Zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych sygn: IPTPP1/443-610/14-6/MH

Zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 08 lipca 2014 r. (data wpływu do BKIP w Lesznie 09 lipca 2014 r., do BKIP w Piotrkowie Tryb. 28 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2014 r. (data wpływu 22 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług poradnictwa psychologicznego prowadzonego jako usługa towarzysząca usłudze szkoleniowej ?jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 lipca 2014 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług:

  • doradztwa zawodowego prowadzonego jako usługa towarzysząca usłudze szkoleniowej;
  • doradztwa zawodowego prowadzonego jako oddzielna usługa;
  • poradnictwa psychologicznego prowadzonego jako usługa towarzysząca usłudze szkoleniowej.

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, pismem z dnia 25 sierpnia 2014 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 28 sierpnia 2014 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Wniosek uzupełniono w dniu 22 września 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz o własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego stanowiące odpowiedź wprost na zadane pytania, osobno do każdego z pytań.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Stowarzyszenie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi edukacyjne polegające na prowadzeniu szkoleń, dodatkowo zamierza świadczyć usługi doradztwa zawodowego oraz poradnictwa psychologicznego. Wszystkie te usługi mają na celu przekwalifikowanie osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo oraz ich aktywizację zawodową. W związku z trudnością w jednoznacznym zaklasyfikowaniu wyżej wymienionych usług zwrócono się z pytaniem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego pod jakim PKWiU znajduje się doradztwo zawodowe.

Dnia 13 czerwca 2014 r. otrzymano następującą odpowiedź: ?Indywidualne i grupowe doradztwo zawodowe w zakresie rozwoju osobistego, którego celem jest aktywizacja zawodowa i społeczna osób w trudnej sytuacji społecznej, tj. przywrócenie osób długotrwale bezrobotnych i objętych pomocą społeczną na rynek pracy, pobudzenie ich do osobistego rozwoju poprzez edukację i motywowanie:

  • jeśli świadczone jest dla osób bezrobotnych, przy czym dominującą rolę odgrywa czynnik pomocy społecznej, a edukacja odgrywa rolę marginalną PKWiU 88.99.13.0 - usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania związane z przystosowaniem zawodowym dla osób bezrobotnych;
  • jeśli świadczone jest dla osób niepełnosprawnych - w przypadku, gdy dominuje czynnik pomocy społecznej, a edukacja odgrywa rolę marginalną PKWiU 88.10.13.0 - usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania związane z przystosowaniem zawodowym dla osób niepełnosprawnych;
  • jeśli świadczone jest dla osób bezrobotnych i niepełnosprawnych, przy czym dominującą rolę odgrywa czynnik edukacyjny PKWiU 85.59.19.0 - usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.?

Biorąc pod uwagę powyższe, usługi które zamierza świadczyć Stowarzyszenie, wpisują się w PKWiU 85.59.19.0, gdyż doradztwo zawodowe prowadzone jest z pakietem szkoleń, umożliwiającym przekwalifikowanie zawodowe osobom bezrobotnym oraz niepełnosprawnym, a więc z całą pewnością dominuje tu czynnik edukacyjny.

Należy tu podkreślić dwie możliwe formy świadczenia tejże usługi:

  • Stowarzyszenie może wygrać przetarg na prowadzenie wszystkich form wsparcia, tj. doradztwa zawodowego i szkoleń,
  • możliwe jest ogłoszenie osobnych przetargów na każdą formę wsparcia, w związku z czym Stowarzyszenie będzie prowadziło tylko usługę doradztwa zawodowego, niemniej jednak doradztwo to będzie prowadzone w celu zbadania potencjału i predyspozycji zawodowych danej osoby i wyboru dla niej odpowiedniego szkolenia lub stworzeniu indywidualnego planu działania, które posłuży przekwalifikowaniu.

Druga kwestia poruszona w zapytaniu do Urzędu Statystycznego dotyczyła poradnictwa psychologicznego, w odpowiedzi stwierdzono: ?usługi świadczone przez psychologa, polegające na zapewnieniu wsparcia psychologicznego w aspekcie rozwiązywania problemów związanych ze znalezieniem pracy, wyborem studiów, zawodu, przekwalifikowania się, itp., zmierzające do zwiększenia pewności siebie, radzenia sobie ze stresem, nieśmiałością, udzielanie wsparcia emocjonalnego, radzenia sobie z konfliktami i sytuacjami trudnymi, itp., mieszczą się w PKWiU 86.90.18.0 - usługi w zakresie zdrowia psychicznego świadczone przez psychologów i psychoterapeutów.? Powyższe usługi świadczone będą podmiotom realizującym projekty finansowane z budżetu państwa w szczególności ze środków Unii Europejskiej.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W rozumieniu definicji opracowanej przez Światową Organizację Zdrowia ?zdrowie to nie tylko całkowity brak choroby, czy kalectwa, ale także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu" w związku z powyższym usługi w zakresie poradnictwa psychologicznego będą z całą pewnością służyły poprawie zdrowia. Usługi poradnictwa psychologicznego będą świadczone przez psychologa.

Wnioskodawca w chwili obecnej nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, ale został złożony wniosek o wpis do niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego i praktycznego. Zdarzenia przyszłe, o którym mowa w przedmiotowym wniosku będzie realizowane po uzyskaniu wpisu w rejestrze niepublicznych palcówek oświatowych ? art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę będą usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29.

Nabywane przez uczestników w trakcie przedmiotowych szkoleń umiejętności będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy. Szkolenia mogą być zgodne z wykształceniem i wyuczonym zawodem uczestnika, ale mogą służyć również jego przekwalifikowaniu. Usługi szkoleniowe prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą w całości finansowane ze środków publicznych.

Wnioskodawca będzie posiadał umowy potwierdzające, że źródłem finansowania usług są środki publiczne. Wnioskodawca jest podmiotem świadczącym przedmiotowe usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz odpowiednio § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. Usługa doradztwa zawodowego będzie niezbędna do wykonania usługi szkoleniowej będącej usługą podstawową.

Celem wykonywanych usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę, poprzez konkurencyjne wykonywanie usług w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia. Wnioskodawca planuje realizować szkolenia zarówno od bezpośrednich jak i pośrednich beneficjentów środków publicznych. Wnioskodawca w ramach świadczonych usług będzie zapewniał kompleksowe szkolenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku oznaczone jako nr 3) Czy Stowarzyszenie może zastosować stawkę VAT ? zw dla usług poradnictwa psychologicznego prowadzonego jako usługa towarzysząca usłudze szkoleniowej, mającej na celu przekwalifikowanie zawodowe osób niepełnosprawnych oraz poprawę ich zdrowia psychicznego, finansowanej w całości ze środków publicznych w szczególności ze środków Unii Europejskiej?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19d ustawy o podatku od towarów i usług ? usługi psychologów służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia są zwolnione z podatku.

Zgodnie z opisem zdarzeń przyszłych poradnictwo psychologiczne służy poprawie zdrowia psychicznego poprzez podniesienie motywacji oraz podwyższenie samooceny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powyżej cytowanych regulacji wynika, że ustawodawca powiązał opodatkowanie podatkiem od towarów i usług z wystąpieniem określonych zdarzeń, tj. dostawą towaru lub świadczeniem usług. Dla opodatkowania istotne zatem jest to, czy w danym przypadku mamy do czynienia z jedną z czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy. O stosowaniu określonej stawki podatku decydować zatem będzie charakter danej czynności.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak wynika z treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, zwolnieniu podlegają usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

  1. lekarza i lekarza dentysty,
  2. pielęgniarki i położnej,
  3. medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887 i Nr 174, poz. 1039),
  4. psychologa.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy, zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.

Zasady wykonywania niektórych zawodów medycznych zostały uregulowane w odrębnych aktach prawnych, np. zawód lekarza, dentysty, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, farmaceuty, felczera, diagnosty laboratoryjnego. Poza wymienionymi istnieje jeszcze spora grupa innych zawodów medycznych, dla których jednak nie zostały określone zasady wykonywania w odrębnych przepisach. Należy zatem przyjąć, iż pojęcie ?osoba wykonująca zawód medyczny? obejmuje osoby wykonujące zawody, których status jest określony ustawowo, jak i zawody, które nie mają na gruncie obowiązującego prawa takiego uregulowania. Pojęcie ?wykonywanie zawodu medycznego? należy odnieść do osób, które fachowo, stale i w celach zarobkowych zajmują się wykonywaniem zajęcia mającego związek z medycyną i które mają odpowiednie kwalifikacje. Przez kwalifikacje należy rozumieć zasób wiedzy i umiejętności wymaganych do udzielania świadczeń zdrowotnych.

Stowarzyszenie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi edukacyjne polegające na prowadzeniu szkoleń, dodatkowo zamierza świadczyć usługi doradztwa zawodowego oraz poradnictwa psychologicznego. Wszystkie te usługi mają na celu przekwalifikowanie osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo oraz ich aktywizację zawodową.

Urząd Statystyczny w odpowiedzi na zapytanie dotyczące usługi poradnictwa psychologicznego świadczonej przez Wnioskodawcę wskazał: ?usługi świadczone przez psychologa, polegające na zapewnieniu wsparcia psychologicznego w aspekcie rozwiązywania problemów związanych ze znalezieniem pracy, wyborem studiów, zawodu, przekwalifikowania się, itp., zmierzające do zwiększenia pewności siebie, radzenia sobie ze stresem, nieśmiałością, udzielanie wsparcia emocjonalnego, radzenia sobie z konfliktami i sytuacjami trudnymi, itp., mieszczą się w PKWiU 86.90.18.0 - usługi w zakresie zdrowia psychicznego świadczone przez psychologów i psychoterapeutów.? Powyższe usługi świadczone będą podmiotom realizującym projekty finansowane z budżetu państwa w szczególności ze środków Unii Europejskiej.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W rozumieniu definicji opracowanej przez Światową Organizację Zdrowia ?zdrowie to nie tylko całkowity brak choroby, czy kalectwa, ale także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu" w związku z powyższym usługi w zakresie poradnictwa psychologicznego będą z całą pewnością służyły poprawie zdrowia. Usługi poradnictwa psychologicznego będą świadczone przez psychologa.

Wskazane wyżej przepisy art. 43 ustawy w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług medycznych stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisów art. 132 ust. 1 lit. b) i c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którymi zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze, a także świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwa członkowskie.

Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE wskazuje, że pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Jeśli chodzi w szczególności o zwolnienie przewidziane w art. 132 Dyrektywy, to z orzecznictwa wynika, że pojęcie ?opieka medyczna? dotyczy świadczeń medycznych, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Innymi słowy aby podlegać zwolnieniu świadczenie powinno mieć cel terapeutyczny, tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel.

W odniesieniu do powołanych wyżej przepisów Dyrektywy ukształtowała się wspólnotowa linia orzecznicza. I tak, w wyroku w sprawie L.u.P. GmbH (C-106/05, pkt 27) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) stwierdził, iż pojęcia ?opieki medycznej? oraz ?świadczeń opieki medycznej? (?) odnoszą się do usług, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie d´Ambrumenil (C-307/01, pkt 57), gdzie podkreślono, iż pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.

Analizując przedstawione powyżej regulacje zauważyć należy, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 18, pkt 18a i pkt 19 ustawy, pojęcie ?usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia? odpowiada określeniom używanym przez TSUE ?postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych?. W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C-212, pkt 40).

Jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie przed Trybunałem Sprawiedliwości UE C-262/08 profilaktyczne usługi medyczne służą oddaleniu, uniknięciu lub zapobieżeniu chorobom, urazom lub problemom zdrowotnym bądź do wykrywania stadiów ukrytych lub początkowych w celu umożliwienia wczesnego leczenia. A contrario świadczenie, które nie zmierza do oddalenia, uniknięcia lub zapobieżenia zaburzenia zdrowia bądź do wykrycia takiego zaburzenia w ukrytym lub początkowym stadium, nie jest profilaktycznym świadczeniem medycznym.

Pojęcie ?opieki medycznej? przewidziane w art. 43 ustawy obejmuje świadczenia medyczne wykonywane w celu ochrony, w tym zachowania lub przywrócenia zdrowia osób. Innymi słowy pojęcie to obejmuje wszelkie działania podejmowane w procesie leczenia, poczynając od rozpoznania, czyli dokonania oceny objawów stwierdzonych w badaniu podmiotowym i przedmiotowym oraz w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych i obrazowych, identyfikacji choroby lub zespołu chorobowego, na które cierpi pacjent, poprzez określenie przyczyn zaburzeń, ich stopnia nasilenia, zaawansowania lub fazy procesu chorobowego oraz przewidywanych następstw, kończąc na wypowiedzeniu się co do rokowania i zastosowaniu odpowiedniego leczenia.

Dla zastosowania zwolnienia z podatku VAT usług ważnym jest wykazanie, że celem świadczonych usług jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywrócenie i poprawa zdrowia. Profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby. Interpretując natomiast termin ?poprawa zdrowia?, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, należy zastosować wykładnię literalną, zgodnie z którą wyrażenie to oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie. Podobnie należy postąpić dokonując wykładni pojęcia ?przywracanie zdrowia?, które oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim było poprzednio.

Zawód psychologa został wymieniony wprost w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. d ustawy o VAT. Psycholog jest bez wątpienia osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych. Ponadto działania psychologa polegające na prowadzeniu badań psychologicznych pacjentów, mające na celu dokonanie diagnozy, sformułowanie zaleceń i działań naprawczych, a także na prowadzeniu psychologicznej terapii indywidualnej i grupowej ? niewątpliwie również zmierzają w kierunku profilaktyki, przywracania i poprawy zdrowia pacjentów. Zatem są to usługi opieki medycznej w rozumieniu ustawy, służące profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

W świetle powyższego, jeśli usługi poradnictwa psychologicznego będą świadczone przez psycholog, to w zakresie w jakim wykonywane przez tego specjalistę czynności związane są z działalnością terapeutyczną mającą na celu poprawę zdrowia psychicznego osób niepełnosprawnych służą one profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Należy również w tym miejscu wskazać, że zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej C-141/00 w sprawie Ambulanter Pflegedienst Kügler GmbH, ?zwolnienie przyznane w art. 13(A)(J)(c,) Szóstej Dyrektywy (aktualnie art. 132 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady) nie zależy od formy prawnej podatnika świadczącego usługi medyczne lub paramedyczne, o których mowa w tym przepisie?.

W wyroku tym TSUE wyjaśnił również: ?W dosłownej interpretacji, przepis ten (art. 132 ust. 1 lit. c) dyrektywy) nie wymaga, by usługi medyczne były świadczone przez podatnika o konkretnej formie prawnej, aby objąć je zwolnieniem. Spełnione muszą być tylko dwa warunki: musi to obejmować usługi medyczne i muszą one być świadczone przez osoby posiadające konieczne kwalifikacje zawodowe? (pkt 27).

Oznacza to, że zwolnienie określone w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy ma zastosowanie do usług opieki medycznej, świadczonych w ramach wykonywania zawodów medycznych.

W okolicznościach niniejszej sprawy Wnioskodawca wskazał, iż usługi poradnictwa psychologicznego będą świadczone przez psychologa. Będą one świadczone dla osób niepełnosprawnych. Nadto, jak wskazał Wnioskodawca usługi w zakresie poradnictwa psychologicznego będą z całą pewnością służyły poprawie zdrowia.

Zatem ww. usługi świadczone przez Stowarzyszenie, wykonywane przez psychologa, związane z działalnością służącą poprawie zdrowia, objęte będą zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. d) ustawy, gdyż będą to usługi medyczne świadczone w ramach wykonywania zawodów wymienionych w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług poradnictwa psychologicznego prowadzonego jako usługa towarzysząca usłudze szkoleniowej. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika