Jakie stawki podatku od towarów i usług należy zastosować w zakresie prowadzonej wyżej działalności?

Jakie stawki podatku od towarów i usług należy zastosować w zakresie prowadzonej wyżej działalności?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2012 r. (data wpływu 18 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu 13 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług jest:

  • prawidłowe w zakresie:
    • zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 93.11.10.0,
    • zastosowania 23% stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 68.20.12.0 i 96.04.10.0,

  • nieprawidłowe w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 93.13.10.0.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 grudnia 2012 r. o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem VAT. Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu jest obiektem sportowym uczelni. W obiekcie znajduje się pływalnia, hala sportowa, siłownia męska i damska, sala do ćwiczeń muzyczno-ruchowych, sale gimnastyki ruchowej oraz sauna. W obiekcie odbywają się zajęcia wychowania fizycznego dla studentów wszystkich wydziałów oraz wykonywane są zajęcia dla klientów indywidualnych oraz grup zorganizowanych. Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym ani związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Obiekt sportowy udostępniany jest w następujący sposób:

  1. Udostępnianie obiektu, gdzie organizatorem wszystkich zajęć jest Uniwersytet. Na zajęcia, które Wnioskodawca organizuje wstępem jest zakup biletu (karnetu). W obiekcie realizowane są następujące zajęcia:
    1. pływanie rekreacyjne ? usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0
    2. nauka i doskonalenie pływania ? usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0
    3. koszykówka, siatkówka ? usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0
    4. zajęcia z gimnastyki zdrowotnej ? usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej 93.13.10.0
    5. zajęcia z aerobiku i innych form muzyczno ? ruchowych ? usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    6. zajęcia z jogi ? usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    7. zajęcia na siłowni damsko ? męskiej ? usługi związane z poprawą kondycji fizycznej PKWiU 96.04.10.0
    8. zajęcia tzw. dynamiczno-ruchowe (aerobowe) ? usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    9. zajęcia z Nordik Walking ? usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    10. sauna ? usługi związane z poprawą kondycji fizycznej PKWiU 96.04.10.0
  1. Udostępnianie obiektu do przeprowadzenia imprez sportowych, których Wnioskodawca nie jest organizatorem na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal (pływalnia, hale sportowe, sale do ćwiczeń muzyczno-ruchowych, sale do gimnastyki) ? usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0
  2. Udostępnianie obiektu do innych imprez niż sportowe, których Wnioskodawca nie jest organizatorem na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal ? wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi PKWiU 68.20.12.0
  3. (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku) Udostępnianie obiektu do przeprowadzenia imprez sportowych, których Wnioskodawca jest organizatorem na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal (pływalnia, hale sportowe, sale do ćwiczeń muzyczno ? ruchowych, sale do gimnastyki) ? usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0, w ramach których Wnioskodawca będzie świadczył:
    1. pływanie rekreacyjne ? usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0
    2. nauka i doskonalenie pływania - usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0
    3. koszykówka, siatkówka - usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0
    4. zajęcia z gimnastyki zdrowotnej - usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    5. zajęcia z aerobiku i innych form muzyczno-ruchowych - usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    6. zajęcia z jogi - usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    7. zajęcia na siłowni damsko-męskiej ? usługi związane z poprawą kondycji fizycznej PKWiU 96.04.10.0
    8. zajęcia tzw. dynamiczno-ruchowe (aerobowe) - usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    9. zajęcia z Nordik Walking - usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    10. sauna - usługi związane z poprawą kondycji fizycznej PKWiU 96.04.10.0
  4. Udostępnienie obiektu pod wynajem bufetu ? wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi PKWiU 68.20.12.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie stawki podatku od towarów i usług należy zastosować w zakresie prowadzonej wyżej działalności?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane z działalnością naszego obiektu sportowego są opodatkowane następująco:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0 (pływanie rekreacyjne, nauka i doskonalenie pływania, koszykówka, siatkówka) ? art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT podlega opodatkowaniu 8%
  • usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0 (zajęcia z gimnastyki zdrowotnej, aerobiku i innych form muzyczno ? ruchowych, joga, zajęcia aerobowe, Nordik Walking) ? art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT podlega opodatkowaniu 8%
  • usługi związane z poprawą kondycji fizycznej PKWiU 96.04.10.0 (siłownia, sauna) klasyfikacja nie została wymieniona w załączniku do ustawy jako korzystająca z obniżonych stawek podatku VAT, podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT zgodnie art. 41 ust. 1, w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku VAT,
  • usługi wynajmu PKWiU 68.20.12.0 klasyfikacja nie została wymieniona w załączniku do ustawy jako korzystająca z obniżonych stawek podatku VAT, podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1, w związku art. 146a pkt 1 ustawy.
  • (przedstawione w uzupełnieniu wniosku) udostępnianie obiektu do przeprowadzenia imprez sportowych, których Wnioskodawca nie jest organizatorem na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal (pływalnia, hale sportowe, sale do ćwiczeń muzyczno-ruchowych, sale do gimnastyki) ? usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0 PKWiU 93.11.10.0 ? art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT podlega opodatkowaniu 8%;
  • (przedstawione w uzupełnieniu wniosku) udostępnianie obiektu do przeprowadzenia imprez sportowych, których Wnioskodawca jest organizatorem na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal (pływalnia, hale sportowe, sale do ćwiczeń muzyczno-ruchowych, sale do gimnastyki) - PKWiU 93.11.10.0 ? art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT podlega opodatkowaniu 8%;

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłow w zakresie:
    • zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 93.11.10.0,

    • zastosowania 23% stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 68.20.12.0 i 96.04.10.0,
  • nieprawidłowe w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 93.13.10.0.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustosunkowując się do powyższego stwierdzić należy, iż przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Do prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Z okoliczności stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu jest obiektem sportowym uczelni. W obiekcie znajduje się pływalnia, hala sportowa, siłownia męska i damska, sala do ćwiczeń muzyczno-ruchowych, sale gimnastyki ruchowej oraz sauna. W obiekcie odbywają się zajęcia wychowania fizycznego dla studentów wszystkich wydziałów oraz wykonywane są zajęcia dla klientów indywidualnych oraz grup zorganizowanych. Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym ani związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Obiekt sportowy udostępniany jest w następujący sposób:

  1. Udostępnianie obiektu, gdzie organizatorem wszystkich zajęć jest Uniwersytet Na zajęcia, które organizuje Wnioskodawca wstępem jest zakup biletu (karnetu). W obiekcie realizowane są następujące zajęcia:
    • pływanie rekreacyjne ? usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0
    • nauka i doskonalenie pływania ? usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0
    • koszykówka, siatkówka ? usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0
    • zajęcia z gimnastyki zdrowotnej ? usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej 93.13.10.0
    • zajęcia z aerobiku i innych form muzyczno ? ruchowych ? usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    • zajęcia z jogi ? usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    • zajęcia na siłowni damsko ? męskiej ? usługi związane z poprawą kondycji fizycznej PKWiU 96.04.10.0
    • zajęcia tzw. dynamiczno-ruchowe (aerobowe) ? usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    • zajęcia z Nordik Walking ? usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    • sauna ? usługi związane z poprawą kondycji fizycznej PKWiU 96.04.10.0
  1. Udostępnianie obiektu do przeprowadzenia imprez sportowych, których Wnioskodawca nie jest organizatorem na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal (pływalnia, hale sportowe, sale do ćwiczeń muzyczno-ruchowych, sale do gimnastyki) ? usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0
  2. Udostępnianie obiektu do innych imprez niż sportowe, których Wnioskodawca nie jest organizatorem na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal ? wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi PKWiU 68.20.12.0
  3. (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku) Udostępnianie obiektu do przeprowadzenia imprez sportowych, których Wnioskodawca jest organizatorem na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal (pływalnia, hale sportowe, sale do ćwiczeń muzyczno ? ruchowych, sale do gimnastyki) ? usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0, w ramach których Wnioskodawca będzie świadczył:
    1. pływanie rekreacyjne ? usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0
    2. nauka i doskonalenie pływania - usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0
    3. koszykówka, siatkówka - usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0
    4. zajęcia z gimnastyki zdrowotnej - usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    5. zajęcia z aerobiku i innych form muzyczno-ruchowych - usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    6. zajęcia z jogi - usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    7. zajęcia na siłowni damsko-męskiej ? usługi związane z poprawą kondycji fizycznej PKWiU 96.04.10.0
    8. zajęcia tzw. dynamiczno-ruchowe (aerobowe) - usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    9. zajęcia z Nordik Walking - usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej PKWiU 93.13.10.0
    10. sauna - usługi związane z poprawą kondycji fizycznej PKWiU 96.04.10.0
  4. Udostępnienie obiektu pod wynajem bufetu ? wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi PKWiU 68.20.12.0.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku ? stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy ? wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlegają towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. I tak, w.:

  • poz.

    179 tego załącznika znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 ?usługi związane z działalnością obiektów sportowych?,

  • poz. 186 przedmiotowego załącznika mieszczą się ?pozostałe usługi związane z rekreacją ? wyłącznie w zakresie wstępu?. Dodatkowo ustawodawca wskazał, że ww. usługi podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku bez względu na symbol PKWiU.

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, iż w sekcji R mieszczą się ?Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne?.

W dziale 93 ?usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją? mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały:

  1. 93.1 Usługi związane ze sportem
  • 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,
  • 93.12 Usługi związane z działalnością klubów sportowych,
  • 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
  • 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

W dziale 96 ?pozostałe usługi indywidualne?, mieszczącym się w sekcji S, wymienione zostały:

W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Grupowanie to nie obejmuje natomiast m. in. usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0.

W tym miejscu należy podkreślić, iż grupowanie 96.04.10.0 (usługi związane z poprawą kondycji fizycznej), mieszczące się w grupie 96.04 obejmuje usługi świadczone przez łaźnie tureckie, sauny i łaźnie parowe, solaria, salony odchudzające, salony masażu (z wyłączeniem masażu leczniczego) i podobne usługi mające na celu poprawę samopoczucia.

Jak wyżej wskazano, w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy zostały wskazane ?pozostałe usługi związane z rekreacją ? wyłącznie w zakresie wstępu? bez względu na PKWiU. Ustawodawca nie określił form ani kategorii ?wstępu?, które objął 8% stawką podatku. Pod pojęciem ?wstępu? określonym w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa ? www.sjp.pwn.pl) rozumieć należy możliwość wejścia gdzieś.

Natomiast obowiązujący od dnia 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), wskazuje, iż:

  1. Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.
  2. Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:
    1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
    2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
    3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.
  1. Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Zatem z ww. przepisów rozporządzenia Rady wynika, że świadczenie usług wstępu, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę obejmuje w szczególności prawo wstępu na spektakle, występy cyrkowe, koncerty, wystawy, mecze, zawody, konferencje, seminaria.

Warto w tym miejscu odwołać się do orzeczenia WSA w Gliwicach z dnia 8 maja 2012 r. sygn. akt III SA/Gl 1543/11, w którym Sąd wskazał na brzmienie powoływanego powyżej art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., jako aktu pomagającego w ustaleniu zakresu usług w zakresie ?wstępu?. WSA, zaznaczył, iż pojęcia usług w zakresie wstępu, w kontekście rozpatrywanej normy prawnej wynikającej z treści poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT nie można utożsamiać z pojęciem ?biletu wstępu? uprawniającego do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, które prowadzone są na zasadzie czynnego uczestnictwa w nich. W związku z powyższym, przenosząc tezy wyroku na grunt przedmiotowej sprawy, wstęp do obiektu wyposażonego w salę do ćwiczeń siłowych i cardio (siłownię), wstęp na zajęcia grupowe takie jak m.in. fitness, aerobowe itp., możliwość skorzystania z solarium oraz treningów personalnych nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jako to miejsce w przypadku np. kupienia biletu do kina, lecz obejmuje również czynne uczestnictwo w zajęciach sportowo ? rekreacyjnych, a więc korzystanie z kompleksowej usługi siłownia/zajęcia grupowe i inne.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że świadczy usługi m.in. w zakresie pływania rekreacyjnego, nauki i doskonalenia pływania, koszykówki, siatkówki, udostępniania obiektu do przeprowadzenia imprez sportowych, których Wnioskodawca nie jest organizatorem na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal (pływalnia, hale sportowe, sale do ćwiczeń muzyczno-ruchowych, sale do gimnastyki) oraz udostępniania obiektu do przeprowadzenia imprez sportowych, których Wnioskodawca jest organizatorem na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal, sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 jako ?usługi związane z działalnością obiektów sportowych?.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności stwierdzić należy, iż świadczone przez Zainteresowanego ww. usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, jako wymienione w pozycji nr 179 załącznika nr 3 do ustawy, tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

Natomiast usługi polegające na udostępnianiu obiektu do innych imprez niż sportowe, których Wnioskodawca nie jest organizatorem na podstawie umowy najmu lub udostępnienia sal, oraz na udostępnieniu obiektu pod wynajem bufetu, sklasyfikowane w PKWiU 68.20.12.0, z uwagi na fakt, że nie zostały wymienione w załącznikach do ustawy jak i przepisach wykonawczych, jako korzystające z obniżonych stawek podatku VAT, podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.

Podobnie usługi zajęć na siłowni damsko-męskiej oraz usługi sauny sklasyfikowane w PKWiU 96.04.10, z uwagi na to, że nie zostały wymienione w załącznikach do ustawy jak i przepisach wykonawczych, jako korzystające z obniżonych stawek podatku VAT, podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 93.11.10.0, oraz zastosowania 23% stawki podatku VAT dla usług sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 68.20.12.0 i 96.04.10.0, należy uznać za prawidłowe.

Ponadto, z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż przedmiotem działalności jest także świadczenie innych usług, na które wnioskodawca sprzedaje bilety (karnety), tj. zajęcia z gimnastyki zdrowotnej, zajęcia z aerobiku i innych form muzyczno-ruchowych, zajęcia z jogi, zajęcia tzw. dynamiczno-ruchowe (aerobowe) oraz zajęcia z Nordik Walking. Ww. usługi zostały sklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU pod symbolem 93.13.10.0 - usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej.

W tej sytuacji wskazać należy, iż mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy oraz ich analizę, Wnioskodawca sprzedaje bilety (karnety) upoważniające do czynnego uczestniczenia w organizowanych ww. zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Z tych też względów opłaty pobierane za korzystanie z ww. zajęć służących poprawie kondycji fizycznej, nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz przede wszystkim za czynny udział w zajęciach. Z tych też względów opłaty pobierane za te zajęcia, nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz przede wszystkim za możliwość czynnego uczestniczenia w zajęciach.

W związku z tym świadczenie przez Zainteresowanego usług w zakresie ww. zajęć sklasyfikowanych do grupowania 93.13.10.0 nie korzysta z preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług wynikającej z art. 41 ust. 2 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy. W konsekwencji Wnioskodawca winien opodatkować usługi, o których mowa powyżej, stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu 93.13.10.0 należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy nadmienić, iż analiza prawidłowości dokonanej we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika