Czy, w przedstawionym stanie faktycznym, wyżej wymienione wydatki poniesione przez Spółkę na rzecz (...)

Czy, w przedstawionym stanie faktycznym, wyżej wymienione wydatki poniesione przez Spółkę na rzecz firmy doradczej, stanowiące koszt wspólny działalności opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania, w związku z brakiem przychodów zwolnionych w danym roku podatkowym powinny zostać zaliczone w całości do kosztów uzyskania przychodów opodatkowanych na podstawie art. 15 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 74, poz. 397 ze zm.)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (?), przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podziału kosztów poniesionych przez Spółkę na wynagrodzenia firmy doradczej za przygotowanie wniosku o dofinansowanie, w sytuacji gdy nie jest możliwe przyporządkowanie ich do działalności opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę na wynagrodzenia firmy doradczej za przygotowanie wniosku o dofinansowanie,
  • podziału ww. kosztów, w sytuacji gdy nie jest możliwe przyporządkowanie ich do działalności opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania,
  • prawidłowości sposobu podziału ww. kosztów uzyskania przychodów poniesionych w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej i poza nią.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest firmą z branży motoryzacyjnej, która rozpoczęła działalność w 1997 r. W 2010 roku Spółka rozpoczęła starania o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej planowanej inwestycji.

Z uwagi na skomplikowany charakter wniosków, jak też duży formalizm przy ich ocenie, a przede wszystkim wysoką kwotę wnioskowanego dofinansowania, o przygotowanie wniosków i innych niezbędnych dokumentów Spółka zwróciła się do profesjonalnego podmiotu zajmującego się doradztwem w zakresie pozyskiwania środków unijnych oraz przygotowaniem odpowiednich dokumentów. Mając na uwadze charakter planowanego przedsięwzięcia, wymagający należytej staranności, rzetelnego przygotowania i zaangażowania w sprawę, Spółka podpisała umowę z firmą doradczą o przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej na sfinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (dalej: POIG) Działanie 4.5: Wsparcie inwestycji o dużym znaczeniu dla gospodarki. Poddziałanie 4.5.1. Wsparcie inwestycji w sektorze produkcyjnym oraz podjęcie innych niezbędnych czynności związanych z projektem, w tym przeprowadzenie szkolenia pracowników Spółki z zasad prowadzenia i rozliczania projektu. Umowa o dofinansowanie inwestycji z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013 nie została jeszcze przez Spółkę podpisana, jednakże projekt Spółki został zaakceptowany do wsparcia przez ministerstwo i czeka na podpisanie umowy.

Celem Projektu inwestycyjnego planowanego przez Spółkę jest dywersyfikacja produkcji poprzez utworzenie nowego zakładu produkcyjnego i wdrożenie w nim innowacyjnej technologii produkcji, umożliwiającej Spółce wprowadzenie na rynek docelowy znacząco ulepszonego produktu o unikalnych parametrach jakościowych i funkcjonalnych. Realizacja Projektu pozwoli także wykorzystać potencjał wzrostowy Spółki i utrzymać dotychczasowy znaczący udział w rynku.

W wyniku realizacji inwestycji nastąpi rozszerzenie produkcji o produkty niewykraczające poza przemysł, w którym firma obecnie działa. Realizacji Projektu towarzyszyć będzie także wzrost zatrudnienia netto.

Realizacja inwestycji przyczyni się do utrzymania przez Spółkę i tym samym Grupę, do której należy, wiodącej pozycji wśród światowych producentów szyb samochodowych. Ponadto, wytwarzanie znacznie ulepszonych produktów wpłynie pozytywnie na pozycję konkurencyjną Spółki dzięki lepszemu zaspokojeniu potrzeb klientów, wyższej rentowności i efektywności produkcji, jak również wyższej jakości wyrobów. Nowa technologia pozwoli zwiększyć wydajność produkcyjną prawie dwukrotnie w stosunku do obecnie stosowanej.

Realizowana inwestycja będzie miała wielowymiarowy wpływ na prowadzoną przez Spółkę działalność, kształtując jej strategiczną rolę w rozwoju Grupy. Spółka planuje przeprowadzenie szeregu działań inwestycyjnych obejmujących zakup gruntu, budowę nowych hal produkcyjnych, nabycie innowacyjnych maszyn i urządzeń oraz wyposażenia technicznego, gwarantujących wykonalność techniczną Projektu.

Nadmienić należy, że inwestycja realizowana przez Spółkę zlokalizowana zostanie na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (?). Spółka niezależnie od udziału w POIG w dniu 2 lutego 2011 r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (?).

Wydatki opisane we wniosku o wydanie interpretacji (wydatki na rzecz firmy doradczej) nie wprost ale w sposób ogólny, będą wpływały na osiąganie przyszłych przychodów, zarówno zwolnionych z opodatkowania, jak i opodatkowanych (związanych z przychodami, które nie podlegają zwolnieniu, gdyż są poza zakresem przedmiotowym zezwolenia lub po upływie funkcjonowania specjalnej strefy ekonomicznej, gdyż inwestycja w oparciu o przedmiotową dotację generować będzie przychody także po zakończeniu strefy).

Rok podatkowy Spółki trwa od 1 kwietnia do 31 marca. Siedziba Spółki znajduje się w (?), gdzie Spółka prowadzi działalność produkcyjną opodatkowaną na zasadach ogólnych. Na obszarze Specjalnej Strefy Ekonomicznej Spółka będzie prowadziła działalność gospodarczą w zakresie określonym w zezwoleniu strefowym, jak również będzie osiągała przychody nieobjęte zakresem przedmiotowym zezwolenia.

W roku podatkowym, który zakończył się 31 marca 2011 r. Spółka nie prowadziła jeszcze działalności produkcyjnej na terenie strefy ekonomicznej, w związku z tym nie uzyska żadnych przychodów ze źródeł wolnych od opodatkowania. Spółka natomiast prowadzi działalność produkcyjną w (?). poza terenem strefy i osiąga z tego tytułu dochody opodatkowane na zasadach ogólnych.

Jednocześnie w roku podatkowym, który zakończył się 31 marca 2011 r. Spółka poniosła koszt pierwszej części wynagrodzenia firmy doradczej z tytułu usług mających na celu uzyskanie przez Spółkę wsparcia finansowego ze środków Unii Europejskiej na nowy projekt inwestycyjny.

Zgodnie z umową, firma doradcza wystawiła Spółce w dniu 7 marca 2011 r. pierwszą fakturę z tytułu ww. usług, zaś kolejna część wynagrodzenia na rzecz firmy doradczej będzie płatna na podstawie faktury wystawionej w terminie 30 dni od momentu podpisania przez Spółkę umowy na dofinansowanie i ostatnia na podstawie faktury wystawionej w terminie 30 dni od daty wpływu pierwszej transzy dotacji na rachunek bankowy Spółki, nie później niż do dnia 31 grudnia 2012 r.

Należy nadmienić, że usługa doradcza nie obejmowała pomocy w uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie strefy.

Wnioskodawca planuje, że działalność prowadzona przez Spółkę będzie generowała zarówno przychody zwolnione od opodatkowania (generowane przez działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej objętą zezwoleniem) jak i opodatkowane (generowane przez działalność Spółki poza terenem strefy oraz działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nieobjętą zezwoleniem, a także przychody Spółki po zakończeniu funkcjonowania specjalnej strefy ekonomicznej). Spółka w chwili obecnej nie jest w stanie wykazać w jakiej części wymienione wyżej wydatki odnoszą się do przychodów, z których dochód jest zwolniony od opodatkowania, a w jakiej do przychodów, z których dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Spółka zaznacza, że wydatki na powyższe usługi firmy doradczej nie były przedmiotem wniosku o dofinansowanie. Spółka nie uzyska zatem refinansowania tych kosztów w ramach uzyskanego dofinansowania. W konsekwencji, płatność za faktury wystawiane przez firmę doradczą zostanie uiszczona ze środków własnych Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wynagrodzenie firmy doradczej stanowi dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów, potrącany w dacie jego poniesienia (koszt pośredni)...
  2. Czy, w przedstawionym stanie faktycznym, wyżej wymienione wydatki poniesione przez Spółkę na rzecz firmy doradczej, stanowiące koszt wspólny działalności opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania, w związku z brakiem przychodów zwolnionych w danym roku podatkowym powinny zostać zaliczone w całości do kosztów uzyskania przychodów opodatkowanych na podstawie art. 15 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)...
  3. Czy, w sytuacji osiągnięcia przez Spółkę przychodów zwolnionych w następnych latach podatkowych, wyżej wymienione wydatki (kolejne części wynagrodzenia) ponoszone przez Spółkę na rzecz firmy doradczej powinny zostać ustalone w takim stosunku, w jakim pozostają przychody zwolnione w ogólnej kwocie przychodów osiąganych przez Spółkę na podstawie art. 15 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), ustalanych narastająco w danym roku podatkowym, z zastrzeżeniem odpowiedniego zastosowania art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2.

Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 i nr 3 (dot. sytuacji, gdy Spółka osiągnie i nie osiągnie przychodów zwolnionych z opodatkowania) został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle wskazanych wyżej okoliczności faktycznych, wydatki na rzecz firmy doradczej Spółka powinna zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w roku, w którym zostały poniesione i rozliczyć je na podstawie art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.) - dalej ustawa o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zgodnie z art. 17 ust. 4 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Według art. 7 ust. 2 updop, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.

Natomiast z przepisu art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 powołanej ustawy wynika zasada, że w przypadku osiągania przychodów ze źródła niepodlegającego opodatkowaniu lub wolnego od podatku, przy ustaleniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się zarówno przychodów z tego źródła, jak i kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z przepisem § 5 ust. 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1584 ze zm.), zwolnienie podatkowe przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy.

W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. W konsekwencji, biorąc pod uwagę możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obie te przesłanki muszą być spełnione łącznie (§ 5 ust. 5 powołanego rozporządzenia).

W świetle powyższych przepisów, w przypadku, gdy podatnik prowadzi jednocześnie działalność gospodarczą poza obszarem strefy oraz na terenie strefy w oparciu o wymagane zezwolenie, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie.

Ponadto, zwrócić należy uwagę na konieczność odrębnego ujmowania w księgach przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej przez podatnika w strefie i poza nią. Zapisów w księgach należy dokonywać w sposób umożliwiający określenie dochodu zwolnionego od podatku dochodowego oraz podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Ponadto, zgodnie z art. 9 ust. 1 updop podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Odrębnymi przepisami, do których odsyła przytoczony wyżej przepis art. 9 ust. 1 updop są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Mając powyższe na uwadze, konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną w strefie oraz działalnością prowadzoną poza terenem strefy. W przypadku kosztów, co do których podatnik nie jest w stanie dokonać takiego podziału, bowiem są to koszty wspólne, zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy zastosować zasadę proporcjonalnego rozliczenia tych kosztów. W myśl przepisów art. 15 ust. 2 tej ustawy, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Zasadę ustalania kosztów przytoczoną powyżej stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

Ustalenie kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z powołaną zasadą, ma zastosowanie w sytuacjach wyjątkowych, w odniesieniu do określonych kosztów, wspólnych dla obu źródeł przychodów, a więc jedynie do niektórych kosztów Spółki, dotyczących zarówno działalności wolnej od opodatkowania i działalności opodatkowanej, których obiektywnie nie można jednoznacznie przypisać do jednej z kategorii przychodów - rozdzielić na dotyczące przychodów wolnych od podatku i dotyczące przychodów podlegających opodatkowaniu.

Koszty wynagrodzenia firmy doradczej do takiej kategorii kosztów należą. Nie można ich jednoznacznie przypisać do działalności opodatkowanej, gdyż inwestycja Spółki zlokalizowana będzie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i przez określony czas generować będzie przychody wolne od opodatkowania (ale także opodatkowane, gdy Spółka uzyskiwać będzie przychody, które nie są objęte zakresem przedmiotowym zezwolenia). Nie można ww. wynagrodzenia przypisać także jednoznacznie do działalności zwolnionej. Usługa ta nie miała na celu uzyskania przez Spółkę zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, którego konsekwencją jest prawo do zwolnienia dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, ale uzyskanie wsparcia finansowego z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Należy zwrócić uwagę na fakt, iż koszty wynagrodzenia spółki doradczej związane są wyłącznie z pozyskaniem przez Spółkę dofinansowania projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, nie dotyczą zaś jej działalności na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (?). Należy bowiem odróżnić oba działania.

Elementem wspólnym jest fakt, że projekt będzie realizowany terytorialnie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz fakt, że Spółce będzie przysługiwała regionalna pomoc publiczna z tytułu realizacji zarówno POIG (dotacja) jak i działalności gospodarczej na terenie strefy (zwolnienie podatkowe), do wysokości maksymalnej intensywności pomocy dla danego regionu.

Jednakże zarówno pomoc publiczna w postaci dofinansowania inwestycji w ramach POIG jak i na podstawie zezwolenia mogą funkcjonować niezależnie od siebie, tzn. Spółka może korzystać tylko z jednej z form wsparcia. Jeżeli korzysta z obu musi jedynie pilnować, aby wykorzystanie pomocy nie przekroczyło maksymalnej intensywności pomocy. Wydatki poniesione na wynagrodzenie firmy doradczej dotyczą wyłącznie POIG i mają wpływ na przyszłe przychody Spółki. Będą to przychody zarówno zwolnione (bo inwestycja realizowana jest na terytorium strefy ekonomicznej i Spółka niezależnie od dotacji wystąpiła do Zarządzającego Strefą o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy) jak i opodatkowane (nieobjęte zakresem przedmiotowym zezwolenia oraz przychody osiągane po zakończeniu funkcjonowania strefy). Inwestycja realizowana w oparciu o dotację z POIG ma wpływ na rozwój Spółki jako całości.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że w wyniku transakcji podejmowanych pomiędzy jednostką Spółki działającą na terenie strefy i poza terenem strefy istnieje obowiązek stosowania przepisów o cenach transferowych. Z § 5 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r.

w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych wynika, iż przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie strefy za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 5 ust. 5 rozporządzenia, przepisy art. 25 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych albo art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się odpowiednio.

Z przychodem zwolnionym mamy do czynienia wyłącznie z tytułu działalności gospodarczej na terenie strefy na podstawie ważnego zezwolenia. Spółka natomiast zobowiązana jest do rozliczenia odrębnie poszczególnych programów. Fakt naruszenia warunków umowy o dofinansowanie projektu z POIG nie ma wpływu na ważność zezwolenia strefowego i odwrotnie. Naruszenie umowy o dofinansowanie projektu może skutkować np. koniecznością zwrotu dotacji, nie ma natomiast wpływu na zwolnienie z opodatkowania działalności strefowej dopóki Spółka posiada ważne zezwolenie. Tak samo wygląda sytuacja, gdyby Spółce zostało cofnięte zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 Nr 42, poz. 274 ze zm.) lub wniosłaby o jego wygaszenie na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy o SSE. Utrata prawa do zwolnień podatkowych wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop nie ma wpływu na uzyskaną przez przedsiębiorcę dotację, która pozostaje u przedsiębiorcy jeżeli wypełnia on warunki ww. umowy. Należy zwrócić ponadto uwagę na fakt, że zwolnienia podatkowe przysługujące przedsiębiorcy w związku z działalnością na terenie strefy są ograniczone czasowo, gdyż zezwolenia wygasają z mocy prawa na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o SSE z upływem okresu, na jaki została ustanowiona strefa, zaś zgodnie z § 1 ust 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1560 ze zm.) strefa działa do dnia 31 grudnia 2020 r.

Inwestycja realizowana wsparciem w ramach POIG, z którym związane są wydatki na rzecz firmy doradczej będzie generowała przychody także po zakończeniu działania strefy, a więc po 2020 r. i będą to przychody opodatkowane na zasadach ogólnych.

Biorąc powyższe argumenty pod uwagę, koszty wynagrodzenia spółki doradczej świadczącej usługi związane z uzyskaniem dotacji, są to koszty pośrednie działalności Spółki, których nie można jednoznacznie przyporządkować do przychodów zwolnionych, ani też opodatkowanych, więc na podstawie art. 15 ust. 2 i 2a koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody zwolnione w ogólnej kwocie przychodów. W takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 updop stosuje się odpowiednio.

Z projekcji finansowych wynika, że działalność produkcyjna w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, generować będzie przychody dopiero w kolejnych latach podatkowych.

Przychody z działalności produkcyjnej poza terenem strefy x podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, natomiast przychody z działalności y. na terenie strefy ekonomicznej będą związane zarówno z działalnością objętą zezwoleniem, jak i z działalnością inną niż określona w zezwoleniu, a w związku z tym część z nich będzie podlegała zwolnieniu podatkowemu, a część będzie opodatkowana. Przy czym Spółka nie jest w stanie określić w tym momencie wielkości obu rodzajów przychodów. W konsekwencji Spółka stwierdza, że poniesiony w rozważanym roku podatkowym wydatek służyć będzie osiągnięciu w przyszłości zarówno przychodów opodatkowanych, jak i zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jednakże z uwagi na pośredni charakter tego kosztu i fakt, że nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie go wyłącznie do działalności zwolnionej lub wyłącznie do działalności opodatkowanej, powinien znaleźć zastosowanie art. 15 ust. 2 i 2a ustawy podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie zaś do treści art. 15 ust. 2 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Natomiast art. 15 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania.

Mając na względzie powyższe uregulowania, koszty uzyskania przychodów roku zakończonego 31 marca 2011 powinny zostać rozliczone z uwzględnieniem proporcji, w jakiej w roku poniesienia wydatków pozostają przychody zwolnione w stosunku do przychodów opodatkowanych. Z uwagi jednak na fakt, że w ostatnim roku Spółka nie uzyskała żadnych przychodów zwolnionych, a poza tym nie jest w stanie określić struktury przychodów w przyszłości, przedmiotowe wydatki w całości powinny stanowić koszt uzyskania przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w stanowisku Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego, który w postanowieniu z dnia 8 marca 2007 r. stwierdził, że ?skorzystanie z prawa do ulgi w przedmiotowej sytuacji Podatnika (zwolnienia od podatku dochodowego z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej określonej w zezwoleniu) jest uzależnione od osiągnięcia przychodu z działalności w takiej strefie. Skoro (..) takiego przychodu nie ma lub nie potrafi wykazać (...) nie potrafi też wykazać zastosowania proporcji (...) potrzebnej do wyliczenia kosztów związanych z działalnością zwolnioną.? Dalej organ ten wywodzi, że w sytuacji, gdy Podatnik nie potrafi wykazać kosztów o charakterze ogólnym, związanych z działalnością zwolnioną, to biorąc pod uwagę zasadę powszechności opodatkowania musi uiszczać podatek na zasadach ogólnych - a nie wykazywać podział kosztów ogólnych jak dla działalności zwolnionej, gdyż nie ma takiego prawa poprzez niewykazanie przychodów, a w następstwie dochodów z tej działalności (działalność, z której dochód podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy).?

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie również w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 21 lutego 2006 r. które dotyczy lustrzanego stanu faktycznego. Potwierdzeniem powyższego stanowiska są też inne interpretacje przepisów prawa podatkowego, np z dnia 31 marca 2008 r., z dnia 16 listopada 2009 r. Poniesione wydatki jako koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami konkretnego roku podatkowego, powinny być potrącone w dacie ich poniesienia.

Równocześnie przedmiotowe wydatki, jako związane ze źródłami przychodów, z których generowane są zarówno dochody zwolnione, jak i opodatkowane, powinny być rozliczone, zgodnie z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a - z uwagi na brak przychodów zwolnionych w tym roku podatkowym - w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów podlegających opodatkowaniu.

Spółka wnosi o potwierdzenie, że przedstawione powyżej stanowisko w sprawie jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje

IPTPB3/423-166/11-2/KJ, interpretacja indywidualna

IPTPB3/423-166/11-4/KJ, interpretacja indywidualna

IPTPB3/423-166/11-5/KJ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika