Jaką stawkę podatku VAT powinna naliczyć Gmina, wystawiając w przyszłości faktury za udostępnianie (...)

Jaką stawkę podatku VAT powinna naliczyć Gmina, wystawiając w przyszłości faktury za udostępnianie sali sportowej przy Publicznym Gimnazjum?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012r., poz. 794) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2012r. (data wpływu 18 maja 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2012r. (data wpływu 27 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług udostępniania sali sportowej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stawki podatku VAT dla usług dostarczania wody, opłat licznika, odbioru nieczystości stałych, najmu budynku gospodarczego, budynku garażu,
  • stawki podatku VAT dla usług udostępniania sali sportowej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 lipca 2012r. (data wpływu 27 lipca 2012r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego, postawienie pytań w zakresie zagadnień wynikających z przepisów podatkowych oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku VAT dla usług wynajmu sali sportowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest właścicielem budynku, w którym znajduje się Publiczne Gimnazjum. W 2011r. została wybudowana i oddana do użytkowania sala sportowa przy Publicznym Gimnazjum. Właścicielem ww. sali jest Gmina. Na sali sportowej odbywają się zajęcia lekcyjne wychowania fizycznego uczniów z Publicznego Gimnazjum.

Wójt Gminy wydał Zarządzenie w sprawie odpłatności za korzystanie z sali sportowej przy Publicznym Gimnazjum przez osoby fizyczne, kluby sportowe oraz firmy i instytucje. Odpłatność za korzystanie z sali sportowej przez osoby fizyczne wynosi 50,00 zł za godzinę, przez kluby sportowe z terenu Gminy 30,00 zł za godzinę, przez firmy i instytucje 50,00 zł za godzinę.

Wójt Gminy udzielił Pełnomocnictwa Dyrektorowi Publicznego Gimnazjum do zawierania umów w imieniu Gminy w zakresie korzystania z sali sportowej przy Publicznym Gimnazjum przez osoby fizyczne, kluby sportowe, firmy i instytucje.

W opracowanej ?umowie? stanowiącej załącznik do zarządzenia w § 1 zapisano: ? udostępniany zobowiązuje do udostępnienia organizatorowi sali sportowej na zajęcia sportowe, gry zespołowe, zajęcia inne na małej sali: fitness, rytmika, zajęcia korekcyjne i inne. Warunkiem rozpoczęcia przez organizatora korzystania z sali sportowej jest terminowe dokonanie zapłaty wynagrodzenia z góry za dany miesiąc w terminie do dnia 10 danego miesiąca na konto Gminy? oraz do jednorazowego korzystania z sali § 3 umowy przyjmuje brzmienie:

  1. ?Z tytułu niniejszej umowy organizator zobowiązuje się zapłacić udostępniającemu wynagrodzenie w wysokości zł ? płatne przed rozpoczęciem z korzystania sali na konto Gminy.
  2. Warunkiem rozpoczęcia przez organizatora korzystania z sali sportowej jest okazanie dowodu wpłaty wynagrodzenia określonego w ust. 1.?

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT za świadczenia usług najmu sali sportowej będą wystawione na kluby sportowe, firmy i instytucje oraz osoby fizyczne korzystające z sali sportowej przy Publicznym Gimnazjum.

Gmina w dniu 13.03.2012r. wystąpiła z pismem do Urzędu Statystycznego o wyrażenie opinii w sprawie klasyfikacji usługi dotyczącej ? odpłatności za korzystanie z sali sportowej przy Publicznym Gimnazjum.

Otrzymana odpowiedź z Głównego Urzędu Statystycznego Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów w brzmieniu:

  • ?PKWiU 68.20.12.0 ?Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi?.
  • Usługi udostępniania obiektu sportowego (np. sali sportowej) osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich pracowników (członków) w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu ? niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 ?Usługi związane z dzielnością obiektów sportowych?.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Jaką stawkę podatku VAT powinna naliczyć Gmina, wystawiając w przyszłości faktury za udostępnienie sali sportowej przy Publicznym Gimnazjum?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku) Gmina w przyszłości może zastosować obniżoną stawkę podatku VAT, tj. 8 %, kwalifikując do grupowania PKWiU ? 93.11.10.0 ? Usługi związane z działalnością obiektów sportowych?. (załącznik nr 3 do ustawy poz. 179).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011r. dla celów podatku od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług stanowiącą załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. z 2008r. nr 207, poz. 1293 ze zm.), gdzie wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU).

W Dziale 93 tej klasyfikacji ?Usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją? mieszczącym się w Sekcji R wymienione zostały:

  1. 93.1 Usługi związane ze sportem
  2. 93.2 Usługi związane z rozrywką i rekreacją

W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie oddnia 01 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją nr 179 PKWiU 93.11.10.0 znajdują się ?usługi związane z działalnością obiektów sportowych?. Poprzez obiekt sportowy, rozumie się samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Grupowanie to obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.

Z objaśnienia 1) do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zatem prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest właścicielem budynku w którym znajduje się Publiczne Gimnazjum. W 2011r. została wybudowana i oddana do użytkowania sala sportowa przy Publicznym Gimnazjum. Właścicielem ww. sali jest Gmina. Na sali sportowej odbywają się zajęcia lekcyjne wychowania fizycznego uczniów Publicznego Gimnazjum. Wójt Gminy wydał Zarządzenie. w sprawie odpłatności za korzystanie z sali sportowej przy Publicznym Gimnazjum przez osoby fizyczne, kluby sportowe oraz firmy i instytucje. Odpłatność za korzystanie z sali sportowej przez osoby fizyczne wynosi 50,00 zł za godzinę, przez kluby sportowe z terenu Gminy 30,00 zł za godzinę, przez firmy i instytucje 50,00 zł za godzinę. W opracowanej ?umowie? stanowiącej załącznik do zarządzenia w § 1 zapisano: ? udostępniany zobowiązuje do udostępnienia organizatorowi sali sportowej na zajęcia sportowe, gry zespołowe, zajęcia inne na małej sali: fitness, rytmika, zajęcia korekcyjne i inne. Warunkiem rozpoczęcia przez organizatora korzystania z sali sportowej jest terminowe dokonanie zapłaty wynagrodzenia z góry za dany miesiąc w terminie do dnia 10 danego miesiąca na konto Gminy? . Faktury VAT za świadczenia usług najmu sali sportowej będą wystawione na kluby sportowe, firmy i instytucje oraz osoby fizyczne korzystające z sali sportowej przy Gimnazjum. Usługi udostępniania obiektu sportowego (np. sali sportowej) osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich pracowników (członków) w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu ? niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 ?Usługi związane z dzielnością obiektów sportowych?.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług.

Jednocześnie podkreślić należy, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów nie są właściwe organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11). Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego według:

  • Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),
  • Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),
  • Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (CN),
  • Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT),
  • Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB),

- zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Podkreślenia wymaga zatem fakt, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych towarów czy usług, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę klasyfikacje statystyczne dla świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępniania sali sportowej zaliczone do grupowania PKWiU 93.11.10.0 ?Usługi związane z działalnością obiektów sportowych? zostały wymienione pod poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. Wobec tego ww. usługi będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępniania sali sportowej ? PKWiU 93.11.10.0 ? będą opodatkowane preferencyjną stawką podatku ? 8%, wynikającą z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 w związku z pozycją 179 załącznika nr 3 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy ? Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku VAT dla usług udostępniania sali sportowej. Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku VAT dla usług dostarczania wody, opłat licznika, odbioru nieczystości stałych, najmu budynku gospodarczego, budynku garażu, został rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem Nr IPTPP1/443-387/12-4/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tj. Dz. U. z 2012r., 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika