Czy sprzedaż części przedsiębiorstwa, podlegająca podatkowi od towarów i usług, zwolniona jest (...)

Czy sprzedaż części przedsiębiorstwa, podlegająca podatkowi od towarów i usług, zwolniona jest z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz.749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu kompleksu rekreacyjno - basenowego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu kompleksu rekreacyjno - basenowego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w najbliższym czasie planuje zakup kompleksu rekreacyjno-basenowego (dalej: ŚW) od spółki (dalej: Sprzedający lub Spółka). Transakcja zakupu ma obejmować kompleks rekreacyjno-basenowy (budynek), będący przedmiotem własności Spółki oraz przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntu na rzecz Wnioskodawcy. Planowane jest również, aby Wnioskodawca przejął pracowników zatrudnionych w ŚW. Nie została jeszcze podjęta decyzja pomiędzy Kupującym, a Sprzedającym co do przejścia zobowiązań ŚW na rzecz Kupującego w wyniku transakcji zakupu. Mogą one pozostać w Spółce, jak też możliwe jest ich przejście na rzecz Kupującego.

Wnioskodawca wskazuje, iż Sprzedający jest właścicielem kompleksu rekreacyjno-basenowy (dalej: ŚW), który świadczy usługi sportowe na rzecz osób fizycznych. Nie jest to główny obszar działalności gospodarczej Sprzedającego, który prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie produkcji artykułów spożywczych oraz ich sprzedaży.

W ŚW zatrudnionych jest 30 pracowników dedykowanych do ŚW zarówno na podstawie umowy o pracę (20 pracowników), jak i umowy zlecenie (10 pracowników). Struktura organizacyjna w ŚW pozwala precyzyjnie określić przyporządkowanie pracowników ŚW do komórek organizacyjnych, takich jak obsługa klienta, ratownicy, sprzątaczki, utrzymanie ruchu, parking (strzeżony), sklep. Nadzór nad ŚW sprawuje Dyrektor Pływalni, który organizacyjnie podlega bezpośrednio Prezesowi Zarządu Spółki. Zarówno pracownicy szeregowi, jak Dyrektor Pływali, nie wykonują żadnych czynności na rzecz pozostałej części przedsiębiorstwa Sprzedającego. W ramach struktury organizacyjnej Sprzedającego, ŚW został wyodrębniony od pozostałej części i jest tytułowany jako ?Basen?. Działy administracyjne Sprzedającego, takie jak dział finansowo-księgowy, informatyk, inspektor BHP, świadczą usługi na rzecz całej działalności Sprzedającego, w tym ŚW. Przy czym ŚW nie są w związku z tym dokonywane jakiekolwiek wewnętrzne rozliczenia. Po sprzedaży powyższe funkcje na rzecz ŚW będzie świadczył Wnioskodawca, za pośrednictwem swoich komórek organizacyjnych. Opisując dokładniej poziom odrębności ŚW od przedsiębiorstwa Sprzedającego Wnioskodawca zauważa, iż organizacja rachunkowości w Spółce umożliwia wydzielenie przychodów i kosztów i przygotowanie odrębnego rachunku zysków i strat dla ŚW, który stanowi wyodrębnione wewnętrznie centrum zysków. Nie funkcjonuje natomiast wydzielenie księgowe aktywów, pasywów, co oznacza, iż aktywa i pasywa dotyczące ŚW nie są ujmowane na dedykowanych kontach i nie jest możliwa ich bezpośrednia identyfikacja na podstawie zestawienia obrotów i sald. W związku z tym, nie jest możliwe przygotowanie bilansu ŚWC bezpośrednio na podstawie zestawienia obrotów i sald.

ŚW nie korzysta również z odrębnego (dedykowanego ŚW) rachunku bankowego. Wszelkie płatności związane z działalnością ŚW są dokonywane z rachunków bankowych Sprzedającego. Rozliczenia z niektórymi kontrahentami (głównie dostawcy mediów, takich jak woda, ścieki, telefon, energia elektryczna) dotyczą zarówno działalności ŚW jak i podstawowej działalności Spółki. Przy czym, jak zostało to wskazane powyżej, nie są dokonywane rozliczenia (księgowe) pozwalające na przypisanie części zobowiązań dedykowanych odpowiednio do ŚW oraz pozostałą część Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) w związku z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, planowana transakcja zakupu ŚW będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, planowana transakcja zakupu kompleksu rekreacyjno-basenowego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatnikowi podlegają umowy sprzedaży. Natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Obowiązek podatkowy z tytułu transakcji sprzedaży w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży na kupującym.

Zdaniem Wnioskodawcy, Sprzedający będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z tytułu niniejszej transakcji, w związku z czym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z cytowanym art. 2 pkt 4 lit. a).

Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług ciążący na Sprzedającym wynika to z faktu, iż kompleks rekreacyjno-basenowy nie stanowi przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej jego części, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 654 ze zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, gdzie z kolei w art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy wskazane jest, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak wynika z kolei z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z zakresu opodatkowania tym podatkiem wyłączono ?transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa?.

Dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, kluczowe znaczenie ma to, czy w ramach planowanej transakcji zakupu dojdzie do ?zbycia? przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. W praktyce, należy zatem rozstrzygnąć, czy ŚW, który będzie przedmiotem transakcji zakupu, jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a dokładnie w rozumieniu art. 2 pkt 27e tej ustawy, który zawiera definicję pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zorganizowana cześć przedsiębiorstwa (zcp) - w myśl art. 2 pkt 27e ww. ustawy - stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powołanego przepisu wynika, iż podstawowym warunkiem uznania określonego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest to, aby wystąpiły w nim zarówno składniki materialne jak i niematerialne, w tym zobowiązania. Zespół ten powinien umożliwiać prowadzenie na jego bazie niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego określone zadania. Ponadto powinien być on wydzielony organizacyjnie i finansowo w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Zorganizowana cześć przedsiębiorstwa nie jest zatem jedynie ?prostą? sumą składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Istotne jest to, aby te składniki były odpowiednio powiązane i umożliwiały samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej.

Przyjmuje się, że aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana cześć przedsiębiorstwa, spełnione muszą być wszystkie poniższe warunki:

  1. musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki przedsiębiorstwa powinny być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące zadania.

Wnioskodawca jest świadomy tego, że nie wystarczy zorganizowanie jakiekolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać odpowiednią odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Powszechnie przyjmuje się, że wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako pion, wydział, zakład, oddział itp.

Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie regulaminu, schematu organizacyjnego lub innego aktu o podobnym charakterze. Komórki organizacyjne składające się na zcp powinny stanowić organizacyjnie powiązaną całość, niezależną od pozostałej części przedsiębiorstwa. Odrębność organizacyjna powinna przy tym wskazywać na zdolność funkcjonowania danej części przedsiębiorstwa jako odrębnego przedsiębiorstwa. Zwykle przyjmuje się, że przesłanką dla takiego stanu jest nadanie odpowiednich kompetencji decyzyjnych w zakresie działalności zcp, poszczególnym komórkom organizacyjnym wchodzącym w skład tego zcp. W szczególności dotyczy to wyodrębnienia w strukturze organizacyjnej takiego stanowiska jak dyrektor, czy kierownik danego pionu/działu/zakładu/wydziału. Wzorcowym rozwiązaniem jest również sytuacja, w której osoba zarządzająca daną zcp podlega bezpośrednio najwyższemu kierownictwu całej spółki lub jest jedną z osób zarządzających całym przedsiębiorstwem. Wydzielenie organizacyjne zasadniczo wiąże się również z łatwością wskazania pracowników, którzy przypisani są do danej zcp i pozostałej części przedsiębiorstwa, co jest oczywiście ściśle powiązane z odpowiednio zbudowaną i sprecyzowaną pod kątem wydzielenia strukturą organizacyjną.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę w sposób szczegółowy stan przyszły, w ocenie Wnioskodawcy, poziom wydzielenia organizacyjnego ŚW jest na wysokim poziomie i spełnione są wszystkie przesłanki do uznania go za zcp. Za powyższym stanowiskiem przemawiają takie przesłanki jak wyodrębnienie organizacyjnej działu ?Basen? w ramach struktury organizacyjnej Spółki. Również wewnętrznie ?Basen? został organizacyjnie podzielony ze względu na funkcje: parking, utrzymanie ruchu, obsługa klienta, ratownicy, sprzątaczki oraz sklep. Wewnętrzny podział pozwala w sposób bardzo precyzyjny przyporządkować poszczególnych pracowników nie tylko do ŚW, ale również do jego ?wewnętrznych? komórek. Nadto Dyrektor Pływalni dedykowany wyłącznie ŚW podlega organizacyjnie bezpośrednio pod Prezesa Zarządu Spółki, wykonując jedynie czynności na rzecz ŚWC, nie angażując się w pozostałą działalność Spółki. W świetle definicji zcp, wymagane jest ponadto, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie, w tym również w rozumieniu określonych procesów technologicznych, wytwarzanych produktów, świadczonych usług itp. Ważką okolicznością dla ustalenia istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w ramach spółki, jest przedmiot działalności zcp, w relacji do pozostałej części danego podmiotu. Niemniej w doktrynie powszechnie przyjmuje się, że zdolność części organizacji do wskazywanego już samodzielnego funkcjonowania nie powinna być przy tym rozumiana dosłownie, to jest jako pełna niezależność od pozostałej części przedsiębiorstwa i samowystarczalność. W praktyce gospodarczej, szereg funkcji (zwykle administracyjnych i pomocniczych) jest bowiem scentralizowanych w ramach danego przedsiębiorstwa i z oczywistych względów ekonomicznych, nie jest uzasadnione powielanie danych komórek organizacyjnych, pod warunkiem jednak, że nie są one kluczowe z perspektywy możliwości kontynuacji prowadzonej działalności.

W ocenie Spółki, odrębny przedmiot działalności ŚW (świadczenie usług sportowych) oraz zdolność do prowadzenia tejże działalności poza strukturą Spółki, uzasadnia tezę, iż poziom wydzielenia funkcjonalnego jest na wystarczającym poziomie dla uznania, że stanowi on w tym względzie zcp. Na ocenę tą nie powinien wpływać fakt, iż ŚW korzysta z usług księgowo-finansowych, prawnych, informatycznych czy w ramach nadzoru inspektora BHP, realizowanych na rzecz całego przedsiębiorstwa Spółki.

Warunek wyodrębnienia zcp dotyczy również wydzielenia finansowego. Interpretując definicję zcp, powszechnie przyjmuje się, że wydzielenie finansowe powinno polegać na wydzieleniu ewidencyjnym aktywów, pasywów oraz przychodów i kosztów związanych ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa. Dominuje pogląd, zgodnie z którym, wyodrębnienie finansowe nie oznacza pełnej samodzielności i niezależności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych, możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przy określaniu cech zorganizowanej części przedsiębiorstwa, często wskazywany jest również warunek przypisania odrębnego rachunku bankowego, co ułatwiać ma identyfikację przepływów i rozliczeń finansowych dotyczących zcp oraz potwierdzić wydzielenie finansowe. W przedmiotowej sprawie, poziom wydzielenia finansowego nie jest na takim poziomie, aby zasadnym było uznanie ŚW za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Na brak wydzielenia finansowego składają się takie przesłanki, jak:

  • brak odpowiedniego wyodrębnienia księgowego, w zakresie aktywów i zobowiązań (ustalenie aktywów i zobowiązań dotyczących ŚW wymaga manualnego ich wskazania),
  • brak wydzielonych przepływów pieniężnych (rachunku bankowego dedykowanego ŚW, brak rozliczeń ze Spółką pozwalającą na ustalenie źródeł finansowania działalności ŚW).

Dodatkowo na powyższą ocenę wpływałby fakt nieprzejmowania przez Kupującego zobowiązań dotyczących ŚW (co może wynikać m.in. z braku możliwości ich przyporządkowania). Zdaniem Wnioskodawcy, nawet jeżeli Kupujący przejąłby zobowiązania związane z ŚW, nie miałoby to wpływu na kwalifikację przedmiotu transakcji i sposób jej opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony szczegółowo przez Wnioskodawcę stan obecny oraz przyszły, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiot transakcji zakupu - kompleks rekreacyjno-basenowy Świat Wodny - nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, stąd Sprzedający, z tytułu transakcji sprzedaży, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca, zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem PCC z tytułu tej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.


Zgodnie z powyższym artykułem czynności cywilnoprawne w tym umowy sprzedaży podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

  1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w najbliższym czasie planuje zakup kompleksu rekreacyjno-basenowego Świat Wodny od spółki. Transakcja zakupu ma obejmować kompleks rekreacyjno-basenowy (budynek), będący przedmiotem własności sprzedającego oraz przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntu na rzecz Wnioskodawcy. Planowane jest również, aby Wnioskodawca przejął pracowników zatrudnionych w ŚW. Nie została jeszcze podjęta decyzja pomiędzy Kupującym, a sprzedającym co do przejścia zobowiązań ŚW na rzecz Kupującego w wyniku transakcji zakupu. Mogą one pozostać u sprzedającego, jak też możliwe jest ich przejście na rzecz Kupującego. W uzasadnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiot transakcji zakupu tj. kompleks rekreacyjno-basenowy Świat Wodny, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, stąd sprzedający z tytułu transakcji sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając jednakże na uwadze zdarzenie przyszłe opisane we wniosku, podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia opodatkowania powyższej transakcji podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

We wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiot zakupu tj. kompleks rekreacyjno-basenowy Świat Wodny, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług i sprzedający z tytułu transakcji sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem, przyjmując za Wnioskodawcą, iż nabycie kompleksu rekreacyjno-basenowego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zastosowanie znajdzie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast, jeżeli przedmiotowa sprzedaż nie będzie podlegać podatkowi od towarów i usług, powyższa czynność zostanie objęta podatkiem od czynności cywilnoprawnych, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawcy, jako występującego z wnioskiem. Nie wywołuje skutków prawnych dla sprzedającego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika