Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup usług od kooperantów w sytuacji opisanej w przypadku (...)

Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup usług od kooperantów w sytuacji opisanej w przypadku 1 będą stanowić koszty uzyskania przychodu (w ramach działalności ?strefowej,, Wnioskodawcy) wpływające na ustalenie dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy odpowiednio przychody z tytułu sprzedaży naczep, na które były ponoszone wydatki określone w przypadku 1 będą stanowić przychody strefowe Wnioskodawcy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia przychodów i kosztów związanych z nabyciem usług poza strefą ekonomiczną jako wpływających na ustalenie dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zwolnionego z podatku dochodowego ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zwolnionego z podatku dochodowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ? Spółka Akcyjna otrzymała Zezwolenie na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej: SSE) z dnia 27 grudnia 2007 r., które zostało zmienione 4 grudnia 2009 r. (Decyzja). Zmiana dotyczyła przesunięcia terminu na wypełnienie warunków związanych z inwestycją. Zezwolenie zostało udzielone do 28 maja 2017 r. (dalej: Zezwolenie).

Działalność Wnioskodawcy na terenie SSE obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową w ramach następujących pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

  • Nadwozia do pojazdów samochodowych; przyczepy i naczepy /34.20/,
  • Części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników /34.23/,
  • Pojazdy samochodowe przeznaczone do celów specjalnych /34.10.5/,
  • Wyposażenie elektryczne do silników i pojazdów, gdzie indziej niesklasyfikowane /31.61/.

Obok działalności 'strefowej', Wnioskodawca prowadzi w SSE także działalność nieobjętą Zezwoleniem ? usługi serwisowania naczep.

Wnioskodawca zaznaczył, iż w chwili obecnej nie korzysta jeszcze ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o Zezwolenie, co nastąpi po spełnieniu wymogów określonych w Zezwoleniu.

Przypadek 1

W ramach ?strefowej' działalności produkcyjnej Wnioskodawca zleca wykonywanie niektórych czynności związanych z obróbką materiałów i detali niezbędnych do wytworzenia naczep (takich jak cynkowanie, frezowanie czy nanoszenie powłok ochronnych) kooperantom zewnętrznym, którzy wykonują te usługi poza zakładem produkcyjnym Wnioskodawcy położonym na terenie SSE. Konieczność zlecenia poszczególnych usług wynika z faktu, iż Wnioskodawca nie dysponuje zasobami technicznymi, które pozwoliłyby na dokonanie wszystkich niezbędnych czynności bez udziału kooperantów.

Ponadto, podkreśla, iż nabywane usługi są niezbędne dla celów wytworzenia towarów zamówionych przez klientów. Materiały i detale do naczep podlegające usługom zewnętrznym są transportowane w zależności od potrzeb przez Wnioskodawcę lub podmiot kooperujący. Po wykonaniu zamówionych usług, materiały i detale do naczep są transportowane do siedziby Wnioskodawcy, gdzie podlegają dalszym etapom produkcji oraz końcowej kontroli jakości. W efekcie proces produkcyjny kończy się po wykonaniu przez Wnioskodawcę ostatecznej kontroli jakości. W przypadku sprzedaży wszystkich produktów strefowych wytwarzanych na terenie SSE, na których usługi wykonywali kooperanci Spółki, za produkt w pełni odpowiedzialny wobec klienta jest Wnioskodawca, w szczególności to Wnioskodawca udziela gwarancji na całą naczepę.

Przypadek 2

W ramach działalności ?strefowej' Wnioskodawca produkuje i sprzedaje swoim klientom naczepy chłodnie. W ramach działalności produkcyjnej Wnioskodawca zleca kooperantom wykonanie skrzyni chłodni (w tym skrzyni chłodni z agregatem) wraz z montażem do podwozi naczep. Skrzynie chłodnie montowane są w siedzibie kooperanta znajdującej się poza zakładem produkcyjnym, położonym na terenie SSE, a po wykonaniu zamówionych czynności naczepy są transportowane do siedziby Wnioskodawcy, gdzie podlegają ostatecznemu etapowi produkcji oraz końcowej kontroli jakości. W efekcie proces produkcyjny kończy się na terenie SSE.

W szczególności Wnioskodawca zaznacza, iż nie dysponuje zdolnościami technicznymi, aby samemu wytwarzać przedmiotowe skrzynie chłodni i agregaty. Zlecanie czynności związanych z wykonaniem i montażem skrzyni chłodni kooperantom wynika z braku możliwości samodzielnego wytworzenia i montażu skrzyni chłodni przez Wnioskodawcę, podczas gdy ten element naczepy jest niezbędny z punktu widzenia oczekiwań klienta. Wśród wielu naczep produkowanych przez Wnioskodawcę naczepy chłodnie stanowią tylko mniejszą część produkcji. Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, iż wytwarzany produkt mieści się w ramach klasyfikacji statystycznych PKWiU określonych w Zezwoleniu.

W przypadku sprzedaży naczep chłodni, jak i wszystkich pozostałych produktów wytwarzanych na terenie SSE, na których usługi wykonywali kooperanci Spółki, za produkt w pełni odpowiedzialny wobec klienta jest Wnioskodawca, w szczególności to On udziela gwarancji na całą naczepę chłodnię.

Przypadek 3

W ramach działalności ?strefowej' Wnioskodawca produkuje również i sprzedaje swoim klientom naczepy cysterny. Wnioskodawca zleca kooperantom wykonanie zbiorników wraz z ich montażem do podwozi naczep. Wnioskodawca zaznacza, iż ten element naczepy cysterny jest niezbędny z punktu widzenia oczekiwań klienta. Wśród wielu naczep produkowanych przez Wnioskodawcę, naczepy cysterny stanowią tylko mniejszą część produkcji.

Zbiorniki montowane są do podwozia naczepy w siedzibie kooperanta poza terenem SSE, a po wykonaniu zamówionych czynności gotowe naczepy cysterny są transportowane bezpośrednio przez kooperanta do klienta Wnioskodawcy.

Zakup zbiorników od podmiotu zewnętrznego wynika z braku technicznych możliwości samodzielnego wykonania i montażu tych zbiorników przez Wnioskodawcę. Jednocześnie podkreśla On, iż naczepa cysterna mieści się w ramach klasyfikacji statystycznych PKWiU określonych w Zezwoleniu. W przypadku sprzedaży naczep cystern, za produkt w pełni odpowiedzialny wobec klienta jest Wnioskodawca w szczególności to Wnioskodawca udziela gwarancji na wszystkie elementy naczepy.

Przypadki 1, 2, 3

Według Wnioskodawcy czynności określone w przypadkach 1, 2 i 3 stanowią części etapu produkcyjnego poszczególnych rodzajów wyrobów strefowych (naczep) wytwarzanych przez Wnioskodawcę w ramach działalności ?strefowej'. Czynności te są niezbędne dla produkcji określonych wyrobów strefowych, w konsekwencji zwiększają ich wartość sprzedaży. Wnioskodawca określił, iż zlecanie czynności określonych w przypadkach 2 i 3 jest konieczne ze względu na zapotrzebowanie klientów na konkretne rodzaje naczep. W szczególności odbiorcy są zainteresowani zakupem dostosowanej do ich potrzeb naczepy (naczepy chłodni lub naczepy cysterny).

Według Wnioskodawcy sprzedaż naczep określonych w przypadku 1 (naczepy, do produkcji których wykorzystywane są materiały i detale, na których wykonywane były czynności takie jak cynkowanie, frezowanie czy nanoszenie powłok ochronnych), w przypadku 2 (naczepy chłodnie) i w przypadku 3 (naczepy cysterny) jest objęta zakresem działalności podlegającej zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych określonej w Zezwoleniu, w szczególności przedmiotowe produkty mieszczą się w klasyfikacjach określonych w Zezwoleniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup usług od kooperantów w sytuacji opisanej w przypadku 1 będą stanowić koszty uzyskania przychodu (w ramach działalności ?strefowej,, Wnioskodawcy) wpływające na ustalenie dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy odpowiednio przychody z tytułu sprzedaży naczep, na które były ponoszone wydatki określone w przypadku 1 będą stanowić przychody strefowe Wnioskodawcy...
  2. Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup wykonania i montażu skrzyni chłodni w sytuacji opisanej w przypadku 2 będą stanowić koszty uzyskania przychodu (w ramach działalności ?strefowej' Wnioskodawcy) wpływające na ustalenie dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy odpowiednio przychody z tytułu sprzedaży naczep chłodni, na które były ponoszone wydatki określone w przypadku 2 będą stanowić przychody strefowe Wnioskodawcy...
  3. Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup wykonania i montażu zbiorników w sytuacji opisanej w przypadku 3 będą stanowić koszty uzyskania przychodu (w ramach działalności ?strefowej' Wnioskodawcy) wpływające na ustalenie dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy odpowiednio przychody z tytułu sprzedaży naczep cystern, na które były ponoszone wydatki określone w przypadku 3 będą stanowić przychody strefowe Wnioskodawcy...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1, natomiast w zakresie pytania nr 2 i nr 3 wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup usług od kooperantów w sytuacji opisanej w przypadku 1 będą stanowić koszty uzyskania przychodu (w ramach działalności ?strefowej' Wnioskodawcy) wpływające na ustalenie dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odpowiednio przychody z tytułu sprzedaży naczep, na które były ponoszone wydatki określone w przypadku 1 będą stanowić przychody strefowe Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa powyżej, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z ?działalności strefowej', objętej uzyskanym Zezwoleniem.

Pamiętać przy tym należy, iż wydatki poniesione w związku z wytworzeniem produktu, z którego sprzedaży dochód jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, dla celów rozliczeń podatkowych pozostałej działalności (działalności opodatkowanej) nie stanowią podatkowych kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu.

Aby dany wydatek poniesiony na zakup usług od podmiotów zewnętrznych mógł być traktowany jako ?strefowy' koszt uzyskania przychodu, musi on spełniać warunki uznania za koszt podatkowy oraz być poniesiony na potrzeby prowadzenia przez podatnika działalności gospodarczej na terenie SSE objętej zezwoleniem.

W odniesieniu do powyższych przesłanek uznania za ?strefowy' koszt uzyskania przychodu Wnioskodawca wskazuje, iż prawodawca ustalił ogólną definicję kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz fakt, że podstawą opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych jest dochód, należy zwrócić szczególną uwagę na pojęcie kosztów uzyskania przychodu, gdyż ustalenie wysokości tych kosztów jest niezbędne dla prawidłowego ustalenia wysokości dochodów, w tym przypadku dochodów zwolnionych z opodatkowania.

Definicja kosztów uzyskania przychodu została dookreślona poprzez orzecznictwo sądów oraz doktrynę. Mając na uwadze orzecznictwo sądów administracyjnych, można wskazać na kilka przesłanek, których spełnienie pozwoli uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu. Przesłanki te zakładają, iż wydatek:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszt uzyskania przychodów.

Wnioskodawca zaznacza, iż koszty przedmiotowych usług kooperacyjnych spełniają powyższe przesłanki, w związku z czym stanowią koszty podatkowe.

W odniesieniu do drugiej przesłanki, z przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego przypadku 1 wynika, iż ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki są związane z procesem produkcyjnym wyrobu Wnioskodawcy jakim są naczepy. W szczególności stanowią koszty bezpośrednie, których wartość jest uwzględniana w cenie produktów Wnioskodawcy.

Po wykonaniu czynności określonych w przypadku 1 naczepy wracają do Wnioskodawcy i podlegają dalszym pracom oraz ostatecznemu badaniu technicznemu przez pracowników Wnioskodawcy, a następnie są wysyłane do klienta końcowego.

Wnioskodawca podkreśla, że koszt usług obcych nie jest refakturowany na klienta końcowego (klient nie jest zainteresowany zakupem konkretnej usługi, ale zakupem gotowego produktu) i że to Wnioskodawca odpowiada w całości za sprzedawany produkt.

Odnosząc powyższe zdarzenie przyszłe do przedstawionych wyżej reguł Wnioskodawca podkreśla, że niezależnie od wykonywania określonych usług przez kooperantów na naczepach, stanowią one wyrób związany z działalnością zwolnioną z opodatkowania. W szczególności usługi świadczone przez nich stanowią jedynie jedną z faz produkcji wytwarzanych i sprzedawanych przez Wnioskodawcę wyrobów, a produkcja i sprzedaż wszystkich wskazanych we wniosku naczep mieści się w zakresie klasyfikacji statystycznych PKWiU określonych w Zezwoleniu.

W efekcie zdaniem Wnioskodawcy dochód uzyskany z ich sprzedaży, jako dochód uzyskany z działalności strefowej, w całości korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Powyższe oznacza, że wydatki Wnioskodawcy określone w przypadku 1 będą związane z wytworzeniem produktu, z którego sprzedaży dochód jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, nie stanowią podatkowych kosztów uzyskania przychodu, które pomniejszałyby opodatkowane przychody z działalności ?pozastrefowej'.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy wydatki poniesione na zakup usług od kooperantów w sytuacji opisanej w przypadku 1 będą stanowić koszty uzyskania przychodu (w ramach działalności ?strefowej' Wnioskodawcy) wpływające na ustalenie dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odpowiednio przychody z tytułu sprzedaży naczep, na które były ponoszone wydatki określone w przypadku 1, będą stanowić przychody strefowe Wnioskodawcy.

Ponadto Wnioskodawca dodał, iż Jego stanowisko w zakresie wszystkich pytań zawartych we wniosku znajduje oparcie w m.in. następujących interpretacjach podatkowych:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 sierpnia 2011 r. (sygn. IBPBI/1/423-34/11/KB),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 września 2011 r. (sygn. ILPB3/423-370/10/11-S/MM,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 stycznia 2011 r. (sygn. IBPBI/2/423-1291/10/AK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku wynika, iż w ramach ?strefowej' działalności produkcyjnej Wnioskodawca zleca wykonywanie niektórych czynności niezbędnych do wytworzenia naczep (takich jak cynkowanie, frezowanie czy nanoszenie powłok ochronnych) kooperantom zewnętrznym, którzy wykonują te usługi poza zakładem produkcyjnym Wnioskodawcy położonym na terenie SSE.

Wnioskodawca podkreśla, iż w przypadku sprzedaży wszystkich produktów strefowych wytwarzanych na terenie SSE, na których usługi wykonywali kooperanci, za produkt w pełni odpowiedzialny wobec klienta jest Wnioskodawca, w szczególności to On udziela gwarancji na całą naczepę.

Specjalne strefy ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem zawartym w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz.600 (?), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawarta została norma, zgodnie z którą zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

W myśl § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.) do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

W związku z powyższym do podmiotu prowadzącego działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o zezwolenie wydane w dniu 27 grudnia 2007 r. zastosowanie ma rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 października 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 200, poz. 1473 ze zm.).

W myśl § 5 ust. 3 rozporządzenia z dnia 27 października 2006 r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy.

W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Tak więc zarówno przepis art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak też art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i § 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie strefy ekonomicznej jednoznacznie wskazują na bezwarunkowy związek miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (objętej zezwoleniem) z możliwością korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Nie podlegają zatem zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochody uzyskane z działalności, która wykonywana jest poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej.

Fakt, iż produkcja naczep rozpocznie i zakończy się na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie jest wystarczającą przesłanką do zakwalifikowania części procesu produkcyjnego zleconej kooperantom do działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Zatem, przychodów i kosztów związanych z nabyciem przez Wnioskodawcę usług takich jak cynkowanie, frezowanie czy nanoszenie powłok ochronnych niezbędnych do wytworzenia naczep - od kooperantów, którzy wykonują te usługi poza zakładem produkcyjnym Wnioskodawcy położonym na terenie strefy ekonomicznej nie można zaliczyć do związanych z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wpływających na ustalenie dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wynika to z literalnej wykładni norm zawartych w cytowanych przepisach. Użyte w tych przepisach pojęcie ?działalność gospodarcza prowadzona na terenie strefy? jest jednoznaczne.

Zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i sprawiedliwości opodatkowania, przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane w sposób ścisły, bez stosowania daleko idącej wykładni rozszerzającej.

W sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność poza obszarem strefy, jest on zobowiązany wydzielić organizacyjnie działalność prowadzoną na terenie strefy, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. W związku z powyższym przedsiębiorca zobowiązany jest do ustalenia tego, jaka część dochodu nie wynika z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Dochód odpowiadający fazie produkcji realizowanej poza terenem strefy winien być wyłączony z dochodu podlegającego zwolnieniu strefowemu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Odrębnymi przepisami, do których odsyła przytoczony wyżej przepis art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Mając powyższe na uwadze na Wnioskodawcy ciąży obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną w strefie oraz działalnością prowadzoną poza terenem strefy.

Reasumując, biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodów i kosztów dotyczących nabycia przez Wnioskodawcę usług takich jak: cynkowanie, frezowanie czy nanoszenie powłok ochronnych związanych z wyprodukowaniem naczep - wykonywanych poza terenem strefy ekonomicznej nie można uznać jako wpływających na ustalenie dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy ekonomicznej zwolnionego od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zwolnienie od podatku dochodowego przysługuje Wnioskodawcy wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu.

Wskazać także należy, iż powołane we wniosku interpretacje podatkowe zostały wydane w indywidualnych sprawach w określonych, odrębnych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszą. Nie są natomiast wiążące dla tut. Organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną, gdyż nie stanowią przepisów prawa materialnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje

IPTPB3/423-295/11-3/IR, interpretacja indywidualna

IPTPB3/423-295/11-4/IR, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika