Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 27 czerwca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 12 września 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???.

Wniosek został uzupełniony w dniu 12 września 2014 r. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Politechnika ? jest publiczną szkołą wyższą działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365, ze zm.). Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jej działalność obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również niepodlegający i zwolniony z opodatkowania tym podatkiem.

Działalność statutowa, niepodlegająca opodatkowaniu, to przede wszystkim dydaktyka i badania naukowe finansowane z dotacji. Odpłatna działalność to przede wszystkim usługi edukacyjne, które korzystają ze zwolnienia od podatku (zajęcia na studiach niestacjonarnych, studiach podyplomowych itp.). Uczelnia wykonuje również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, polegającą na wynajmie lokali, badaniach wykonywanych na zlecenie.

Uczelnia VAT rozlicza proporcją wyliczoną zgodnie z zasadami zawartymi w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie obrotu osiągniętego w 2013 r., która wyniosła 30% i odliczamy również podatek VAT na zasadach przyporządkowania zakupów do sprzedaży opodatkowanej.

Uczelnia od dnia 01 listopada 2013 roku realizuje projekt pod nazwą: ???, który jest dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach ???. Projekt jest realizowany w konsorcjum z Instytutem ? oraz Politechniką ?.

Politechnika jest liderem tego projektu, całkowity koszt to 3.447.600 zł, dofinansowany przez Centrum (NCBiR). Celem badań jest określenie wiarygodności pomiarów topografii powierzchni wykonywanych różnymi metodami i przyrządami pomiarowymi. Oszacowane zostaną różnice wyników w grupach urządzeń i między grupami: stykowe - bezstykowe. Kolejnym celem jest identyfikacja źródeł błędów decydujących o niepewności pomiarów oraz zdefiniowanie przyczyn ich powstawania.

W przyrządach, które mają wymianę danych cyfrowych przeprowadzona zostanie wymiana danych między przyrządami. Pozwoli to na porównanie wyników obliczeń wykonywanych przez programy analizy z tych samych danych pomiarowych. Dla tych przyrządów przeprowadzone zostaną również analizy porównawcze oprogramowania, z wykorzystaniem wzorców programowych, które zostaną zamodelowane w ramach projektu. Raport z wynikami badań zostanie opublikowany w formie przydatnej dla systemów zarządzania jakością, wskazując na optymalny dobór metod do różnych zastosowań oraz określając wiarygodność pomiarów wykonywanych różnymi przyrządami.

Celem realizacji projektu jest oszacowanie różnic w wynikach pomiarów topografii powierzchni w grupach przyrządów stykowych i bezstykowych, między grupami: stykowe - bezstykowe oraz próba znalezienia i zdefiniowania źródeł powstawania tych różnic. Pozwoli to określić wiarygodność pomiarów wykonywanych różnymi przyrządami zarówno w praktyce przemysłowej jak i w badaniach naukowych oraz wskazać optymalny dobór metod do różnych zastosowań.

Przewiduje się rozpowszechnienie wyników badań nie tylko w środowisku naukowym, które jest bardzo zainteresowane tematem, a szczególnie wyjaśnieniem niskiej odtwarzalności pomiarów struktury geometrycznej powierzchni, ale zwłaszcza wśród przedstawicieli przemysłu związanych z systemami zarządzania jakością. Raport z wyników tych badań zostanie opublikowany w formie przydatnej użytkownikom przyrządów. Powinno to ułatwić przedstawicielom zakładów produkcyjnych zajmujących się oceną zgodności wyrobów ze specyfikacją dobór metod pomiarowych i urządzeń najlepiej dostosowanych do specyfiki produkcji. Wyniki badań opublikowane zostaną również w renomowanych czasopismach o zasięgu międzynarodowym. Dla większości małych i średnich przedsiębiorstw dostęp do tak wysokospecjalizowanego i kosztownego sprzętu jest trudno osiągalny. Rozpowszechnienie wyników badań ułatwi tym jednostkom nie tylko dobór metod i środków, ale wykaże celowość ich stosowania. Przewiduje się rozpowszechnianie wyników badań w celu popularyzacji stosowania do oceny struktury geometrycznej powierzchni innych parametrów poza powszechnie obecnie stosowanym parametrem Ra, wykonywania pomiarów 3D oraz stosowania nowych metod i urządzeń pomiarowych.

Przeprowadzona analiza wyników badań może dać nowy pogląd na wymagania jakie powinny być narzucane podczas przeprowadzania pomiarów oraz na dobór optymalnych metod pomiarowych.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawione na Politechnikę Y.

Wnioskodawca będzie dokonywał przekazania środków finansowych Partnerom (członkom konsorcjum) zgodnie z zapisami umowy na realizację projektu oraz umową konsorcjum. Wnioskodawca nie będzie przekazywał towarów i usług partnerom, każdy z członków konsorcjum odpowiada za realizację zadań przewidzianych w projekcie i na ten cel otrzymuje środki finansowe niezbędne do ponoszenia kosztów związanych z realizacją tych zadań.

Efekty projektu nie są realizowane dla konkretnego zamawiającego/odbiorcy. Zgodnie ze Statutem Politechniki ? uchwalonym w dniu 7 czerwca 2007 r. z późn. zm., § 6 pkt 2 ?Do podstawowych zadań Uczelni należy m. in. prowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych oraz wykonywanie usług badawczych?.

Majątkowe prawa autorskie do utworów oraz do przedmiotów własności przemysłowej powstałych w wyniku realizacji Projektu stanowią własność Uczestników Konsorcjum biorących udział w ich wytworzeniu, proporcjonalnie do wniesionego wkładu intelektualnego i/lub wkładu finansowego ustalonego przez Uczestników Konsorcjum.

Efekty projektu nie są kierowane do konkretnego zamawiającego/odbiorcy a jedynie prowadzone w ramach projektu badania służą przede wszystkim członkom konsorcjum realizującym cele i zadania przewidziane w projekcie zgodnie z umową z NCBiR na realizację tegoż projektu.

Nabywane w trakcie realizacji projektu - towary i usługi służą jedynie prowadzeniu badań i naukowych w celu osiągnięcia zadań przewidzianych wyłącznie w tym projekcie. Zgodnie z zapisami umowy § 7 pkt 1 ? na realizację projektu zatwierdzoną przez NCBiR - nabywane towary i usługi w trakcie realizacji projektu nie mogą być wykorzystywane do innych celów poza projektem. Powyższe usługi i towary służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie § 17 umowy z NCBiR w Warszawie prawa wynikające z Umowy nie mogą być w okresie realizacji oraz w okresie 5 lat od zakończenia realizacji Projektu przenoszone na rzecz osób trzecich bez uprzedniej zgody NCBiR.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy będzie przysługiwało prawo podatnikowi do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do wszystkich zakupów, dokonywanych w związku z realizacją projektu ????

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach realizowanego projektu ??? Uczelni nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego, gdyż Uczelnia nie będzie dokonywać sprzedaży wykonanych badań a jedynie wniesie je do realizowanego projektu. Raport z wyników tych badań zostanie opublikowany w formie przydatnej użytkownikom przyrządów. Powinien, on ułatwić przedstawicielom zakładów produkcyjnych zajmujących się oceną zgodności wyrobów ze specyfikacją dobór metod pomiarowych i urządzeń najlepiej dostosowanych do specyfiki produkcji. Wyniki badań opublikowane zostaną również w renomowanych czasopismach o zasięgu międzynarodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Art. 87 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Politechnika ? jest publiczną szkołą wyższą działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie. Jej działalność obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również niepodlegający i zwolniony z opodatkowania tym podatkiem. Działalność statutowa, niepodlegająca opodatkowaniu, to przede wszystkim dydaktyka i badania naukowe finansowane z dotacji. Odpłatna działalność to przede wszystkim usługi edukacyjne, które korzystają ze zwolnienia od podatku (zajęcia na studiach niestacjonarnych, studiach podyplomowych itp.). Uczelnia wykonuje również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, polegającą na wynajmie lokali, badaniach wykonywanych na zlecenie.

Uczelnia od dnia 01 listopada 2013 roku realizuje projekt pod nazwą: ???, który jest dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach ?Program badań stosowanych?. Projekt jest realizowany w konsorcjum z Instytutem ?. oraz Politechniką ?Y. Politechnika jest liderem tego projektu, całkowity koszt to 3.447.600 zł, dofinansowany przez Centrum (NCBiR) Celem badań jest określenie wiarygodności pomiarów topografii powierzchni wykonywanych różnymi metodami i przyrządami pomiarowymi. Oszacowane zostaną różnice wyników w grupach urządzeń i między grupami: stykowe - bezstykowe. Kolejnym celem jest identyfikacja źródeł błędów decydujących o niepewności pomiarów oraz zdefiniowanie przyczyn ich powstawania. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawione na Zainteresowanego. Wnioskodawca będzie dokonywał przekazania środków finansowych Partnerom (członkom konsorcjum) zgodnie z zapisami umowy na realizację projektu oraz umową konsorcjum. Wnioskodawca nie będzie przekazywał towarów i usług partnerom, każdy z członków konsorcjum odpowiada za realizację zadań przewidzianych w projekcie i na ten cel otrzymuje środki finansowe niezbędne do ponoszenia kosztów związanych z realizacją tych zadań. Efekty projektu nie są realizowane dla konkretnego zamawiającego/odbiorcy. Majątkowe prawa autorskie do utworów oraz do przedmiotów własności przemysłowej powstałych w wyniku realizacji Projektu stanowią własność Uczestników Konsorcjum biorących udział w ich wytworzeniu, proporcjonalnie do wniesionego wkładu intelektualnego i/lub wkładu finansowego ustalonego przez Uczestników Konsorcjum. Efekty projektu nie są kierowane do konkretnego zamawiającego/odbiorcy a jedynie prowadzone w ramach projektu badania służą przede wszystkim członkom konsorcjum realizującym cele i zadania przewidziane w projekcie zgodnie z umową z NCBiR na realizację tegoż projektu. Nabywane w trakcie realizacji projektu - towary i usługi służą jedynie prowadzeniu badań i naukowych w celu osiągnięcia zadań przewidzianych wyłącznie w tym projekcie. Zgodnie z zapisami umowy § 7 pkt 1 ? na realizację projektu zatwierdzoną przez NCBiR - nabywane towary i usługi w trakcie realizacji projektu nie mogą być wykorzystywane do innych celów poza projektem. Powyższe usługi i towary służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie § 17 umowy z NCBiR prawa wynikające z Umowy nie mogą być w okresie realizacji oraz w okresie 5 lat od zakończenia realizacji Projektu przenoszone na rzecz osób trzecich bez uprzedniej zgody NCBiR.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ ? jak wskazał Wnioskodawca ? usługi i towary służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, iż Politechnice nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, nabywane towary i usługi w trakcie realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Jednocześnie, podkreślić należy, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika