Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Gminie jako podmiotowi finansującemu zadanie ze środków (...)

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Gminie jako podmiotowi finansującemu zadanie ze środków RPO W 2007-2013, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu danej roboty?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2013 r. (data wpływu 27 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina wystąpiła o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projektu pod nazwą ???. Projekt będzie polegał na rozbudowie systemów i infrastruktury informatycznej Urzędu Miasta i Gminy, służącej zwiększeniu dostępności elektronicznych usług publicznych dla mieszkańców i przedsiębiorców działających na terenie Gminy.

Przedmiotem projektu jest:

  • budowa systemu informacyjnego o oddziaływaniu lokalnym w zakresie e-administracji zwiększającego zakres oraz dostępność usług świadczonych drogą elektroniczną;
  • zakup wyposażenia umożliwiającego świadczenie usług z wykorzystaniem narzędzi ICT (sprzęt, oprogramowanie);
  • szkolenia pracowników z zakresu wykorzystania wdrażanych narzędzi, stanowiące niezbędny element racjonalnego i efektywnego wdrożenia projektu.

W ramach działań przewidziano:

  1. zakup i instalację sprzętu i infrastruktury informatycznej;
  2. wdrożenie Systemu Obiegu Dokumentów wewnątrz Urzędu;
  3. wdrożenie Elektronicznej Skrzynki Podawczej ? Platformy Formularzy Elektronicznych
    • usługi polegającej na stworzeniu elektronicznych formularzy możliwych do załatwienia spraw w Urzędzie drogą elektroniczną i umieszczenie ich w centralnym repozytorium wzorów na platformie E-PUAP wraz z możliwością elektronicznego kontaktu z urzędem, wysyłania i odbieranie wniosków elektronicznych (e-formularzy);
  4. wdrożenie Platformy e-Usług Publicznych ? e-Urząd wraz z udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych, niedowidzących i niesłyszących (e-Urząd ? stworzenie modułu strony internetowej Urzędu, umożliwiającego składanie przez mieszkańców spraw do Urzędu, poprzez wypełnienie elektronicznego formularza sprawy na platformie E-PUAP, a następnie monitorowanie stanu realizacji tej sprawy);
  5. wdrożenie usługi e-Centrum ? systemu powiadomień SMS ? systemu umożliwiającego wysyłanie zarejestrowanym użytkownikom krótkich wiadomości tekstowych, np. o nagłych wydarzeniach, zagrożeniach powodziowych, pożarowych (jako centrum wczesnego ostrzegania);
  6. wdrożenie systemu informacji przestrzennej Gminy oraz jego zintegrowanie z systemem informacyjnym regionalnym (województwa);
  7. przeprowadzenie szkoleń dla pracowników Urzędu.

W związku z powyższym, Gmina oświadcza, że zarówno w trakcie realizacji powyższego projektu, jak i po jego zakończeniu nie istnieje możliwość odzyskania kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie jako wydatek kwalifikowalny.

Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem VAT odnoszących się do przedmiotowego projektu. Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, iż Gmina nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu zostaną wystawione na Gminę. Projekt jest związany z wykonaniem zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2011 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udostępnione zostanie mieszkańcom nieodpłatnie, a po zakończeniu rzeczowej realizacji będzie stanowić własność Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Gminie jako podmiotowi finansującemu zadanie ze środków RPO W 2007-2013, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu danej roboty?

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z tym nie będąc podatnikiem podatku VAT nie ma też możliwości odliczenia tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo ? przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina wystąpiła o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projektu pod nazwą ???. Projekt będzie polegał na rozbudowie systemów i infrastruktury informatycznej Urzędu Miasta i Gminy, służącej zwiększeniu dostępności elektronicznych usług publicznych dla mieszkańców i przedsiębiorców działających na terenie Gminy.

Przedmiotem projektu jest:

  • budowa systemu informacyjnego o oddziaływaniu lokalnym w zakresie e-administracji zwiększającego zakres oraz dostępność usług świadczonych drogą elektroniczną;
  • zakup wyposażenia umożliwiającego świadczenie usług z wykorzystaniem narzędzi ICT (sprzęt, oprogramowanie);
  • szkolenia pracowników z zakresu wykorzystania wdrażanych narzędzi stanowiące niezbędny element racjonalnego i efektywnego wdrożenia projektu.

Faktury związane z realizacją projektu zostaną wystawione na Zainteresowanego. Projekt jest związany z wykonaniem zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udostępnione zostanie mieszkańcom nieodpłatnie, a po zakończeniu rzeczowej realizacji będzie stanowić własność Gminy.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem pytania wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???, ponieważ efekt projektu - jak wskazał Wnioskodawca - nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 247). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż Gmina nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika