Usługa przeprowadzenia szkolenia w zakresie spółdzielczości socjalnej i biznes planu finansowana (...)

Usługa przeprowadzenia szkolenia w zakresie spółdzielczości socjalnej i biznes planu finansowana w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 30 marca 2012 r.) uzupełniony pismami z dnia 28 maja 2012 r. (data wpływu 29 maja 2012 r.) i z dnia 04 lipca 2012 r. (data wpływu 10 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych.

Pismami z dnia 28 maja 2012 r. (data wpływu 29 maja 2012 r.) i z dnia 4 lipca 2012 r. (data wpływu 10 lipca 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą od 1 lutego 2011 r., od 1 stycznia 2012 r. jest płatnikiem podatku VAT (od 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca rozszerzył działalność na usługi doradztwa rezygnując ze zwolnienia podmiotowego VAT). Ewidencja księgowa prowadzona jest na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników.

Przedmiotem działalności gospodarczej są przede wszystkim szkolenia i doradztwo świadczone w ramach projektów unijnych w zakresie m. in. spółdzielczości socjalnej i przygotowania biznes planu. Szkolenia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL). Wnioskodawca nie posiada statusu jednostki oświatowej, ani akredytacji Ministra Edukacji Narodowej do prowadzenia konkretnych szkoleń. Działalność prowadzi na podstawie wpisu do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy.

Osoby, które uczestniczą w szkoleniach najczęściej wywodzą się z jednej z poniższych grup:

  1. Osoby nieaktywne zawodowo (np. bezrobotne, niepełnosprawne), które poprzez uczestnictwo w szkoleniach widzą szanse na stworzenie własnego miejsca pracy w ramach spółdzielni socjalnej (mikro lub małe przedsiębiorstwo zakładane w celu aktywizacji zawodowej i społecznej osób defaworyzowanych na rynku pracy),
  2. Przedstawiciele organizacji pozarządowych (stowarzyszeń, fundacji), którzy poprzez uczestnictwo w szkoleniach mogą zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do założenia spółdzielni socjalnej i stworzenia miejsca pracy dla osób nieaktywnych zawodowo, założenie spółdzielni socjalnej jest też sposobem na prowadzenie działalności gospodarczej i realizację celów statutowych organizacji pozarządowej,
  3. Pracownicy przedsiębiorstw, którzy z własnej woli dążą do podniesienia kwalifikacji zawodowych i chcąc uruchomić np. indywidualną działalność gospodarczą dążą do zdobycia umiejętności przygotowania biznes planu,
  4. Pracownicy tzw. Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej ? osoby zajmujące się wspieraniem spółdzielni socjalnych, organizacji pozarządowych oraz osób zainteresowanych utworzeniem tego rodzaju podmiotów.

Szkolenia realizowane są dla poszczególnych ww. grup. Najczęściej jednak grupa jest mieszana tzn. uczestniczą w niej przedstawiciele grup wymienionych w punktach a-c. Odrębną grupę stanowią pracownicy tzw. Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej. W tym przypadku najczęściej w szkoleniu uczestniczą przedstawiciele tylko tej grupy.

Szkolenia ze spółdzielczości socjalnej obejmują m. in. następującą tematykę: istota spółdzielczości socjalnej, spółdzielnia socjalna a inne formy aktywności gospodarczej, preferencje przyznane spółdzielniom socjalnym, zakładanie spółdzielni krok po kroku, podejmowanie decyzji w spółdzielni socjalnej (kompetencje i odpowiedzialność zarządu, kompetencje walnego zgromadzenia i rady nadzorczej), specyficzne uregulowania prawne w spółdzielni socjalnej, spółdzielnia jako podmiot funkcjonujący na rynku.

Szkolenia z biznes planu obejmują m. in. czynniki sukcesu w działalności biznesowej, poszukiwanie i ocena pomysłów na biznes, istotę biznes planu, zasady i cel przygotowania biznes planu, plan marketingowy i analiza rynku, analiza finansowa, pozostałe części biznes planu, ocena biznes planu i najczęściej popełniane błędy.

Do obowiązków Wnioskodawcy należy m. in. przygotowanie materiałów szkoleniowych oraz przeprowadzenie szkolenia zgodnie z programem i harmonogramem.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Usługi szkoleniowe będące przedmiotem wniosku są ? w opinii Wnioskodawcy ? usługami w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Świadczone usługi finansowane są w całości ze środków publicznych, w tym w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w 15% ze środków budżetu państwa. Wnioskodawca, w istniejącym stanie faktycznym nie zapewnia kompleksowej organizacji szkoleń, ograniczając się jedynie do prowadzenia zajęć (pełnienia funkcji trenera) i przygotowania niezbędnych do tego celu materiałów szkoleniowych (wydruk materiałów leży po stronie zamawiającego).

Beneficjentem środków publicznych jest podmiot realizujący projekt np. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, czyli jest to organizacja (podmiot) instytucja, która jest klientem Wnioskodawcy i na rzecz której Wnioskodawca wystawia fakturę.

W aktualnym stanie faktycznym:

  • Zainteresowany otrzymuje wynagrodzenie od bezpośredniego Beneficjenta środków publicznych (najczęściej),
  • w jednej sytuacji na podstawie podpisanej umowy konsorcjum Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od partnera konsorcjum, który w imieniu konsorcjum wystawia faktury na beneficjenta środków publicznych (Wnioskodawca z kolei wystawia faktury na partnera, od którego otrzymuje płatność).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa przeprowadzenia szkolenia w zakresie spółdzielczości socjalnej i biznes planu finansowana w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi szkoleniowe w zakresie spółdzielczości socjalnej i biznes planu w ww. okolicznościach są zwolnione z podatku VAT, gdyż zachodzą tutaj dwie przesłanki uprawniające do korzystania ze zwolnienia, tj.:

  1. są usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,
  2. są finansowane w całości ze środków publicznych.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia ?kształcenie zawodowe? i ?przekwalifikowanie zawodowe?, wobec tego należy odwołać się do regulacji prawa unijnego. W dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. Nr 288 str. 1). Rozporządzenie 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych ? wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L. z dnia 13 czerwca 1977 r. Nr 145m poz. 1 ze zm.).

Przepis art. 14 rozporządzenia 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit i VI Dyrektywy (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy Rady nr 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. z 2006 r. Nr 347/1) obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

W dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. Nr 77 str.1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło ww. rozporządzenie 1777/2005. Art. 44 tego rozporządzenia wskazuje, że usługi te obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych (?).

W ocenie Wnioskodawcy szkolenia w zakresie spółdzielczości socjalnej i biznes planu mają bezpośredni związek z zawodem lub branżą, gdyż umożliwiają uzyskanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółdzielni socjalnej oraz przygotowanie pod kątem biznesowym do prowadzenia firmy poprzez nabycie umiejętności przygotowania biznes planu. Tym samym np. kucharz, który bierze udział w tego rodzaju szkoleniu może wraz z innymi osobami stworzyć sobie miejsce pracy (na stanowisku kucharza) w ramach spółdzielni. Bowiem założenie i prowadzenie spółdzielni np. gastronomicznej wymaga nie tylko posiadania umiejętności gotowania, ale również znajomości zasad prowadzenia działalności w formie spółdzielni oraz odpowiedniego przygotowania do prowadzenia biznesu. Dodatkowo jeśli założyciele nie dysponują kapitałem (a w przypadku osób nieaktywnych zawodowo najczęściej taka sytuacja będzie miała miejsce) do pracy na stanowisku kucharza niezbędnym będzie pozyskanie kapitału i wyposażenie spółdzielni np. w urządzenia gastronomiczne. Tym samym niezbędnym okaże się umiejętność dobrego przygotowania biznes planu, co jest warunkiem otrzymania dotacji na założenie spółdzielni socjalnej.

Warto zauważyć, że usługi kształcenia w zakresie nabywania ogólnej wiedzy (nie powiązanej z żadnym z tradycyjnych zawodów) przydatnej do kierowania czy reprezentowania podmiotu gospodarczego bez związku z zakresem działalności tego podmiotu, stanowią usługi zwolnione z podatku VAT. Świadczą o tym poglądy Ministra Finansów wyrażone w szeregu interpretacji indywidualnych.

Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 22 czerwca 2011 r. (organ upoważniony ? Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi) Nr ITPP1/443-2/11-5/ALN organ wskazał, że ze zwolnienia korzystają usługi szkolenia biznesowego (mistrz ciętej riposty, asertywność dla menedżerów, przywództwo i budowanie zespołu, zarządzanie czasem).

Potwierdzono to również orzeczeniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 21 grudnia 2011 r., zgodnie z którym szkolenie w zakresie przygotowania osób bezrobotnych do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej mieści się w definicji usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Warto również zauważyć, że efektem świadczonej usługi może być rozwój merytorycznych kwalifikacji w posiadanym zawodzie. Dla części osób uczestniczących w szkoleniu poszerzenie i uaktualnienie wiedzy prawno ? ekonomicznej może pozostawać w związku z wcześniej wykonywanym czy wyuczonym zawodem, może to dotyczyć ludzi tak z wykształceniem ekonomicznym, jak i osób z wykształceniem np. gastronomicznym, które oprócz umiejętności organizacyjnych (np. jak efektywnie prowadzić zebrania na Walnym Zgromadzeniu Członków Spółdzielni) poszerzyłyby wiedzę na temat uwarunkowań prawno ? ekonomicznych i możliwych ram prawnych wykonywanej profesji, co w konsekwencji umożliwi podjęcie działalności gospodarczej w formie spółdzielni socjalnej w posiadanym zawodzie.

Tym samym wiedzę uzyskiwaną na kursie przygotowującym do rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółdzielni socjalnej można uznać za uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, co w myśl cyt. wyżej przepisów unijnych jest wystarczające dla możliwości zwolnienia usług z opodatkowania VAT.

Ze względu na swoją specyfikację dodatkowo wyjaśnienia wymagają usługi szkolenia świadczone na rzecz pracowników tzw. pracowników Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej. W tym przypadku uczestnikami szkolenia są osoby, które w ramach swoich obowiązków zawodowych zajmują się wspieraniem spółdzielni socjalnych czy organizacji pozarządowych oraz grup osób, które chciałyby taki podmiot założyć. Są to najczęściej osoby zatrudnione u podmiotów, które realizują projekty w ramach poddziałania 7.2.2 PO KL Wsparcie ekonomii społecznej. W tym przypadku zdobyte na szkoleniu wiedza i umiejętności są bezpośrednio przydatne w ich pracy zawodowej. Efektem szkolenia jest więc podniesienie kwalifikacji zawodowych.

Warto również zauważyć, że zgodnie z opinią Ministerstwa Rolnictwa Regionalnego generalną zasadą powinno być zaliczenie do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wszystkich szkoleń realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Definicję środków publicznych określa ustawa o finansach publicznych, która mówi, że środkami publicznymi są między innymi dochody publiczne, środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi w tym pochodzące z funduszy strukturalnych i funduszy spójności UE, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Warto przy tym zauważyć, że pojęcie ?finansowanie ze środków publicznych? obejmuje zarówno sytuacje, gdy ww. usługi są opłacane przez podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych, jak i gdy usługi te opłacają inne podmioty bezpośrednio dysponujące tymi środkami. Warto przy tym dodać, że zgodnie z orzeczeniem Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 4 października 2011 r. (orzeczenie w załączeniu) zapis ?finansowanie w całości ze środków publicznych? odnosi się do rzeczywistego w kontekście ekonomicznym źródła finansowania środków. Potwierdza to również orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie (sygn. akt I SA/Kr 1534/11) z dnia 15 listopada 2011 r. .

Szkolenia prowadzone w ramach projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są w całości finansowane ze środków publicznych, w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w 15% ze środków budżetu państwa. Tym samym spełniona jest druga przesłanka do objęcia usług Wnioskodawcy zwolnieniem z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.

Z kolei w świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W opisie stanu faktycznego sprawy Wnioskodawca wskazał, że prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności są przede wszystkim szkolenia i doradztwo świadczone w ramach projektów unijnych w zakresie m. in. spółdzielczości socjalnej i przygotowania biznes planu. Szkolenia finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL). Wnioskodawca nie posiada statusu jednostki oświatowej, ani akredytacji Ministra Edukacji Narodowej do prowadzenia konkretnych szkoleń.

Działalność prowadzi na podstawie wpisu do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy.

Osoby, które uczestniczą w szkoleniach najczęściej wywodzą się z jednej z poniższych grup:

  1. osoby nieaktywne zawodowo (np. bezrobotne, niepełnosprawne), które poprzez uczestnictwo w szkoleniach widzą szanse na stworzenie własnego miejsca pracy w ramach spółdzielni socjalnej (mikro lub małe przedsiębiorstwo zakładane w celu aktywizacji zawodowej i społecznej osób defaworyzowanych na rynku pracy),
  2. przedstawiciele organizacji pozarządowych (stowarzyszeń, fundacji), którzy poprzez uczestnictwo w szkoleniach mogą zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do założenia spółdzielni socjalnej i stworzenia miejsca pracy dla osób nieaktywnych zawodowo, założenie spółdzielni socjalnej jest też sposobem na prowadzenie działalności gospodarczej i realizację celów statutowych organizacji pozarządowej,
  3. pracownicy przedsiębiorstw, którzy z własnej woli dążą do podniesienia kwalifikacji zawodowych i chcąc uruchomić np. indywidualną działalność gospodarczą dążą do zdobycia umiejętności przygotowania biznes planu,
  4. pracownicy tzw. Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej ? osoby zajmujące się wspieraniem spółdzielni socjalnych, organizacji pozarządowych oraz osób zainteresowanych utworzeniem tego rodzaju podmiotów.

Szkolenia realizowane są dla poszczególnych ww. grup. Najczęściej jednak grupa jest mieszana tzn. uczestniczą w niej przedstawiciele grup wymienionych w punktach a-c. Odrębną grupę stanowią pracownicy tzw. Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej. W tym przypadku najczęściej w szkoleniu uczestniczą przedstawiciele tylko tej grupy.

Szkolenia ze spółdzielczości socjalnej obejmują m. in. następującą tematykę: istota spółdzielczości socjalnej, spółdzielnia socjalna a inne formy aktywności gospodarczej, preferencje przyznane spółdzielniom socjalnym, zakładanie spółdzielni krok po kroku, podejmowanie decyzji w spółdzielni socjalnej (kompetencje i odpowiedzialność zarządu, kompetencje walnego zgromadzenia i rady nadzorczej), specyficzne uregulowania prawne w spółdzielni socjalnej, spółdzielnia jako podmiot funkcjonujący na rynku. Szkolenia z biznes planu obejmują m. in. czynniki sukcesu w działalności biznesowej, poszukiwanie i ocena pomysłów na biznes, istotę biznes planu, zasady i cel przygotowania biznes planu, plan marketingowy i analiza rynku, analiza finansowa, pozostałe części biznes planu, ocena biznes planu i najczęściej popełniane błędy.

Do obowiązków Wnioskodawcy należy m. in. przygotowanie materiałów szkoleniowych oraz przeprowadzenie szkolenia zgodnie z programem i harmonogramem. Wnioskodawca nie zapewnia kompleksowej organizacji szkoleń, ograniczając się jedynie do prowadzenia zajęć (pełnienia funkcji trenera) i przygotowania niezbędnych do tego celu materiałów szkoleniowych (wydruk materiałów leży po stronie zamawiającego).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Usługi szkoleniowe będące przedmiotem wniosku są usługami w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Świadczone usługi finansowane są w całości ze środków publicznych, w tym w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w 15% ze środków budżetu państwa.

Beneficjentem środków publicznych jest podmiot realizujący projekt np. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, czyli jest to organizacja (podmiot) instytucja, która jest klientem Zainteresowanego i na rzecz której Wnioskodawca wystawia fakturę. W aktualnym stanie faktycznym Zainteresowany otrzymuje wynagrodzenie od bezpośredniego Beneficjenta środków publicznych (najczęściej)

W jednej sytuacji na podstawie podpisanej umowy konsorcjum Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od partnera konsorcjum, który w imieniu konsorcjum wystawia faktury na beneficjenta środków publicznych (Wnioskodawca z kolei wystawia faktury na partnera, od którego otrzymuje płatność).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi w zakresie kształcenia lub wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
  2. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
    1. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
    2. czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub
    3. czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.


Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia, zatem usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku określonego w tych przepisach.

W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a ? c powyższego przepisu.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia ?kształcenia zawodowego? i ?przekwalifikowania zawodowego?. Wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych ? Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż usługi szkoleniowe będące przedmiotem wniosku są usługami w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach i Wnioskodawca nie posiada akredytacji.

Świadczone usługi finansowane są w całości ze środków publicznych, w tym w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w 15% ze środków budżetu państwa.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji"
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
  6. inne środki.

Natomiast stosownie do art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Z powyższego wynika, iż ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego i innych jednostek sektora finansów publicznych, pochodzące z innych źródeł, środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych. Wnioskodawca wskazuje, iż otrzymuje wynagrodzenie od bezpośredniego beneficjenta środków publicznych.

W art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy nie ma mowy o tym, aby źródłem finansowania danej usługi były środki publiczne, lecz dana usługa była finansowana ze środków publicznych, a co za tym idzie ustawodawca położył nacisk na konkretną usługę, czynność wykonywaną pomiędzy usługodawcą, a usługobiorcą ? przy czym nie można mylić tego ostatniego z beneficjentem ostatecznym usługi. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że tylko szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego przeprowadzane przez podmiot będący podwykonawcą bezpośredniego beneficjenta środków można uznać za szkolenia finansowane ze środków publicznych. Takiego przymiotu nie będą miały szkolenia prowadzone przez kolejnego podwykonawcę, bowiem w momencie, gdy pierwszy podwykonawca skorzysta z usług kolejnego podmiotu świadczącego na jego rzecz określoną usługę, zapłata nie będzie już dokonana środkami publicznymi, pomimo faktu, iż pierwotnym źródłem finansowania nadal pozostaje UE (lub budżet Państwa).

Odnosząc powyższe do przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia z uwagi na związek z podnoszeniem umiejętności zawodowych, a także z uwagi na fakt, iż szkolenia powyższe finansowane są w 100% ze środków publicznych, tj. w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15% ze środków budżetu państwa - korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Reasumując, usługa przeprowadzania szkolenia w zakresie spółdzielczości socjalnej i biznes planu za które Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od bezpośredniego beneficjenta środków publicznych korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że środki, którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura stanowi dla Zleceniobiorcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez niego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu stanu sprawy, pytania i stanowiska dotyczącego zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych, za które Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od bezpośredniego beneficjenta środków publicznych. Mając na uwadze przepisy Ordynacji podatkowej w zakresie wydawania interpretacji, należy wskazać, iż rozszerzenie stanu faktycznego o nowe elementy nie pozwala Organowi na merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy w tym zakresie. Dlatego też, w sytuacji, gdy Wnioskodawca oczekuje również interpretacji w zakresie prawa do zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych w ramach konsorcjum winien złożyć w tym zakresie nowy wniosek ORDIN, zwierający skoordynowane trzy elementy tj. dokładny opis sprawy, pytanie oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu.

Odnośnie załączonych przez Wnioskodawcę do wniosku interpretacji, tutejszy Organ pragnie wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy ? Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Podobnie powoływanie się przez Wnioskodawcę na orzecznictwo sądowe nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując orzecznictwa sądowego, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zwrócić uwagę, iż organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika