Czy przychody Fundacji (Beneficjenta) z tytułu odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym od (...)

Czy przychody Fundacji (Beneficjenta) z tytułu odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym od środków finansowych otrzymanych przez Fundację (Beneficjenta) w formie dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach umowy z dnia 9 grudnia 2009 r. stanowią przychód podatkowy do opodatkowania podatkiem dochodowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji ? przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) i pismem z dnia 24 października 2011 r (data wpływu 26 października 2011 r.) udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym od środków finansowych związanych z otrzymaniem dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

Z uwagi na braki formalne wniosku Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14 h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) wystąpił do Wnioskodawcy o uzupełnienie wniosku.

W odpowiedzi na wezwania wpłynęły uzupełnienia wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Celem statutowym Fundacji jest wspieranie lub uczestniczenie w działaniach na rzecz rozwoju oraz inicjatyw lokalnych we wszystkich dziedzinach życia społecznego, a w szczególności w takich, jak: gospodarka w zakresie przedsięwzięć w przemyśle, infrastrukturze komunalnej, łączności, komunikacji, rzemiośle, handlu, usługach, rolnictwie, z referencją dla małych i średnich, zwłaszcza 'rodzinnych', 'wzorcowych?, 'nowoczesnych' przedsięwzięć gospodarczych: wolne zawody; opieka i pomoc społeczna; ochrona zdrowia; oświata i wychowanie; kultura, sztuka; sport i nauka; sprawy wspólnot religijnych, ochrona środowiska; ochrona zabytków i miejsc pamięci (§ 6 Statutu Fundacji).

Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

  1. udzielanie pomocy finansowej w formie pożyczek, zapomóg, stypendiów, dotacji;
  2. udzielanie odpłatnej i nieodpłatnej pomocy rzeczowej;
  3. prowadzenie oraz udział w pracach badawczych, planistycznych, a także organizowanie grup ekspertów;
  4. prowadzenie i wspieranie różnych form działalności edukacyjnej;
  5. współpracę z podmiotami krajowymi i zagranicznymi;
  6. prowadzenie działalności wydawniczej, informacyjnej i współpraca ze środkami masowego przekazu;
  7. prowadzenie doradztwa organizacyjnego, technicznego, technologicznego, finansowego, ekonomicznego;
  8. organizacyjne i finansowe wspieranie podmiotów samorządu terytorialnego oraz form współdziałania tych podmiotów w zakresie zaspokajania przez nie potrzeb publicznych (§ 10 Statutu Fundacji).

W ramach prowadzonej przez Fundację działalności doszło w dniu 9 grudnia 2009 roku pomiędzy Fundacją a Centrum Rozwoju Gospodarki do zawarcia umowy o dofinansowanie (przekazanie dotacji na utworzenie lub wniesienie wkładu do funduszu gwarancyjnego lub funduszu pożyczkowego) Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach osi priorytetowej 1 - Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości.

Na mocy ww. umowy Fundacja (Beneficjent) otrzymała dofinansowanie na realizację Projektu w wysokości ? zł (§ 2 ust. 4 umowy). Zgodnie z zawartą umową dofinansowanie pojmowane jest jako ?krajowe publiczne środki finansowe? (dotacja rozwojowa), ujęta w planie finansowym IP II i przekazywane w formie płatności pośredniej przez IP II na rachunek bankowy Beneficjenta, jako pomoc przeznaczoną na pokrycie całości lub części wydatków kwalifikowanych objętych Umową. Środki te przekazywane są przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego na rachunek Instytucji Zarządzającej programem na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych oraz ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r., Nr 84, poz. 712) (§ 1 pkt 12 umowy).

Dofinansowanie jest udzielane Fundacji (Beneficjentowi) w formie przekazania dotacji na utworzenie lub wniesienie wkładu do funduszy gwarancyjnych i funduszy pożyczkowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (Dz. U. z 2007r. Nr 175, poz. 1232 oraz z 2009 Nr 23, poz. 140).

Dofinansowanie zostaje przekazane w formie płatności pośredniej na wyodrębniony rachunek bankowy Beneficjenta, na podstawie prawidłowo złożonego Wniosku o płatność pośrednią (pkt 4.2. Wytycznych w zakresie zasad udzielania wsparcia instrumentom inżynierii finansowej. Regionalny Program Operacyjny Województwa ?na lata 2007-2013, Działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości).

W związku z powyższym realizacja umowy przez Wnioskodawcę polega na udzielaniu pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorstw na podstawie zawieranych umów o pożyczkę. Fundacja z tytułu realizacji Projektu nie osiąga dochodu. Wszelkie przychody związane z udzielanymi pożyczkami, w tym w szczególności prowizje, odsetki od udzielonych pożyczek, odsetki karne od udzielonych pożyczek, odsetki od lokat i środków na rachunku bankowym powiększają kapitał funduszu i przeznaczane są na realizację Projektu (§ 8 ust. 8, 12 i 13 umowy).

Zgodnie z § 8 ust. 13 umowy Fundacja (Beneficjent) zobowiązała się do wyłącznego przeznaczenia środków przekazanych w ramach umowy na udzielanie poręczeń/pożyczek mikro, małym i średnim przedsiębiorcom (...) oraz na pokrywanie kosztów zarządzania z tym związanych, także po zakończeniu okresu realizacji Projektu i upływie okresu trwałości projektu.

Zgodnie z zawartą umową (§ 8 ust. 7 umowy) środki przeznaczone na realizację Projektu są lokowane na rachunkach bankowych, inwestowane w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa, NBP lub jednostki samorządu terytorialnego, bądź inwestowane w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, zgodnie z zapisami dokumentu przyjętego przez Radą Ministrów w dniu 3 lutego 2009 r. pn. Kierunki rozwoju funduszy pożyczkowych i poręczeniowych dla małych i średnich przedsiębiorstw w latach 2009-2013.

W okresie realizacji Projektu Fundacja ma prawo przeznaczyć 3 % wartości dokapitalizowania na koszty zarządzania. Natomiast w okresie trwałości projektu wysokość kosztów zarządzania nie może przekroczyć 5 % wartości udzielonych pożyczek/poręczeń w ciągu roku (§ 8 ust. 12 pkt 2).

Okres realizacji projektu trwał do 31 grudnia 2010 r., a okres obowiązywania umowy trwa przez dalsze pięć lat od dnia zakończenia projektu. (§ 3 ust. 1, § 8 ust. 12 pkt 1 umowy).

Przed zakończeniem okresu trwałości Projektu, nastąpi ocena działalności związanej z wykonywaniem Projektu. W przypadku gdy ocena działalności prowadzonej przez Fundację (Beneficjenta) w zakresie realizacji projektu będzie pozytywna możliwe jest kontynuowanie współpracy na warunkach nie gorszych niż określone w umowie (§ 19 ust. 2 umowy).

?W przypadku gdy ocena działalności prowadzonej przez Beneficjenta w zakresie realizacji Projektu będzie negatywna istnieje możliwość:

  1. przyjęcia do realizacji Strategii naprawczej przedstawionej przez Beneficjenta zaakceptowanej przez IP II Instytucję Zarządzającą programem, w której zostaną określone warunki dalszego postępowania w zakresie otrzymanego dofinasowania,
  2. określenia warunków wycofania wkładu z funduszu, poprzez:
    1. zwrot 50 % pierwotnie otrzymanego Dofinansowania na koniec okresu trwałości oraz przyjęcia harmonogramu zwrotu pozostałej części dofinansowania wraz z przychodami osiągniętymi dzięki gospodarowaniu środkami funduszu,
    2. zwrot całości otrzymanego dofinansowania wraz z przychodami osiągniętymi dzięki gospodarowaniu środkami funduszu na zakończenie okresu trwałości, w przypadku rezygnacji z warunków opisanych w lit. a)' (§ 19 ust. 4 umowy).

W uzupełnieniu z dnia 7 października 2011 r. Fundacja podała, iż otrzymała środki na realizację projektu w związku z zawarciem umowy z dnia 9 grudnia 2009 r. o dofinansowanie w dwóch transzach: I transza w dniu 30 grudnia 2009 r., II transza w dniu 25 lutego 2010 r.

Do umowy z dnia 9 grudnia 2009 r. Fundacja zawarła łącznie trzy aneksy: z dnia 29 grudnia 2009 r., z dnia 19 lutego 2010 r., z dnia 21 lipca 2010 r.

W aneksie z dnia 29 grudnia 2009 r. zmiany dotyczyły rachunku bankowego Wnioskodawcy oraz kwestii zabezpieczeń związanych z realizacją umowy.

W aneksie z dnia 19 lutego 2010 r. dostosowana została treść zapisów umowy z dnia 9 grudnia 2009 r. do aktualnego wzoru przyjętego uchwałą Zarządu Województwa

W aneksie z dnia 21 lipca 2010 r. zmienione zostały kwestie dotyczące sprawozdań merytorycznych związanych z wykonywaniem umowy z dnia 9 grudnia 2009 r. oraz ustalone zostało, że w okresie trwałości projektu wysokość kosztów zarządzania nie może przekroczyć średniorocznie 5 % wartości udzielonych pożyczek/poręczeń.

Wnioskodawca dodał też, iż na podstawie zawartych aneksów nie otrzymał dofinansowania.

Odpisy przedmiotowych aneksów załączone przez Fundację zostały do pisma.

Za koszty związane z realizacją projektu Fundacja uznaje koszty pracownicze, biurowe (zakup papieru, artykułów biurowych, tonerów do drukarek itp.), zakup środków trwałych (komputery, drukarki, kopiarki itp.), zakup oprogramowania, koszty zarządzania, koszty usług zewnętrznych, w tym kancelarii prawnej, sporządzenie zewnętrznych opinii, prowizje bankowe, ochrona budynku, energia elektryczna.

Koszty te finansowane są z odsetek i prowizji od udzielanych pożyczek oraz z odsetek od lokat bankowych od kwot z dokapitalizowania w ramach umowy z dnia 9 grudnia 2009 r.

Fundacja oświadczyła ponadto, iż nie korzysta ze zwolnień przedmiotowych z tytułu przeznaczenia dochodów na cele statutowe.

W uzupełnieniu z dnia 24 października 2011 r. Fundacja określiła stan faktyczny wynikający z zawartego dnia 19 lutego 2010 r. aneksu do umowy zawartej dnia 9 grudnia 2009 r. podając następujące informacje.

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie (przekazanie dotacji na utworzenie lub wniesienie wkładu do funduszu gwarancyjnego lub funduszu pożyczkowego) Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 w ramach: Osi priorytetowej 1 Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości i aneksami do tej umowy przedmiot umowy został uregulowany w § 2 przedmiotowej umowy w sposób następujący:

  1. Umowa określa procedury, zasady, warunki i tryb, na jakich Beneficjentowi przekazywane będzie Dofinansowanie.
  2. Umowa jest zawarta na czas realizacji Projektu oraz na okres 5 lat od momentu zakończenia finansowej realizacji Projektu, w którym Beneficjent zobowiązuje się do zachowania trwałości Projektu.
  3. Beneficjent zobowiązuje się do realizacji Projektu w oparciu o Wniosek.
  4. Dofinansowanie jest przeznaczone na realizację Projektu przez Beneficjenta, z zastrzeżeniem zapisów Wniosku wskazujących jednostkę lub partnera, który uczestniczy w realizacji projektu.
  5. Wniosek jest załącznikiem do Umowy i stanowi jej integralną część.
  6. Ewentualne zmiany we Wniosku będą dokonywane tylko w drodze zmiany zapisów Umowy, w formie aneksu.
  7. Całkowita wartość Projektu wynosi: ? zł
  8. Całkowite wydatki kwalifikowalne Projektu wynoszą:?zł,
  9. Całkowite wydatki niekwalifikowalne Projektu wynoszą: ?zł
  10. Na warunkach, w trybie i na zasadach określonych w Umowie, IP II przyznaje Beneficjentowi na realizację Projektu dofinansowanie stanowiącej nie więcej niż 100,00 % kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu.
  11. Beneficjent zobowiązuje się wnieść w realizację Projektu wkład własny w kwocie nie mniejszej niż: 0,00 zł stanowiącej co najmniej 0,00 % kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu.
  12. Źródła pochodzenia wkładu własnego określa Wniosek.
  13. Wkład własny Beneficjenta podlega rozliczeniu wg procedur, zasad i warunków określonych w Umowie.
  14. Dofinansowaniu podlegają jedynie wydatki kwalifikowalne objęte Umową.
  15. Beneficjent zobowiązuje się pokryć w całości ze środków własnych wszelkie wydatki niekwalifikowalne w ramach Projektu.
  16. Wszelkie wydatki w ramach projektu, których poniesienie stało się konieczne po podpisaniu umowy, a których poniesienie jest konieczne w celu prawidłowego zrealizowania projektu, Beneficjent ma obowiązek zgłosić IP II. IP II podejmie decyzję o wprowadzeniu tych wydatków do zapisów umowy, jako wydatków niekwalifikowalnych.

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie (przekazanie dotacji na utworzenie lub wniesienie wkładu do funduszu gwarancyjnego lub funduszu pożyczkowego) Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach: Osi priorytetowej 1 Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości w realizację zaangażowani są w szczególności:

  • Beneficjent Fundacja ?, której rolą jest wykonanie Projektu w szczególności poprzez udzielenie pożyczek przedsiębiorcom,
  • Instytucja Zarządzająca programem - Zarząd Województwa, do której obowiązków należy w szczególności kontrola realizacji Projektu,
  • Instytucja Pośrednicząca II-go stopnia (IP II) - Centrum Rozwoju Gospodarki, do której obowiązków należy w szczególności kontrola realizacji Projektu,
  • Instytucja Certyfikująca/Instytucja Pośrednicząca w Certyfikacji -- Ministerstwo Rozwoju Regionalnego/ Wojewoda. Poświadczenie prawidłowości wydatków przez IP II, o którym mowa w ust 5 pkt 2 umowy podlega certyfikacji przez Instytucję Certyfikującą/Instytucję Pośredniczącą w Certyfikacji.
  • Beneficjent ostateczny, przez którego należy rozumieć przedsiębiorcę korzystającego z pożyczek/poręczeń oferowanych przez Beneficjenta w ramach realizacji Projektu.

Przedmiotowa umowa nie określa autora Projektu czy partnerów Projektu. Wszystkie istotne dla realizacji projektu podmioty zostały wskazane powyżej i we wniosku o udzielenie interpretacji prawa podatkowego przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie (przekazanie dotacji na utworzenie lub wniesienie wkładu do funduszu gwarancyjnego lub funduszu pożyczkowego) Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 w ramach: Osi priorytetowej 1 Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości źródłem finansowania są środki pochodzące z Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego.

Przez ?dofinansowanie' należy rozumieć wsparcie udzielone Beneficjentowi ze środków publicznych na podstawie Umowy, pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazywane w formie płatności z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach, prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Środki na sfinansowanie projektu pochodzą z programu Osi priorytetowej 1 Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości.

Zgodnie z zawartą umową przekazane środki są środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (środki europejskie) a Beneficjent nie jest zobowiązany do wniesienia wkładu własnego.

Zgodnie z zawartą umową wypłata uzyskanego dofinansowania została uregulowana w szczególności w § 6, 7 i 19 umowy.

Jeżeli zostanie, stwierdzone, że Beneficjent:

  1. wykorzystał całość lub część otrzymanego Dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, w szczególności w sposób powodujący niezrealizowanie pełnego zakresu rzeczowego, o którym mowa w § 3 ust. 3 i 5,
  2. wykorzystał całość lub część otrzymanego Dofinansowania bez zachowania obowiązujących procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach,
  3. pobrał całość lub część dofinansowania w sposób nienależny, lub w nadmiernej wysokości.

Beneficjent zobowiązuje się do zwrotu tych środków, odpowiednio w całości lub w części, wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, na rachunek bankowy wskazany przez IP II.

W sytuacji, o której mowa w ust. 1 IP II wzywa Beneficjenta do dokonania zwrotu na rachunek wskazany przez IP II lub do wyrażenia zgody na potrącenie odpowiedniej kwoty z kolejnego wniosku o płatność, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

W przypadku bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa w ust. 2, IP II wydaje decyzję, w trybie określonym w art. 207 ustawy o finansach, określającą kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki, oraz sposób zwrotu środków. Zwrot środków może zostać dokonany w całości lub w części przez potrącenie kwoty nieprawidłowo wykorzystanego lub pobranego dofinasowania wraz z odsetkami z kolejnej transzy Dofinansowania.

Decyzji, o której mowa w ust. 3, nie wydaje się, jeżeli Beneficjent dokona zwrotu środków przed jej wydaniem.

Od decyzji, o której mowa w ust. 3, Beneficjentowi przysługuje odwołanie/wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

W przypadku, gdy kwota do odzyskania jest wyższa niż kwota pozostająca do przekazania w ramach kolejnych transz Dofinansowania lub nie jest możliwe dokonanie potrącenia, a Beneficjent nie dokonał zwrotu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, o której mowa w ust. 3, IP II podejmie czynności zmierzające do odzyskania należnych środków z wykorzystaniem dostępnych środków prawnych.

Środki prawne o których mowa, w ust. 6 to w szczególności:

  1. wykorzystanie zabezpieczenia o którym mowa w § 9 Umowy,
  2. wstrzymanie płatności dla innych projektów Beneficjenta, zgodnie z zapisem § 4 ust. 7 umowy.

W celu prowadzenia postępowania zmierzającego do zwrotu środków (windykacja) IP II może udzielić osobie trzeciej pełnomocnictwa do działania w jej imieniu i na jej rzecz.

IP II informuje pisemnie Beneficjenta o udzieleniu pełnomocnictwa, o którym mowa w ust. 8, w terminie do 7 dni od dnia jego udzielania.

Koszty czynności zmierzających do odzyskania Dofinansowania spełniającego warunki, o których mowa w ust. 1 obciążają w całości Beneficjenta.

W przypadku, jeśli beneficjentowi zostaną przekazane środki w wysokości wyższej niż kwota zatwierdzona do wypłaty we wniosku o płatność, IP II wzywa Beneficjenta, bez wydawania decyzji, do zwrotu błędnie przekazanych środków bez odsetek, w terminie i na rachunek wskazany przez IP II.

Jeśli Beneficjent nie dokona zwrotu, o którym mowa w ust. IP II stosuje tryb odzyskiwania środków jaki przewidziany został w ust. 3-10.

Paragraf 7 umowy reguluje kwestię odsetek i zwrotu środków. Zgodnie z tym przepisem:

  1. Odsetki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych od kwoty środków Dofinansowania spełniającego warunki, o których mowa w § 6 ust. 1, są naliczane od dnia przekazania środków Dofinansowania na rachunek bankowy Beneficjenta, do dnia. dokonania zwrotu środków przez Beneficjenta,
  2. Beneficjent dokonuje zwrotu środków przelewem na wskazany przez IP II rachunek bankowy podając w tytule przelewu kwotę należności głównej oraz kwotę odsetek wraz z numerem projektu, którego dotyczy zwrot, nazwę programu, rok, w jakim: przekazane zostały środki, których dotyczy zwrot, tytułu zwrotu, klasyfikację budżetową zwracanych środków (część, dział, rozdział, paragraf), w przypadku dokonania zwrotu na podstawie decyzji, o której mowa w § 7 ust. 3 numeru decyzji.
  3. Beneficjent dokonuje zwrotu środków w terminie do 14 dni od dnia doręczenia decyzji o zwrocie.

Ponadto w § 19 umowy została określona strategia wyjścia z funduszu. Zgodnie z odpowiednimi postanowieniami:

  1. Na rok przed zakończeniem okresu trwałości projektu przeprowadzane jest badanie efektywności funduszu przez Instytucję Zarządzającą programem lub podmiot działający na jej zlecenie, na wniosek IP II. Na 2 lata przed zakończeniem okresu trwałości projektu Instytucja Zarządzająca programem przedstawi Beneficjantowi kryteria na podstawie, których zostanie przeprowadzone badanie efektywności funduszu.
  2. W przypadku, gdy ocena działalności prowadzonej przez Beneficjenta w zakresie realizacji Projektu będzie pozytywna, możliwe, jest kontynuowanie współpracy na warunkach nie gorszych niż określone w Umowie.
  3. Warunki, o których mowa w ust. 2 będą przedmiotem negocjacji stron Umowy.
  4. W przypadku, gdy ocena działalności prowadzonej przez Beneficjenta w zakresie realizacji Projektu będzie negatywna, istnieje możliwość:
    1. przyjęcia do realizacji Strategii naprawczej przedstawionej przez Beneficjenta i zaakceptowanej przez IP II i Instytucję Zarządzającą programem, w której zostaną określone warunki dalszego postępowania w zakresie otrzymanego dofinansowania,
    2. określenia warunków wycofania wkładu z funduszu, poprzez:
      1. zwrot 50% pierwotnie otrzymanego Dofinansowania na koniec okresu trwałości oraz przyjęcia harmonogramu zwrotu pozostałej części Dofinansowania wraz z przychodami, osiągniętymi dzięki gospodarowaniu środkami funduszu.
      2. zwrot całości otrzymanego Dofinansowania wraz z przychodami osiągniętymi dzięki gospodarowaniu środkami funduszu na zakończenie okresu trwałości, w przypadku rezygnacji z warunków opisanych w lit a.
  5. Środki zwrócone zostaną przekazane zgodnie z artykułem 78 (7) Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 do sektora MSP.

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie (przekazanie dotacji na utworzenie lub wniesienie wkładu do funduszu gwarancyjnego lub funduszu pożyczkowego) Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach: Osi priorytetowej 1 Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości wsparcie udzielane jest Beneficjentowi ze środków publicznych na podstawie umowy, pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazywane w formie płatności z rachunku

Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach, prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego (§ 1 pkt 12 umowy).

Ponadto § 1 pkt 30 umowy stanowi, że Bank Gospodarstwa Krajowego, dokonuje płatności na rzecz Beneficjenta z rachunku Ministra Finansów otwartego w Banku Gospodarstwa Krajowego, pełniącego rolę tzw. płatnika.

Technicznie Fundacja otrzymała w dniu 25 lutego 2010 r. kwotę ? zł na podstawie zlecenia przelewu z rachunku Ministra Finansów oraz w dniu 30 grudnia 2009 r. kwotę ? zł na podstawie zlecenia przelewu z rachunku Centrum Rozwoju Gospodarki.

Odnośnie czynności poprzedzających wypłatę dofinansowania Wnioskodawca wskazuje, że kwestię tą reguluje § 5 umowy o dofinansowanie, który stanowi:

  1. Dofinansowanie na utworzenie lub wniesienie wkładu do funduszu gwarancyjnego lub funduszu pożyczkowego przekazywane jest Beneficjentowi w wysokości równiej 100% kwoty, o której mowa w § 2 ust. 10,
  2. Dofinansowanie przekazywane jest na podstawie prawidłowo złożonego przez Beneficjenta Wniosku o płatność pośrednią,
  3. Dofinansowanie przekazywane jest Beneficjentowi przelewem na wyodrębniony rachunek bankowy Beneficjenta,
  4. Warunkiem przekazania Beneficjentowi Dofinansowania, jest:
    1. złożenie przez Beneficjenta do IP II prawidłowego Wniosku o płatność pośrednią po podpisaniu umowy o dofinansowanie. Zasady, wzór wniosku o płatność, oraz terminy składania sprawozdań oraz przygotowania odpowiednich dokumentów finansowych załączanych do sprawozdań określa Vademecum - tom III,
    2. prawidłowe, wniesienie przez Beneficjenta zabezpieczenia, o którym mowa w § 9.
  5. Warunkiem rozliczenia całości lub części Dofinansowania na utworzenie lub wniesienie wkładu do funduszu gwarancyjnego lub funduszu pożyczkowego, jest;
    1. złożenie przez Beneficjenta do 1P II spełniającego wymogi formalne, merytoryczne i rachunkowe Wniosku o płatność, rozliczającego całość lub część Dofinansowania, wraz ze sprawozdaniem merytorycznym. Zasady, wzór Wniosku o płatność oraz terminy składania Wniosków o płatność określa Vademecum - tom III,
    2. poświadczenie przez IP II prawidłowości wydatkowania przez Beneficjenta przekazanego dofinansowania, tj. poniesienia wydatków objętych Umową i zgodnie z jej zapisami oraz ich kwalifikowalności. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podczas weryfikacji Wniosku o płatność rozliczającego przekazane dofinansowanie zastosowanie mają zapisy § 7,
    3. akceptacja przez IP II sprawozdania merytorycznego z realizacji Projektu,
  6. Wniosek rozliczający otrzymaną transzę zaliczki jest weryfikowany zgodnie z zasadami określonymi w Vademecum - Tom III,
  7. W przypadku podjęcia przez IP II na miejscu realizacji projektu, termin weryfikacji i zatwierdzenia wniosku o płatność może ulec wydłużeniu o czas niezbędny do zakończenia czynności kontrolnych i wdrożenia przez Beneficjenta zaleceń wynikających z przeprowadzonej kontroli,
  8. Warunkiem końcowego rozliczenia projektu jest rozliczenie całości wydatków kwalifikowalnych,
  9. Jeżeli w końcowym rozliczeniu projektu Beneficjent nie wykorzysta całości środków Dofinansowania, nie wymaga to zawarcia aneksu do umowy a jedynie oświadczenia Beneficjenta, będącego załącznikiem do wniosku o płatność końcową, określającego wysokość środków niewykorzystanych w ramach Umowy,
  10. Środki niewykorzystane, o których mowa w ust 9, zwracane są przez Beneficjenta na rachunek wskazany przez IP II w terminie 7 dni, od dnia poniesienia przez Beneficjenta ostatniego wydatku kwalifikowanego w ramach realizacji Projektu,
  11. Poświadczenie prawidłowości wydatków przez IP II, o którym mowa w ust. 5 pkt 2 podlega certyfikacji przez Instytucję Certyfikującą/Instytucję Pośredniczącą w Certyfikacji. Stwierdzenie przez te Instytucje nieprawidłowości wydatków poniesionych przez Beneficjenta obciąża Beneficjenta w takim samym stopniu, jak stwierdzenie nieprawidłowości dokonanych przez IP II.
  12. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wydatków, o którym mowa w ust. 33, po przekazaniu do certyfikacji kwot ujętych przez Beneficjenta we wniosku o płatność pośrednią, IP II odzyskuje środki w trybie określonym w § 7.
  13. Poświadczona przez IP II kwota wydatków kwalifikowalnych jest pomniejszana o wykazany przez beneficjenta dochód, o ile nie został on wcześniej uwzględniony przy wyliczaniu wysokości dofinansowania metodą luki finansowej w studium wykonalności załączonym do wniosku.

Terminy realizacji umowy o dofinasowanie (przekazanie dotacji na utworzenie lub wniesienie wkładu do funduszu gwarancyjnego lub funduszu pożyczkowego) Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach: Osi priorytetowej 1 Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości, uregulowane zostały w § 3 przedmiotowej umowy, zgodnie z którym:

  1. Okres realizacji projektu ustala się na:
    1. rozpoczęcie realizacji: 16 listopada 2009 r.,
    2. zakończenie rzeczowe realizacji: 31 grudnia 2010 r., jednak nie później niż 30 czerwca 2015 r.
    3. zakończenie finansowe realizacji: 31 grudnia 2010 r, jednak nie później niż 30 czerwca 2015 r.
  2. IP II może zmienić terminy realizacji Projektu, określone w ust. 1, na wniosek Beneficjenta.
  3. Pełen zakres rzeczowy Projektu, a zarazem przeznaczenie środków dofinansowania określają zapisy wniosku, a w szczególności określone w nim kategorie wydatków i wskaźniki.
  4. Beneficjent jest zobowiązany do zrealizowania pełnego zakresu rzeczowego Projektu zgodnie z Wnioskiem i Umową,
  5. Zakres rzeczowy jest określony w szczególności w harmonogramie rzeczowo-finansowym, będącym załącznikiem do Wniosku,
  6. Zmiany terminów określonych w harmonogramie rzeczowo-finansowym nie wymagają wprowadzania ich w drodze zawarcia aneksu do Umowy.
  7. Beneficjent ma obowiązek przekazywać do wiadomości IP II wszelkie zmiany terminów w harmonogramie rzeczowo-finansowym w terminie do 7 dni od dnia ich wprowadzenia.
  8. IP II może wezwać Beneficjenta do aktualizacji harmonogramu rzeczowo- finansowego.
  9. Możliwe jest wprowadzenie zmian w realizacji projektu, w tym, zmian w zakresie rzeczowym projektu, w szczególności w regulaminie udzielania pożyczek/poręczeń, pod warunkiem łącznego spełnienia poniższych warunków:
    1. zachowania na niezmienionym poziomie, lub zwiększenia wartości wskaźników realizacji projektu określonych we Wniosku,
    2. zachowania lub skuteczniejszego osiągnięcia celów projektu określonych we Wniosku,
    3. stwierdzenia przez IP II, że wprowadzone zmiany, w tym zmiany zakresu rzeczowego projektu, nie pogorszą jakości oferowanych produktów lub usług lub prowadzić będą do ich polepszenia,
    4. zapewnienia racjonalności i celowości wydatkowania środków publicznych.
  10. Wszelkie zmiany, o których mowa w ust, 9 wprowadzone mogą być jedynie za uprzednią zgodą IP II z uwzględnieniem § 17 Umowy oraz ich zgodności z prawem polskim i wspólnotowym, w szczególności Prawem zamówień publicznych lub zasadami określonymi w Umowie dla podmiotów, które nie stosują Prawa zamówień publicznych.

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie (przekazanie dotacji na utworzenie lub wniesienie wkładu do funduszu gwarancyjnego lub funduszu pożyczkowego) Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach: Osi priorytetowej 1 Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Działanie 1.2

  1. Jeżeli zostanie, stwierdzone, że Beneficjent:
    1. wykorzystał całość lub część otrzymanego Dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, w szczególności w sposób powodujący niezrealizowanie pełnego zakresu rzeczowego, o którym mowa w § 3 ust. 3 i 5
    2. wykorzystał całość lub część otrzymanego Dofinansowania bez zachowania obowiązujących procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach.
    3. pobrał całość lub część; dofinansowania w sposób: nienależny, lub w nadmiernej wysokości,

Beneficjent zobowiązuje się do zwrotu tych środków, odpowiednio w całości lub w części, wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, na rachunek bankowy wskazany przez IP II.

  1. W sytuacji, o której mowa w ust. 1 IP II wzywa Beneficjenta do dokonania zwrotu na rachunek wskazany przez IP II lub do wyrażenia zgody na potrącenie odpowiedniej kwoty z kolejnego wniosku o płatność, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
  2. W przypadku bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa w ust. 2, IP II wydaje decyzję, w trybie określonym w art. 207 ustawy o finansach, określającą kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki, oraz sposób zwrotu środków. Zwrot środków może zostać dokonany w całości lub w części przez potrącenie kwoty nieprawidłowo wykorzystanego lub pobranego dofinasowania wraz z odsetkami z kolejnej transzy dofinansowania.
  3. Decyzji, o której mowa w ust. 3, nie wydaje się, jeżeli Beneficjent dokona zwrotu środków przed jej wydaniem.
  4. Od decyzji, o której mowa w ust. 3, Beneficjentowi przysługuje odwołanie/wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
  5. W przypadku, gdy kwota do odzyskania jest wyższa niż kwota pozostająca do przekazania w ramach kolejnych transz Dofinansowania lub nie jest możliwe dokonanie potrącenia, a Beneficjent nie dokonał zwrotu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, o której mowa w ust. 3, IP II podejmie czynności zmierzające do odzyskania należnych środków z wykorzystaniem dostępnych środków prawnych.
  6. Środki prawne, o których mowa, w ust. 6 to w szczególności:
    1. wykorzystanie zabezpieczenia, o którym mowa w § 9 umowy,
    2. wstrzymanie płatności dla innych projektów Beneficjenta, zgodnie z zapisem § 4 ust. 7 Umowy.
  7. W celu prowadzenia postępowania zmierzającego do zwrotu środków (windykacja) IP II może udzielić osobie trzeciej pełnomocnictwa do działania w jej imieniu i na jej rzecz.
  8. IP II informuje pisemnie Beneficjenta o udzieleniu pełnomocnictwa, o którym mowa w ust. 8, w terminie do 7 dni od dnia jego udzielania.
  9. Koszty czynności zmierzających do odzyskania Dofinansowania spełniającego warunki, o których mowa w ust. 1 obciążają w całości Beneficjenta.
  10. W przypadku, jeśli Beneficjentowi zostaną przekazane środki w wysokości wyższej niż kwota zatwierdzona do wypłaty we wniosku o płatność, IP II wzywa Beneficjenta, bez wydawania decyzji, do zwrotu błędnie przekazanych środków bez odsetek, w terminie i na rachunek wskazany przez IP II.
  11. Jeśli Beneficjent nie dokona zwrotu, o którym mowa w ust. l 1, IP II stosuje tryb odzyskiwania środków jaki przewidziany został w ust. 3-10.

Paragraf 7 umowy reguluje kwestię odsetek i zwrotu środków. Zgodnie z tym przepisem:

  1. Odsetki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych od kwoty środków Dofinansowania spełniającego warunki, o których mowa w § 6 ust. 1, są naliczane od dnia przekazania środków Dofinansowania na rachunek bankowy Beneficjenta, do dnia dokonania zwrotu środków przez Beneficjenta,
  2. Beneficjent dokonuje zwrotu środków przelewem na wskazany przez IP II rachunek bankowy podając w tytule przelewu kwotę należności głównej oraz kwotę odsetek wraz z numerem projektu, którego dotyczy zwrot, nazwę programu, rok, w jakim: przekazane zostały środki, których dotyczy zwrot, tytułu zwrotu, klasyfikację budżetową zwracanych środków (część, dział, rozdział,; paragraf), w przypadku dokonania zwrotu na podstawie decyzji, o której mowa w § 7 ust. 3 -numeru decyzji.
  3. Beneficjent dokonuje zwrotu środków w terminie do 14 dni od dnia doręczenia decyzji o zwrocie.

Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości w § 22 reguluje zakres przepisów które mają zastosowanie do przedmiotowej umowy.

Zgodnie z tym przepisem: w sprawach nieuregulowanych niniejszą umową zastosowanie mają:

  1. Obowiązujące odpowiednie reguły, zasady i postanowienia wynikające z Programu, Szczegółowego opisu, obowiązujących procedur, wytycznych, a w szczególności Vademecum.
  2. Odpowiednie przepisy pierwotnego i wtórnego prawa wspólnotowego.
  3. Właściwe akty prawa polskiego, w szczególności:
    • ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.),
    • ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2009 r Nr 157 poz. 1240),
    • ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U z 2009 r. Nr 84 poz. 712),
    • ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U, z 2002: r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.),
    • ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2007 r. Nr 223, poz. 1655),
    • ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, póz. 404 z późn, zm.),
    • ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r., Nr 129, poz. 902 z późn. zm.),
    • ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),
    • ustawa z dnia 17 czerwca 1,966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1934; z późn. zm)
    • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98. poz. 1071 z późn. zm.) oraz właściwe rozporządzenia wykonawcze lub wytyczne do powyższych ustaw.
  1. IP II zobowiązuje się do stosowania ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o dostępie do informacji publicznej w zakresie w jakim wykorzystywać będzie dane beneficjenta a także informacje o realizowanym projekcie do celów związanych z zarządzaniem i wdrażaniem Programu, w szczególności do celów monitoringu, sprawozdawczości, kontroli, audytu, ewaluacji, informacji i promocji.
  2. Beneficjent wyraża zgodę na, upublicznienie swoich danych a. także informacji, o realizowanym projekcie w celach określonych w ust. 4.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy środki finansowe otrzymane przez Fundację (Beneficjenta) w formie dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 #61485; 2013 w ramach umowy z dnia 9 grudnia 2009 r. zawartej pomiędzy Fundacją a Centrum Rozwoju Regionalnego, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych...
  2. Czy przychody Fundacji (Beneficjenta) z tytułu udzielonych pożyczek, w tym odsetki umowne i karne, prowizje, opłaty, które z mocy zawartej umowy zwiększają Fundusz Pożyczkowy, stanowią przychód podatkowy do opodatkowania podatkiem dochodowym w momencie ich otrzymania...
  3. Czy przychody Fundacji (Beneficjenta) z tytułu odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym od środków finansowych otrzymanych przez Fundację (Beneficjenta) w formie dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach umowy z dnia 9 grudnia 2009 r. stanowią przychód podatkowy do opodatkowania podatkiem dochodowym...
  4. Czy koszty Fundacji związane z realizacją projektu, sfinansowane przychodami uzyskiwanymi z tytułu zawartych umów pożyczek, w tym z odsetek umownych, karnych, prowizji i opłat, będą kosztami uzyskania przychodu...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 3. Natomiast w zakresie pytania nr 1, nr 2 i nr 4 wniosek Fundacji został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami.

Zdaniem Wnioskodawcy przychody Fundacji (Beneficjenta) z tytułu odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym od środków finansowych otrzymanych przez Fundacje (Beneficjenta) w formie dofinansowania Projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach umowy z dnia 9 września 2009 r. nie stanowią przychodu podatkowego.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie jedynie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań (art. 12 ust. 1 pkt 1 - 3 powołanej ustawy).

Na podstawie art. 12 ust. 1 omawianej ustawy można więc stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, iż kwoty otrzymane przez Fundację na dofinansowanie funduszu pożyczkowego (pytanie pierwsze) oraz odsetki, opłaty, prowizje i inne przychody otrzymane z tytułu udzielonych pożyczek (pytanie drugie) jak również odsetki od lokat i środków na rachunku bankowym od środków finansowych otrzymanych przez Fundację (Beneficjenta) w formie dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach umowy z dnia 9 grudnia 2009 r. (pytanie trzecie) stanowią przychód podatkowy w dacie otrzymania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe przychody zdaniem Wnioskodawcy są zwolnione jednak od podatku dochodowego od osób prawnych.

Odnośnie dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w wysokości ? zł Wnioskodawca uważa, że kwota ta jest zwolniona od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albowiem środki finansowe związane z dofinansowaniem pochodzą z funduszy Unii Europejskiej i finansują działania w ramach programów Unii Europejskiej.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są ?dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych Instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi Państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc'.

Podstawą wprowadzenia przez polskiego ustawodawcę powyższego przepisu jest zasada, że wszelkie fundusze i programy pomocowe finansowane przez Unię Europejską są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym. Środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy w założeniu mają za zadanie finansowanie działań popieranych przez Unię Europejską w ramach programów pomocowych, a nie budżetów poszczególnych państw za pośrednictwem podatków. Ta sama zasada dotyczy również i pozostałych środków pomocowych, finansowanych przez inne instytucje pozarządowe lub gminy.

Zgodnie z ukształtowanym poglądem orzecznictwa sądów administracyjnych, przepis art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymaga by uzyskane przez podatnika środki pomocowe były uzyskane bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej czy innego wymienionego w tym przepisie podmiotu. Środki te mogą być wypłacane za pośrednictwem innych podmiotów (por. uzasadnienie wyroku WSA z siedzibą w Szczecinie z 2010-02-18, I SA/Sz 966/09).

Zatem zwolniony od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie dochód tego podatnika, który bezpośrednio realizuje cel programu, na który przeznaczone zostały środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Pogląd taki wyrażony został również w wyroku WSA z dnia 12 października 2007 r. sygn. akt I SA/Op 269/07 w wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 3 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Wr 800/07, w wyroku WSA w Krakowie z dnia 13 czerwca 2007 r., sygn. akt I SA/Kr 1555/06, w wyroku WSA w Bydgoszczy z dnia 24 czerwca 2008 r., sygn. akt I SA/Bd 154/08, w wyroku WSA w Rzeszowie z dnia 8 lipca 2008 r., sygn. akt I SA/Rz 304/08.

Ponadto należy zwrócić uwagę na orzeczenie NSA z dnia 16 września 2008 r., sygn. akt II FSK 874/07, który uznał, że celem funduszy jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarki państw członkowskich, oraz że celem tym nie jest wtórne zasilanie budżetów tych państw. Ciężar finansowania bezzwrotnej pomocy ponoszą instytucje unijne, a brak jest przepisu uzależniającego zastosowanie ulgi podatkowej wyłącznie od sposobu wypłacania środków finansowych.

Pomimo, że uwagi NSA poczynione zostały na tle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, to w przedstawionym zakresie, odpowiadają regulacji art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa, że dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 w wysokości ? zł korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej przez Fundację działalności doszło w dniu 9 grudnia 2009 roku pomiędzy Fundacją a Centrum Rozwoju Gospodarki do zawarcia umowy o dofinansowanie (przekazanie dotacji na utworzenie lub wniesienie wkładu do funduszu gwarancyjnego lub funduszu pożyczkowego) Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach osi priorytetowej 1 - Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu Działanie 1.2 Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości.

Na mocy ww. umowy Fundacja (Beneficjent) otrzymała dofinansowanie na realizację Projektu. Zgodnie z zawartą umową dofinansowanie określone zostało jako ?krajowe publiczne środki finansowe? (dotacja rozwojowa), ujęta w planie finansowym 1P II i przekazywane w formie płatności pośredniej przez IP II na rachunek bankowy Beneficjenta, jako pomoc przeznaczona na pokrycie całości lub części wydatków kwalifikowanych objętych Umową. Środki te według umowy przekazywane są przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego na rachunek Instytucji Zarządzającej programem na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych oraz ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009r., Nr 84, poz. 712) (§ 1 pkt 12 umowy).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 7 października 2011 r. Fundacja podała, iż otrzymała środki na realizację projektu w związku z zawarciem umowy z dnia 9 grudnia 2009 r. o dofinansowanie w dwóch transzach: I transza w dniu 30 grudnia 2009 r. i II transza w dniu 25 lutego 2010 r.

Realizacja umowy przez Wnioskodawcę polega na udzielaniu pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorstw na podstawie zawieranych umów o pożyczkę. Fundacja z tytułu realizacji Projektu nie osiąga dochodu. Wszelkie przychody związane z udzielanymi pożyczkami, w tym w szczególności prowizje, odsetki od udzielonych pożyczek, odsetki karne od udzielonych pożyczek, odsetki od lokat i środków na rachunku bankowym powiększają kapitał funduszu i przeznaczane są na realizację Projektu.

Źródło dofinansowania Wnioskodawcy stanowi Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007 #61485; 2013; zaś środki dofinansowania pochodzą ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że poprzez ?dofinansowanie' należy rozumieć wsparcie udzielone Wnioskodawcy ze środków publicznych, na podstawie ww. umowy. Jednocześnie ?Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego' przekazywane są w formie płatności z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, prowadzonego w Banku.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy można więc stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania ?otrzymane? oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika - względnie na jego rachunek - wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.

Odnosząc się do otrzymywanych przez Wnioskodawcę odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym należy podkreślić, iż w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano szczególny tryb opodatkowania odsetek .

Do przychodów z tytułu odsetek ma zastosowanie przepis art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie art. 12 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). W konsekwencji ? jako że odsetki od należności naliczone, lecz nie otrzymane nie stanowią u wierzyciela przychodów ? odsetki takie są przychodami w dacie faktycznego otrzymania.

Należy przy tym podkreślić, iż w ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje zwolnienia środków pieniężnych otrzymanych w efekcie gospodarowania dofinansowaniem na fundusz pożyczkowy. Dlatego też otrzymanie przedmiotowych środków stanowi przychód podatkowy Wnioskodawcy.

W oparciu o przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny tut. Organ stwierdza, iż przychody z tytułu odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym uzyskane w związku z otrzymaniem dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego nie korzystają tak jak środki otrzymane w 2009 roku jako dofinansowanie ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tak jak środki otrzymane w 2010 roku ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? w brzmieniu obowiązującym zarówno w 2009 r. jak i w 2010 r. ? wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Przepis art. 17 ust.1 pkt 52 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku są płatności na realizacje projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Brak podstaw do zwolnienia od podatku dochodowego tych środków wynika z faktu, iż przychód z tytułu odsetek od lokat i środków na rachunkach bankowych został uzyskany z tytułu udzielonych przez Fundację pożyczek a więc są to środki wygenerowane w ramach działalności Fundacji i są efektem gospodarowania otrzymanym dofinansowaniem środkami Programu, przez co inne jest pochodzenie tych środków i jako takie nie mogą podlegać zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzyskane przez Wnioskodawcę środki w postaci odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym nie podlegają również zwolnieniu od podatku dochodowego jak uważa Wnioskodawca na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

ZAPYTAJ ONLINE

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika