Czy przechowywanie dochodów Fundacji w postaci odpowiadających im kwot wolnych środków pieniężnych (...)

Czy przechowywanie dochodów Fundacji w postaci odpowiadających im kwot wolnych środków pieniężnych na rachunkach rozliczeniowych oraz lokatach terminowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych skutkuje utratą zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2013 r. (data wpływu 18 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Fundacja (dalej: ?Wnioskodawca? lub ?Fundacja?) utworzona została zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203, z późn. zm.). Fundacja posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z § 6 statutu w oparciu o który działa, prowadzi działalność statutową, której celem jest realizacja następujących społecznie użytecznych celów:

  1. wspieranie kultury i sztuki,
  2. wspieranie oświaty i wychowania,
  3. wspieranie kultury fizycznej i sportu,
  4. pomoc społeczna i dobroczynność,
  5. opieka nad zabytkami.

Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez następujące działania wskazane w § 7 statutu:

  1. organizowanie i sponsorowanie konkursów z różnych dziedzin sztuki, w szczególności literackich i muzycznych,
  2. organizowanie i sponsorowanie wydarzeń z dziedziny kultury i sztuki,
  3. wspieranie i promocja artystów oraz ich twórczości, w szczególności poprzez sponsorowanie wystaw, spektakli, przedstawień, koncertów oraz fundowanie nagród lub stypendiów dla artystów,
  4. wyposażanie placówek oświatowych w sprzęt i pomoce naukowe,
  5. sponsorowanie klubów sportowych,
  6. organizowanie i sponsorowanie imprez sportowych,
  7. fundowanie nagród lub stypendiów dla uczniów lub studentów z ubogich rodzin,
  8. sponsorowanie budowy lub konserwacji miejsc pamięci, w szczególności pomników i tablic pamiątkowych,
  9. sponsorowanie konserwacji zabytków.

Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych i fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.

Realizacja celów Fundacji finansowana jest z Jej funduszu założycielskiego oraz z dochodów uzyskanych przez Fundację w okresie Jej działalności, które mogą pochodzić w szczególności z:

  1. krajowych i zagranicznych darowizn, spadków, zapisów,
  2. dotacji, datków i subwencji,
  3. z posiadanych udziałów, prawa własności i papierów wartościowych,
  4. zysku z lokat w bankach i instytucjach rynku kapitałowego w kraju i za granicą,
  5. operacji finansowych.

Zgodnie z postanowieniami § 14 Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Zarząd Fundacji nie wyklucza jednak możliwości podjęcia działań zmierzających do zmiany statutu w tym zakresie i prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, tj. w rozmiarach służących realizacji jej celów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przechowywanie dochodów Fundacji w postaci odpowiadających im kwot wolnych środków pieniężnych na rachunkach rozliczeniowych oraz lokatach terminowych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych skutkuje utratą zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie zdarzenia przyszłego, a w zakresie stanu faktycznego zostanie wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody podatników z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i ? bez względu na termin ? wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Przywołane powyżej przepisy nie mają zastosowania do kategorii podatników wymienionych w art. 17 ust. 1c zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (np. spółek, przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni itp.), które to wyliczenie nie wskazuje fundacji działających na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.

Stosownie do art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;
  2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit.c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.

W myśl art. 17 ust. 1f ww. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, mimo że przechowywanie dochodów fundacji w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych na rachunkach rozliczeniowych oraz lokatach terminowych nie zostało wymienione w art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to nie powinno ono skutkować utratą zwolnienia z podatku dochodowego, o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Przechowywanie to bowiem jest wyłącznie formą gromadzenia środków pieniężnych, do którego Fundacja zobowiązana jest z jednej strony postanowieniami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, zaś z drugiej zasadami współżycia społecznego wymagającymi od wszystkich organizacji pożytku publicznego przejrzystego dysponowania środkami pieniężnymi, którymi władają dla realizacji celów publicznie (społecznie lub gospodarczo) użytecznych, a także rozsądnego nimi gospodarowania oraz właściwego ich zabezpieczania i kontrolowania. Realizację tych postulatów niewątpliwie gwarantuje przechowywanie środków pieniężnych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo -kredytowych do czasu ich faktycznego wydatkowania na cele statutowe.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, przechowywanie wolnych środków pieniężnych na rachunkach w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, zarówno na rachunkach rozliczeniowych, jak i w formie lokat terminowych, nie powoduje utraty zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie stanowi lokowania dochodu, o jakim mowa w art. 17 ust. 1e tej ustawy, ani jego wydatkowania w rozumieniu art. 17 ust. 1a pkt 2.

Na podkreślenie zasługuje okoliczność, że stanowisko powyższe potwierdzane jest przez Ministra Finansów w wydawanych interpretacjach prawa podatkowego, np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 24 maja 2013 r. nr ITPB3/423-109/13/PST.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika