Czy usługi szkoleniowe realizowane przez Spółkę na rzecz Beneficjenta Europejskiego? w rozumieniu (...)

Czy usługi szkoleniowe realizowane przez Spółkę na rzecz Beneficjenta Europejskiego? w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i na podstawie umowy o świadczenie usług szkoleniowych zawartej z tym Beneficjentem, gdzie środki którymi dysponuje Beneficjent stanowią w 85% środki europejskie oraz w 15% środki krajowe (dotacja celowa) są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 29 lit. c ustawy o VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012, poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2012 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 14 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkolenia finansowanych ze środków publicznych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 czerwca 2012 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkolenia finansowanych ze środków publicznych.

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, pismem z dnia 11 czerwca 2012 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 14 czerwca 2012 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność od dnia 02 listopada 2009 r. wpisaną do prowadzonego przez Sąd Rejonowy, Rejestru Przedsiębiorców.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 14 listopada 2009 r. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonych szkoleń nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Zainteresowany nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Dnia 17 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Europejskim ? na przeprowadzenie panelu szkoleń. Stowarzyszenie Europejskie ? jest Beneficjentem współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki projektu pt. ??? zgodnie z umową z dnia 28 listopada 2011, Priorytet V, Dobre Rządzenie; Działanie 5.4. ?; Poddziałanie: ?. Środki europejskie stanowią 85%, 15% dotacja celowa z budżetu krajowego. Celem projektu jest wsparcie organizacyjne i prawno-finansowe dla organizacji pozarządowych z terenu województwa i osób działających na rzecz III sektora, podniesienie kwalifikacji zawodowych i dostosowanie umiejętności osób do potrzeb tego sektora.

W ramach projektu Spółka jako Zleceniobiorca Beneficjenta (Zleceniodawcy) wykonuje szkolenia dotyczące:

  • zarządzania projektami
  • komunikacji w NGO
  • wystąpień publicznych i autoprezentacji
  • zarządzania zespołem plus przywództwo
  • metod kreatywnych w zarządzaniu
  • motywacji, efektywności i organizacji pracy
  • marketingu i promocji
  • zarządzania finansami

Jako wykonawca Zainteresowany świadczy usługi szkoleniowe wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT. Usługi szkoleniowe świadczone są na rzecz Zleceniodawcy na podstawie zawartej umowy z dnia 17 kwietnia 2012 r.

Faktura wystawiona przez Firmę Wnioskodawcy na rzecz Zlecającego stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu. Środki, którymi płaci Wnioskodawca za usługi szkoleniowe są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie na nabycie usług szkoleniowych świadczonych przez Spółkę i w całości są to środki publiczne. Zleceniodawca na realizację projektu otrzymał w całości środki publiczne i nie używa środków własnych przy ponoszeniu wydatków związanych z realizacją projektu. Projekt finansowany w 100% ze środków publicznych bez angażowania środków własnych. Formą płatności za wykonane usługi jest przelew środków z wyodrębnionego dla celów projektu konta Zleceniodawcy na konto Firmy Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi szkoleniowe realizowane przez Spółkę na rzecz Beneficjenta Europejskiego? w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i na podstawie umowy o świadczenie usług szkoleniowych zawartej z tym Beneficjentem, gdzie środki którymi dysponuje Beneficjent stanowią w 85% środki europejskie oraz w 15% środki krajowe (dotacja celowa) są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 29 lit. c ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi szkoleniowe realizowane przez Spółkę P. , na rzecz Europejskiego ? w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i na podstawie umów o świadczenia usług szkoleniowych i edukacyjnych zawartych z tym Beneficjentem, gdzie środki, którymi dysponuje Beneficjent stanowią 85% środków europejskich oraz 15% środków krajowych (dotacja celowa) są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.

Z kolei w świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych,

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym i świadczy usługi szkoleniowe na podstawie zawartej umowy z Europejskim ? na przeprowadzenie panelu szkoleń. Szkolenia realizowane są w ramach projektu pn. ???, współfinansowanego przez Unię Europejską. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonych szkoleń nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Beneficjentem projektu jest Stowarzyszenie Europejskie ?. Środki europejskie stanowią 85%, 15% dotacja celowa z budżetu krajowego. Celem projektu jest wsparcie organizacyjne i prawno-finansowe dla organizacji pozarządowych z terenu województwa i osób działających na rzecz III sektora, podniesienie kwalifikacji zawodowych i dostosowanie umiejętności osób do potrzeb tego sektora.

W ramach projektu Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe wymienione w art. 43 ust.1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT dotyczące: zarządzania projektami, komunikacji w NGO, wystąpień publicznych i autoprezentacji, zarządzania zespołem plus przywództwo, metod kreatywnych w zarządzaniu, motywacji, efektywności i organizacji pracy, marketingu i promocji, zarządzania finansami. Zleceniodawca na realizację projektu otrzymał w całości środki publiczne i nie używa środków własnych przy ponoszeniu wydatków związanych z realizacją projektu. Projekt finansowany w 100% ze środków publicznych bez angażowania środków własnych. Formą płatności za wykonane usługi jest przelew środków z wyodrębnionego dla celów projektu konta Zleceniodawcy na konto Firmy Wnioskodawcy.


Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi w zakresie kształcenia lub wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
  2. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
    1. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
    2. czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub
    3. czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.


Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia, zatem usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku określonego w tych przepisach.

W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a ? c powyższego przepisu.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia ?kształcenia zawodowego? i ?przekwalifikowania zawodowego?. Wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych ? Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż usługi szkoleniowe będące przedmiotem wniosku są usługami szkoleniowymi wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Świadczone usługi finansowane są w 100% ze środków publicznych.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
  6. inne środki.


Natomiast stosownie do art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Z przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych wynika, iż ustawa ta wymienia wprost, co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Jak wynika ze stanu faktycznego, Wnioskodawca jest w projekcie podwykonawcą świadczącym usługi szkoleniowe na rzecz Zamawiającego, który jest bezpośrednim dysponentem środków unijnych.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe wymienione w art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy jak wskazuje Wnioskodawca są w 100% finansowane ze środków publicznych.

Reasumując, w sytuacji gdy Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, które są finansowane w 100% ze środków publicznych, to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy korzystają one ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika