Czy wolny od podatku dochodowego będzie uzyskany przez Wnioskodawcę dochód wynikający z otrzymania (...)

Czy wolny od podatku dochodowego będzie uzyskany przez Wnioskodawcę dochód wynikający z otrzymania na podstawie umowy darowizny udziału w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości oraz prawie własności budynków, w przypadku, jeśli darowana nieruchomość zostanie przeznaczona na realizację celów statutowych Wnioskodawcy tj. działalność oświatową i kulturalną zgodnie z celami określonymi w postanowieniu § 3 ust. 3.3 i 3.4 Statutu Fundacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, reprezentowanej przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do zwolnienia od podatku dochodowego dochodu z tytułu otrzymania darowizny w postaci udziału w prawie wieczystego użytkowania nieruchomości oraz prawie własności budynków i przeznaczenia darowanej nieruchomości na cele statutowe Fundacji ? jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do zwolnienia od podatku dochodowego dochodu z tytułu otrzymania darowizny w postaci udziału w prawie wieczystego użytkowania nieruchomości oraz prawie własności budynków i przeznaczenia darowanej nieruchomości na cele statutowe Fundacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, będący Fundacją, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203, ze zm.) oraz postanowień Statutu z dnia 27 kwietnia 2010 r.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 2 Statutu Fundacji naczelnym zadaniem Fundacji jest odbudowa i pielęgnowanie rzemiosła artystycznego poprzez kształcenie młodzieży oraz rzemieślników i doskonalenie ich kwalifikacji oraz ochrona dóbr kultury.

W myśl § 3 ust. 3 Statutu szczególne cele działania Fundacji stanowią m.in:

  • prowadzenie działalności oświatowej w zakresie odtwarzania i pielęgnowania polskiego rzemiosła artystycznego, jak również starych technologii w rzemiośle artystycznym, w tym prowadzenie szkół, prowadzenie warsztatów, przygotowanie młodzieży do dalszego kształcenia w szkołach artystycznych związanych z konserwacją zabytków (§ 3 ust. 3.3),
  • prowadzenie działalności kulturalnej, w tym inicjowanie działań i projektów artystycznych różnych dziedzin sztuki: plastyki, muzyki, filmu i teatru (§ 3 ust. 3.4).

W roku bieżącym Wnioskodawca może otrzymać (od Fundatora - Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ) darowiznę w postaci udziału w prawie użytkowania wieczystego gruntu oraz prawie własności budynków na nieruchomości zabudowanej obiektem pałacowym, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą, wpisanej do rejestru zabytków.

Przedmiotowa nieruchomość po przeprowadzeniu jej remontu wraz z wykonaniem odpowiednich prac konserwatorskich służyć będzie realizacji celów statutowych Fundacji w zakresie działalności oświatowej i kulturalnej.

Wnioskodawca planuje uruchomić na terenie nieruchomości (w tym w obiektach pałacowych) centrum, które będzie się zajmowało kształceniem młodzieży i osób dorosłych w zakresie zawodów związanych z rzemiosłem artystycznym oraz konserwacją zabytków. Na terenie nieruchomości będzie też prowadzona działalność kulturalna, w szczególności mają się tam odbywać wystawy, wernisarze, koncerty, przedstawienia teatralne, pokazy filmowe itp.

Zgodnie z postanowieniami Statutu Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą, jednakże nie zamierza wykorzystywać otrzymanej nieruchomości w celach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Spółka jest fundatorem Wnioskodawcy, przy czym Spółka zamierza wnieść w drodze darowizny ww. nieruchomość, niezależnie od wniesionych wcześniej wkładów na poczet Funduszu Założycielskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wolny od podatku dochodowego będzie uzyskany przez Wnioskodawcę dochód wynikający z otrzymania na podstawie umowy darowizny udziału w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości oraz prawie własności budynków, w przypadku, jeśli darowana nieruchomość zostanie przeznaczona na realizację celów statutowych Wnioskodawcy tj. działalność oświatową i kulturalną zgodnie z celami określonymi w postanowieniu § 3 ust. 3.3 i 3.4 Statutu Fundacji.

Zdaniem Wnioskodawcy Jego cele określone w § 3 ust. 3.3 i 3.4 Statutu pokrywają się z celami przewidzianymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397), w związku z tym dochód, który uzyska z tytułu darowizny i używania nieruchomości w prowadzonej działalności zgodnej z ww. celami, powinien być wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Art. 1 ust. 1 ww. ustawy reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych. Fundacja posiada osobowość prawną, którą uzyskuje z chwilą wpisania do rejestru zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o fundacjach, (t. j. Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203, ze zm.) tak więc jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że przychodem jest m. in. wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z kolei przepis art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tej ustawy, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
  2. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy;
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Przepis art. 17 ust. 1 b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tej ustawy, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ponadto, zgodnie z brzmieniem przepisu art. 17 ust. 1c ww. ustawy zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych ? jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wśród wymienionych podmiotów brak jest fundacji.

Mając na uwadze treść ww. przepisów, Wnioskodawca uważa, iż w celu skorzystania z analizowanego zwolnienia przez Fundację powinny zostać spełnione warunki określone w wyżej wymienionych przepisach art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Według Wnioskodawcy powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zgodnie z którą: ?Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić (chociaż niekoniecznie wyłącznie) działalność statutową określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy;
  • dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;
  • dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

W ocenie Wnioskodawcy przedstawione zdarzenie przyszłe wyczerpuje wszystkie przesłanki określone w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych warunkujące możliwość skorzystania przez Fundację ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych przewidzianego w ww. artykule.

Wnioskodawca podkreśla, że cele określone w Statucie Fundacji mieszczą się w katalogu celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Statut Fundacji przewiduje bowiem w treści § 3 ust. 3.3 jako jeden z celów Fundacji - prowadzenie działalności oświatowej, natomiast w treści § 3 ust. 3.4 ? prowadzenie działalności kulturalnej.

Wnioskodawcy podał, że prowadzi działalność zgodną z tymi celami i zamierza taką działalność prowadzić w przyszłości, w szczególności wykorzystując nieruchomość, którą otrzyma w drodze darowizny. Wnioskodawca zamierza bowiem, po przeprowadzeniu remontu i odrestaurowania otrzymanej w drodze darowizny nieruchomości utworzyć w niej ośrodek zajmujący się kształceniem młodzieży oraz osób dorosłych w zakresie zawodów związanych z rzemiosłem artystycznym oraz konserwacją zabytków, a także stworzyć tam miejsce, w którym będą odbywały się różnego rodzaju wydarzenia kulturalne takie jak wystawy, koncerty, przedstawienia itp.

Według Wnioskodawcy mając na uwadze planowany sposób wykorzystania nieruchomości, dochód uzyskany w związku z jej otrzymaniem w drodze darowizny oraz w związku z późniejszym jej użytkowaniem zostanie przeznaczony na cele statutowe.

Ponadto Wnioskodawca podnosi, iż z perspektywy zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie jest istotne źródło pochodzenia takiego dochodu, ponieważ wg opinii Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wyrażonej w interpretacji indywidualnej z dnia 12 sierpnia 2009 r. '(...)zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, czy też z darowizny.'

Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, iż w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego dochód Fundacji, który uzyska z tytułu otrzymania darowizny nie został wymieniony w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Według Wnioskodawcy niezależnie od powyższego przedstawione stanowisko znajduje również potwierdzenie w niżej wymienionych interpretacjach podatkowych wydanych w oparciu o zbliżone stany faktyczne m.in.:

  • interpretacji indywidualnej z dnia 30.09.2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB5/423-469/10-2/AM,
  • interpretacji indywidualnej z dnia 05.07.2010 wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB5/423-270/10-6/AM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), przedmiotem interpretacji indywidualnej są przepisy prawa podatkowego. Wobec tego, tutejszy Organ nie oceniał kwestii ważności czynności prawnej stanowiącej podstawę dla przekazania przedmiotowej darowizny. Zagadnienie to jest bowiem regulowane przepisami prawa cywilnego i prawa spółek handlowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika