Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego (...)

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania w ramach działania 4.1/413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 01 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ???.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest dobrowolnym samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób o celach niezarobkowych działającym na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. W dniu 28 marca 2013 r. Stowarzyszenie złożyło do Lokalnej Grupy Działania ,,?? wniosek o przyznanie pomocy finansowej dla operacji (projektu) ??? w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Ideą projektu jest bezpośrednie i osobiste dotarcie przebranych w stroje członków Stowarzyszenia (4 osoby) na rowerze do grupy docelowej odbiorców: lokalnych liderów stawiających sobie za cel rozwój turystyki na terenie województwa (starostowie, wójtowie, burmistrzowie, ośrodki kultury, lokalne centra informacji turystycznej itp., stowarzyszenia, kluby miłośników turystyki rowerowej). Uczestnictwo w rajdzie było dobrowolne i bezpłatne a sam rajd nie wygenerował jakichkolwiek przychodów.

Plan rajdu był następujący:

  1. dzień 03-06-2013:
    • A ÷ B: 28 km (B godz. 12 spotkanie w starostwie ok 1 godz.),
    • B ÷ C: 29 km (nocleg - agroturystyka ,,?? w ?).

  1. Dzień 04-06-2013:
    • C ÷ D: 38 km (C godz. 8 spotkanie w Starostwie ok 1 godz.),
    • C ÷ D: 38 km (nocleg - hotel ?).

  1. dzień 05-06-2013:
    • D ÷ E: 37 km (D godz. 8 spotkanie w starostwie ok 1 godz.),
    • E ÷ F: 28 km (E godz. l3:30 spotkanie w starostwie ok 1 godz., nocleg- gospodarstwo rolne p ?).

  1. dzień 06-06-2013:
    • F ÷ G: 46 km (F godz. 8 spotkanie w starostwie ok 1 godz., nocleg - pensjonat p. ?).
  1. dzień 07-06-2013:
    • G ÷ H: 35 km (G godz. 8 spotkanie w starostwie ok 1 godz., H godz. 13:30 spotkanie w starostwie, nocleg)
  1. i 7 dzień 08-06-2013 i 09-06-2013:
    • H ÷ I (odpoczynek): 40 km (2 noclegi - "?")

  1. dzień 10-06-2013:
    • I: (I godz. 8 spotkanie w starostwie ok 1 godz.).

  1. dzień 10-06-2013:
    • I ÷ J: 20 km (J godz. 12 spotkanie w starostwie 1 godz.)
    • J ÷ K: 45km (nocleg - hostel "?").


  1. dzień data 11-06-2013:
    • K ÷ L: 42 km (podsumowanie projektu 10:00 spotkanie z władzami K, wojewodą, zarządem województwa, starostami), powrót.


Przyjęta średnia prędkość: 12 km/h. Plan dzienny: ok 60 km.

Ogólnodostępne spotkania (wstęp wolny) w poszczególnych miastach stworzyły możliwość wymiany doświadczeń, poznania dobrych praktyk, a przede wszystkim sprawnego rozpowszechnienia informacji o atrakcjach wśród wszystkich zainteresowanych turystyką ?lokalną". Dzięki temu zaproszenie do odkrywania położonej w malowniczym otoczeniu stawów (lokalne zasoby historyczne), kryjącej bogate dziedzictwo cysterskie dotarły do szerszego grona odbiorców zainteresowanych historią i dziedzictwem historycznym województwa. Przekazana w formie atrakcyjnych materiałów promocyjnych oferta wraz z informacjami nt. działalności jemielnickiego Punktu Informacji Turystycznej przybliżyła turystom specyfikę czasów średniowiecznych poprzez prezentację działalności (lokalne zasoby kulturowe). W związku z realizacją przedmiotowego projektu, a także w związku z ogółem swojej działalności Stowarzyszenie nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej. Rozmiar działalności statutowej Stowarzyszenia jest nieznaczny i nie przekracza kwoty wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach projektu nie powstanie żadna infrastruktura, a sam projekt nie będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej, nie będzie także wykorzystywany do jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury lub rachunki będą przedłożone do refundacji. Stowarzyszenie nie jest i nie będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarowi usług składającym deklaracje VAT-7 oraz korzysta i będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o wypłatę dotacji na etapie refundowania wydatków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania w ramach działania 4.1/413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), na zasadzie "a contrario" Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania w ramach działania 4.1/413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, a zakupione towary i usługi w związku z realizacją operacji (projektu) nie będą służyły czynności opodatkowanej VAT. Ze względu na fakt, iż w ramach projektu nie powstała żadna infrastruktura, a sam projekt nie będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej, nie będzie także wykorzystywany do jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Stowarzyszenie nie będzie miało podstaw do odliczenia naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT oraz nie składa deklaracji VAT. Wnioskodawca złożył do Lokalnej Grupy Działania ,,?? wniosek o przyznanie pomocy finansowej dla operacji (projektu) ??? w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Ideą projektu jest bezpośrednie i osobiste dotarcie przebranych w cysterskie stroje członków Stowarzyszenia (4 osoby) na rowerze do grupy docelowej odbiorców: lokalnych liderów stawiających sobie za cel rozwój turystyki na terenie województwa (starostowie, wójtowie, burmistrzowie, ośrodki kultury, lokalne centra informacji turystycznej itp., stowarzyszenia, kluby miłośników turystyki rowerowej). Uczestnictwo w rajdzie było dobrowolne i bezpłatne a sam rajd nie wygenerował jakichkolwiek przychodów

W ramach projektu nie powstanie żadna infrastruktura, a sam projekt nie będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej, nie będzie także wykorzystywany do jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizowanego zadania.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???, ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 01 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż efekty realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, tj. Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika