Stawka podatku VAT dla zajęć ruchowych organizowanych dla słuchaczy UTW

Stawka podatku VAT dla zajęć ruchowych organizowanych dla słuchaczy UTW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla zajęć ruchowych organizowanych dla słuchaczy UTW ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z podatku VAT kursów tańca,
  • zwolnienia z podatku VAT opłat wnoszonych przez słuchaczy UTW w formie bezzwrotnego wpisowego,
  • zwolnienia z podatku VAT kursów językowych dla słuchaczy UTW,
  • stawki podatku VAT dla zajęć komputerowych organizowanych dla słuchaczy UTW,
  • stawki podatku VAT dla zajęć ruchowych organizowanych dla słuchaczy UTW.

Wniosek został uzupełniony w dniu 18 sierpnia 2014r. w zakresie prawa reprezentacji, o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz o uiszczenie brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Miejskie Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury. MCK działa na podstawie statutu zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta z dnia 30 czerwca 2009 roku oraz ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 406). MCK posiada osobowość prawną, jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Radę Miasta.

MCK jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. W rozumieniu ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej działalność MCK polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury (art. l ust. 1 ustawy). Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów. Celem nadrzędnym MCK jest rozwój i kształtowanie potrzeb oraz aspiracji kulturalnych drogą aktywnego uczestnictwa w kulturze mieszkańców miasta, stwarzanie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, stymulowanie i koordynowanie działań na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego, integracja, koordynacja działań kulturotwórczych, zarówno jednostek indywidualnych, jak i środowisk twórczych, popularyzacja idei dialogu, partnerstwa, tolerancji, współpracy oraz promocja działalności kulturalnej mieszkańców miasta.

Do podstawowych zadań MCK należy:

  • organizowanie różnorodnych form edukacji kulturalnej i wychowania przez sztukę;
  • impresariat amatorskiego ruchu artystycznego obejmujący przeglądy, konkursy, festiwale warsztaty, pokazujący dorobek i osiągnięcia tego ruchu i stanowiący zarazem jego promocję;
  • prowadzenie pracowni teatralnych, plastycznych, tanecznych, muzycznych, fotograficznych, filmowych, szachowych, multimedialnych, itp.;
  • prowadzenie kursów tańca;
  • organizowanie imprez artystycznych, rozrywkowych oraz przygotowanie i realizacja własnych programów imprez z udziałem wykonawców zawodowych;
  • prowadzenie kina;
  • prowadzenie biblioteki repertuarowej;
  • realizacja zadań zleconych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

MCK prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Działalność finansowana jest przez Organizatora w formie dotacji podmiotowej, która stanowi około 80% przychodów oraz z przychodów własnych, czyli ze sprzedaży usług: biletów do kina, na koncerty, spektakle, opłat za zajęcia taneczne, plastyczne, muzyczne, itp., wpłat za kursy tańca, akredytacji od uczestników przeglądów, konkursów i festiwali, opłat pobieranych od słuchaczy UTW oraz w mniejszym stopniu z usług reklamowych, wynajmu pomieszczeń, organizacji i obsługi imprez na zlecenie.

Przychody ze sprzedaży usług mają charakter symboliczny i pokrywają jedynie niewielką część kosztów prowadzonej działalności. MCK nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a jak wynika ze statutu uzyskane z ww. źródeł przychody są w całości przeznaczane na działalność kulturalną.

Do przychodów ze sprzedaży usług należą, m.in. opłaty pobierane od uczestników:

  • zajęć plastycznych, tanecznych, muzycznych - polegających na zapewnieniu opieki instruktorskiej, mających na celu naukę tańca, śpiewu, rękodzieła, itp., skierowane do dzieci, młodzieży i osób dorosłych - zajęcia są prowadzone przez cały rok kulturalny, opłaty są pobierane miesięcznie od każdego uczestnika zajęć. Są to niewielkie kwoty, które nie pokrywają kosztów organizacji tych zajęć i nie przynoszą zysków.
  • kursów tańca skierowanych do młodzieży i dorosłych, prowadzonych przez instruktorów tańca (pracowników MCK) przeznaczonych dla wszystkich, którzy chcą pogłębić wiedzę na temat tańca i wziąć czynny udział w nauce tańca. Opłata wnoszona jest za cykl zajęć w ramach jednego kursu. Również opłaty za kursy mają symboliczny charakter i jedynie w niewielkim stopniu pokrywają zakup niezbędnych akcesoriów. Ukończenie kursu nie wiąże się z otrzymaniem zaświadczenia potwierdzającego uzyskanie jakichkolwiek kwalifikacji zawodowych, nie ma na celu kształcenia, a jedynie upowszechnienie kultury.
  • konkursów, przeglądów, festiwali (recytatorskich, tanecznych, muzycznych), zwane ,,akredytacją?. Akredytacja to forma wpisowego, potwierdzająca uczestnictwo danej osoby w konkursie. Imprezy tego typu są dostępne dla wszystkich (otwarte), ale są niebiletowane. Wszystkie wpływy uzyskane z wpłat pokrywają część kosztów związanych z organizacją konkursów oraz finansowanie ewentualnych nagród i występów uczestników.

Zarządzeniem Dyrektora MCK został utworzony Uniwersytet Trzeciego Wieku (UTW), jako forma rozwoju osób starszych oraz zaspokajania potrzeby aktywności społecznej, kulturalnej i artystycznej. Uniwersytet funkcjonuje w strukturach MCK, jako jedna z form działalności statutowej.

Zgodnie ze statutem celem działania UTW jest:

  • prowadzenie form działalności kulturalnej, twórczej, edukacyjnej dla osób starszych będących słuchaczami UTW;
  • włączenie osób starszych do systemu kształcenia poprzez stymulowanie rozwoju osobowego oraz sprawności intelektualnej i fizycznej;
  • dążenie do podnoszenia poziomu intelektualnego i komfortu życia ludzi starszych poprzez aktywizację społeczną.

UTW swoje cele realizuje, poprzez prowadzenie: zajęć warsztatowych w zespołach i sekcjach tematycznych (teatralnych, muzycznych, fotograficznych, tanecznych, itp.), wykładów, konwersatoriów, seminariów, konferencji i szkoleń, lektoratów języków obcych, zajęć komputerowych, prowadzenie zajęć ruchowych, organizowanie wyjazdów kulturalnych (do opery, teatru, muzeum), a także współdziałanie z organami samorządowymi i instytucjami zajmującymi się problematyką osób starszych. Słuchaczami zwyczajnymi UTW są mieszkańcy miasta w wieku emerytalnym i przedemerytalnym.

Na podstawie Regulaminu Organizacyjnego słuchacze UTW wnoszą następujące opłaty:

  • bezzwrotne wpisowe - pobierane od osób deklarujących chęć bycia ,,słuchaczem? UTW uprawniające do korzystania z wybranej formy zajęć kulturalnych: teatralnych, tanecznych, fotograficznych, chóru (w zależności od zainteresowań) oraz do udziału w warsztatach, wykładach, konferencjach, seminariach z różnych dziedzin wiedzy (historia, kultura, medycyna, ekonomia);
  • opłaty za zajęcia fakultatywne w tym:
  • opłaty za zajęcia informatyczne - nauka obsługi komputera i korzystania z internetu, zajęcia prowadzone przez informatyka (pracownika MCK) w pracowni multimedialnej MCK;
  • opłaty za lektoraty języków obcych - nauka języków obcych (włoski, angielski, niemiecki) odbywająca się w salach MCK prowadzona przez wykwalifikowanych lektorów, zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie;
  • opłaty za zajęcia ruchowe - gimnastyka, pilates, aqua aerobik, joga, zumba - zajęcia mające na celu rozwój aktywności ruchowej uczestników, organizowane w budynku MCK oraz na basenie miejskim, prowadzone przez instruktorów fitness, zatrudnianych przez MCK na podstawie odrębnych umów, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.



Miejskie Centrum Kultury nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania, a usługi będące przedmiotem wniosku są świadczone przez MCK jako jednostkę nie objętą systemem oświaty. Usługi świadczone przez MCK objęte zakresem pytań nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone przez MCK są usługami nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związaną, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i pkt 29 ustawy o VAT.

Tylko usługi związane z organizacją kursów tańca (pytanie nr l), oraz usługi związane z organizacją zajęć warsztatów tematycznych teatralnych, tanecznych, fotograficznych, chóru (pytanie nr 2), mieszczą się w zakresie usług kulturalnych. Nie wszystkie usługi objęte zakresem pytań wiążą się bezpośrednio z prowadzoną działalnością kulturalną. Usługi związane z organizacją kursów tańca, warsztatów tematycznych - muzycznych, fotograficznych, plastycznych dla słuchaczy UTW są bezpośrednio związane z działalnością kulturalną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012r., poz. 406) ? pytania 1 i 2. Pozostałe usługi objęte zakresem pytań 3, 4, 5 nie wiążą się bezpośrednio z działalnością kulturalną, a ich organizacja wynika z aktualnego zainteresowania uczestników (działalność gospodarcza).

Celem statutowym Miejskiego Centrum Kultury nie jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Miejskie Centrum Kultury nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Usługi objęte zakresem pytań, w szczególności pytania nr 5 nie są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Mają na celu jedynie poprawę kondycji fizycznej i rozwój aktywności ruchowej osób starszych (słuchaczy UTW).

Usługi objęte zakresem pytań nie należą do usług, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), tj.:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Usługi świadczone przez MCK będące przedmiotem wniosku to:

  • usługi organizacji kursów tańca - klasyfikacja statystyczna: 90.04.10.0 - usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych,
  • usługi organizacji warsztatów tematycznych tanecznych, plastycznych, wokalnych, fotograficznych w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku - klasyfikacja statystyczna: 90.04.10.0 - usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych,
  • usługi związane z nauką języków obcych w ramach UTW - klasyfikacja statystyczna: 85.59.11.0 - usługi nauczania języków obcych,
  • usługi związane z organizacją zajęć informatycznych w ramach UTW ? klasyfikacja statystyczna: 85.59.12 ? kursy komputerowe,
  • usługi organizacji zajęć ruchowych w ramach UTW - klasyfikacja statystyczna: 85.51.10 - usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie. (we wniosku oznaczone jako nr 5) Jaką stawką powinny być opodatkowane opłaty wnoszone przez słuchaczy UTW za zajęcia ruchowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty za zajęcia ruchowe (aqua aerobik, pilates, joga, zumba) -stawka 23% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. W poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, bez względu na symbol PKWIU wskazane zostały pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu, jako opodatkowane obniżoną stawką podatku 8%.

MCK stoi na stanowisku, że określenie ,,wyłącznie w zakresie wstępu? dotyczy opłat pobieranych za wstęp w zamian za bilet, karnet, opłatę abonamentową, a nie za udział w zajęciach. Opłata wiąże się z upoważnieniem osoby dokonującej płatności do korzystania (uczestnictwa) z zajęć typu aqua aerobik, joga, pilates.

Celem zajęć jest rozwój aktywności ruchowej uczestników, tym samym nie są to usługi kulturalne, ale związane z rekreacją i poprawą kondycji fizycznej. Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127 poz. 857) sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT zwalnia od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń lub innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu pod warunkiem, że:

  • są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestnictwo w nim;
  • świadczący te usługi nie są nastawieni na zysk;
  • są one świadczone, na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe itd.

MCK nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, wobec czego nie spełnia kryteriów podmiotowych, niezbędnych do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT. Usługi te są, zatem opodatkowane stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Świadczeniem usług - w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy - jest natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 5a ustawy ? towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od 1 stycznia 2011r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r.

w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Odnosząc się do przedstawionego stanu sprawy należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata.

W świetle art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Niemniej jednak zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

I tak, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zawarto m.in.: w poz. 186 - bez względu na symbol PKWiU ?pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu?.

Zawarte w ww. załączniku objaśnienie 1) wskazuje, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z opisu sprawy wynika, iż Miejskie Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury. MCK działa na podstawie statutu zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta z dnia 30 czerwca 2009 roku oraz ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj.- Dz. U. z 2012 r. poz. 406). MCK posiada osobowość prawną, jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Radę Miasta. MCK jest czynnym podatnikiem podarku VAT i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Celem nadrzędnym MCK jest rozwój i kształtowanie potrzeb oraz aspiracji kulturalnych drogą aktywnego uczestnictwa w kulturze mieszkańców miasta, stwarzanie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, stymulowanie i koordynowanie działań na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego, integracja, koordynacja działań kulturotwórczych, zarówno jednostek indywidualnych, jak i środowisk twórczych, popularyzacja idei dialogu, partnerstwa, tolerancji, współpracy oraz promocja działalności kulturalnej mieszkańców miasta. MCK prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Działalność finansowana jest przez Organizatora w formie dotacji podmiotowej, która stanowi około 80% przychodów oraz z przychodów własnych, czyli ze sprzedaży usług: biletów do kina, na koncerty, spektakle, opłat za zajęcia taneczne, plastyczne, muzyczne, itp., wpłat za kursy tańca, akredytacji od uczestników przeglądów, konkursów i festiwali, opłat pobieranych od słuchaczy UTW oraz w mniejszym stopniu z usług reklamowych, wynajmu pomieszczeń, organizacji i obsługi imprez na zlecenie. Przychody ze sprzedaży usług mają charakter symboliczny i pokrywają jedynie niewielką część kosztów prowadzonej działalności. MCK nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a jak wynika ze statutu uzyskane z ww. źródeł przychody są w całości przeznaczane na działalność kulturalną. Zarządzeniem Dyrektora MCK został utworzony Uniwersytet Trzeciego Wieku (UTW), jako forma rozwoju osób starszych oraz zaspokajania potrzeby aktywności społecznej, kulturalnej i artystycznej. Uniwersytet funkcjonuje w strukturach MCK, jako jedna z form działalności statutowej. UTW swoje cele realizuje, poprzez prowadzenie zajęć warsztatowych w zespołach i sekcjach tematycznych (teatralnych, muzycznych, fotograficznych, tanecznych, itp.), wykładów, konwersatoriów, seminariów, konferencji i szkoleń, lektoratów języków obcych, zajęć komputerowych, prowadzenie zajęć ruchowych, organizowanie wyjazdów kulturalnych (do opery, teatru, muzeum) oraz, a także współdziałanie z organami samorządowymi i instytucjami zajmującymi się problematyką osób starszych. Słuchaczami zwyczajnymi UTW są mieszkańcy miasta w wieku emerytalnym i przedemerytalnym. Miejskie Centrum Kultury nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania, a usługi będące przedmiotem wniosku są świadczone przez MCK jako jednostkę nie objętą systemem oświaty. Usługi świadczone przez MCK nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe usługi nie wiążą się bezpośrednio z działalnością kulturalną, a ich organizacja wynika z aktualnego zainteresowania uczestników (działalność gospodarcza). Celem statutowym Miejskiego Centrum Kultury nie jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Miejskie Centrum Kultury nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Przedmiotowe usługi nie są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Mają na celu jedynie poprawę kondycji fizycznej i rozwój aktywności ruchowej osób starszych (słuchaczy UTW). Usługi objęte zakresem pytań nie należą do usług o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone przez MCK będące przedmiotem wniosku to: usługi organizacji zajęć ruchowych w ramach UTW - klasyfikacja statystyczna: 85.51.10 - usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy prawidłowym będzie zastosowanie stawki podstawowej podatku VAT do ww. zajęć ruchowych

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie (Dz. U. z 2014 r., poz. 715), sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Wskazać należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie z cyt. powyżej przepisu wynika, że ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie (Dz. U. z 2014 r., poz. 715).

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Przedmiotowe usługi nie są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Mają na celu jedynie poprawę kondycji fizycznej i rozwój aktywności ruchowej osób starszych (słuchaczy UTW). Wobec tego Zainteresowany nie spełnia kryteriów podmiotowych niezbędnych do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Nadto jak wskazano wyżej, ustawodawca w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy objął obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% pozostałe usługi związane z rekreacją, lecz wyłącznie w zakresie wstępu. Ustawodawca nie określił jednak ani form ani kategorii ?wstępu?, które objął 8% stawką podatku.

W związku z brakiem definicji pojęcia ?wstęp? w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług aby poznać jego znaczenie należy sięgnąć do wykładni językowej. Zgodnie z pojęciem ?wstępu? określonym w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa ? www.sjp.pwn.pl) rozumieć należy możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś. W sytuacji gdy wykładnia językowa, od której organ podatkowy rozpoczął interpretację, nie daje jednoznacznych rezultatów, za słuszne należy uznać wsparcie się na przepisach istniejących w obrębie tego samego systemu prawa, w szczególności w kontekście autonomii prawa podatkowego.

Należy zauważyć, że poz. 186 załącznika 3 ustawy o podatku od towarów i usług jest w istocie implementacją art. 98 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE.L.2006.347.1) w zw. z załącznikiem III tej Dyrektywy. Powołany przepis stanowi, że państwa członkowskie mogą stosować jedną lub dwie stawki obniżone (art. 98 ust. 1), przy czym stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III (art. 98 ust. 2).

Użycie przez ustawodawcę zwrotu znajdującego się po myślniku tj. ?wyłącznie w zakresie wstępu? ma istotne, wręcz decydujące znaczenie przy rozpoznawaniu niniejszej sprawy. Dopisanie go spowodowało znaczne ograniczenie w zakresie objęcia opodatkowaniem preferencyjną stawką podatku VAT, wyłącznie do samego wstępu. Daje ono jedynie możliwość wejścia i biernego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją czy rozrywką, tj. przebywania, oglądania i słuchania, nabycie natomiast ?pozostałej usługi związanej z rekreacją? w szerszym zakresie niż ?wstęp?, jest już opodatkowane stawką podstawową.

Gdyby ustawodawca chciał objąć preferencyjną stawką podatku od towarów i usług ?pozostałe usługi związane z rekreacją? w szerszym zakresie aniżeli sam ?wstęp? to bez wątpienia uczyniłby to, wskazując w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług tylko ?pozostałe usługi związane z rekreacją?, pomijając całkowicie określenie ?wyłącznie w zakresie wstępu?. Tym bardziej, że takie rozwiązanie ustawodawca zastosował do wielu rodzajów usług wymienionych w zał. nr 3 do tej ustawy; wskazać tu można chociażby poz. 179 ww. załącznika, w której wymienił ?usługi związane z działalnością obiektów sportowych?, obejmując tym samym wszystkie formy i kategorie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 93.11.10.0.

Wobec powyższego usługi zajęć ruchowych świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz słuchaczy UTW nie podlegają opodatkowaniu stawką preferencyjną w wysokości 8%.

Tym samym do opłat za zajęcia ruchowe (niezwiązane z rekreacją) wnoszone przez słuchaczy UTW należy zastosować stawkę podstawową VAT w wysokości 23%.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż organizowanie zajęć ruchowych dla słuchaczy UTW, podlega opodatkowaniu stawką podstawową VAT w wysokości 23%, zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy ? Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie stawki podatku VAT dla zajęć ruchowych. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika