Czy środki uzyskane na realizację ww. przedsięwzięcia od NFOŚiGW oraz dostawców ścieków, którym (...)

Czy środki uzyskane na realizację ww. przedsięwzięcia od NFOŚiGW oraz dostawców ścieków, którym zostaną wybudowane przyłącza, stanowić będą przychód spółki?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2012 r. (data wpływu 30 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2012 r. (data wpływu 6 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zaliczenia do przychodów dofinansowania uzyskanego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w związku budową przyłączy kanalizacyjnych oraz wpłat podmiotów partycypujących w kosztach budowy tych przyłączy jest prawidłowe,
  • momentu powstania przychodu z tytułu dofinansowania uzyskanego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w związku budową przyłączy kanalizacyjnych oraz wpłat podmiotów partycypujących w kosztach budowy tych przyłączy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2012 r. do Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej wpłynął wniosek Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów związanych z budową i eksploatacją przyłączy kanalizacyjnych (w szczególności odsetek od zaciągniętych kredytów, amortyzacji środków trwałych) oraz przychodów z tytułu uzyskania dofinansowania na budowę przyłączy i wpłat podmiotów partycypujących w kosztach ich budowy, przeznaczonych na spłatę pożyczki zaciągniętej na inwestycję przez Wnioskodawcę.

Pismem z dnia 5 kwietnia 2012 r., nr IBPBI/2/423-344/12/PC, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) przekazał wniosek zgodnie z właściwością do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.).

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi jest upoważniony do wydawania, w imieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych interpretacji indywidualnych, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: lubelskim, łódzkim, opolskim lub świętokrzyskim.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 kwietnia 2011 r. jest Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 21 czerwca 2012 r., nr IPTPB3/423-130/12-2/MF, wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 6 lipca 2012 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednoosobową spółką gminy, która realizuje zadania własne gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, w tym także w zakresie rozbudowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858) przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane do zapewnienia utrzymania posiadanych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych w należytym stanie, a także do ich rozbudowy, przy czym ww. obowiązek nie obejmuje budowy przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, których budowa zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy obciąża odbiorcę.

Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW) ogłosił konkurs na dofinansowanie projektów polegających na budowie przyłączy kanalizacyjnych i elementów instalacji wewnętrznej łączących budynki odbiorców z siecią kanalizacyjną (podłączenia do budynków), przy czym o dofinansowanie w ramach ww. nie mogą ubiegać się indywidualnie odbiorcy, natomiast mogą się ubiegać przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne takie jak Wnioskodawca.

Wnioskodawca zamierza pozyskać ww. środki i zrealizować przedsięwzięcie polegające na budowie ww. podłączeń do budynków z zachowaniem następującego montażu finansowego: 45% - dofinansowanie z NFOŚiGW, 10% - dokapitalizowanie Spółki przez Gminę (podwyższenia kapitału zakładowego Spółki"), 45% pożyczka z WFOŚiGW, przy czym środki na spłatę będą pozyskane od dostawców ścieków, którym zostaną wybudowane ww. podłączenia (na podstawie umowy cywilnoprawnej określającej zasady partycypacji w kosztach budowy ww. podłączeń).

Po zakończeniu realizacji ww. inwestycji Wnioskodawca pozostanie właścicielem ww. podłączeń i będzie je eksploatował w związku z prowadzoną działalnością polegającą m.in. na zbiorowym odbiorze ścieków.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż podłączenia do budynków, o których mowa powyżej, obejmują przyłącza kanalizacyjne, do których budowy, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowy odprowadzaniu ścieków, zobowiązany jest odbiorca i elementy instalacji wewnętrznej łączące budynki odbiorców z siecią kanalizacyjną, których koszt budowy także powinni ponosić odbiorcy.

Dofinansowanie ze środków NFOŚiGW ma charakter bezzwrotny i stanowić będzie zwrot wydatków poniesionych przez Spółkę na wybudowanie ww. podłączeń (wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych). Po zakończeniu realizacji ww. inwestycji ww. podłączenia stanowić będą środek trwały podatnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w sytuacji wybudowania przez Spółkę ww. przyłączy zgodnie z przedstawionym wyżej montażem finansowym, pomimo iż ustawowo obowiązek ich budowy obciąża odbiorcę, a nie przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, koszty związane z budową i eksploatacją tych przyłączy stanowić będą dla spółki koszty uzyskania przychodu (w szczególności: odsetki od zaciągniętych kredytów, amortyzacja środków trwałych)?
  2. Czy środki uzyskane na realizację ww. przedsięwzięcia od NFOŚiGW oraz dostawców ścieków, którym zostaną wybudowane przyłącza, stanowić będą przychód spółki?

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie nr 2.

Wniosek w zakresie pytania nr 1 zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki uzyskane na realizację ww. przedsięwzięcia z NFOŚiGW, jak i odbiorców stanowić będą dla Spółki przychód równolegle do odpisów amortyzacyjnych środków trwałych sfinansowanych z otrzymanych środków finansowych.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, a nie ulega wątpliwości, że zarówno NFOŚiGW, jak i odbiorcy będą przekazywać Spółce środki pieniężne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • zaliczenia do przychodów dofinansowania uzyskanego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w związku budową przyłączy kanalizacyjnych oraz wpłat podmiotów partycypujących w kosztach budowy tych przyłączy jest prawidłowe,
  • momentu powstania przychodu z tytułu dofinansowania uzyskanego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w związku budową przyłączy kanalizacyjnych oraz wpłat podmiotów partycypujących w kosztach budowy tych przyłączy jest nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza pozyskać środki i zrealizować przedsięwzięcie polegające na budowie przyłączy kanalizacyjnych i elementów instalacji wewnętrznej łączących budynki odbiorców z siecią kanalizacyjną (podłączenia do budynków) z zachowaniem następującego montażu finansowego: 45% -dofinansowanie z NFOŚiGW, 10% - dokapitalizowanie Spółki przez Gminę (podwyższenia kapitału zakładowego Spółki"), 45% pożyczka z WFOŚiGW, przy czym środki na spłatę będą pozyskane od dostawców ścieków, którym zostaną wybudowane ww. podłączenia (na podstawie umowy cywilnoprawnej określającej zasady partycypacji w kosztach budowy ww. podłączeń).

Wnioskodawca wskazał, iż po zakończeniu realizacji ww. inwestycji pozostanie właścicielem ww. podłączeń i będzie je eksploatował w związku z prowadzoną działalnością polegającą m.in. na zbiorowym odbiorze ścieków.

Wnioskodawca podał, iż podłączenia do budynków, o których mowa powyżej, obejmują przyłącza kanalizacyjne, do których budowy, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowy odprowadzaniu ścieków, zobowiązany jest odbiorca i elementy instalacji wewnętrznej łączące budynki odbiorców z siecią kanalizacyjną, których koszt budowy także powinni ponosić odbiorcy.

Wnioskodawca zaznaczył, iż dofinansowanie ze środków NFOŚiGW ma charakter bezzwrotny i stanowić będzie zwrot wydatków poniesionych przez Spółkę (podatnika) na wybudowanie ww. podłączeń (wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych. Po zakończeniu realizacji ww. inwestycji ww. podłączenia stanowić będą środek trwały Spółki.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu. Przepis art. 12 tej ustawy, regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w kolejnych ustępach art. 12 ustawodawca precyzuje więc jedynie rodzaje przychodów. Ponadto wylicza jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Przychodami są więc w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, a w zakresie przychodów związanych z działalnością gospodarczą także przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. ?Należność? wynika z treści stosunku prawnego, a odnosi się zarówno do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia oraz do powinności jego spełnienia. Oznacza to, że powstanie przychodów należnych związane jest z powstaniem wierzytelności. Ponieważ wierzytelność to termin wywodzący się z prawa cywilnego, to przychodami należnymi są przychody wymagalne w rozumieniu prawa cywilnego, tj. możliwe do prawnie skutecznego ich dochodzenia.

Ustawodawca nie zastrzega, że przychodem są tylko wymienione w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pożytki, które są wprost wynikiem realizacji celu działalności gospodarczej osoby prawnej. Wszelkie wpłaty pieniężne, o ile spełniają inne wymagania podane w rozdziale 2 ustawy, mogą być uznane za przychód osoby prawnej zwłaszcza, że listę pożytków ? stanowiącą katalog zamknięty, którego zakres nie podlega rozszerzeniu czy też zawężeniu ? które nie mogą być zaliczone do przychodów zawarto w ust. 4 cytowanego przepisu.

W związku z powyższym, środki uzyskane przez Wnioskodawcę na realizację ww. przedsięwzięcia z tytułu dofinansowania z NFOŚiGW i wpłat podmiotów partycypujących w kosztach ich budowy, przeznaczonych na spłatę pożyczki zaciągniętej na inwestycję przez Wnioskodawcę, stanowić będą na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód podatkowy w dacie otrzymania. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż środki uzyskane na realizację ww. przedsięwzięcia z NFOŚiGW, jak i odbiorców stanowić będą dla Spółki przychód równolegle do odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych sfinansowanych z otrzymanych środków finansowych, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika