Czy prawidłowe jest podejście Spółki polegające na uwzględnieniu w ramach kalkulacji dochodu zwolnionego (...)

Czy prawidłowe jest podejście Spółki polegające na uwzględnieniu w ramach kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), dochodu osiąganego w związku z realizacją opisanego w stanie faktycznym procesu produkcyjnego, w tym z realizacją czynności przygotowania matryc drukarskich?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (?), reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu osiąganego w związku z realizacją czynności przygotowania matryc drukarskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu osiąganego w związku z realizacją czynności przygotowania matryc drukarskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również: ?Spółka?) jest wiodącym w Polsce producentem opakowań polietylenowych.

Spółka prowadzi znaczną część działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie:

  • zezwolenia z dnia 10 lutego 1998 r. zmienionego w wyniku decyzji Ministra Gospodarki i Pracy oraz
  • zezwolenia z dnia 6 maja 2011 r, (dalej łącznie: Zezwolenia)

oraz spełnia określone w nich warunki prowadzenia działalności gospodarczej.

Zezwolenie z dnia 10 lutego 1998 r. obejmuje swoim zakresem działalność gospodarczą produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów sklasyfikowanych w pozycji 25.22 i 25.24 (opakowania z tworzyw sztucznych) na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 1997 r., nr 42, poz. 264). Z kolei, zezwolenie z dnia 6 maja 2011 r. obejmuje swoim zakresem działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów sklasyfikowanych w kategorii 22.22.1 (opakowania z tworzyw sztucznych) zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) (dalej: PKWiU).

Produkty Spółki przeznaczone są głównie do pakowania artykułów kosmetycznych takich jak kremy, balsamy do ciała, żele, peelingi do twarzy, itp.

W ramach procesu produkcyjnego opakowań prowadzonego w zakładzie produkcyjnym położonym na terytorium SSE, Wnioskodawca wykonuje na rzecz swoich klientów czynności związane z przygotowaniem produkcji polegające na opracowaniu matryc drukarskich później wykorzystywanych w procesie produkcyjnym do wykonywania nadruków na oferowanych opakowaniach polietylenowych.

Czynności te stanowią integralną część procesu produkcyjnego i są efektem dostosowania Spółki do wymogów Jej klientów, którzy oczekują kompleksowej obsługi polegającej nie tylko na produkcji samego opakowania, ale też wykonania nadruku na nim zgodnie ze zgłoszonymi wymogami. Spółka wskazuje, że proces przygotowania matryc drukarskich według ściśle określonych wymogów Jej kontrahentów obejmuje także czynności doboru kolorów, za pomocą których dokonywany będzie zadruk opakowań oraz czynności próbnego zadruku/przeprowadzania prób matryc przed wykorzystaniem ich w procesie produkcyjnym. Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że przypadki, w których produkcja opakowań następuje przy użyciu niezindywidualizowanych matryc praktycznie nie występują.

W celu realizacji przyjętych zamówień, Wnioskodawca opracowuje i wykorzystuje podczas procesu produkcyjnego dwa rodzaje wspomnianych matryc: offsetowe i sitowe.

Druk offsetowy stanowi powszechnie stosowaną odmianę druku, w której obraz przenoszony jest z cylindrycznej formy drukowej na cylinder pokryty gumą, a następnie z cylindra (matrycy offsetowej) na podłoże drukowe (opakowanie polietylenowe).

Przy druku sitowym natomiast, formę drukową stanowi szablon nałożony na drobną siatkę wykonaną z tworzywa sztucznego - matrycę sitową. Obszar poza polem zadruku pokryty jest nieprzepuszczalną substancją. Wykonanie nadruku polega na przetłoczeniu farby przez matrycę za pomocą rakla.

Matryce offsetowe są trwalsze od matryc sitowych - w zależności od wielkości zużywają się po jednej lub kilku seriach produkcyjnych. Mniej trwałe matryce sitowe zużywają się całkowicie w procesie produkcyjnym. W konsekwencji, w celu zrealizowania zlecenia na rzecz klienta (produkcji opakowań z nadrukiem), Spółka często zmuszona jest przygotować kilka podobnych matryc na rzecz klienta.

Koszty wspomnianych powyżej czynności mogą być wliczone w cenę sprzedawanych opakowań polietylowych (tub) lub stanowić przedmiot osobnej faktury. Przyjęte rozwiązanie zależy wyłącznie od umowy zawartej z klientem oraz ustaleń między stronami w zakresie wystawiania faktur przez Wnioskodawcę.

Niezależnie od przyjętego sposobu fakturowania, Wnioskodawca podkreśla, że przedmiotowe czynności nie tylko pozostają w ścisłym związku z prowadzonym przez Spółkę rodzajem działalności, lecz również wpływają na możliwość lub efektywność jej prowadzenia.

W przypadku działalności prowadzonej przez Spółkę (produkcja opakowań polietylowych), generowanie dochodu uzależnione jest od umiejętności zaproponowania kompleksowych i wysokich jakościowo rozwiązań na rzecz Jej klientów. Warunkiem przedstawienia takiej oferty przez Spółkę jest podjęcie się świadczenia czynności związanych z przygotowaniem produkcji (tj. matryc produkcyjnych) na rzecz Jej klientów mających uzupełniający charakter w stosunku do produkcji opakowań.

Realizacja przedmiotowych czynności przez Spółkę jest niezbędna do wytworzenia kompletnego wyrobu (zadrukowanego opakowania) na rzecz kontrahentów Wnioskodawcy - umożliwia nie tylko przygotowanie procesu produkcyjnego (wykonanie matryc), ale również jego przeprowadzenia (użycie przygotowanych matryc sitowych i offsetowych w procesie produkcyjnym).

Dodatkowo Wnioskodawca zaznacza, że Spółka otrzymała interpretację statystyczną wydaną w dniu 17 grudnia 2012 r. przez Główny Urząd Statystyczny w której potwierdzono, że czynności wykonywane w ramach procesu produkcyjnego, związane z przygotowaniem matryc drukarskich (wykorzystywanych do wykonania nadruku na opakowaniach), świadczone wyłącznie na rzecz klientów, którzy zlecają produkcję opakowań, nie są odrębnie klasyfikowane i mieszczą się w grupowaniu obejmującym wyprodukowany wyrób, tj. PKWIU 22.22.1 Opakowania z tworzyw sztucznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest podejście Spółki polegające na uwzględnieniu w ramach kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), dochodu osiąganego w związku z realizacją opisanego w stanie faktycznym procesu produkcyjnego, w tym z realizacją czynności przygotowania matryc drukarskich?

Zdaniem Wnioskodawcy, całość dochodu osiąganego w związku z realizacją opisanego w stanie faktycznym procesu produkcyjnego, w tym z realizacją czynności przygotowania matryc drukarskich (wykorzystywanych do wykonania nadruku na opakowaniach) jest bezpośrednio związana z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą na terenie SSE na podstawie Zezwoleń i w związku z tym podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm. - dalej: UoSSE). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 UoSSE).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 UoSSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz UoSSE nie precyzują pojęcia działalności na terenie strefy. W praktyce na działalność tą - tak jak w przypadku Spółki - składa się szereg czynności wykonywanych w ramach procesu wytwórczego (produkcyjnego), zarówno o charakterze podstawowym jak i pomocniczym.

Jak wspomniano, Spółka posiada Zezwolenia obejmujące swoim zakresem działalność gospodarczą produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów opakowania z tworzyw sztucznych (sklasyfikowanych odpowiednio w kategorii 25.22 i 25.24 oraz 22.22.1 w zależności od PKWiU obowiązującego w dniu wydania zezwolenia).

Działalność gospodarcza objęta powyższymi zezwoleniami wiąże się z realizacją przez Spółkę wieloetapowego procesu produkcyjnego, który obejmuje również czynności związane z przygotowaniem matryc drukarskich służących do nadruku.

Zgodnie z otrzymaną przez Wnioskodawcę interpretacją statystyczną wydaną w dniu 17 grudnia 2012 r., czynności wykonywane w ramach procesu produkcyjnego, związane z przygotowaniem matryc drukarskich (wykorzystywanych do wykonania nadruku na opakowaniach), świadczone wyłącznie na rzecz klientów, którzy zlecają produkcję opakowań, nie są odrębnie klasyfikowane i mieszczą się w grupowaniu obejmującym wyprodukowany wyrób, tj. PKWiU 22.22.1 Opakowania z tworzyw sztucznych.

Z powyższego wynika, że przedmiotowe czynności mieszczą się niewątpliwie w zakresie określonym Zezwoleniami posiadanymi przez Spółkę, a zatem objęte są zwolnieniem z podatku dochodowego. Stanowisko Spółki znajduje także potwierdzenie w orzecznictwie sądowym. Mianowicie jak podkreślił NSA w wyroku z dnia 21 listopada 2012 r. (sygn. II FSK 658/11), czynności, które mieszczą się w grupowaniu statystycznym wskazanym w zezwoleniu na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego.

Realizacja przedmiotowych czynności przez Spółkę jest konieczna do wytworzenia kompletnego wyrobu (zadrukowanego opakowania) na rzecz kontrahentów Wnioskodawcy - umożliwia nie tylko przygotowanie procesu produkcyjnego (wykonanie matryc), ale również jego przeprowadzenia (użycie przygotowanych matryc sitowych i offsetowych w procesie produkcyjnym).

Wnioskodawca zauważa, że w realiach rosnącej konkurencji rynkowej Spółka jest zmuszona dostosować wytwarzany przez siebie wyrób do oczekiwań formułowanych przez Jej klientów, którzy wymagają, aby zamawiany przez nich produkt (w tym przypadku opakowania z tworzyw sztucznych) spełniał ich wszystkie oczekiwania w zakresie kształtu, rozmiaru, czy szaty graficznej.

W przypadku działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę (produkcji opakowań polietylowych), generowanie dochodu uzależnione jest od umiejętności zaproponowania kompleksowych i wysokich jakościowo rozwiązań na rzecz Jego klientów.

Warunkiem przedstawienia takiej oferty przez Spółkę jest podjęcie się świadczenia czynności związanych z przygotowaniem produkcji (tj. matryc produkcyjnych) na rzecz Jej klientów mających uzupełniający charakter w stosunku do produkcji opakowań.

Koszty wspomnianych powyżej czynności mogą być wliczone w cenę sprzedawanych opakowań polietylowych (tub) lub stanowić przedmiot osobnej faktury. Przyjęte rozwiązanie zależy wyłącznie od umowy zawartej z klientem oraz ustaleń między stronami w zakresie wystawiania faktur przez Spółkę.

W tym aspekcie Spółka podziela pogląd wyrażony przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 28 lutego 2011 r. (sygn. IBPBI/2/423-1736/10/SD), w której potwierdził on stanowisko wnioskodawcy co do faktu, iż samo umieszczenie na fakturze informacji o składnikach ceny (w przypadku gdy do odrębnej ich sprzedaży faktycznie nie dochodzi) nie zmienia charakteru i rodzaju prowadzanej przez wnioskodawcę działalności. Tym samym nie może skutkować uznaniem jej za działalność nieobjętą zezwoleniem, a zatem nie spowoduje konieczności opodatkowania podatkiem dochodowym części ceny (z tytułu sprzedaży produktów) odpowiadającej ww. składnikom.

Co więcej, niezależnie od przyjętego sposobu fakturowania, Wnioskodawca podkreśla, że przedmiotowe czynności nie tylko pozostają w ścisłym, nierozerwalnym związku z prowadzonym przez Spółkę rodzajem działalności, lecz również wpływają na możliwość lub efektywność jej prowadzenia.

Warunki zawieranych przez Spółkę umów przewidują, że produkcja opakowań może się rozpocząć wyłącznie po wyrażeniu przez klienta ostatecznej akceptacji dotyczącej parametrów opakowania, co z reguły następuje po wyprodukowaniu ich próbnej partii. Zatem realizacja przedmiotowych czynności jest niezbędna do wytworzenia kompletnego wyrobu spełniającego oczekiwania klienta.

W konsekwencji, czynności opracowania matryc drukarskich stanowią nieodzowny element procesu produkcji i są wykonywane jedynie na rzecz klientów Spółki, którzy chcą zamówić produkcję opakowań. Spółka nie świadczy odpłatnych usług w zakresie przygotowania matryc drukarskich na rzecz podmiotów, którzy nie zamierzają zamawiać wytwarzanych przez Spółkę opakowań. Trudno zatem przyjąć, że przedmiotowe czynności nie mieszczą się w ogólnie określonej w zezwoleniu działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie SSE. Wnioskodawca zauważa, że nawet w wypadku uznania, że opisane czynności nie mieszczą się w ramach działalności strefowej Spółki, należałoby uznać, że jest to odrębna działalność wykonywana przez podatnika poza działalnością strefową.

O ile przy tym można założyć, że istnieją podmioty, które profesjonalnie, zarobkowo i w warunkach ciągłych, a więc odpowiadających definicji działalności gospodarczej, wykonują opisane we wniosku czynności, a więc prowadzą działalność w tym specyficznym zakresie, którą można przypisać do określonej grupy PKWiU, to taka sytuacja nie ma miejsca w przypadku Spółki, a w każdym razie w odniesieniu do opisanych czynności przygotowania procesu produkcyjnego.

Jak podkreślono powyżej, przedstawione we wniosku czynności nie są przedmiotem działalności Spółki ale mają charakter komplementarny w stosunku do działalności produkcyjnej, służą realizacji tej działalności w sposób zgodny z zawartymi umowami.

Nie sposób więc przyjąć, że Spółka prowadzi w zakresie realizacji czynności przygotowania matryc produkcyjnych działalność usługową, przy czym podstawą świadczenia takich usług nie byłyby odrębne umowy o ich realizację, ale umowy sprzedaży produktów Spółki.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że Spółka postępuje słusznie uwzględniając w ramach kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodu osiąganego w związku z realizacją opisanego w stanie faktycznym procesu produkcyjnego, w tym z realizacją czynności przygotowania matryc drukarskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja oparta została na przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (?) po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika