Pyt. 1 Czy Szpital będący Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej korzystający ze zwolnienia (...)

Pyt. 1 Czy Szpital będący Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej korzystający ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oblicza dochód/stratę podatkowa uwzględniając wszystkie przychody i wszystkie koszty, czy też powinien stosować zasadę określoną w art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyłączyć przy ustalaniu dochodu/straty przychody ze źródeł, z których dochód jest wolny od podatku oraz przypadające na nie koszty uzyskania przychodów i czy w związku z tym, strata wynikająca z nadwyżki kosztów uzyskania przychodu nad przychodami podlega rozliczeniu z dochodem będącym różnicą między przychodami a kosztami uzyskania przychodów? Pyt. 4 Które ze źródeł przychodów wymienionych poniżej należy uwzględnić przy wyliczaniu dochodu/straty podatkowej zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a które są przychodami ze źródeł, gdzie dochód podlega zwolnieniu i których zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt. 1 i 3 oraz ust. 4 ww. ustawy nie uwzględnia się przy wyliczaniu dochodu/straty. Źródła przychodów: działalność lecznicza, usługi dodatkowe typu najem pomieszczeń, usługi, kuchni, przychody finansowe, odsetki, przychody operacyjne typu odszkodowania, kary umowne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2012 r. (data wpływu 13 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości odliczenia od dochodu straty podatkowej z lat ubiegłych ? jest prawidłowe,
  • niestosowania przepisów art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów podmiotu prowadzącego działalność związaną z ochroną zdrowia, możliwości odliczenia od dochodu straty podatkowej z lat ubiegłych, niestosowania art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz prawidłowości sporządzenia zeznania rocznego o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-8).

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 1 sierpnia 2012 r., nr IPTPB3/423-182/12-2/MF (doręczonym w dniu 6 sierpnia 2012 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 13 sierpnia 2012 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w polskiej placówce pocztowej w dniu 10 sierpnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej (dalej Szpital) świadczy głównie usługi w zakresie ochrony zdrowia, które stanowią około 98% przychodów, pozostałe przychody (około 2%) pochodzą ze sprzedaży innych usług, np. wynajem powierzchni.

Szpital jest podatnikiem, który prowadząc działalność w zakresie ochrony zdrowia, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. l pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przeznaczając dochody na cele statutowe związane z ochroną zdrowia.

W 2006 r. Szpital poniósł stratę. Strata powstała, ponieważ łączna suma przychodów była niższa niż łączna suma kosztów ich uzyskania.

W latach 2008-2010 Szpital osiągnął dochody. Zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w rozliczeniach podatkowych CIT-8 obniżał je kolejno w następujących po sobie latach o wysokość straty z 2006 r. nie przekraczając 50% kwoty tej straty w każdym roku.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż strata poniesiona w 2006 r. została ustalona w oparciu o łączną sumę przychodów ze wszystkich źródeł przychodów, jakie uzyskuje Szpital, tj. działalność lecznicza, usługi dodatkowe m.in. najem pomieszczeń, usługi kuchni, przychody finansowe, odsetki, przychody operacyjne typu: odszkodowania, kary umowne. Łącznie wszystkie te przychody były niższe od łącznej sumy kosztów uzyskania przychodów ustalonych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, poniesionych w 2006 r. W związku z tym Szpital uzyskał stratę podatkową.

Ponadto wskazano, iż dane liczbowe, które zostały przedstawione we wniosku, to dane z deklaracji CIT-8 jaka została pierwotnie złożona przez Szpital do urzędu skarbowego. Przychód wyliczony przez Szpital to 48.554.883,90 zł, koszty uzyskania przychodu to 45.752.106,39 zł, dochód 2.802.777,51 zł, dochód wydatkowany/przeznaczony na cele statutowe 2.431.009 zł. Takie też dane posłużyły do wypełnienia deklaracji CIT-8 Szpitala.

Wnioskodawca zaznaczył, że uzyskał informację, iż w poz. 27 deklaracji CIT8 powinna zostać wykazana kwota 0 zł, a w poz. 37 ze znakiem minus wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, w poz. 40 (dochody wolne od podatku) 0 zł.

Wnioskodawca dodał, iż źródła przychodów Szpitala to:

  • działalność lecznicza,
  • usługi dodatkowe typu najem pomieszczeń, usługi kuchni,
  • przychody finansowe, odsetki,
  • przychody operacyjne typu odszkodowania, kary umowne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 9 sierpnia 2012 r.):

  1. Czy Szpital będący Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej korzystający ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oblicza dochód/stratę podatkowa uwzględniając wszystkie przychody i wszystkie koszty, czy też powinien stosować zasadę określoną w art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyłączyć przy ustalaniu dochodu/straty przychody ze źródeł, z których dochód jest wolny od podatku oraz przypadające na nie koszty uzyskania przychodów i czy w związku z tym, strata wynikająca z nadwyżki kosztów uzyskania przychodu nad przychodami podlega rozliczeniu z dochodem będącym różnicą między przychodami a kosztami uzyskania przychodów?
  2. Czy przychody przeznaczone na działalność związaną z ochroną zdrowia są przychodami podatkowymi wskazanymi w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a koszty kosztami podatkowymi, zgodnie z zasadą z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  3. Czy prawidłowo jest sporządzona deklaracja CIT-8, w której Szpital korzystający ze zwolnienia podatkowego wykazał w poz. 27 przychody w kwocie 0 zł, w poz. 37 ze znakiem minus wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, poz. 40 (dochody wolne od podatku) 0 zł, skoro przychody Szpitala wyniosły 48.554.883,90 zł, koszty 45.752.106,39 zł, dochód 2.802.777,51 zł, dochód wydatkowany/przeznaczony na cele statutowe 2.431.009,51 zł.
  4. Które ze źródeł przychodów wymienionych poniżej należy uwzględnić przy wyliczaniu dochodu/straty podatkowej zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a które są przychodami ze źródeł, gdzie dochód podlega zwolnieniu i których zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 oraz ust. 4 ww. ustawy nie uwzględnia się przy wyliczaniu dochodu/straty.

Źródła przychodów:

  • działalność lecznicza,
  • usługi dodatkowe typu najem pomieszczeń, usługi, kuchni,
  • przychody finansowe, odsetki,
  • przychody operacyjne typu odszkodowania, kary umowne.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie nr 1 i nr 4.

Wniosek w zakresie pozostałych pytań nr 2 i nr 3 zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do sformułowanego we wniosku pytania nr 1, dochód Szpitala powinien zostać obliczony zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Stratę tę można rozliczyć z całym dochodem uzyskanym w latach następnych, zgodnie z metodą wskazaną w art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym, nie stosuje On przepisu art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepisy te przy ustalaniu dochodu/straty nakazują nie uwzględniać przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz przypadających na nie kosztów.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyczyna niestosowania art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest oczywista; przepisy te przy ustalaniu dochodu nakazują pominąć przychody ze źródeł, z których dochód jest wolny od podatku. Tymczasem, zgodnie z konstrukcją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolniony jest dochód bez względu na to z jakiego źródła pochodzi.

Wskazuje, iż w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik zwalnia z podatku cały swój dochód pod warunkiem przeznaczenia całego dochodu na cele wskazane w tym przepisie. W sytuacji, gdy dochód ten nie zostanie przeznaczony na cele uzasadniające zwolnienie, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Istotne jest to, iż cały wydatkowany na cele statutowe dochód podlega zwolnieniu a nie tylko z poszczególnych rodzajów działalności, np. z działalności w zakresie ochrony zdrowia.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, nie jest możliwe wskazanie przychodów, o których mowa w art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ nie ma osobnego źródła przychodów, z których dochód byłby opodatkowany i osobnego, z którego podlegałby zwolnieniu. Na etapie ustalania dochodu nie jest jeszcze możliwe ustalenie, czy dochód z danego przychodu będzie zwolniony z podatku dochodowym od osób prawnych. Art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest skierowany do podmiotów, które uzyskują przychody ze źródeł przychodów, z których dochód jest wolny od podatku i jednocześnie uzyskują przychody ze źródeł przychodów, z których dochód nie podlega zwolnieniu.

Wnioskodawca wskazuje, iż taka sytuacja może wystąpić, np. przy zwolnieniu dochodu uzyskanego w strefie ekonomicznej (art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy). W tym przepisie, zwolnienie odnosi się tylko do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Konstrukcja tego zwolnienia jest zupełnie inna niż w przypadku stosowanego przez Szpital.

Zauważa, iż art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje jednoznacznie rodzaj działalności, z którego dochód podlega zwolnieniu; inne dochody uzyskane z działalności gospodarczej poza strefą zwolnieniu nie podlegają. Podatnik może mieć przychód z działalności w strefie ekonomicznej, z którego uzyska dochód zwolniony i poza strefą, z którego uzyska dochód opodatkowany. W takim przypadku podmiot nie może wyliczając dochód do opodatkowania uwzględnić przychodów (i kosztów) ze strefy i gdyby z działalności w strefie miał stratę, to nie może straty rozliczyć z dochodem uzyskanym z działalności gospodarczej poza strefą.

Natomiast w przypadku art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolniony jest cały dochód niezależnie, z jakiej działalności pochodzi, pod warunkiem odpowiedniego wydatkowania. W żadnym wypadku art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazuje rodzaju działalności podlegającej zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacjach określonych w art. 7 ust. 3 pkt 1 i pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik powinien prowadzić odrębną ewidencję przychodów i kosztów odnoszącą się tylko do źródła przychodów, z których dochód podlega zwolnieniu. Konstrukcja art. 7 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych opiera się na wyłączeniu z ustalania dochodów do opodatkowania, zarówno przychodów jak i kosztów (art. 7 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy) związanych z przychodami, z których dochód będzie zwolniony z podatku. Zaznacza, iż na obowiązek prowadzenia takiej ewidencji wskazywał wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny, choćby w wyroku z dnia 18 grudnia 2008 r., sygn. akt II FSK 1375/07.

W ocenie Wnioskodawcy, w Szpitalu prowadzenie takiej ewidencji byłoby niemożliwe z uwagi na brak osobnych źródeł przychodu, z których dochód jest opodatkowany bądź zwolniony.

Zdaniem Wnioskodawcy, jednoznacznie o prawidłowości rozwiązania przyjętego przez Szpital przesądza sposób wypełnienia formularza zeznania rocznego CIT-8. W poz. 30 pokazuje się ogółem przychody, a w poz. 34 ogółem koszty uzyskania przychodów. W poz. 38 prezentowany jest dochód będący nadwyżką przychodów nad kosztami. W poz. 40 pokazuje się kwotę dochodu podlegającego zwolnieniu z podatku. Następnie w rubryce 41 następuje rozliczenie straty z lat poprzednich. W całym druku CIT nie ma innego miejsca na rozliczenie straty z lat poprzednich niż poz. 41.

W ocenie Wnioskodawcy, istotne jest także, iż przychody z działalności, która będzie zwolniona z podatku dochodowym od osób prawnych są przychodami podatkowymi w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a koszty z nią związane są kosztami podatkowymi w rozumieniu definicji z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dopiero obniżając przychody o koszty otrzymujemy dochód, który może podlegać zwolnieniu z podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli zostanie odpowiednio wydatkowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe potwierdza jednoznacznie wykładnia Ministra Finansów dokonana w interpretacji ogólnej z dnia 5 marca 2008 r., Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, odnośnie zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, związanego również z wydatkowaniem dochodu. Interpretacja ta dotyczy innego zwolnienia, ale kwestia przychodów i kosztów podatkowych jest w tym przypadku analogiczna do omawianego. Zauważa, iż w interpretacji tej wskazano, że ?przychody i koszty składające się na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi są jednocześnie przychodami i kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 oraz art. 15 ust. 1. z uwzględnieniem art. 16 ust. 1). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny jest od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych...?.

W ocenie Wnioskodawcy, Minister Finansów jednoznacznie wyjaśnił, iż przy warunkowym zwolnieniu dochodu wiążącym się z jego wydatkowaniem, przychody i koszty są rozliczane na zasadach ogólnych.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, Szpital nie stosuje art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód lub strata są obliczane w oparciu o cały przychód i wszystkie koszty jego uzyskania. Następnie strata może zostać rozliczona z dochodem na zasadzie wskazanej w art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca zaznacza, iż potwierdzają to również interpretacje indywidualne wydawane dotychczas w analogicznej analogicznych stanach faktycznych, np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 sierpnia 2011 r., Nr ILPB4/423-181/11-4/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do sformułowanego we wniosku pytania nr 4, ponieważ Szpital nie stosuje art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to w konsekwencji wszystkie wymienione w pytaniu przychody uwzględniamy przy wyliczeniu dochodu/straty podatkowej. Stanowisko odnośnie tego pytania jest konsekwencją stanowiska Szpitala przedstawionego w związku z pytaniem nr 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie:

  • możliwości odliczenia od dochodu straty podatkowej z lat ubiegłych,
  • niestosowania przepisów art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy głównie usługi w zakresie ochrony zdrowia, które stanowią około 98% przychodów, pozostałe przychody (około 2%) pochodzą ze sprzedaży innych usług, np. wynajem powierzchni.

Wnioskodawca jest podatnikiem, który prowadząc działalność w zakresie ochrony zdrowia, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. l pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przeznaczając dochody na cele statutowe związane z ochroną zdrowia.

W 2006 r. Wnioskodawca poniósł stratę, ponieważ łączna suma przychodów była niższa niż łączna suma kosztów ich uzyskania. W latach 2008-2010 osiągnął dochody.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w rozliczeniach podatkowych CIT-8 obniżał je kolejno w następujących po sobie latach o wysokość straty z 2006 r. nie przekraczając 50% kwoty tej straty w każdym roku.

Ponadto wskazano, iż strata poniesiona w 2006 r. została ustalona w oparciu o łączną sumę przychodów ze wszystkich źródeł przychodów, jakie uzyskuje Szpital, tj. działalność lecznicza, usługi dodatkowe m.in. najem pomieszczeń, usługi kuchni, przychody finansowe, odsetki, przychody operacyjne typu odszkodowania, kary umowne. Łącznie wszystkie te przychody były niższe od łącznej sumy kosztów uzyskania przychodów ustalonych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, poniesionych w 2006 r. Przychód wyliczony przez Szpital to 48.554.883,90 zł, koszty uzyskania przychodu to 45.752106,39 zł, dochód 2.802.777,51 zł, dochód wydatkowany/przeznaczony na cele statutowe 2.431.009 zł. Takie też dane posłużyły do wypełnienia deklaracji CIT-8.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą - art. 7 ust. 2 ww. ustawy.

Katalog dochodów zwolnionych od opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowanie ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Jeżeli podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy ponoszą wydatki, które w myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ich równowartość wpływa na zwiększenie dochodu. Jeżeli jednak wydatki te były poniesione na cele statutowe dochód powstały z tego tytułu będzie wolny od podatku.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo 7a ust. 1 cytowanej ustawy, po odliczeniu wartości wskazanych w tym przepisie.

Na mocy przepisu art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in.:

  • przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  • kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.

Zgodnie zaś z art. 7 ust. 4 ww. ustawy, przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3, a w razie przekształcenia formy prawnej łączenia lub podziału przedsiębiorców, także straty przedsiębiorców przekształcanych, łączonych, przejmowanych lub dzielonych, z wyjątkiem przekształconych spółek kapitałowych w inne spółki kapitałowe.

Stosownie natomiast do art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych o wysokość straty, o której mowa w ust. 2, poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Podatnicy korzystający ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie powinni wykazywać straty z działalności statutowej jako straty ze źródła wolnego od podatku. Przepisy art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 nie mają zastosowania do ww. zwolnienia przedmiotowego, ponieważ ma ono warunkowy charakter. Zatem, strata na całokształcie działalności może obniżać dochód do opodatkowania w latach następnych.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, należy wskazać, iż podatnicy korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy mają prawo do wykazania strat i odliczenia ich od dochodu na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 ustawy. Zatem, Wnioskodawca może odliczyć stratę podatkową poniesioną w roku podatkowym, od dochodu osiągniętego w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% tej straty.

Jednocześnie odnosząc się do wskazanych przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym oraz w Jego stanowisku kwot przychodu, kosztów uzyskania przychodu, dochodu, tutejszy Organ informuje, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji, tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku, nie weryfikując wysokości kwot wskazanych przez Wnioskodawcę. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania dowodowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika