Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 17 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2014 r. (data wpływu 22 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. ???.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 września 2014 r. (data wpływu 22 września 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat ? jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2011.177.1054 ze zm.). Powiat ? jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z Pre-umową nr ? z dnia 3 kwietnia 2014 roku, Powiat ? warunkowo otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ? na lata 2007-2013 (Oś Priorytetowa 4 Rozwój Infrastruktury Ochrony Środowiska i Energetycznej, Działanie 4.2 Rozwój Systemów Lokalnej Infrastruktury Ochrony Środowiska i Energetycznej). Wielkość dofinansowania jest uzależniona od tego, czy koszty inwestycji poniesione przez beneficjenta zaliczone zostaną przez dysponenta środków do kosztów kwalifikujących się do refundacji (tzw. wydatki kwalifikowane).

Powiat pn. ??? jest projektem partnerskim. W ramach projektu poddanych termomodernizacji zostanie 5 budynków: 4 cztery budynki, których właścicielem jest Powiat ? i jeden budynek, którego właścicielem jest Obwód Lecznictwa Kolejowego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w ? -partner projektu.

Wydatki związane z realizacją projektu w zakresie dotyczącym partnera projektu będą realizowane przez partnera.

W ramach projektu realizowane są następujące czynności dotyczące termomodernizacji budynków stanowiących własność Powiatu ?:

  1. studium wykonalności i dokumentacja techniczna (projekty budowlane, kosztorysy, przedmiary robót, audyty energetyczne)
  2. Wykonywanie robót budowlanych - termomodernizacja następujących budynków będących własnością Powiatu ?:
    • Obiekt Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w ?, ul. ?
    • Obiekt Zespołu Opieki Zdrowotnej i Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w ?, ul. ?
    • Obiekt Oddziału Zakaźnego Zespołu Opieki Zdrowotnej w ?, ul. ?
    • Obiekt Prosektorium Zespołu Opieki Zdrowotnej w ?, ul. ?
  3. Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad wykonywanymi robotami.
  4. Promocja projektu

Zakupy poniesione w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji, są związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Właścicielem wszystkich budynków wymienionych powyżej, które zostaną poddane termomodernizacji jest Powiat ?.

Obiekty te znajdują się w trwałym zarządzie lub w użytkowaniu przez jednostki organizacyjne Powiatu i tak:

  1. Obiekt Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych, oddany został w trwały zarząd Decyzją Zarządu Powiatu ? w sprawie ustanowienia trwałego zarządu Znak: OZ-II-0063-2/10/2010 z dnia 18 sierpnia 2010 r. Z dniem 1września 2010 r. ustanowiony został trwały zarząd na rzecz Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w ?. Zespół Placówek Edukacyjno-Wychowawczych nie wnosi opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu przedmiotową nieruchomością, w oparciu o art. 81 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r Nr 256, poz. 2572 ze zm.).
  2. Obiekt Zespołu Opieki Zdrowotnej i Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w ? został oddany w nieodpłatne użytkowanie na mocy Aktu Notarialnego Repertorium ? z dnia 19 grudnia 2007r.
  3. Obiekt Oddziału Zakaźnego Zespołu Opieki Zdrowotnej im? został oddany w nieodpłatne użytkowanie na mocy Aktu Notarialnego Repertorium ? z dnia 23 maja 2001 r.
  4. Obiekt Prosektorium Zespołu Opieki Zdrowotnej im. ? został oddany w nieodpłatne użytkowanie na mocy Aktu Notarialnego Repertorium ? z dnia 23 maja 2001 r.

Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych Powiatu zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr l42, poz. 1392 ze zm.). Ponadto, projekt realizowany jest zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2014.1409 ze zm.).

W wyniku realizacji projektu nie będą generowane przychody.

Beneficjent realizując projekty winien bezwzględnie stosować się do zapisów krajowych wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013, Podręcznika kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ? na lata 2007-2013 oraz podpisanej Pre-umowy. Zgodnie z tymi dokumentami podatek VAT nie jest podatkiem kwalifikowanym, jeżeli beneficjent może go odzyskać ze środków budżetu państwa w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2011.177.1054 ze zm.).

Budynek Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych - nabywane towary i usługi a następnie efekty powstałe w wyniku realizacji projektu pn. ??? będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Budynek Zespołu Opieki Zdrowotnej i Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy - nabywane towary i usługi a następnie efekty powstałe w wyniku realizacji projektu pn. ??? będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Budynek Oddziału Zakaźnego Zespołu Opieki Zdrowotnej - nabywane towary i usługi a następnie efekty powstałe w wyniku realizacji projektu pn. ??? będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Budynek Prosektorium Zespołu Opieki Zdrowotnej - nabywane towary i usługi a następnie efekty powstałe w wyniku realizacji projektu pn. ??? będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Faktury związane z realizacją projektu pn. ??.? wystawiane będą na Powiat ?.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ? będący beneficjentem realizującym projekt pod nazwą ??" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ? na lata 2007-2013, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, które będą związane z realizacją tego projektu jeżeli umowy na wykonanie zadania inwestycyjnego zostały zawarte przez Powiat ?? Faktury VAT i rachunki wystawiane są na Powiat ? (płatnik Powiat ?).

Zdaniem Wnioskodawcy, według art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2000 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2011.177.1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in.: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Dokonywane przez Powiat ? zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, . uwagi na fakt, że nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych nabyć ze sprzedażą opodatkowaną. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TS UE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TS UE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z opisu sprawy wynika, iż Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje projekt pn. ???, który jest projektem partnerskim. W ramach projektu poddanych termomodernizacji zostanie 5 budynków: 4 cztery budynki, których właścicielem jest Powiat ? i jeden budynek, którego właścicielem jest Obwód Lecznictwa Kolejowego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w ? -partner projektu. Wydatki związane z realizacją projektu w zakresie dotyczącym partnera projektu będą realizowane przez partnera. Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych Powiatu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

W ramach projektu realizowane są następujące czynności dotyczące termomodernizacji budynków stanowiących własność Powiatu ?:

  • studium wykonalności i dokumentacja techniczna (projekty budowlane, kosztorysy, przedmiary robót, audyty energetyczne)
  • wykonywanie robót budowlanych - termomodernizacja następujących budynków będących własnością Powiatu ?:
    • Obiekt Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w ?, ul. .
    • Obiekt Zespołu Opieki Zdrowotnej i Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w ?, ul. ?
    • Obiekt Oddziału Zakaźnego Zespołu Opieki Zdrowotnej w ?, ul. ?
    • Obiekt Prosektorium Zespołu Opieki Zdrowotnej w ?, ul. ?
  • pełnienie nadzoru inwestorskiego nad wykonywanymi robotami.
  • promocja projektu

Zakupy poniesione w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji, są związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania. podatkiem VAT oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Właścicielem wszystkich budynków wymienionych powyżej, które zostaną poddane termomodernizacji jest Powiat ?.

Nabywane towary i usługi a następnie efekty powstałe w wyniku realizacji projektu pn. ??? w budynkach: Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych, Zespołu Opieki Zdrowotnej i Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy, Oddziału Zakaźnego Zespołu Opieki Zdrowotnej, Prosektorium Zespołu Opieki Zdrowotnej będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Faktury związane z realizacją projektu pn. ??? wystawiane będą na Powiat ?.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca ? nabywane towary i usługi a następnie efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. ???, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku ? nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika