Czy w świetle niżej przedstawionego stanu faktycznego przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia (...)

Czy w świetle niżej przedstawionego stanu faktycznego przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 05 stycznia 2012r. (data wpływu 16 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2012r. (data wpływu 05 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ??..? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???.

Ww. wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 lutego 2012r. (data wpływu 05 marca 2012r.) w zakresie przedmiotu wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

W dniu 28 czerwca 2010r. została podpisana umowa partnerska dotycząca realizacji projektu pn. ??? w ramach ?. dotycząca umowy nr ?. z 07 grudnia 2009r.

Przedsięwzięcie realizowane jest na zasadzie partnerstwa. Beneficjentami umowy partnerskiej są:

Koordynator projektu: ?..

Współpartner projektu: ?.

Rolą i obowiązkiem Wnioskodawca w zakresie realizacji umowy partnerskiej jest:

  1. bezpośrednie zaangażowanie w techniczne wykonanie określonych zadań projektu jak również współuczestnictwo w pozostałych zadaniach wynikających z formularza umowy partnerskiej,
  2. pomoc Beneficjentowi Koordynującemu w wypełnianiu jego obowiązków wynikających z umowy. W szczególności w dostarczeniu wszelkich dokumentów lub informacji (technicznych i finansowych), jakie mogą być wymagane.

Koszty ponoszone na realizację zadań w ramach projektu dotyczą:

  1. umów o pracę i umów zlecenie,
  2. usług zewnętrznych (ekspertyzy, zakup danych, druk materiałów promocyjnych, ...),
  3. kosztów podróży służbowych (bilety, paliwo, diety, hotele, ....),
  4. materiałów zużywalnych (materiały biurowe, odczynniki, ...),
  5. zakupu sprzętu laboratoryjnego i terenowego.

Realizacja projektu odbywa się zgodnie z obowiązującym prawodawstwem, w szczególności:

  1. ustawą z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.),
  2. ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku z późniejszymi zmianami,
  3. ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku,
  4. ustawą prawo zamówień publicznych (Dz. U. 07 nr 223, poz. 1655 ze zm.).

Środki na realizację ww. umowy partnerskiej uzyskane przez Wnioskodawcę to:

  1. dotacja z budżetu Unii Europejskiej realizowana w ?. przekazywana przez Koordynatora projektu ?.
  2. dotacja z budżetu ? realizowana w ramach ?. przekazywana przez Koordynatora projektu ?.

- przekazywane na wydzielone rachunki bankowe Wnioskodawcy.

Zgodnie z zapisami postanowień wspólnych dla realizacji projektu w ramach umowy partnerskiej, aby opłaty z tytułu podatku VAT mogły być uznane za kwalifikowalne. Partner Projektu współrealizujący projekt musi wykazać przy pomocy dokumentów prawnych, że musi zapłacić i nie może odzyskać zapłaconego podatku VAT od towarów i usług wymaganych do realizacji projektu.

Celem dopełnienia formalności do wniosku o dofinansowanie z ?.złożone zostało oświadczenie Wnioskodawcy w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT. W oświadczeniu stwierdzono, iż Wnioskodawca zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego podatku VAT, który został uznany w projekcie za koszt kwalifikowany.

Z tytułu wykonywania projektu Wnioskodawca będzie regulować zobowiązania za wykonywane w ramach projektu prace na podstawie rachunków oraz faktur VAT. W związku z tym, że Wnioskodawca realizuje indywidualnie we własnym zakresie zadania projektu na fakturach będzie figurował jako nabywca.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostanie po jego zrealizowaniu przekazane innej jednostce. Efekty projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy, a więc nabywane towary i usługi związane z projektem nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wyniki projektu będą udostępniane nieodpłatnie wszystkim użytkownikom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ??..? dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach ?. (umowa nr ?. z dnia 07 grudnia 2009 roku) oraz ze środków ?.w formie dotacji w ramach ?. (umowa nr ?. zawartej w dniu 16 września 2009 roku wraz z późniejszymi zmianami) ...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywał przedmiotu projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca - zarejestrowany jako podatnik VAT czynny - nie ma prawa na obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur za realizację projektu w ramach ?, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną.

Stosowanie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak wynika z powyższego przepisu, prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego w odniesieniu do przywołanych przepisów należy stwierdzić, iż w zakresie w jakim nabyte towary i usługi, służą czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Reasumując Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami w ramach opisanego we wniosku projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca w dniu 28 czerwca 2010r. podpisał umowę partnerską dotyczącą realizacji projektu pn. ??.?. Rolą i obowiązkiem Wnioskodawcy w zakresie realizacji umowy partnerskiej jest bezpośrednie zaangażowanie w techniczne wykonanie określonych zadań projektu jak również współuczestnictwo w pozostałych zadaniach wynikających z formularza umowy partnerskiej oraz pomoc Beneficjentowi Koordynującemu w wypełnianiu jego obowiązków wynikających z umowy. W szczególności w dostarczeniu wszelkich dokumentów lub informacji (technicznych i finansowych), jakie mogą być wymagane. Z tytułu wykonywania projektu Wnioskodawca będzie regulować zobowiązania za wykonywane w ramach projektu prace na podstawie rachunków oraz faktur VAT. W związku z tym, że Wnioskodawca realizuje indywidualnie we własnym zakresie zadania projektu na fakturach będzie figurował jako nabywca. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostanie po jego zrealizowaniu przekazane innej jednostce. Efekty projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy, a więc nabywane towary i usługi związane z projektem nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wyniki projektu będą udostępniane nieodpłatnie wszystkim użytkownikom.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje więc prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. ??.?, ponieważ efekty projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ??.?. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w ww. zakresie został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-39/12-4/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje

IPTPP1/443-39/12-4/AK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika