Zwolnienie z podatku VAT kursów tańca sygn: IPTPP1/443-451/14-4/MH

Zwolnienie z podatku VAT kursów tańca

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT kursów tańca ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z podatku VAT kursów tańca,
  • zwolnienia z podatku VAT opłat wnoszonych przez słuchaczy UTW w formie bezzwrotnego wpisowego,
  • zwolnienia z podatku VAT kursów językowych dla słuchaczy UTW,
  • stawki podatku VAT dla zajęć komputerowych organizowanych dla słuchaczy UTW,
  • stawki podatku VAT dla zajęć ruchowych organizowanych dla słuchaczy UTW.

Wniosek został uzupełniony w dniu 18 sierpnia 2014r. w zakresie prawa reprezentacji, o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz o uiszczenie brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Miejskie Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury. MCK działa na podstawie statutu zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta z dnia 30 czerwca 2009 roku oraz ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 406). MCK posiada osobowość prawną, jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Radę Miasta.

MCK jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. W rozumieniu ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej działalność MCK polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury (art. l ust. 1 ustawy). Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów. Celem nadrzędnym MCK jest rozwój i kształtowanie potrzeb oraz aspiracji kulturalnych drogą aktywnego uczestnictwa w kulturze mieszkańców miasta, stwarzanie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, stymulowanie i koordynowanie działań na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego, integracja, koordynacja działań kulturotwórczych, zarówno jednostek indywidualnych, jak i środowisk twórczych, popularyzacja idei dialogu, partnerstwa, tolerancji, współpracy oraz promocja działalności kulturalnej mieszkańców miasta.

Do podstawowych zadań MCK należy:

  • organizowanie różnorodnych form edukacji kulturalnej i wychowania przez sztukę;
  • impresariat amatorskiego ruchu artystycznego obejmujący przeglądy, konkursy, festiwale warsztaty, pokazujący dorobek i osiągnięcia tego ruchu i stanowiący zarazem jego promocję;
  • prowadzenie pracowni teatralnych, plastycznych, tanecznych, muzycznych, fotograficznych, filmowych, szachowych, multimedialnych, itp.;
  • prowadzenie kursów tańca;
  • organizowanie imprez artystycznych, rozrywkowych oraz przygotowanie i realizacja własnych programów imprez z udziałem wykonawców zawodowych;
  • prowadzenie kina;
  • prowadzenie biblioteki repertuarowej;
  • realizacja zadań zleconych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

MCK prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Działalność finansowana jest przez Organizatora w formie dotacji podmiotowej, która stanowi około 80% przychodów oraz z przychodów własnych, czyli ze sprzedaży usług: biletów do kina, na koncerty, spektakle, opłat za zajęcia taneczne, plastyczne, muzyczne, itp., wpłat za kursy tańca, akredytacji od uczestników przeglądów, konkursów i festiwali, opłat pobieranych od słuchaczy UTW oraz w mniejszym stopniu z usług reklamowych, wynajmu pomieszczeń, organizacji i obsługi imprez na zlecenie.

Przychody ze sprzedaży usług mają charakter symboliczny i pokrywają jedynie niewielką część kosztów prowadzonej działalności. MCK nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a jak wynika ze statutu uzyskane z ww. źródeł przychody są w całości przeznaczane na działalność kulturalną.

Do przychodów ze sprzedaży usług należą, m.in. opłaty pobierane od uczestników:

  • zajęć plastycznych, tanecznych, muzycznych - polegających na zapewnieniu opieki instruktorskiej, mających na celu naukę tańca, śpiewu, rękodzieła, itp., skierowane do dzieci, młodzieży i osób dorosłych - zajęcia są prowadzone przez cały rok kulturalny, opłaty są pobierane miesięcznie od każdego uczestnika zajęć. Są to niewielkie kwoty, które nie pokrywają kosztów organizacji tych zajęć i nie przynoszą zysków.
  • kursów tańca skierowanych do młodzieży i dorosłych, prowadzonych przez instruktorów tańca (pracowników MCK) przeznaczonych dla wszystkich, którzy chcą pogłębić wiedzę na temat tańca i wziąć czynny udział w nauce tańca. Opłata wnoszona jest za cykl zajęć w ramach jednego kursu. Również opłaty za kursy mają symboliczny charakter i jedynie w niewielkim stopniu pokrywają zakup niezbędnych akcesoriów. Ukończenie kursu nie wiąże się z otrzymaniem zaświadczenia potwierdzającego uzyskanie jakichkolwiek kwalifikacji zawodowych, nie ma na celu kształcenia, a jedynie upowszechnienie kultury.
  • konkursów, przeglądów, festiwali (recytatorskich, tanecznych, muzycznych), zwane ,,akredytacją?. Akredytacja to forma wpisowego, potwierdzająca uczestnictwo danej osoby w konkursie. Imprezy tego typu są dostępne dla wszystkich (otwarte), ale są niebiletowane. Wszystkie wpływy uzyskane z wpłat pokrywają część kosztów związanych z organizacją konkursów oraz finansowanie ewentualnych nagród i występów uczestników.

Zarządzeniem Dyrektora MCK został utworzony Uniwersytet Trzeciego Wieku (UTW), jako forma rozwoju osób starszych oraz zaspokajania potrzeby aktywności społecznej, kulturalnej i artystycznej. Uniwersytet funkcjonuje w strukturach MCK, jako jedna z form działalności statutowej.

Zgodnie ze statutem celem działania UTW jest:

  • prowadzenie form działalności kulturalnej, twórczej, edukacyjnej dla osób starszych będących słuchaczami UTW;
  • włączenie osób starszych do systemu kształcenia poprzez stymulowanie rozwoju osobowego oraz sprawności intelektualnej i fizycznej;
  • dążenie do podnoszenia poziomu intelektualnego i komfortu życia ludzi starszych poprzez aktywizację społeczną.

UTW swoje cele realizuje, poprzez prowadzenie: zajęć warsztatowych w zespołach i sekcjach tematycznych (teatralnych, muzycznych, fotograficznych, tanecznych, itp.), wykładów, konwersatoriów, seminariów, konferencji i szkoleń, lektoratów języków obcych, zajęć komputerowych, prowadzenie zajęć ruchowych, organizowanie wyjazdów kulturalnych (do opery, teatru, muzeum), a także współdziałanie z organami samorządowymi i instytucjami zajmującymi się problematyką osób starszych. Słuchaczami zwyczajnymi UTW są mieszkańcy miasta w wieku emerytalnym i przedemerytalnym.

Na podstawie Regulaminu Organizacyjnego słuchacze UTW wnoszą następujące opłaty:

  • bezzwrotne wpisowe - pobierane od osób deklarujących chęć bycia ,,słuchaczem? UTW uprawniające do korzystania z wybranej formy zajęć kulturalnych: teatralnych, tanecznych, fotograficznych, chóru (w zależności od zainteresowań) oraz do udziału w warsztatach, wykładach, konferencjach, seminariach z różnych dziedzin wiedzy (historia, kultura, medycyna, ekonomia);
  • opłaty za zajęcia fakultatywne w tym:
    • opłaty za zajęcia informatyczne - nauka obsługi komputera i korzystania z internetu, zajęcia prowadzone przez informatyka (pracownika MCK) w pracowni multimedialnej MCK;
    • opłaty za lektoraty języków obcych - nauka języków obcych (włoski, angielski, niemiecki) odbywająca się w salach MCK prowadzona przez wykwalifikowanych lektorów, zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie;
    • opłaty za zajęcia ruchowe - gimnastyka, pilates, aqua aerobik, joga, zumba - zajęcia mające na celu rozwój aktywności ruchowej uczestników, organizowane w budynku MCK oraz na basenie miejskim, prowadzone przez instruktorów fitness, zatrudnianych przez MCK na podstawie odrębnych umów, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.



Miejskie Centrum Kultury nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania, a usługi będące przedmiotem wniosku są świadczone przez MCK jako jednostkę nie objętą systemem oświaty. Usługi świadczone przez MCK objęte zakresem pytań nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone przez MCK są usługami nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związaną, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i pkt 29 ustawy o VAT.

Tylko usługi związane z organizacją kursów tańca (pytanie nr l), oraz usługi związane z organizacją zajęć warsztatów tematycznych teatralnych, tanecznych, fotograficznych, chóru (pytanie nr 2), mieszczą się w zakresie usług kulturalnych. Nie wszystkie usługi objęte zakresem pytań wiążą się bezpośrednio z prowadzoną działalnością kulturalną. Usługi związane z organizacją kursów tańca, warsztatów tematycznych - muzycznych, fotograficznych, plastycznych dla słuchaczy UTW są bezpośrednio związane z działalnością kulturalną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012r., poz. 406) ? pytania 1 i 2. Pozostałe usługi objęte zakresem pytań 3, 4, 5 nie wiążą się bezpośrednio z działalnością kulturalną, a ich organizacja wynika z aktualnego zainteresowania uczestników (działalność gospodarcza).

Celem statutowym Miejskiego Centrum Kultury nie jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Miejskie Centrum Kultury nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Usługi objęte zakresem pytań, w szczególności pytania nr 5 nie są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Mają na celu jedynie poprawę kondycji fizycznej i rozwój aktywności ruchowej osób starszych (słuchaczy UTW).

Usługi objęte zakresem pytań nie należą do usług, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), tj.:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Usługi świadczone przez MCK będące przedmiotem wniosku to:

  • usługi organizacji kursów tańca - klasyfikacja statystyczna: 90.04.10.0 - usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych,
  • usługi organizacji warsztatów tematycznych tanecznych, plastycznych, wokalnych, fotograficznych w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku - klasyfikacja statystyczna: 90.04.10.0 - usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych,
  • usługi związane z nauką języków obcych w ramach UTW - klasyfikacja statystyczna: 85.59.11.0 - usługi nauczania języków obcych,
  • usługi związane z organizacją zajęć informatycznych w ramach UTW ? klasyfikacja statystyczna: 85.59.12 ? kursy komputerowe,
  • usługi organizacji zajęć ruchowych w ramach UTW - klasyfikacja statystyczna: 85.51.10 - usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie. (we wniosku oznaczone jako nr 1) Jaką stawką powinny być opodatkowane opłaty pobierane od uczestników kursów tańca?

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty wnoszone od uczestników kursów tańca są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a).

Zgodnie z ww. artykułem zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez: podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora, będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Zwolnienie, o którym mowa powyżej stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach nie osiągają w sposób systematyczny zysków z prowadzonej działalnością, a w przypadku ich osiągnięcia są one w całości przeznaczone na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Działalność kulturalna w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i rozwoju kultury. Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, biblioteki, muzea, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki. Ustawa o VAT nie podaje definicji pojęcia usług kulturalnych. Należy się więc odwołać do wykładni językowej, a zgodnie z jej regułami, usługi kulturalne to usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury.

Jak wynika z powyższego MCK jest jedną z form działalności kulturalnej. Usługi organizacji kursów tańca wiążą się bezpośrednio z prowadzoną działalnością kulturalną, służą przede wszystkim upowszechnianiu kultury. Taniec, to m.in. przejaw kultury związany z określoną funkcją i środowiskiem. Zatem usługi opisane są usługami kulturalnymi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) i jako takie podlegają zwolnieniu od podatku VAT.

Dodatkowo MCK jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora (Radę Miasta), posiada osobowość prawną i działa w szczególności w oparciu o zapisy ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 406). MCK jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Zgodnie ze statutem i ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej przedmiotem działalności jest upowszechnienie i rozwój kultury.

Opisane usługi są zgodne z zadaniami statutowymi. MCK nie ma na celu systematycznego osiągania zysków. MCK prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową w ramach środków otrzymanych w formie dotacji od Organizatora (ok. 80% przychodów). Pozostałe przychody, w tym ze sprzedaży biletów do kina, na koncerty, opłat za zajęcia, mają charakter symboliczny i są w całości przeznaczane na cele statutowe oraz poprawę, jakości świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Odnosząc się do przedstawionego stanu sprawy należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Stosowanie do art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W myśl art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług kulturalnych, jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania.

Podmiotem mogącym świadczyć usługi kulturalne korzystającym ze zwolnienia może być m.in. podmiot prawa publicznego lub inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym pod warunkiem, że podmiot ten nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy).

Z kolei spełnienie warunku przedmiotowego odnosi się do wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się z podatku usługi kulturalne (?). Ustawa nie podaje definicji pojęcia ?usług kulturalnych?. Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu ?usługi kulturalne? w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp.

Natomiast kultura to ?całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller ?Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska? Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle ?kultura? podaje, że jest to ?całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania? (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Przez potoczne rozumienie pojęcia ?kultura? możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406, z późn. zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Zgodnie zaś z przepisem art. 3 ust. 2 ww. ustawy, działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

W myśl art. 8 ustawy o działalności kulturalnej, ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym (art. 9 ust. 1).

Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami, a ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury (art. 10 ust. 1 i 2).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Z opisu sprawy wynika, iż Miejskie Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury. MCK działa na podstawie statutu zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta z dnia 30 czerwca 2009 roku oraz ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. MCK posiada osobowość prawną, jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Radę Miasta. MCK jest czynnym podatnikiem podarku VAT i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Celem nadrzędnym MCK jest rozwój i kształtowanie potrzeb oraz aspiracji kulturalnych drogą aktywnego uczestnictwa w kulturze mieszkańców miasta, stwarzanie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, stymulowanie i koordynowanie działań na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego, integracja, koordynacja działań kulturotwórczych, zarówno jednostek indywidualnych, jak i środowisk twórczych, popularyzacja idei dialogu, partnerstwa, tolerancji, współpracy oraz promocja działalności kulturalnej mieszkańców miasta. MCK prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Działalność finansowana jest przez Organizatora w formie dotacji podmiotowej, która stanowi około 80% przychodów oraz z przychodów własnych, czyli ze sprzedaży usług: biletów do kina, na koncerty, spektakle, opłat za zajęcia taneczne, plastyczne, muzyczne, itp., wpłat za kursy tańca, akredytacji od uczestników przeglądów, konkursów i festiwali, opłat pobieranych od słuchaczy UTW oraz w mniejszym stopniu z usług reklamowych, wynajmu pomieszczeń, organizacji i obsługi imprez na zlecenie. Przychody ze sprzedaży usług mają charakter symboliczny i pokrywają jedynie niewielką część kosztów prowadzonej działalności. MCK nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a jak wynika ze statutu uzyskane z ww. źródeł przychody są w całości przeznaczane na działalność kulturalną. Do przychodów ze sprzedaży usług należą, m.in. opłaty pobierane od uczestników kursów tańca skierowanych do młodzieży i dorosłych, prowadzonych przez instruktorów tańca (pracowników MCK) przeznaczonych dla wszystkich, którzy chcą pogłębić wiedzę na temat tańca i wziąć czynny udział w nauce tańca.

Opłata wnoszona jest za cykl zajęć w ramach jednego kursu. Również opłaty za kursy mają symboliczny charakter i jedynie w niewielkim stopniu pokrywają zakup niezbędnych akcesoriów. Ukończenie kursu nie wiąże się z otrzymaniem zaświadczenia potwierdzającego uzyskanie jakichkolwiek kwalifikacji zawodowych, nie ma na celu kształcenia, a jedynie upowszechnienie kultury. Miejskie Centrum Kultury nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania, a usługi będące przedmiotem wniosku są świadczone przez MCK jako jednostkę nie objętą systemem oświaty. Usługi świadczone przez MCK nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi związane z organizacją kursów tańca mieszczą się w zakresie usług kulturalnych. Usługi związane z organizacją kursów tańca są bezpośrednio związane z działalnością kulturalną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Usługi objęte zakresem pytań nie należą do usług o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone przez MCK będące przedmiotem wniosku to: usługi organizacji kursów tańca - klasyfikacja statystyczna: 90.04.10.0 - usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na organizowaniu kursów tańca należą do usług kulturalnych, o których mowa w ww. ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ponadto, Wnioskodawca wypełnia przesłanki podmiotowe wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy. Wnioskodawca jest podmiotem, o jakim mowa w tym przepisie, jest bowiem wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. W przedmiotowej sprawie nie jest spełniona również przesłanka negatywna uregulowana w art. 43 ust. 18 ustawy ? Wnioskodawca świadcząc ww. usługi kulturalne (kursy tańca) pobiera od uczestników opłaty, które przeznaczane są na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług oraz wiążą się bezpośrednio z prowadzoną działalnością kulturalną.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż prowadzone przez Wnioskodawcę kursy tańca, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy ? Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z podatku VAT kursów tańca. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika