Czy można odliczyć podatek VAT wynikający z faktur wystawionych na obydwoje małżonków, z których (...)

Czy można odliczyć podatek VAT wynikający z faktur wystawionych na obydwoje małżonków, z których jedno jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, z podaniem ich obydwu numerów NIP?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup sprzętu rolniczego, wystawionych na obydwoje małżonków ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup sprzętu rolniczego, wystawionych na obydwoje małżonków.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wspólnie z małżonką są współwłaścicielami gospodarstwa rolnego. Pozostają we wspólności majątkowej. Wnioskodawca 29 listopada 2011 r. zrezygnował z ryczałtowego rozliczenia podatku VAT z gospodarstwa rolnego i złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, podając swój nr NIP, aby od 1 grudnia 2011 r. rozpocząć rozliczanie podatku VAT na zasadach ogólnych. Wnioskodawca postanowił wraz z małżonką skorzystać z dofinansowań ARiMR na modernizację gospodarstwa z programu ?PROW 2007-2013?. ARiMR udziela 60% zwrotu kosztów kwalifikowanych netto dla rolników, którzy nie ukończyli 40 lat. Wnioskodawca ukończył 40 lat i otrzymałby tylko 50% zwrotu kosztów, dlatego też postanowił wraz z małżonką, aby beneficjentem we wniosku o dofinansowanie była małżonka Wnioskodawcy (podając swój numer NIP), gdyż nie ukończyła jeszcze 40 lat. Beneficjentem może być małżonka, ponieważ zezwala na to ARiMR.

W związku z tym faktury dokumentujące zakup sprzętu rolniczego (środków trwałych), na które Wnioskodawca wraz z małżonką będzie wnioskował o dofinansowanie z ARiMR, będą wystawione na obydwoje małżonków z podaniem obydwu numerów NIP. Nabywany sprzęt rolniczy będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można odliczyć podatek VAT wynikający z faktur wystawionych na obydwoje małżonków, z których jedno jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, z podaniem ich obydwu numerów NIP...

Zdaniem Wnioskodawcy, tak wystawione faktury uprawniać będą do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z nich wynikającą, gdyż spełniają wymogi dotyczące szczegółowych zasad wystawiania faktur, danych które powinny zawierać, zawarte w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Faktury te, wystawione na imię i nazwisko obojga małżonków z obydwoma numerami NIP potwierdzać będą nabycie towarów bądź usług przez gospodarstwo rolne prowadzone przez małżonków pozostających we wspólnocie majątkowej. Towary te (środki trwałe) będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez oboje małżonków. Zaś zgodnie z określeniem podatnika VAT według art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług, rozliczeń VAT będzie dokonywał Wnioskodawca jako zarejestrowany podatnik VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust.4;

Przywołane regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Podstawową zasadą dla realizacji prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest istnienie związku tego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Na mocy z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust.

2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 2 ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera więc pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne. Przyjęta zasada ? gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo ? ma uprościć rozliczenia podatkowe. W takiej sytuacji podatnikiem jest osoba fizyczna, która zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego skutkuje tym, że faktury dotyczące tego gospodarstwa będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Pan X wspólnie z małżonką są właścicielami gospodarstwa rolnego, pozostając we wspólności majątkowej. Wnioskodawca 29 listopada 2011 r. zrezygnował z ryczałtowego rozliczenia podatku VAT z gospodarstwa rolnego i złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, podając swój nr NIP, aby od 1 grudnia 2011 r. rozpocząć rozliczanie podatku VAT na zasadach ogólnych. Wnioskodawca postanowił wraz z małżonką skorzystać z dofinansowań ARiMR na modernizację gospodarstwa z programu ?PROW 2007-2013?. ARiMR udziela 60% zwrotu kosztów kwalifikowanych netto dla rolników, którzy nie ukończyli 40 lat. Wnioskodawca ukończył 40 lat i otrzymałby tylko 50% zwrotu kosztów, dlatego też postanowił wraz z małżonką, aby beneficjentem we wniosku o dofinansowanie była małżonka Wnioskodawcy (podając swój numer NIP), gdyż nie ukończyła jeszcze 40 lat. W związku z tym faktury dokumentujące zakup sprzętu rolniczego (środków trwałych), będą wystawione na obydwoje małżonków z podaniem obydwu numerów NIP. Nabywany sprzęt rolniczy będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Stosownie do przepisu art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniami ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Uregulowania dotyczące szczegółowych zasad wystawiania faktur, danych, które powinny zawierać, oraz sposobie i okresie ich przechowywania, zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360), zwanym dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami ?FAKTURA VAT?.

Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, stosownie do treści § 5 ust. 1 rozporządzenia, powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako 'FAKTURA VAT';
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. ,
  6. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  7. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  8. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  9. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  10. ,
  11. stawki podatku;
  12. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  13. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  14. ,
  15. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Powyższy przepis wskazuje jedynie otwarty katalog niezbędnych elementów, jakie powinny znajdować się na prawidłowo wystawionej fakturze VAT. Nie ma zatem przeszkód, aby obok Wnioskodawcy (zarejestrowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług) i jego numeru NIP, jako nabywca wpisana została również jego małżonka i jej numer NIP.

Tym samym, tak wystawione faktury uprawniać będą do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z nich wynikającą. Faktury VAT wystawione na nazwisko obojga małżonków z obydwoma numerami NIP potwierdzać będą nabycie sprzętu rolniczego (środków trwałych) przez gospodarstwo rolne prowadzone przez małżonków pozostających we wspólności majątkowej, zaś zgodnie z przywołanym określeniem podatnika VAT według art. 15 ustawy, rozliczeń VAT dokonywał będzie Wnioskodawca jako zarejestrowany podatnik VAT.

Reasumując, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem sprzętu rolniczego z faktur VAT wystawionych na oboje małżonków w ramach prowadzonego wspólnie gospodarstwa rolnego, ponieważ Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a zakupione środki trwałe będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika