Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskać podatek od towarów i usług od wydatków poniesionych (...)

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskać podatek od towarów i usług od wydatków poniesionych w związku z realizacją operacji?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 07 marca 2012r. (data wpływu 12 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. ??.? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. ???.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest osobą prawną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Głównym celem Stowarzyszenia jest podejmowanie działań na rzecz rozwoju miejscowości B. i okolic.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  1. pobudzanie inicjatyw społecznych na rzecz rozwoju wsi,
  2. prowadzenie edukacji społecznej, działalności wspierającej oświatę, kulturę, kulturę fizyczną, turystykę, ochronę środowiska, ochronę i promocję zdrowia oraz profilaktykę,
  3. zakładanie kół zainteresowań dla dzieci, młodzieży i dorosłych,
  4. organizację życia kulturalnego wsi, w tym organizację imprez okolicznościowych,
  5. zakładanie i prowadzenie zespołów ludowych,
  6. pielęgnowanie tradycji i kultury ludowej regionu,
  7. organizację szkoleń, konferencji i warsztatów dla mieszkańców,
  8. pozyskiwanie środków z funduszy krajowych i zagranicznych na prowadzone działania,
  9. współpraca z organami samorządu terytorialnego w realizacji zadań na rzecz mieszkańców wsi i okolic,
  10. współpraca z organizacjami społecznymi działającymi na terenie wsi B. oraz Gminy i Powiatu,
  11. nawiązywanie współpracy z organizacjami działającymi na rzecz obszarów wiejskich,
  12. nawiązywanie współpracy zagranicznej z organizacjami mającymi podobne cele działania,
  13. promocja wsi i okolic,
  14. podejmowanie innych działań i inicjatyw w celu realizacji celów statutowych.

Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie oraz środki pozyskane na realizację projektów.

Stowarzyszenie założyło i prowadzi Zespół Ludowy ???. W dniu 07 marca 2012r. Stowarzyszenie podpisało umowę na realizację projektu pn. ??.?. W ramach projektu zostanie zakupione 9 par strojów damskich i 12 par strojów męskich Ł. Stroje te będą wykorzystywane do prezentacji układów tanecznych w czasie koncertów i uroczystości miejscowych, gminnych i powiatowych oraz w czasie festiwali i koncertów w kraju i zagranicą. Żadne z tych działań nie będzie generowało dochodu.

Powyższy projekt będzie zrealizowany w ramach Działania ?Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju? dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Stowarzyszenie otrzymało dofinansowani na realizację projektu obejmujące również pokrycie kosztów podatku VAT.

Faktury związane z realizacją projektu będą wystawione na Stowarzyszenie. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przyznanym dofinansowaniem projektu pn. ??.? i ponoszonymi w związku z jego realizacją wydatkami na zakup strojów przysługuje prawo do odzyskania uiszczonego podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując powyższą operację w żaden sposób nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Nie posiada bowiem statusu płatnika zgodnie z art. 15 i następnymi ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. ? Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie podpisało umowę na realizację projektu pn. ??.?. Powyższy projekt będzie zrealizowany w ramach Działania ?Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Stowarzyszenie założyło i prowadzi Zespół Ludowy ???. W ramach projektu zostanie zakupione 9 par strojów damskich i 12 par strojów męskich Ł. Głównym celem Stowarzyszenia jest podejmowanie działań na rzecz rozwoju miejscowości B. i okolic. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez pobudzanie inicjatyw społecznych na rzecz rozwoju wsi, prowadzenie edukacji społecznej, działalności wspierającej oświatę, kulturę, kulturę fizyczną, turystykę, ochronę środowiska, ochronę i promocję zdrowia oraz profilaktykę, zakładanie kół zainteresowań dla dzieci, młodzieży i dorosłych, organizację życia kulturalnego wsi, w tym organizację imprez okolicznościowych, zakładanie i prowadzenie zespołów ludowych, pielęgnowanie tradycji i kultury ludowej regionu, organizację szkoleń, konferencji i warsztatów dla mieszkańców, itp. Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie oraz środki pozyskane na realizację projektów. Stroje te będą wykorzystywane do prezentacji układów tanecznych w czasie koncertów i uroczystości miejscowych, gminnych i powiatowych oraz w czasie festiwali i koncertów w kraju i zagranicą. Żadne z tych działań nie będzie generowało dochodu. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawione na Stowarzyszenie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizowanej inwestycji. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 01 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług związanego z realizacją zadania pn. ???, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty projektu nie będą generowały żadnego dochodu

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika