psychicznego w społeczeństwie, w tym seksualnego i reprodukcyjnego.
  2. Prowadzenie oraz wspieranie działań na rzecz inicjowania procesu zmian cywilizacyjnych, obyczajowych, kulturowych i legislacyjnych dążących do wdrażania i rozpowszechniania wiedzy i działań na rzecz promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej.

Cele Fundacji są realizowane poprzez:

  1. Działalność promocyjną i edukacyjną na rzecz promocji zdrowia fizycznego i psychicznego w społeczeństwie.
  2. Pozyskiwanie sponsorów i darczyńców indywidualnych (osób fizycznych) oraz zbiorowych (osób prawnych - instytucji, firm i innych organizacji).
  3. Organizowanie prelekcji, wykładów i szkoleń; kongresów, sympozjów, seminariów.
  4. Inicjowanie, tworzenie i realizację programów i opracowań dotyczących ruchu profilaktyki zdrowia i poprawy jakości życia w społeczeństwie.
  5. Pełnienie funkcji patrona imprez rekomendacyjnych, promujących producentów i usługodawców, których działalność gospodarcza skierowana jest na rozwój propagowania zdrowego stylu życia w społeczeństwie polskim.
  6. Finansowanie badań naukowych.
  7. Tworzenie funduszy stypendialnych dla studentów i pracowników naukowych.
  8. Działalność poligraficzną, wydawniczą i inną, wspomagającą realizację celów istnienia Fundacji.
  9. Działalność charytatywną.
  10. Prowadzenie projektów i grantów w dziedzinie promocji i ochrony zdrowia publicznego.
  11. Wolontariat.
  12. Współpracę z komercyjnymi firmami partnerskimi, na podstawie wcześniej sporządzonego porozumienia określającego zasady przekazywania Fundacji przez te firmy środków finansowych ze wspólnie zorganizowanych akcji i imprez mających na celu wspomożenie realizacji misji i celów statutowych Fundacji.
  13. Nadawanie prestiżowych certyfikatów i wyróżnień rekomendacyjnych producentom i usługodawcom, których działalność gospodarcza skierowana jest na rozwój i propagowanie zdrowego stylu życia w społeczeństwie polskim.
  14. Współpracę z organami administracji państwowej i samorządowej, a także organizacjami społecznymi i mediami w celach upowszechniania misji Fundacji i jej celów statutowych.
  15. Upowszechnianie w Internecie, w środkach masowego przekazu, w formie audycji radiowych lub telewizyjnych, filmów telewizyjnych, artykułów prasowych oraz reportaży, wywiadów w prasie, radio i telewizji, i za pomocą wydawnictw wiedzy w zakresie objętym celami Fundacji.

Zaciągnięte pożyczki mają być przeznaczone na realizację wyżej wskazanych celów statutowych, w szczególności na wydanie książki, która jest podręcznikiem terapeutycznym. Autorkami książki są: Fundator, Pani E. i Pani J.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia. Umowa pożyczki jest czynnością cywilnoprawną. Pożyczki zostaną zaciągnięte na wydanie książki będącej podręcznikiem terapeutycznym, propagującym zdrowie wydanym w celach edukacyjnych. W związku z powyższym zaciągnięcie pożyczek uznać należy za czynność cywilnoprawną w sprawach nauki szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia, które na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), stanowi, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy pożyczki. Ponieważ w ustawie brak jest definicji umowy pożyczki, w tym zakresie należy posiłkować się uregulowaniami zawartymi w ustawie Kodeks cywilny.

W myśl art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. ? Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego pożyczkę określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy lub tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

W myśl art. 4 pkt 1 pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy ciąży, przy umowie pożyczki, na biorącym pożyczkę.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Jako, że pojęcie ?sprawa? ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie będzie dotyczyło tych wszystkich spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy.

Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia znajdują się w następujących aktach prawnych :

  1. ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.),
  2. ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.),
  3. ustawie z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 75 poz. 469 ze zm.),
  4. ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.),
  5. ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135),
  6. ustawie z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 ze zm.).

Ustawodawca, normując w ww. przepisie przedmiotowe wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego mając na względzie ogólną zasadę prawa podatkowego, zgodnie z którą przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, należy przyjąć, że celem ustawodawcy było objęcie wyłączeniem tych czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są w sprawach zdrowia.

Z treści wniosku wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest:

  • prowadzenie wszechstronnej działalności w zakresie szeroko pojętej ochrony i promocji zdrowia fizycznego i psychicznego w społeczeństwie, w tym seksualnego i reprodukcyjnego,
  • prowadzenie oraz wspieranie działań na rzecz inicjowania procesu zmian cywilizacyjnych, obyczajowych, kulturowych i legislacyjnych dążących do wdrażania i rozpowszechniania wiedzy i działań na rzecz promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej.

Wnioskodawca zamierza zaciągnąć pożyczki od osób fizycznych na działalność statutową. Wartość pożyczek przekroczy 5.000,00 zł od jednej osoby w ciągu 3 kolejnych lat kalendarzowych oraz wartość 25.000,00 zł od wielu podmiotów, w okresie trzech kolejnych lat kalendarzowych. Zaciągnięte pożyczki mają być przeznaczone na realizację celów statutowych, w szczególności na wydanie książki, która jest podręcznikiem terapeutycznym. Autorkami książki są Fundator, Pani E. i Pani J.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż z treści wniosku wynika, że zaciągnięte pożyczki mają być przeznaczone na realizację celów statutowych Fundacji. W związku z tym, jeśli przedmiotowe pożyczki służyć będą celom statutowym, dotyczącym zdrowia, wyłączone będą z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawcy, jako występującego z wnioskiem. Nie wywołuje skutków prawnych dla pożyczkodawców.

Jednocześnie tut. Organ zwraca uwagę na fakt, że wszystkie ulgi i zwolnienia podatkowe są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków określonych w ustawie. Zatem oceniając, czy w danej sytuacji przysługuje do niej prawo, należy przepisy stosować w sposób ścisły tj. nie należy dokonywać ich wykładni rozszerzającej, ani też zawężającej.

W związku z tym, to na podatniku natomiast spoczywa ciężar udowodnienia, że spełnia warunki do uzyskania ulgi określonej w art. 2 pkt lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Okoliczność ta w każdej sytuacji, jako indywidualny przypadek, podlega ocenie organów podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika