Czy dotacja otrzymana przez Ośrodek z Urzędu Miasta na pokrycie kosztów usług medycznych dotyczących (...)

Czy dotacja otrzymana przez Ośrodek z Urzędu Miasta na pokrycie kosztów usług medycznych dotyczących specjalistycznej opieki zdrowotnej w zakresie uzależnień oraz w celu realizacji programów psychoterapii podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2012r. (data wpływu 29 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2012r. (data wpływu 22 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 23 sierpnia 2012r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zaistniałego stanu faktycznego oraz o pełnomocnictwo.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny. (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Ośrodek jest publicznym zakładem opieki zdrowotnej prowadzonym w formie samodzielnego zakładu. Głównym obszarem działalności gospodarczej jednostki jest miasto. W ramach kontraktu z NFZ Ośrodek świadczy usługi medyczne dla mieszkańców miasta za które wystawia faktury ze stawką ZW zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie jednostka świadczy usługi najmu posiadanych przez siebie pomieszczeń. Sprzedaż w ramach wynajmu pomieszczeń komercyjnych jest ujmowana w rejestrze VAT ze stawką 23%. Dodatkowo w ramach umów z Urzędem Miasta, Ośrodek świadczy usługi medyczne dotyczące specjalistycznej opieki zdrowotnej w zakresie uzależnień oraz realizuje programy psychoterapii dla mieszkańców miasta. Powyższe usługi świadczone są na rzecz osób z zaburzeniami psychicznymi lub innymi zaburzeniami stanu zdrowia oraz dla ich rodzin. Jednostka za powyższe świadczenia nie wystawia faktur VAT, a należności regulowane są przez Urząd Miasta w postaci dotacji na konkretne usługi.

Umowy z Urzędem Miasta, których przedmiotem są dotacje wskazują szczegółowe rodzaje czynności, które mają zostać przeprowadzone na rzecz mieszkańców miasta Kwota przyznanych dotacji jest wyliczana na podstawie zestawienia ilości poszczególnych usług oraz ich kosztów jednostkowych. Obowiązkiem jednostki jest prowadzenie dokumentacji pozwalającej określić liczbę i terminy przeprowadzonych terapii. Powyższe dotacje rozliczne są w zależności od ilości świadczonych usług na rzecz mieszkańców miasta

Z uwagi na fakt, iż jednostka wykonuje czynności zarówno opodatkowane jak i zwolnione w stosunku do zakupów związanych z obiema działalnościami odliczenie podatku naliczonego odbywa się za pomocą wskaźnika proporcji odliczenia VAT. Kwota przyznanej dotacji z Urzędu Miasta nie wpływa na wielkość wskaźnika odliczenia VAT, ponieważ Ośrodek otrzymaną zapłata za usługi ujmuje poza ewidencją podatku od towarów i usług.

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż Zainteresowany jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Z Urzędu Miasta otrzymuje następujące dotacje:

  1. dotacja otrzymana z Urzędu Miasta na realizację zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień.

W ramach zadań są wyszczególnione działania do realizacji, wykazane rodzaje czynności, ich liczba i koszt jednostkowy.

  1. dotacja na realizację programu korekcyjno - edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie określa ilość osób objętych programem, kwotę wynagrodzenia osób prowadzących zajęcia oraz wartość na zakup materiałów biurowych i dydaktycznych, a także wynagrodzenia osób przeprowadzających ewaluację i monitoring.
  2. dotacja na realizację zadania wynikającego z Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie tj. prowadzenie hostelu dla sprawców przemocy.

W ramach prowadzenia hostelu realizowane są następujące czynności:

  • zapewnienie miejsca czasowego pobytu,
  • wyżywienie,
  • opieka socjalno - medyczna,
  • działania motywacyjne do podjęcia przez sprawców aktywności w celu zmiany zachowań związanych z przemocą.

Dotacja ta przeznaczona jest na koszty funkcjonowania hostelu.


  1. umowa dotacji z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień dotycząca Programu sanitarno - higienicznego dla osób uzależnionych lub nadużywających środki psychoaktywne wyszczególnia liczbę świadczeń i ich koszt jednostkowy.

Powyższe dotacje przyznane są na świadczenie zadań w nich określonych, a Ośrodek nie otrzymuje innych dotacji ani nie świadczy usług objętych dotacjami na rynku tj. nie sprzedaje świadczeń finansowanych dotacjami. Zatem nie jest określona cena sprzedaży powyższych świadczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy powyższe dotacje z Urzędu Miasta powinny być objęte obowiązkiem podatkowym na mocy art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym ?obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające wpływ na cenę... usług świadczonych przez podatnika" i ujęte w dacie wpływu na rachunek bankowy - tj. zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług oraz objęte stawką ZW - tak jak podstawowe usługi?

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota dotacji otrzymana z Urzędu Miasta nie stanowi dotacji w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót powiększony o otrzymane dotacje subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) świadczonych usług. Zdaniem Ośrodka otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonej usługi, gdyż w umowach z Urzędem Miasta został określony jedyne koszt jednostkowy poszczególnych świadczeń, a nie jego cena. Zgodnie ze stanem faktycznym udział w terapii jest dla pacjenta nieodpłatny i ośrodek nie wystawia faktur dla poszczególnych odbiorców. Zdaniem Ośrodka nie dochodzi więc do transakcji kupna-sprzedaży usług, ponieważ płatność za wykonane świadczenia nie jest dokonywana przez odbiorcę usługi. Co więcej kwota przyznanej dotacji kalkulowana jest na podstawie jednostkowego kosztu poszczególnej usługi oraz ilości wykonanych świadczeń w określonym terminie. Innymi słowy otrzymana dotacja nie stanowi dodatkowego wynagrodzenia za świadczone usługi, ale stanowi refundację kosztów poniesionych przez ośrodek w celu przeprowadzenia zleconych badań i terapii. Stanowisko jednostki wykształtowało się na podstawie licznych interpretacji indywidualnych dotyczących podobnego stanu faktycznego m. in. interpretacja indywidualna IPPP2/443-671/11-4/MM z 08 września 2011r., w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że ?...pozyskana dotacja (ze środków unijnych) nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że dotacja ma charakter zakupowy, a nie ma na celu sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usług w rozumieniu ustawy o VAT. Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT w myśl art. 5 ust. l ustawy o VAT..."

Podsumowując, zdaniem Ośrodka otrzymane pieniądze z Urzędu Miasta nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 omawianej ustawy, ponieważ jedyną formą zapłaty za świadczenia na rzecz mieszkańców miasta jest powyższa dotacja, co jednoznacznie wskazuje, że jest to dotacja na pokrycie kosztów konkretnego przedsięwzięcia, a nie dopłata mająca wpływ na cenę.

Zgodnie z zawartymi opisanymi powyżej umowami, otrzymane dotacje przeznaczone są na pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy i zdaniem Ośrodka nie stanowią one obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT i nie są czynnościami opodatkowanymi w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W świetle 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 -77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi ? tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Ośrodek jest publicznym zakładem opieki zdrowotnej prowadzonym w formie samodzielnego zakładu. Głównym obszarem działalności gospodarczej jednostki jest miasto. W ramach kontraktu z NFZ Ośrodek świadczy usługi medyczne dla mieszkańców miasta, za które wystawia faktury ze stawką ZW zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie jednostka świadczy usługi najmu posiadanych przez siebie pomieszczeń. Dodatkowo w ramach umów z urzędem miasta Ośrodek świadczy usługi medyczne dotyczące specjalistycznej opieki zdrowotnej w zakresie uzależnień oraz realizuje programy psychoterapii dla mieszkańców miasta. Powyższe usługi świadczone są na rzecz osób z zaburzeniami psychicznymi lub innymi zaburzeniami stanu zdrowia oraz dla ich rodzin. Jednostka za powyższe świadczenia nie wystawia faktur VAT, a należności regulowane są przez Urząd Miasta w postaci dotacji na konkretne usługi. Umowy z Urzędem Miasta, których przedmiotem są dotacje wskazują szczegółowe rodzaje czynności, które mają zostać przeprowadzone na rzecz mieszkańców miasta.


Ośrodek z Urzędu Miasta otrzymuje następujące dotacje:

  • dotację na realizację zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień; w ramach zadań są wyszczególnione działania do realizacji, wykazane rodzaje czynności, ich liczba i koszt jednostkowy.
  • dotację na realizację programu korekcyjno - edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie określa ilość osób objętych programem, kwotę wynagrodzenia osób prowadzących zajęcia oraz wartość na zakup materiałów biurowych i dydaktycznych, a także wynagrodzenia osób przeprowadzających ewaluację i monitoring.
  • dotację na realizację zadania wynikającego z Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie tj. prowadzenie hostelu dla sprawców przemocy.

W ramach prowadzenia hostelu realizowane są następujące czynności: zapewnienie miejsca czasowego pobytu, wyżywienie, opieka socjalno - medyczna, działania motywacyjne do podjęcia przez sprawców aktywności w celu zmiany zachowań związanych z przemocą.

Dotacja ta przeznaczona jest na koszty funkcjonowania hostelu.

  • dotację z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień dotycząca Programu sanitarno - higienicznego dla osób uzależnionych lub nadużywających środki psychoaktywne wyszczególnia liczbę świadczeń i ich koszt jednostkowy.

Powyższe dotacje przyznane są na świadczenie zadań w nich określonych, a Ośrodek nie otrzymuje innych dotacji ani nie świadczy usług objętych dotacjami na rynku tj. nie sprzedaje świadczeń finansowanych dotacjami. Zatem nie jest określona cena sprzedaży powyższych świadczeń. Kwota przyznanych dotacji jest wyliczana na podstawie zestawienia ilości poszczególnych usług oraz ich kosztów jednostkowych. Obowiązkiem jednostki jest prowadzenie dokumentacji pozwalającej określić liczbę i terminy przeprowadzonych terapii. Otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonej usługi, gdyż w umowach z Urzędem Miasta został określony jedyne koszt jednostkowy poszczególnych świadczeń, a nie jego cena.

Na podstawie powyższych uregulowań, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż otrzymywane dotacje na usługi medyczne dotyczące specjalistycznej opieki zdrowotnej w zakresie uzależnień oraz w celu realizacji programów psychoterapii dla mieszkańców miasta nie mają wpływu na cenę świadczonej usługi, gdyż w umowach z Urzędem Miasta został określony jedyne koszt jednostkowy poszczególnych świadczeń, a nie jego cena. Otrzymane dotacje nie stanowią dodatkowego wynagrodzenia za świadczone usługi, ale stanowią refundację kosztów poniesionych przez Ośrodek w celu przeprowadzenia zleconych badań i terapii i tym samym nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Udział w terapii jest dla pacjenta nieodpłatny i Ośrodek nie wystawia faktur dla poszczególnych odbiorców. Powyższe usługi świadczone są na rzecz osób z zaburzeniami psychicznymi lub innymi zaburzeniami stanu zdrowia oraz dla ich rodzin. Jednostka za powyższe świadczenia nie wystawia faktur VAT, a należności regulowane są przez urząd miasta w postaci dotacji na konkretne usługi. Nie dochodzi więc do transakcji kupna-sprzedaży usług, ponieważ płatność za wykonane świadczenia nie jest dokonywana przez odbiorcę usługi. Otrzymane dotacje przeznaczone są więc na pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż skoro uzyskane przez Wnioskodawcę dotacje, będące przedmiotem wniosku, nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie są przyznawane jako dopłata do ceny usług, lecz przeznaczone są na pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy to, w tej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż ww. dotacje nie będą zwiększać obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu, gdyż nie stanowią czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym, odpowiedź w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego i stawki podatku dla tych dotacji jest bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika