Czy wynagrodzenie firmy doradczej stanowi dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów, potrącany w (...)

Czy wynagrodzenie firmy doradczej stanowi dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów, potrącany w dacie jego poniesienia (koszt pośredni)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (?), przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę na wynagrodzenia firmy doradczej za przygotowanie wniosku o dofinansowanie ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę na wynagrodzenia firmy doradczej za przygotowanie wniosku o dofinansowanie,
  • podziału ww. kosztów, w sytuacji gdy nie jest możliwe przyporządkowanie ich do działalności opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania,
  • prawidłowości sposobu podziału ww. kosztów uzyskania przychodów poniesionych w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej i poza nią.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest firmą z branży motoryzacyjnej, która rozpoczęła działalność w 1997 r. W 2010 r. Spółka rozpoczęła starania o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej planowanej inwestycji.

Z uwagi na skomplikowany charakter wniosków, jak też duży formalizm przy ich ocenie, a przede wszystkim wysoką kwotę wnioskowanego dofinansowania, o przygotowanie wniosków i innych niezbędnych dokumentów Spółka zwróciła się do profesjonalnego podmiotu zajmującego się doradztwem w zakresie pozyskiwania środków unijnych oraz przygotowaniem odpowiednich dokumentów. Mając na uwadze charakter planowanego przedsięwzięcia, wymagający należytej staranności, rzetelnego przygotowania i zaangażowania w sprawę, Spółka podpisała umowę z firmą doradczą o przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej na sfinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (dalej: POIG) Działanie 4.5: Wsparcie inwestycji o dużym znaczeniu dla gospodarki. Poddziałanie 4.5.1. Wsparcie inwestycji w sektorze produkcyjnym oraz podjęcie innych niezbędnych czynności związanych z projektem, w tym przeprowadzenie szkolenia pracowników Spółki z zasad prowadzenia i rozliczania projektu. Umowa o dofinansowanie inwestycji z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013 nie została jeszcze przez Spółkę podpisana, jednakże projekt Spółki został zaakceptowany do wsparcia przez ministerstwo i czeka na podpisanie umowy.

Celem Projektu inwestycyjnego planowanego przez Spółkę jest dywersyfikacja produkcji poprzez utworzenie nowego zakładu produkcyjnego i wdrożenie w nim innowacyjnej technologii produkcji, umożliwiającej Spółce wprowadzenie na rynek docelowy znacząco ulepszonego produktu o unikalnych parametrach jakościowych i funkcjonalnych. Realizacja Projektu pozwoli także wykorzystać potencjał wzrostowy Spółki i utrzymać dotychczasowy znaczący udział w rynku.

W wyniku realizacji inwestycji nastąpi rozszerzenie produkcji o produkty nie wykraczające poza przemysł, w którym firma obecnie działa. Realizacji Projektu towarzyszyć będzie także wzrost zatrudnienia netto.

Realizacja inwestycji przyczyni się do utrzymania przez Spółkę i tym samym Grupę, do której należy, wiodącej pozycji wśród światowych producentów szyb samochodowych. Ponadto, wytwarzanie znacznie ulepszonych produktów wpłynie pozytywnie na pozycję konkurencyjną Spółki dzięki lepszemu zaspokojeniu potrzeb klientów, wyższej rentowności i efektywności produkcji, jak również wyższej jakości wyrobów. Nowa technologia pozwoli zwiększyć wydajność produkcyjną prawie dwukrotnie w stosunku do obecnie stosowanej.

Realizowana inwestycja będzie miała wielowymiarowy wpływ na prowadzoną przez Spółkę działalność, kształtując jej strategiczną rolę w rozwoju Grupy. Spółka planuje przeprowadzenie szeregu działań inwestycyjnych obejmujących zakup gruntu, budowę nowych hal produkcyjnych, nabycie innowacyjnych maszyn i urządzeń oraz wyposażenia technicznego, gwarantujących wykonalność techniczną Projektu.

Nadmienić należy, że inwestycja realizowana przez Spółkę zlokalizowana zostanie na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (?). Spółka niezależnie od udziału w POIG w dniu 2 lutego 2011 r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (?).

Wydatki opisane we wniosku o wydanie interpretacji (wydatki na rzecz firmy doradczej) nie wprost ale w sposób ogólny, będą wpływały na osiąganie przyszłych przychodów, zarówno zwolnionych z opodatkowania, jak i opodatkowanych (związanych z przychodami, które nie podlegają zwolnieniu, gdyż są poza zakresem przedmiotowym zezwolenia lub po upływie funkcjonowania specjalnej strefy ekonomicznej, gdyż inwestycja w oparciu o przedmiotową dotację generować będzie przychody także po zakończeniu strefy).

Rok podatkowy Spółki trwa od 1 kwietnia do 31 marca. Siedziba Spółki znajduje się w (?)., gdzie Spółka prowadzi działalność produkcyjną opodatkowaną na zasadach ogólnych. Na obszarze Specjalnej Strefy Ekonomicznej Spółka będzie prowadziła działalność gospodarczą w zakresie określonym w zezwoleniu strefowym, jak również będzie osiągała przychody nieobjęte zakresem przedmiotowym zezwolenia.

W roku podatkowym, który zakończył się 31 marca 2011 r. Spółka nie prowadziła jeszcze działalności produkcyjnej na terenie strefy ekonomicznej, w związku z tym nie uzyska żadnych przychodów ze źródeł wolnych od opodatkowania. Spółka natomiast prowadzi działalność produkcyjną w (?). poza terenem strefy i osiąga z tego tytułu dochody opodatkowane na zasadach ogólnych.

Jednocześnie w roku podatkowym, który zakończył się 31 marca 2011 r. Spółka poniosła koszt pierwszej części wynagrodzenia firmy doradczej z tytułu usług mających na celu uzyskanie przez Spółkę wsparcia finansowego ze środków Unii Europejskiej na nowy projekt inwestycyjny.

Zgodnie z umową, firma doradcza wystawiła Spółce w dniu 7 marca 2011 r. pierwszą fakturę z tytułu ww. usług, zaś kolejna część wynagrodzenia na rzecz firmy doradczej będzie płatna na podstawie faktury wystawionej w terminie 30 dni od momentu podpisania przez Spółkę umowy na dofinansowanie i ostatnia na podstawie faktury wystawionej w terminie 30 dni od daty wpływu pierwszej transzy dotacji na rachunek bankowy Spółki, nie później niż do dnia 31 grudnia 2012 r.

Należy nadmienić, że usługa doradcza nie obejmowała pomocy w uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie strefy.

Wnioskodawca planuje, że działalność prowadzona przez Spółkę będzie generowała zarówno przychody zwolnione od opodatkowania (generowane przez działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej objętą zezwoleniem) jak i opodatkowane (generowane przez działalność Spółki poza terenem strefy oraz działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie objętą zezwoleniem, a także przychody Spółki po zakończeniu funkcjonowania specjalnej strefy ekonomicznej). Spółka w chwili obecnej nie jest w stanie wykazać w jakiej części wymienione wyżej wydatki odnoszą się do przychodów, z których dochód jest zwolniony od opodatkowania, a w jakiej do przychodów, z których dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Spółka zaznacza, że wydatki na powyższe usługi firmy doradczej nie były przedmiotem wniosku o dofinansowanie. Spółka nie uzyska zatem refinansowania tych kosztów w ramach uzyskanego dofinansowania. W konsekwencji, płatność za faktury wystawiane przez firmę doradczą zostanie uiszczona ze środków własnych Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wynagrodzenie firmy doradczej stanowi dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów, potrącany w dacie jego poniesienia (koszt pośredni)...
  2. Czy, w przedstawionym stanie faktycznym, wyżej wymienione wydatki poniesione przez Spółkę na rzecz firmy doradczej, stanowiące koszt wspólny działalności opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania, w związku z brakiem przychodów zwolnionych w danym roku podatkowym powinny zostać zaliczone w całości do kosztów uzyskania przychodów opodatkowanych na podstawie art. 15 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)...
  3. Czy, w sytuacji osiągnięcia przez Spółkę przychodów zwolnionych w następnych latach podatkowych, wyżej wymienione wydatki (kolejne części wynagrodzenia) ponoszone przez Spółkę na rzecz firmy doradczej powinny zostać ustalone w takim stosunku, w jakim pozostają przychody zwolnione w ogólnej kwocie przychodów osiąganych przez Spółkę na podstawie art. 15 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), ustalanych narastająco w danym roku podatkowym, z zastrzeżeniem odpowiedniego zastosowania art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1.

Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 i nr 3 (dot. sytuacji, gdy Spółka osiągnie i nie osiągnie przychodów zwolnionych z opodatkowania) został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty poniesione przez Spółkę na rzecz firmy doradczej, mające na celu uzyskanie przez Spółkę dofinansowania inwestycji ze środków europejskich stanowią koszty uzyskania przychodów. Artykuł 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) ? dalej: updop, pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu kosztów poniesionych w celu osiągnięcia przychodu bądź też zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Wynika zatem z powyższego, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami (tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ w rezultacie ich poniesienia podatnik może oczekiwać zwiększenia swoich przychodów), w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Definicja zawarta w analizowanym przepisie obejmuje zatem zarówno te wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów (koszty bezpośrednie), ale również i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, lecz są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (koszty pośrednie).

Koszty na doradztwo oraz przygotowanie wniosku, w tym na pomoc formalną i merytoryczną dotyczącą pozyskania funduszy unijnych są kosztami ogólnymi związanymi z funkcjonowaniem i przyszłym rozwojem Spółki związanym z planowaną produkcją.

Planowana inwestycja pozwoli Spółce na produkcję nowoczesnych, konkurencyjnych produktów oraz znacznie zwiększy jej potencjał produkcyjny, co w ostatecznym rachunku wpłynie w stopniu znaczącym na wzrost przychodów ze sprzedaży oraz ogólnej pozycji Spółki na rynku. Z definicji zawartej w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że nie musi występować bezpośredni związek pomiędzy poniesionym wydatkiem (kosztem) a osiągniętym przychodem.

Podatnik ma działać ?w celu osiągnięcia przychodu? - koszty opisane we wniosku o wydanie interpretacji Wnioskodawca ponosi i będzie ponosił właśnie w celu osiągania przyszłych przychodów, ale też zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Pomiędzy wydatkami związanymi z pozyskaniem dotacji unijnej a przyszłym przychodem istnieje związek pośredni, tj. od ich poniesienia zależy osiągnięcie planowanego, przyszłego przychodu ze sprzedaży produktów przez Spółkę, ale nie jest możliwe zdefiniowanie wpływu danego wydatku na przyszły przychód.

Celem wydatków, samym w sobie, nie jest otrzymanie dotacji - jest to tylko jeden z warunków rozpoczęcia inwestycji.

Ponadto wydatki na doradztwo i przygotowanie dokumentów nie są wymienione w katalogu kosztów negatywnych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W działalności gospodarczej, cześć wydatków musi być ponoszona w związku z przyszłym rozwojem podmiotu, a nie tylko z działalnością bieżącą.

Spółka uważa, że koszty takie stanowią koszty pośrednie, które co do zasady nie powinny być łączone z konkretnym przychodem. Zdaniem Spółki, koszty pozyskania dotacji to działania zmierzające do zabezpieczenia, zachowania, czy też rozwoju źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza. Dlatego, opłacenie z własnych środków firmy doradczej opracowującej dokumentację aplikacyjną należy uznać za koszt pośredni uzyskania przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,

Na podobnym stanowisku stanął WSA, który w wyroku z dnia 17 grudnia 2009 r., uznał, iż ?Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle (bezpośrednio) związane z danymi przychodami, jakie osiąga podatnik. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie. W przypadku tego rodzaju kosztów nie zachodzi bezpośrednia relacja z przychodami. Koszty takie, chociaż niewątpliwie związane z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. W takim ujęciu kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, nawet wówczas, gdyby z obiektywnych przyczyn przychód nie został osiągnięty.?

Również WSA w wyroku z dnia 10 grudnia 2009 r., uznał, że ?za koszty (...) uważa się również koszty pośrednio związane z przychodami oraz dotyczące całokształtu działalności podatnika. Ustawodawca nie stawia wprost wymogu, by poniesiony koszt przyniósł określony przychód, lecz był poniesiony w celu jego osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, w szerokim tego wyrażenia prawnego znaczeniu, a więc obok nakładów bezpośrednich również pośrednie nakłady, straty, wydatki niezbędne, które trzeba ponieść w relacji do któregoś z elementów nakładów bezpośrednich.?

WSA w wyroku z dnia 26 maja 2009 r., , potwierdził, że ?działania podejmowane w celu otrzymania dotacji są działaniami podejmowanymi w celu uzyskania przez Spółkę nowych środków finansowych, należy je uznać za działania podejmowane w celu ogólnego rozwoju Spółki jako podmiotu gospodarczego, stanowiące jednocześnie działanie w celu zabezpieczenia działalności Spółki, jako źródła jej przychodów?, natomiast NSA w wyroku z dnia 23 czerwca 2006 r., oceniając koszty z tytułu usług doradztwa uznał, iż ?korzystanie przez podatnika z usług doradczych może potencjalnie spowodować zwiększenie obrotów firmy, jednakże nie jest to na tyle pewne, aby wykonanie tych usług mogło stanowić podstawę do łączenia konkretnych przychodów z wydatkami poniesionymi na ten cel. Do kosztów uzyskania przychodów zaliczane są bowiem także wydatki powiązane w pośredni sposób z przychodami (koszty związane z ogólnym funkcjonowaniem firmy, bądź koszty niestandardowe).?

W świetle powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że poczynione przez Nią wydatki na usługi doradcze są kosztami związanymi z ogólnym źródłem przychodów, czyli działalnością gospodarczą Spółki. Przedmiotowych wydatków nie można bowiem powiązać z konkretnym przychodem. Wystąpienie przez Spółkę o dotację nastąpiło w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i zmierzało do zabezpieczenia przychodów w przyszłości oraz zapewnienia ich ewentualnego wzrostu poprzez zwiększenie potencjału produkcyjnego Spółki.

Zdaniem Spółki, wydatki poniesione na wynagrodzenie firmy doradczej za przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej, niezbędnej do ubiegania się o dotację, stanowią zatem pośredni koszt uzyskania przychodów.

Moment potrącalności kosztów podatkowych uznanych za inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, wskazany został w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Podkreślić należy, iż za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e updop).

Uznanie kosztów przygotowania wniosku o przyznanie dotacji w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013 za koszty pośrednie, oznaczać będzie, iż podlegać będą one potrąceniu w dacie ich poniesienia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż wydatki związane z opracowaniem dokumentacji aplikacyjnej, w kwotach wynikających z wystawianych na rzecz Spółki faktur, winny stanowić - w myśl art. 15 ust. 4d w zw. z art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - pośrednie koszty uzyskania przychodów, potrącalne w dacie ich poniesienia.

Podobne do zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanowisko w analizowanej kwestii było prezentowane w licznych interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe. Jako przykład niech posłużą:

  • IPPB5/423-38/11-2/RS z dnia 7 lutego 2011 r.
  • ILPB3/423-138/09-3/EK z dnia 30 kwietnia 2009 r.
  • ITPB3/423-258/10/PS z dnia 6 sierpnia 2010 r.
  • IBPBI/2/423-1126/10/JD z dnia 25 listopada 2010 r.
  • IPPB5/423-382/09-3/AS dnia 5 października 2009 r.
  • IBPBI/2/423-1683/10/JD z dnia 25 listopada 2010 r.
  • IBPBI/2/423-548/10/MS z dnia 7 lipca 2010 r.

Spółka wnosi o potwierdzenie, że przedstawione powyżej stanowisko w sprawie jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Wynika zatem z powyższego, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami (tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ w rezultacie ich poniesienia podatnik może oczekiwać zwiększenia swoich przychodów), w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Co istotne również, muszą to być wydatki, dzięki którym podatnik może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu ? z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonują podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (inne niż bezpośrednio związane z przychodami). Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z całokształtem prowadzonej działalności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka rozpoczęła starania o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej planowanej inwestycji. Z uwagi na skomplikowanie wniosków, jak też duży formalizm przy ich ocenie, a przede wszystkim wysoką kwotę wnioskowanego dofinansowania o przygotowanie wniosków i innych niezbędnych dokumentów Spółka zwróciła się do profesjonalnego podmiotu zajmującego się doradztwem w zakresie pozyskiwania środków unijnych oraz przygotowaniem odpowiednich dokumentów. Spółka podpisała umowę z firmą doradczą o przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej oraz podjęcie innych niezbędnych czynności związanych z projektem, w tym przeprowadzenie szkolenia pracowników z zasad prowadzenia i rozliczania projektu. Zgodnie z umową, firma doradcza wystawiła Spółce w dniu 7 marca 2011 r. pierwszą fakturę z tytułu ww. usług.

Biorąc zatem pod uwagę przytoczony stan faktyczny wskazać należy, iż brak jest możliwości powiązania z konkretnym przychodem podatnika ww. wydatków związanych ze skorzystaniem z usług firmy doradczej w zakresie sporządzenia przez tę firmę wniosku o dofinansowanie. Koszty te są jednakże niewątpliwie związane z przedmiotem działalności Spółki, bowiem służą uzyskaniu dofinansowania w ramach tej działalności. Zatem, są to koszty związane z funkcjonowaniem Spółki i jako takie stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, skoro przedmiotowe wydatki stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, stosownie do art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powinny być potrącalne w dacie ich poniesienia.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 4d updop, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Reasumując, w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki jakie Spółka poniosła na usługi doradcze świadczone przez wyspecjalizowaną firmę w celu uzyskania dofinansowania, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty pośrednie w dacie ich poniesienia.

W związku z powyższym stanowisko Spółki uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje

IPTPB3/423-166/11-3/KJ, interpretacja indywidualna

IPTPB3/423-166/11-4/KJ, interpretacja indywidualna

IPTPB3/423-166/11-5/KJ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika