Czy poniesione przez Wnioskodawcę w 2012 r. koszty wyjazdów służbowych do Agencji Rynku Rolnego celem (...)

Czy poniesione przez Wnioskodawcę w 2012 r. koszty wyjazdów służbowych do Agencji Rynku Rolnego celem uzyskania statusu zatwierdzonego dostawcy oraz koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu ??.? Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodem w rozumieniu art. 15 ust. 4d i potrącić je w dacie poniesienia, tj. w 2012 r.?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminnej Spółdzielni ,,??, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 14 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 31 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidulanej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z realizacją programu ??? dotyczących: kosztów wyjazdów służbowych do Agencji Rynku Rolnego celem uzyskania statusu zatwierdzonego dostawcy oraz kosztów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych i podatku od towarów i usług.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 21 stycznia 2013 r., Nr IPTPB3/423-413/12-2/GG IPTPP4/443-777/12-2/ALN, wezwał Wnioskodawcę do usunięcia braków wniosku, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia go bez rozpatrzenia.

Przedmiotowe wezwanie zostało skutecznie doręczone w dniu 23 stycznia 2013 r.

W dniu 31 stycznia 2013 r. wpłynęło do tut. Organu uzupełnienie wniosku, nadane za pośrednictwem placówki pocztowej operatora publicznego w dniu 28 stycznia 2013 r. z zachowaniem obowiązującego terminu oraz wniesiono brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca Gminna Spółdzielnia ,,?? prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie skupu warzyw i owoców. Zakupione produkty kwalifikuje jako towar handlowy, który podlega dalszemu obrotowi gospodarczemu.

W dniu 10 września 2012 r. Spółdzielnia na podstawie Decyzji Dyrektora Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego została zatwierdzona do uczestnictwa w programie ,,??. W ramach realizacji programu, Spółdzielnia zawarła umowy nieodpłatnego dostarczania owoców i warzyw ze szkołami podstawowymi wybranymi z opublikowanej przez ARR listy.

Spółdzielnia posiadająca status ,,Zatwierdzonego Dostawcy? realizuje warunki uczestnictwa w programie określone w załączniku do Zarządzenia Nr ?Prezesa ARR z dnia 23 sierpnia 2012 r. m.in poprzez: dostarczanie do szkół porcji warzyw i owoców wraz z dokumentacją potwierdzającą każdą dostawę. Realizacja projektu ze strony Spółdzielni jest prowadzona przez pracowników Hurtowni Warzyw, którzy na co dzień zajmują się zamówieniami, przyjmowaniem, konfekcjonowaniem oraz wydawaniem owoców i warzyw z magazynu, a także prowadzeniem dokumentacji. Zakres czynności pracowników w ramach projektu obejmuje przyjęcie i wydanie porcji owoców i warzyw oraz sporządzanie dokumentacji. Szacunkowa wartość realizowanego projektu to około 10 % wartości obrotów miesięcznych. Spółdzielnia nie ma możliwości określenia wysokości kosztów pracowniczych w stosunku do realizowanego projektu. W związku z realizowanym projektem, Spółdzielnia ponosi dodatkowo koszty transportu porcji do szkół oraz koszty zużycia materiałów do pakowania, a także koszty podróży służbowych związanych z podpisaniem umów.

Po zakończeniu każdego semestru, Spółdzielnia dokonuje rozliczenia projektu z Agencją Rynku Rolnego. W tym celu składa do właściwego miejscowo Dyrektora OT ARR ? wniosek o pomoc i w przypadku jego zatwierdzenia ARR dokonuje zapłaty należnej kwoty pomocy, nie później niż trzy miesiące od dnia złożenia prawidłowo sporządzonego i ważnego wniosku. Kwota pomocy została określona przez ARR ryczałtowo i obejmuje wszystkie poniesione przez Spółdzielnię koszty związane z realizacją projektu oraz narzut zysku.

Wartość wydanych w 2012 roku nieodpłatnie dla szkól porcji warzyw i owoców, wycenionych w cenie zakupu, Spółdzielnia kwalifikuje jako koszt bezpośredni związany z uzyskaniem przychodu, zgodnie z art. 15 ust. 1 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ewidencjonując w dacie ich poniesienia na koncie rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Wartość zużytych do pakowania porcji materiałów, koszty dostarczenia porcji, a także koszty dojazdu do szkół w celu podpisania umów Spółdzielnia kwalifikuje podobnie. Koszty bezpośrednie zaewidencjonowane w roku 2012 na koncie RMK Spółdzielnia w dacie otrzymania pomocy z tytułu nieodpłatnego udostępniania owoców i warzyw w ramach programu ,,?.? (w roku następnym po zakończeniu semestru) zakwalifikuje jako koszt uzyskania przychodu. Wydatki poniesione w roku 2012, związane z uzyskaniem statusu Zatwierdzonego Dostawcy w postaci kosztów wyjazdów służbowych, Spółdzielnia kwalifikuje w dacie poniesienia jako koszty podatkowe, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podobnie kwalifikuje koszty wynagrodzeń oraz pozostałych świadczeń pracowniczych pracowników zatrudnionych w Hurtowni Warzyw przy realizacji projektu, potrącając je w dacie ich poniesienia.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż zapytanie dotyczy roku podatkowego 2012 i 2013 z uwagi na to, że koszty związane z realizacją projektu zostały poniesione w 2012 r., natomiast rozliczenie z tego tytułu - pomoc zostanie otrzymana i rozliczona w roku 2013, po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z ?Warunków uczestnictwa w programie ? w roku 2012/2013?.

Ponadto wskazano, że:

  1. Wnioskodawca w związku z uczestnictwem w programie ??? ponosi następujące koszty:
    • koszty wyjazdów służbowych do szkół w celu zaprezentowania ofert współpracy oraz podpisania umów oraz do oddziału ARR (udokumentowanie - Polecenie wyjazdu służbowego),
    • zakupu opakowań jednostkowych oraz zbiorczych do pakowania porcji warzyw i owoców (udokumentowanie: zakup udokumentowany - fakturami VAT, rozchód wewnętrzny z magazynu opakowań - dowodem wewnętrznym RW),
    • zakupu porcji warzyw i owoców (udokumentowanie - faktura VAT, rozchód wewnętrzny z magazynu towarów - RW),
    • konfekcjonowania porcji warzyw i owoców przez pracowników Hurtowni Warzyw w nielicznych przypadkach (udokumentowanie - lista płac za dany okres),
    • transportu porcji warzyw i owoców do szkół realizowanego przez firmę zewnętrzną (udokumentowanie - faktura VAT zakupu usługi transportowej).
  1. Zakupy towarów na potrzeby programu ??? dokonywane są łącznie z pozostałymi towarami handlowymi. System informatyczny stosowany w Spółdzielni wyodrębnia każdorazowo pochodzenie towaru tj. jego dostawcę.
  2. Przekazanie porcji owoców i warzyw dokonywane jest na podstawie wystawianego każdorazowo do dostawy Protokołu Nieodpłatnego Przekazania w formie faktury wewnętrznej VAT.
  3. Otrzymana w 2013 r. od Agencji Rynku Rolnego pomoc do realizowanego projektu stanowi w Spółdzielni przychód podatkowy niepodlegający zwolnieniu.
  4. Wnioskodawca wszystkie wydatki kwalifikuje do kosztów uzyskania przychodów, część z nich kwalifikując jako bezpośrednio związane z przychodami, a pozostałe jako koszty inne niż koszty związane bezpośrednio z przychodami.
  5. Otrzymana pomoc od ARR pokrywa wszystkie ponoszone przez Spółdzielnię wydatki związane z realizacją programu oraz zabezpiecza oczekiwany zysk.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

Czy postępowanie Spółdzielni w zakresie kwalifikacji oraz ewidencji poniesionych kosztów związanych z realizacją projektu jest prawidłowe w zakresie:

  • kwalifikowania kosztów zakupu porcji owoców i warzyw, kosztów opakowań, kosztów dostarczenia porcji do szkół, kosztów wyjazdów służbowych w celu podpisania umów ze szkołami do kosztów bezpośrednich, ewidencjonując w dacie ich poniesienia na koncie Rozliczenia międzyokresowe kosztów i potrącania w okresie, w którym Spółdzielnia otrzyma pomoc z Agencji Rynku Rolnego tj. po zakończeniu semestru?,
  • kwalifikowania kosztów wyjazdów służbowych do ARR celem uzyskania statusu ,,Zatwierdzonego Dostawcy? oraz kosztów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych pracowników zatrudnionych w Hurtowni Warzyw przy realizacji projektu do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami i potrącania ich w dacie poniesienia?

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca ostatecznie sformułował pytania następująco:

  1. Czy koszty zakupu porcji owoców i warzyw, koszty opakowań oraz koszty transportu, a także koszty wyjazdów służbowych w celu podpisania umów ze szkołami poniesione w 2012 r. Wnioskodawca ma prawo zakwalifikować do kosztów bezpośrednich w rozumieniu art. 15 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, potrącając je w dacie otrzymania pomocy z Agencji Rynku Rolnego, tj. 2013 r.?
  2. Czy poniesione przez Wnioskodawcę w 2012 r. koszty wyjazdów służbowych do Agencji Rynku Rolnego celem uzyskania statusu zatwierdzonego dostawcy oraz koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu ??? Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodem w rozumieniu art. 15 ust. 4d i potrącić je w dacie poniesienia, tj. w 2012 r.?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź w zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie pytania nr 1 wniosku oraz podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne interpretacje.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki poniesione w roku 2012 związane z uzyskaniem statusu Zatwierdzonego Dostawcy w postaci kosztów wyjazdów służbowych, Spółdzielnia kwalifikuje prawidłowo do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami w dacie poniesienia jako koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Koszty wynagrodzeń oraz pozostałych świadczeń pracowniczych pracowników zatrudnionych w Hurtowni Warzyw przy realizacji projektu, Spółdzielnia ma prawo zakwalifikować jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami i potrącać je w dacie ich poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Otrzymana z Agencji Rynku Rolnego pomoc do realizowanego programu ??? będzie stanowić u Niego przychód z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca uważa również, że otrzymana pomoc nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47. Ponieważ otrzymana od Agencji Rynku Rolnego pomoc obejmuje wszystkie koszty związane z realizacją projektu, a także zakładany narzut zysku, zdaniem Wnioskodawcy wyłączenie otrzymanej pomocy z przychodów podatkowych na podstawie zwolnienia przedmiotowego spowoduje obniżenie podstawy opodatkowania.

Z kolei podatnik otrzymujący dotację, o której mowa we wskazanym wyżej przepisie nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. l pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przypadku zastosowania tych przepisów przez Wnioskodawcę zostanie wyłączona z opodatkowania ta część pomocy, która obejmuje zakładany narzut zysku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Rozpatrując kwestię podatkowych kosztów uzyskania przychodów wskazać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 74. poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem, do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy ponadto wskazać, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża Podatnika.

W celu ustalenia momentu potrącalności poniesionych przez Spółkę kosztów uzyskania przychodów wymienionych szczegółowo w opisie stanu faktycznego, należy prawidłowo określić ich charakter.

Ustawa przewiduje bowiem dwie kategorie kosztów:

Jak wynika z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru.

Natomiast w świetle art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika ? brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Niewątpliwie do kategorii kosztów bezpośrednich zaliczyć należy koszty ponoszone przez Spółkę (wymienione we wniosku) na realizację projektu ??.?.

W myśl art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Jak wynika z ww. przepisu o momencie zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów decyduje to kiedy wydatek ten ujęto w księgach rachunkowych (?dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku)?).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie skupu warzyw i owoców. Zakupione produkty kwalifikuje jako towar handlowy, który podlega dalszemu obrotowi gospodarczemu.

W dniu 10 września 2012 r. Wnioskodawca na podstawie Decyzji Dyrektora Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego został zatwierdzony do uczestnictwa w programie ???.

W ramach realizacji programu, Wnioskodawca zawarł umowy nieodpłatnego dostarczania owoców i warzyw ze szkołami podstawowymi wybranymi z opublikowanej przez ARR listy.

Wnioskodawca posiadając status ,,Zatwierdzonego Dostawcy? realizuje warunki uczestnictwa w ww. programie m.in poprzez: dostarczanie do szkół porcji warzyw i owoców wraz z dokumentacją potwierdzającą każdą dostawę.

Realizacja projektu ze strony Wnioskodawcy jest prowadzona przez pracowników Hurtowni Warzyw, którzy na co dzień zajmują się zamówieniami, przyjmowaniem, konfekcjonowaniem oraz wydawaniem owoców i warzyw z magazynu, a także prowadzeniem dokumentacji. Zakres czynności pracowników w ramach projektu obejmuje przyjęcie i wydanie porcji owoców i warzyw oraz sporządzanie dokumentacji. Wnioskodawca nie ma możliwości określenia wysokości kosztów pracowniczych w stosunku do realizowanego projektu.

W związku z realizowanym projektem, Wnioskodawca poniósł wydatki związane uzyskaniem statusu ?Zatwierdzonego Dostawcy? oraz ponosi dodatkowo koszty transportu porcji do szkół oraz koszty zużycia materiałów do pakowania, a także koszty podróży służbowych związanych z podpisaniem umów.

Otrzymana w 2013 r. od Agencji Rynku Rolnego pomoc do realizowanego projektu stanowi dla Wnioskodawcy przychód podatkowy niepodlegający zwolnieniu, gdyż jak zauważa On we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, będzie ona stanowić przychód z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponieważ otrzymana od Agencji Rynku Rolnego pomoc obejmuje wszystkie koszty związane z realizacją projektu, a także zakładany narzut zysku, zdaniem Wnioskodawcy wyłączenie otrzymanej pomocy z przychodów podatkowych na podstawie zwolnienia przedmiotowego spowoduje obniżenie podstawy opodatkowania.

Od roku szkolnego 2009/2010 Komisja Europejska uruchomiła nowy program Wspólnej Polityki Rolnej ???. Do programu tego przystąpiła również Polska. Program finansowany jest ze środków pochodzących z budżetu UE (75%) oraz środków pochodzących z budżetu krajowego (25%). W Polsce program skierowany jest do uczniów klas I-III szkół podstawowych. Głównym celem programu jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym realizowane w szkołach podstawowych. Każde dziecko uczestniczące w programie otrzymuje jednorazowo porcję składającą się z jednego produktu owocowego i jednego produktu warzywnego. Za jakość owoców i warzyw dostarczanych do szkół podstawowych odpowiedzialny jest zatwierdzony dostawca w tym przypadku firma Wnioskodawcy. Owoce i warzywa dostarczane są bezpłatnie do uczniów szkół podstawowych. Po upływie semestru roku szkolnego Dostawca składa wniosek do Agencji Rynku Rolnego o wypłatę pomocy wspólnotowej na dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych owoców i warzyw. Możliwa do uzyskania wysokość pomocy wspólnotowej stanowi iloczyn zryczałtowanej stawki pomocy na jedną porcję owoców i warzyw oraz liczby dostarczonych porcji.

W rozpatrywanym stanie faktycznym nie mają zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stosownie do którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, gdyż jak wskazuje Wnioskodawca otrzymane dofinansowanie stanowi w Spółdzielni przychód podlegający opodatkowaniu.

Reasumując, mając na uwadze opis stanu faktycznego, Wnioskodawca może zaliczyć do innych niż bezpośrednie koszty uzyskania przychodów wydatki dotyczące kosztów wyjazdów służbowych do Agencji Rynku Rolnego celem uzyskania statusu zatwierdzonego dostawcy oraz kosztów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu, związanych z przychodem w rozumieniu art. 15 ust. 4d i ust. 4e ww. ustawy i potrącić je w dacie poniesienia, tj. w 2012 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika