Czy dochody uzyskane z tytułu czynszu za wynajem pomieszczeń, opłat za studia niestacjonarne i z pozostałych (...)

Czy dochody uzyskane z tytułu czynszu za wynajem pomieszczeń, opłat za studia niestacjonarne i z pozostałych przychodów przeznaczone na wkład własny do sfinansowania inwestycji budowa budynku są zwolnione z opodatkowania na zasadzie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Akademii przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Akademia jest publiczną uczelnią akademicką, utworzoną na mocy zarządzenia Ministra Kultury i Sztuki (Dz. Urz. Nr 5, poz. 25).

Akademia działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r.- Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz.1365), zwanej dalej ?ustawą?, innych ustaw oraz przepisów wykonawczych, a także statutu Akademii.

Zgodnie z przepisem art. 13 ust. 1 powołanej ustawy podstawowymi zadaniami Akademii, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są:

  1. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Od dnia 1 września 2005 r stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy działalność uczelni, o której mowa w art. 13 ust 1 i art. 14 ustawy, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Akademia realizuje budowę budynku. Budynek wykorzystywany będzie do prezentowania projektowanych przez studentów w ramach prowadzonych zajęć dydaktycznych kolekcji odzieży, butów. Budynek będzie również wykorzystywany do przygotowywania przez studentów, wystaw i innych prezentacji w ramach kształcenia studentów.

Projekt finansowany jest głównie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa oraz z Promesy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zgodnie z podpisaną umową Wnioskodawca zobowiązany jest do wkładu własnego.

Akademia ma prawną możliwość sfinansowania wkładu własnego z przychodów pochodzących:

  • z najmu pomieszczeń,
  • pobieranych opłat za studia niestacjonarne,
  • pozostałych przychodów za sprzedawane druki, wydawane zaświadczenia,
  • odsetek naliczanych przez bank na rachunkach bankowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody uzyskane z tytułu czynszu za wynajem pomieszczeń i opłat za studia niestacjonarne i z pozostałych przychodów przeznaczone na wkład własny do sfinansowania inwestycji - budowa budynku są zwolnione z opodatkowania na zasadzie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z przepisem art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, do podstawowych zadań Uczelni należy:

  1. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Przy czym, zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 30) ww. ustawy przez naukę i badania naukowe rozumie się również sztukę i twórczość artystyczną.

Zadaniom Akademii poświęcony został również Statut Akademii, z którego wynika, że zgodnie z treścią § 5 ust. 3 Statutu Akademii do podstawowych zadań Akademii należy:

  1. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej,
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Według Wnioskodawcy ustawodawca nie wymaga aby wskazane przez niego podstawowe zadania Uczelnia wykonywała własnym staraniem i we własnym imieniu. Sposób wywiązania się przez Uczelnię z nałożonych na Nią ustawowych zadań pozostawiono swobodnej decyzji Uczelni, co wynika m.in. z treści przepisu art. 4 ust. 1 ustawy zgodnie z którym Uczelnia jest autonomiczna we wszystkich obszarach swojego działania na zasadach określonych w ustawie.

Aby móc jednak realizować ustawowo oraz statutowo nałożone na Uczelnię zadania, Uczelnia musi dysponować odpowiednią infrastrukturą oraz kadrą naukową.

Za nieuzasadniony zdaniem Wnioskodawcy należy uznać pogląd, według którego ustawodawca nakładając na Uczelnię ww. obowiązki nie tworzy konstrukcji prawnych umożliwiających Uczelni realizację powyższych obowiązków.

Do realizacji zadań statutowych Uczelni niezbędna jest baza lokalowa w której prowadzone są zajęcia dydaktyczne, pokazy, wystawy.

W chwili obecnej Uczelnia wynajmuje pomieszczenia do realizacji pokazów i wystaw, ponieważ nie posiada odpowiednich lokali.

Po zakończeniu budowy pomieszczenia będą wykorzystywane do celów statutowych w szczególności wymienione w art. 13 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy o szkolnictwie wyższym w związku z tym spełniony zostaje warunek art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do kwestii przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca wskazuje, iż ustawodawca w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwolnił od podatku dochody podatników - z wyjątkiem wymienionym w ust. 1 c - których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.

Przy czym zgodnie z ust. 1 b tego przepisu, zwolnienie powyższe ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów.

Wnioskodawca dodaje, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje takich pojęć jak: oświata, nauka, kształcenie.

Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku definicją występującą w Słowniku języka polskiego. Powołując się na językowe znaczenie ww. wyrazów przez:

  • oświatę należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury,
  • naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą, odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości.
  • kształcenie należy rozumieć zarówno proces nauczania jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa.

Zwolnienie z ust. 1 pkt 4 dotyczy podatników, dla których działalność opisana w tym przepisie jest choćby jednym z celów działalności statutowej. Dla skorzystania ze zwolnienia nie ma znaczenia źródło, z jakiego pochodzi dochód (w szczególności, czy przychód związany był z działalnością z której dochody są zwolnione), ani rozmiar dochodu (lub jego części), przeznaczonego na cele wymienione w ustawie.

Warunkiem formalnym skorzystania ze zwolnienia jest wyraźne sformułowanie w statucie osoby prawnej celów zbieżnych z wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Statut nie musi dosłownie powtarzać sformułowania zawartego w omawianym przepisie. Decydujące znaczenie mają istota i faktyczne znaczenie postanowień statutu. Statut może zawierać cel węższy niż wskazany w ustawie, ale mieszczący się w nim w całości.

Z powyższych przepisów wynika, że dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnik musi spełnić następujące warunki:

  • jego celem statutowym musi być działalność wymieniona w powyższym przepisie,
  • uzyskane przez podatnika dochody muszą być wydatkowane na ten cel.

Takie rozumienie powyższego przepisu ukształtowane zostało w orzecznictwie sądowym: ,,Dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednostka musi spełniać dwa warunki: jej celem statutowym musi być działalność wymieniona w tym przepisie oraz uzyskane przez jednostkę dochody muszą być wydatkowane na ten cel.' Wyrok NSA z dnia 3 października 1995 r., sygn. akt SA/Wr 1283/95, ,,Przegląd Orzecznictwa Podatkowego' 1998 r., Nr 6, poz. 227.

Przedkładając powyższe do okoliczności sprawy, wskazać należy według Wnioskodawcy, że przytoczone wyżej postanowienia Statutu mieszczą się w pojęciu działalności naukowej, oświatowej, w tym również polegającej na kształceniu studentów.

Tym samym, budowa budynku służy bezpośrednio realizacji celów statutowych Uczelni, gdyż obiekt ten jest niezbędny dla prawidłowej realizacji zarówno działalności naukowej, jak i działalności w zakresie kształcenia studentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze. zm.), którą stosuje się do publicznych i niepublicznych szkół wyższych, uczelnia ma osobowość prawną, tak więc szkoły wyższe jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie uczelnie nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako zwolnione od podatku.

Zatem, uczelnie podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, że uczelnie ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez uczelnie z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały czy sporadyczny.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Akademia realizuje budowę budynku. Budynek ten wykorzystywany będzie do prezentowania projektowanych przez studentów w ramach prowadzonych zajęć dydaktycznych kolekcji odzieży, butów. Budynek będzie również wykorzystywany do przygotowywania przez studentów, wystaw i innych prezentacji w ramach kształcenia studentów.

Projekt finansowany jest głównie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa oraz z Promesy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zgodnie z podpisaną umową Wnioskodawca zobowiązany jest do wkładu własnego i ma prawną możliwość sfinansowania wkładu własnego z przychodów pochodzących:

  • z najmu pomieszczeń,
  • pobieranych opłat za studia niestacjonarne,
  • pozostałych przychodów za sprzedawane druki, wydawane zaświadczenia,
  • odsetek naliczanych przez bank na rachunkach bankowych.

W myśl art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest:

  • działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,
  • kulturalna,
  • w zakresie kultury fizycznej i sportu,
  • ochrony środowiska,
  • wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,
  • dobroczynności,
  • ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
  • rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów,
  • kultu religijnego

w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak jest szkół wyższych, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył uczelni z możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust.

1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Należy podkreślić, iż powyższe zwolnienie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a.

Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje takich pojęć jak: oświata, nauka, kształcenie. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku definicją występującą w słowniku języka polskiego. Powołując się na językowe znaczenie ww. wyrazów przez:

  • oświatę należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa,
  • naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości,
  • kształcenie należy rozumieć zarówno proces nauczania jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa.

Ulgi podatkowe stanowią odstępstwo od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania i ustawodawca wprowadzając je jako rozwiązania wyjątkowe, wspomaga pożądane społecznie cele, wymienione m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wśród tych celów wymieniono działalność: naukową, oświatową w tym kształcenie studentów, w której to sferze działa Wnioskodawca.

Reasumując, biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe i przedstawione wyżej uregulowania prawne, dochody uzyskane przez Akademię z tytułu czynszu za wynajem pomieszczeń i opłat za studia niestacjonarne i z pozostałych przychodów przeznaczone na wkład własny do sfinansowania inwestycji - budowa budynku mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na zasadzie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po spełnieniu warunków wymienionych w ustawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika