1. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu (...)

1. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE Spółka może prowadzić jedną ewidencję rachunkową dla działalności podlegającej zwolnieniu (wspólną dla posiadanego Zezwolenia oraz dla Nowego Zezwolenia) oraz odrębną dla działalności podlegającej opodatkowaniu? 2. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE i objętej zakresem posiadanych zezwoleń, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia już uzyskanego, a po jego wyczerpaniu (lub po wygaśnięciu Zezwolenia) limit wynikający z Nowego Zezwolenia?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (?), przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.), reprezentowanej przez pełnomocnika, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia, czy prowadzenie na terenie SSE działalności gospodarczej zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o dwa lub więcej zezwoleń, skutkuje obowiązkiem prowadzenia ewidencji rachunkowej odrębnie dla każdego z posiadanych zezwoleń (pytanie nr 1) - jest prawidłowe,
  • możliwości objęcia zwolnieniem dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach pierwszego zezwolenia, a po jego wyczerpaniu lub wygaśnięciu, limit wynikający z drugiego zezwolenia (pytanie nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych posiadania więcej niż jednego zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: ?Spółka?), posiadający status średniego przedsiębiorcy, prowadzi działalność gospodarczą w Specjalnej Strefie Ekonomicznej na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: Zezwolenie).

Zezwolenie określa rodzaj działalności, która może być prowadzona na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: ?SSE?) jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w ramach wskazanych w Zezwoleniu pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zezwolenie zostało udzielone do dnia (?) 2017 r.

Wielkość przysługującej Spółce pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych jest wyliczana w oparciu o § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 215 poz. 2183 ze zm.), tj. jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Z uwagi na fakt, że Spółka spełniła warunki wskazane w Zezwoleniu, Spółka korzysta z przysługującego Jej limitu pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka planuje realizację nowej inwestycji polegającej na rozbudowie istniejącego zakładu. Inwestycja będzie wiązała się z poniesieniem określonych nakładów inwestycyjnych oraz utworzeniem określonej liczby nowych miejsc pracy. Spółka rozważa ubieganie się o uzyskanie nowego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE w związku z nową inwestycją (dalej: ?Nowe Zezwolenie?). Zakres działalności, jaka będzie prowadzona w ramach Nowego Zezwolenia na terenie SSE, będzie obejmował w szczególności te same pozycje według PKWiU, co zakres działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie już posiadanego Zezwolenia. Spółka nie wyklucza, że w przyszłości może ubiegać się o kolejne zezwolenia na prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE Spółka może prowadzić jedną ewidencję rachunkową dla działalności podlegającej zwolnieniu (wspólną dla posiadanego Zezwolenia oraz dla Nowego Zezwolenia) oraz odrębną dla działalności podlegającej opodatkowaniu?
  2. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE i objętej zakresem posiadanych zezwoleń, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia już uzyskanego, a po jego wyczerpaniu (lub po wygaśnięciu Zezwolenia) limit wynikający z Nowego Zezwolenia?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Niezależnie od liczby posiadanych zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE, Spółka w celu ustalenia przychodu (dochodu) na działalności zwolnionej jest zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm.), bez konieczności ustalania odrębnego wyniku zwolnionego dla poszczególnych zezwoleń.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowana i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów i kosztów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku. Ponadto, w myśl art. 7 ust. 4 ww. ustawy, przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku.

Na mocy art. 12 ustawy z dnia 20 pażdziernika 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42 poz. 274 ze zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 tej ustawy, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w ustawie o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

W konsekwencji, zwolnieniem podatkowym objęty jest dochód z działalności gospodarczej:

  • prowadzonej przez Spółkę na terenie SSE, która równocześnie
  • została wymieniona w posiadanym zezwoleniu/zezwoleniach strefowych.

Brak jest we wskazanych przepisach regulacji nakazujących w przypadku posiadania przez przedsiębiorcę więcej niż jednego zezwolenia strefowego ustalanie wyniku finansowego/podatkowego podlegającego zwolnieniu odrębnie dla każdego z zezwoleń. Tym samym, w celu ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, Spółka zobowiązana jest jedynie na podstawie prowadzonej ewidencji rachunkowej do wyodrębnienia odpowiednio przychodów oraz kosztów działalności zwolnionej z opodatkowania (prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwoleń strefowych) oraz opodatkowanej. Nie ma natomiast podstawy do ustalania wyniku zwolnionego z PDOP odpowiednio na każde zezwolenie.

Jednocześnie, na gruncie § 5 ust. 3 Rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym w dniu uzyskania przez Spółkę Zezwolenia, w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Analogiczne uregulowanie zawarte zostało w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232 poz. 1548 ze zm,) w § 5 ust. 5, zgodnie z którym ?zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.?

Zgodnie ze wskazanymi przepisami, obowiązek ustalania odrębnego wyniku podatkowego odnosi się wyłącznie do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie Strefy i poza nią.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, w przypadku prowadzenia działalności w całości na terenie Strefy, na podstawie dwóch (lub więcej zezwoleń strefowych), będzie Ona zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli w sposób zapewniający m.in. określenie kwoty dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych oraz podlegającego opodatkowaniu, niezależnie od liczby posiadanych zezwoleń strefowych. W przepisach regulujących zasady kalkulacji wyniku podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej brak jest bowiem wymogu dodatkowego podziału dochodów z działalności prowadzonej na terenie strefy dla projektów inwestycyjnych związanych z poszczególnymi zezwoleniami. Tym samym nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych zezwoleń.

Stanowisko powyżej przedstawione znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe, przykładowo:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 lutego 2013 r., nr IBPBI/2/423-1427/12/MO;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 29 czerwca 2012 r., nr IPTPB3/423-127/12-3/KJ;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 listopada 2012 r., nr ILPB3/423-310/12-2/AO;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 marca 2011 r., nr ILPB3/423-946/10-2/MM;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 września 2010 r., nr IPPB3/423-480/10-4/MS.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, niezależnie od liczby posiadanych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE będzie ona zobowiązana do odrębnego ewidencjonowania dochodu opodatkowanego i zwolnionego, nie będzie natomiast zobowiązana do wyodrębniania dochodu zwolnionego osiąganego w ramach poszczególnych zezwoleń.

Ad. 2

Dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) podlegającej zwolnieniu z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE i objętej zakresem posiadanych zezwoleń, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia już uzyskanego, a po wyczerpaniu limitu zwolnienia dostępnego w ramach Zezwolenia (lub po jego wygaśnięciu), limit wynikający z Nowego Zezwolenia.

Jak wskazano w stanowisku Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1, w przypadku posiadania przez podatnika więcej niż jednego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, nie ma obowiązku odrębnego ustalania wyniku zwolnionego z opodatkowania na poszczególne zezwolenia. Wystarczające jest ustalenie dochodu zwolnionego z opodatkowania dla obu zezwoleń, które będzie posiadać Spółka.

W konsekwencji Spółka w przypadku posiadania dwóch zezwoleń będzie korzystać ze zwolnienia podatkowego będącego sumą limitów pomocy publicznej wynikających z obu zezwoleń. Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1, obowiązujące przepisy regulujące prowadzenie działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych, ani też przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymagają wyodrębnienia wyniku podatkowego dla działalności prowadzonej w oparciu o każde z zezwoleń z osobna, tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować poziom wykorzystania dostępnego limitu pomocy publicznej.

W konsekwencji, po uzyskaniu przez Spółkę Nowego Zezwolenia, limit pomocy publicznej wynikający z Nowego Zezwolenia zostanie zsumowany z limitem pomocy publicznej wynikającym z posiadanego już Zezwolenia poprzez ustalenie maksymalnego dostępnego poziomu pomocy publicznej wynikającej z połączenia iloczynów wydatków kwalifikowanych dla obu zezwoleń oraz dostępnej intensywności pomocy publicznej, z uwzględnieniem dyskontowania.

Zwolnienie z podatku dochodowego wykorzystywane będzie w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystany zostanie limit przysługującej pomocy publicznej w ramach pierwszego zezwolenia, przy czym zwolnieniu podlegać będzie dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE w zakresie określonym w zezwoleniach. Następnie, po wykorzystaniu (lub wygaśnięciu) pierwszego zezwolenia, Spółka wykorzystywać będzie limit przysługujący na podstawie drugiego zezwolenia (w stosunku do całości dochodu podlegającego zwolnieniu), aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej dostępnej na podstawie obu zezwoleń, jednak nie dłużej niż do momentu wygaśnięcia Nowego Zezwolenia.

W tym miejscu Spółka wskazuje, że stanowisko Spółki znajduje poparcie w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach.

Przykładowo, Spółka przywołuje następujące pisma:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 listopada 2010 r., nr IBPBI/2/423-1519/10/MS, w której organ wskazał, że: ?W związku z tym, Spółka korzystająca z kilku zezwoleń uprawniona jest do równoczesnego korzystania ze zwolnienia podatkowego będącego sumą kilku limitów pomocy publicznej. Ani przepisy strefowe, ani ustawy o pdop nie wymagają wyodrębnienia wyniku podatkowego dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o każde z zezwoleń z osobna - tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować poziom wykorzystywania dostępnego limitu. (...) W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, brak jest przeszkód, aby limit wielkości pomocy publicznej w stosunku do nowej inwestycji został zsumowany z limitem pomocy publicznej określonym dla pierwszej inwestycji i jej rozbudowy, a zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych obliczone w ten sposób objęło cały dochód Spółki uzyskany z działalności strefowej prowadzonej na podstawie wszystkich trzech zezwoleń.?;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 lutego 2012 r., nr IBPBI/2/423-18/12/SD;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 23 listopada 2012 r., nr IPTPB3/423-306/12-2/KJ;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 20 grudnia 2011 r., nr IPTPB3/423-242/11-2/MF;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 marca 2010 r., nr IBPBI/2/423-1520/09/MO.

Podsumowując, zdaniem Spółki, w przypadku posiadania dwóch zezwoleń, zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych działalności prowadzonej na terenie strefy w ramach posiadanych zezwoleń wykorzystywane będzie w ten sposób, że Spółka będzie obejmować zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych dochód z całej działalności podlegającej zwolnieniu wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach posiadanego Zezwolenia, a następnie, po jego wyczerpaniu (lub wygaśnięciu Zezwolenia), limit wynikający z Nowego Zezwolenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 i nr 2 uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (?), po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika