Czy do usług wstępu na kręgielnię możliwe jest stosowanie obniżonej stawki VAT?
Czy do usług wstępu na kręgielnię możliwe jest stosowanie obniżonej stawki VAT?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2012r. (data wpływu 16 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania obniżonej stawki VAT dla usług wstępu na kręgielnię ? jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania obniżonej stawki VAT dla usług wstępu na kręgielnię.
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 lipca 2012r. (data wpływu 16 lipca 2012r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą m.in. na świadczeniu usług związanych z poprawą kondycji fizycznej i rekreacją ruchową.
W zakres tych prowadzonych usług wchodzi m.in.: wstęp na kręgielnię. Usługi te sprzedawane są w formie kart wstępu (na podstawie paragonu fiskalnego), tj. biletów jednorazowych, bądź karnetów, które obejmują większą ilość miejsc.
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Usługi świadczone przez Zainteresowanego w postaci wstępu na kręgielnię klasyfikowane są jako: usługi związane z działalnością obiektów sportowych, tj. PKWiU 93.11.10.0.
Usługa wstępu na kręgielnię wiąże się z możliwością (w ramach czasu, za który została wniesiona opłata) korzystania z urządzenia do gry w kręgle.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy do usług wstępu na kręgielnię możliwe jest stosowanie obniżonej stawki VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, w załączniku nr 3 do ustawy o VAT pod poz. 186, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.
Kręgielnię bez wątpienia zaliczyć można do obiektów o charakterze sportowym i rekreacyjnym, co potwierdzają liczne przeprowadzane na niej zawody sportowe, m.in. mistrzostwa Polski, turnieje itp.
Zdaniem Wnioskodawcy z przepisów o VAT wynika, że od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną, do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi związane z rekreacją, jednakże wyłącznie w zakresie wstępu. Oznacza to zatem, że bez względu na klasyfikację (symbol) PKWiU liczy się nazwa usługi, w przypadku Zainteresowanego jest to opłata za wstęp, co do której powinna być stosowana stawka VAT- 8%.
W kręgielni Wnioskodawcy decydującym o możliwości korzystania z niej jest wykupienie biletu wstępu (tj. paragonu fiskalnego), co jednoznacznie w odczuciu Zainteresowanego powoduje wypełnienie treści zapisu poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, czyli stosowanie stawki 8%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Należy podkreślić, iż od 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Co do zasady, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Przy czym, zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Natomiast, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 179 mieszczą się ? ?Usługi związane z działalnością obiektów sportowych? (PKWiU 93.11.10.0).
Pod pozycją 186 powołanego załącznika wymieniono ? bez względu na symbol PKWiU ? ?Pozostałe usługi związane z rekreacją ? wyłącznie w zakresie wstępu?.
Z objaśnienia 1 do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.
Na marginesie nadmienia się, iż jak wynika z załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) ? Dz. U. Nr 251, poz. 1885 ? w sekcji R: ?Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją? wymieniono dział 93 oznaczony jako ?Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna?, obejmujący grupę ? 93.1 ?Działalność związana ze sportem?.
Natomiast w wyjaśnieniach do PKD ? 2007 wskazano, iż podklasa oznaczona jako 93.11.Z ?
Działalność obiektów sportowych obejmuje: działalność obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub obiektów sportowych halowych (otwartych, zamkniętych lub zadaszonych, z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez), tj.:
- stadiony do gry w piłkę nożną,
- stadiony do gry w krykieta, rugby,
- tory wyścigowe dla samochodów, psów, koni,
- baseny,
- stadiony lekkoatletyczne,
- hale i stadiony przeznaczone dla sportów zimowych, włączając hale do gry w hokeja,
- hale bokserskie,
- pola golfowe,
- tory do gry w kręgle,
- pozostałe obiekty sportowe
- organizowanie i przeprowadzanie imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych,
- zarządzanie i zapewnienie pracowników do obsługi tych obiektów.
Odzwierciedleniem Polskiej Klasyfikacji Działalności jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług.
Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów, wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.
Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, iż w sekcji R mieszczą się ?Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne.
W Dziale 93 ?usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją? mieszczącym się w Sekcji R wymienione zostały:
- 93.1 usługi związane ze sportem;
- 93.11.10 usługi związane z działalnością obiektów sportowych;
- 93.2 usługi związane z rozrywką i rekreacją;
- 93.29.19.0 Pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej niesklasyfikowane.
W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:
- usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
- usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
- usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.
Grupowanie to nie obejmuje natomiast m.in. usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą m.in. na świadczeniu usług związanych z poprawą kondycji fizycznej i rekreacją ruchową. W zakres tych usług wchodzi m.in. wstęp na kręgielnię. Usługi te sprzedawane są w formie kart wstępu (na podstawie paragonu fiskalnego), tj. biletów jednorazowych, bądź karnetów, które obejmują większą ilość miejsc. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Usługi świadczone przez Zainteresowanego w postaci wstępu na kręgielnię klasyfikowane są jako: usługi związane z działalnością obiektów sportowych, tj. PKWiU 93.11.10.0. Usługa wstępu na kręgielnię wiąże się z możliwością (w ramach czasu, za który została wniesiona opłata) korzystania z urządzenia do gry w kręgle.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić zatem należy, iż wstęp na kręgielnię opodatkowany jest 8% stawką podatku, o ile mieści się w grupowaniu PKWiU z 2008 r. 93.11.10.0, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.
Zatem stanowisko Zainteresowanego w zakresie prawa do zastosowania obniżonej stawki VAT dla usług wstępu na kręgielnię jest prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innych przepisów prawa niż przez niego wskazane.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług, dlatego też Minister Finansów nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji statystycznej wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.