Zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych

Zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku (data wpływu 5 lutego 2014r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 marca 2014r. (data wpływu 2 kwietnia 2014r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych dla trenerów I i II stopnia Polskiego Towarzystwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

    W dniu 5 lutego 2014r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych w dziedzinie terapii i rehabilitacji uzależnienia od narkotyków,
  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych dla trenerów I i II stopnia Polskiego Towarzystwa

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 marca 2014r. (data wpływu 2 kwietnia 2014r.) o podpis, opłatę oraz doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Stowarzyszenie zajmuje się przeprowadzaniem szkoleń w następującym zakresie - Szkoła Trenerów. Szkoła Trenerów przygotowuje do ubiegania się o rekomendacje trenera I i II stopnia Polskiego Towarzystwa.

Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do samodzielnego prowadzenia warsztatów i treningów w oparciu o proces grupowy, ze szczególnym uwzględnieniem:

  • umiejętności przygotowania koncepcji (scenariusza) i przeprowadzenia warsztatu umiejętności psychospołecznych z zakresu komunikacji, asertywności, negocjacji i podobnych tematów (zatwierdzanych przez Radę Trenerów PTP);
  • rozumienia i kontrolowania procesu grupowego;
  • rozumienia i kontrolowania intensywności uruchamianych emocji i problemów osobistych;
  • diagnozy potrzeb i przewidywanych efektów społecznych dla środowisk (organizacji, instytucji), na rzecz których prowadzony jest warsztat;
  • konstruktywnego rozwiązywania kryzysów indywidualnych i grupowych ujawniających się w trakcie procesu grupowego;
  • umiejętności przeprowadzenia grupy na procesie.

Pełny cykl szkolenia wynosi 230 godzin obejmujących 80 godzin treningów i 150 godzin warsztatowo-wykładowych. Szkoła Trenerów przeznaczona jest dla psychologów i osób mogących ubiegać się o członkostwo i rekomendację PTP, zwłaszcza osób pracujących z grupami.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarowi usług. Powstało ono w 2011r. i prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną i odpłatną pozostającą w przekonaniu Stowarzyszenia w zakresie usług zwolnionych z podatku VAT. Stowarzyszenie prowadzi badania naukowe i działania szkoleniowe o charakterze wzmacniającym kompetencje zawodowe psychologów, lekarzy oraz zawodów pokrewnych. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie prowadzi działalność edukacyjną skierowaną dla osób dorosłych o charakterze wzmacniania ich kompetencji zawodowych i przekwalifikowania zawodowego. Stowarzyszenie nie posiada zaświadczenia (nie ubiegało się o takowe zaświadczenie) o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Szkolenie będące przedmiotem wniosku spełnia jednak wymogi stawiane podmiotom objętym systemem oświaty.

Program szkolenia pozostaje zgodny z wytycznymi Polskiego Towarzystwa. Program szkolenia podstawowego przygotowuje do samodzielnej pracy psychokorekcyjnej lub psychoedukacyjnej, spełnia następujące warunki:

  • Wymiar szkolenia nie może być krótszy niż 200 godzin. Przedmiotowe szkolenie posiada
    wymiar 230 godzin.
  • Szkolenie podstawowe musi zawierać część treningową w wymiarze dającym możliwość
    przygotowania osobowościowego (różne formy pracy nad sobą), oraz część warsztatową,
    uczącą konkretnej metody pracy. Część treningowa w przedmiotowym szkoleniu obejmuje 80 godzin, część warsztatowa 140 godz., superwizja własnej pracy 10 godzin.
  • Szkolenie podstawowe musi także wyposażać w niezbędną wiedzę potrzebną do prowadzenia warsztatów umiejętności psychospołecznych. Przedmiotowe szkolenie wyposaża w wiedzę w zakresie: umiejętności przygotowania koncepcji (scenariusza) i przeprowadzenia warsztatu umiejętności psychospołecznych, rozumienia i kontrolowania procesu grupowego, rozumienia i kontrolowania intensywności uruchamianych emocji i problemów osobistych, diagnozy potrzeb i przewidywanych efektów społecznych dla środowisk, dla których prowadzony jest warsztat, konstruktywnego rozwiązywania kryzysów indywidualnych i grupowych, umiejętności przeprowadzenia grupy na procesie.

Warunkiem stawianym przez PTP względem szkolenia przygotowującego do rekomendacji trenerskich PTP jest to, aby szkolenie prowadzone było przez rekomendowanego trenera PTP. Stowarzyszenie spełnia ten warunek. Przedmiotowe szkolenie przeprowadza magister psychologii znajdująca się na liście trenerów rekomendowanych przez Polskie Towarzystwo.

Szkolenie Szkoła Trenerów spełnia kryteria usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenie ma charakter usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innego niż wymienione w pkt 26 ww. ustawy, prowadzonego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (Wytyczne w zakresie programu szkolenia przygotowującego do rekomendacji opracowane przez Polskie Towarzystwo).

Szkolenie przygotowuje do uzyskania uprawnień w zakresie wykonywania zawodu trener/edukator terapii grupowej posiadający w klasyfikacji zawodów i specjalności numer ?.

Stowarzyszenie posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych (RIS) z dnia 8 stycznia 2013r. (Numer ewidencyjny ?.). Przedmiotowe szkolenie zostało zgłoszone do Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

Nabyte w trakcie przedmiotowego szkolenia umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą/zawodem uczestników szkolenia i mają na celu uzyskanie/uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Uczestnikami przedmiotowego szkolenia są osoby posiadające wykształcenie wyższe magisterskie w obszarze nauk humanistycznych, społecznych i medycznych. W ramach szkolenia uzyskują wzmocnienie/uaktualnienie wiedzy, kompetencji i umiejętności do prowadzenia działań psychokorekcyjnych i psychoedukacyjnych z osobami indywidualnymi i z grupami, co bezpośrednio łączy się z wykonywanym przez nich zawodem.

Szkolenie Szkoła Trenerów prowadzone jest na podstawie wytycznych Polskiego Towarzystwa P. i pozostaje zgodne z ustawą o ochronie zdrowia psychicznego z 19 sierpnia 1994 r. z późniejszymi zmianami (Dz. U. z 2011 Nr 231, poz. 1375) (art. 1.2 i art. 4.2.5).

Szkolenie Szkoła Trenerów realizowane jest przez Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej odpłatnej. Koszty szkolenia pokrywają: uczestnicy szkolenia z własnych środków, zakłady pracy uczestników szkolenia.

Przedmiotowe szkolenie otrzymuje następujące numery klasyfikacyjne według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.):

  • 85 - Usługi w zakresie edukacji;
  • 85.59.13 - Usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • 85.59.19.0 - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

PRECEDENS

  • Klasyfikacja : PKWiU 2008
  • Symbol: 85.59.19.0
  • Precedens nr.1
  • Data wydania: 2010-03-24
  • Opis: Usługi polegające na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń/warsztatów przez trenerów - psychologów m.in. w zakresie: radzenia sobie ze stresem, pozytywnego myślenia, budowania pewności sobie, komunikacji z trenerem i zawodnikiem, formułowania wniosków, nauki technik relaksacyjnych itp.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy usługi szkoleniowe dla trenerów I i II stopnia Polskiego Towarzystwa P. korzystają ze zwolnienia od podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług szkolenie Szkoła Trenerów kwalifikuje się do zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 litera a oraz art. 43 ust 1 pkt 19 litera d.

Szkolenie Szkoła Trenerów obejmuje komplementarne dwie części:

  1. warsztatową - polegającą na wzmocnieniu kompetencji i umiejętności zawodowych realizowaną zgodnie z dyrektywami PTP.
  2. treningową - polegającą na profilaktyce i poprawie zdrowia psychicznego uczestników szkolenia, prowadzoną przez psychologa, zgodnie z dyrektywami PTP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, zwolnieniu podlegają usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

  1. lekarza i lekarza dentysty,
  2. pielęgniarki i położnej,
  3. medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887 i Nr 174, poz. 1039),
  4. psychologa.

W myśl z art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy, zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.

Z powyższego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy wynika, że zwolnieniu od podatku podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki ? służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i świadczone są w ramach wykonywanych zawodów (lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarki, położne, psychologów i osoby świadczące powyższe usługi w ramach wykonywania zawodów medycznych, o których mowa w ustawie o działalności leczniczej). Zwolnienie wynikające z powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy ma więc charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Określając krąg podmiotów objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, ustawodawca odwołał się do ustawy z 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o działalności leczniczej, określenie osoba wykonująca zawód medyczny ? oznacza osobę uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.

Świadczeniem zdrowotnym stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o działalności leczniczej są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Natomiast z art. 3 ust. 1 tejże ustawy wynika, że działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych.

W myśl art. 10 cyt. ustawy o działalności leczniczej, ambulatoryjne świadczenia zdrowotne obejmują świadczenia podstawowej lub specjalistycznej opieki zdrowotnej oraz świadczenia z zakresu rehabilitacji leczniczej, udzielane w warunkach niewymagających ich udzielania w trybie stacjonarnym i całodobowym w odpowiednio urządzonym, stałym pomieszczeniu. Udzielanie tych świadczeń może odbywać się w pomieszczeniach przedsiębiorstwa, w tym w pojeździe przeznaczonym do udzielania tych świadczeń, lub w miejscu pobytu pacjenta.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.

Z kolei w świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie ust. 17 cyt. wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013r., poz. 1722), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl natomiast z § 3 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 9 lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 wynika, że zwolnieniu od podatku podlega świadczenie usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w innych niż podatkowe (odrębnych) przepisach. Ze zwolnienia korzystają również takie usługi szkolenia, które prowadzone są przez podmioty posiadające akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wreszcie zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w całości finansowane ze środków publicznych ? zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Nadto, na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, ze zwolnienia korzysta także świadczenie usług finansowanych co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie zajmuje się przeprowadzaniem szkoleń w następującym zakresie - Szkoła Trenerów. Szkoła Trenerów przygotowuje do ubiegania się o rekomendacje trenera I i II stopnia Polskiego Towarzystwa.

Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do samodzielnego prowadzenia warsztatów i treningów w oparciu o proces grupowy, ze szczególnym uwzględnieniem:

  • umiejętności przygotowania koncepcji (scenariusza) i przeprowadzenia warsztatu umiejętności psychospołecznych z zakresu komunikacji, asertywności, negocjacji i podobnych tematów (zatwierdzanych przez Radę Trenerów PTP);
  • rozumienia i kontrolowania procesu grupowego;
  • rozumienia i kontrolowania intensywności uruchamianych emocji i problemów osobistych;
  • diagnozy potrzeb i przewidywanych efektów społecznych dla środowisk (organizacji, instytucji), na rzecz których prowadzony jest warsztat;
  • konstruktywnego rozwiązywania kryzysów indywidualnych i grupowych ujawniających się w trakcie procesu grupowego;
  • umiejętności przeprowadzenia grupy na procesie.

Pełny cykl szkolenia wynosi 230 godzin obejmujących 80 godzin treningów i 150 godzin warsztatowo-wykładowych. Szkoła Trenerów przeznaczona jest dla psychologów i osób mogących ubiegać się o członkostwo i rekomendację PTP, zwłaszcza osób pracujących z grupami. Stowarzyszenie prowadzi działalność edukacyjną skierowaną dla osób dorosłych o charakterze wzmacniania ich kompetencji zawodowych i przekwalifikowania zawodowego. Stowarzyszenie nie posiada zaświadczenia (nie ubiegało się o takowe zaświadczenie) o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Program szkolenia pozostaje zgodny z wytycznymi Polskiego Towarzystwa P. Program szkolenia podstawowego przygotowuje do samodzielnej pracy psychokorekcyjnej lub psychoedukacyjnej, spełnia następujące warunki:

  • Wymiar szkolenia nie może być krótszy niż 200 godzin. Przedmiotowe szkolenie posiada
    wymiar 230 godzin.
  • Szkolenie podstawowe musi zawierać część treningową w wymiarze dającym możliwość
    przygotowania osobowościowego (różne formy pracy nad sobą), oraz część warsztatową,
    uczącą konkretnej metody pracy. Część treningowa w przedmiotowym szkoleniu obejmuje 80 godzin, część warsztatowa 140 godz., superwizja własnej pracy 10 godzin.
  • Szkolenie podstawowe musi także wyposażać w niezbędną wiedzę potrzebną do prowadzenia warsztatów umiejętności psychospołecznych. Przedmiotowe szkolenie wyposaża w wiedzę w zakresie: umiejętności przygotowania koncepcji (scenariusza) i przeprowadzenia warsztatu umiejętności psychospołecznych, rozumienia i kontrolowania procesu grupowego, rozumienia i kontrolowania intensywności uruchamianych emocji i problemów osobistych, diagnozy potrzeb i przewidywanych efektów społecznych dla środowisk, dla których prowadzony jest warsztat, konstruktywnego rozwiązywania kryzysów indywidualnych i grupowych, umiejętności przeprowadzenia grupy na procesie.

Warunkiem stawianym przez PTP względem szkolenia przygotowującego do rekomendacji trenerskich PTP jest to, aby szkolenie prowadzone było przez rekomendowanego trenera PTP. Stowarzyszenie spełnia ten warunek. Przedmiotowe szkolenie przeprowadza magister psychologii znajdująca się na liście trenerów rekomendowanych przez Polskie Towarzystwo P. Szkolenie Szkoła Trenerów spełnia kryteria usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenie ma charakter usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innego niż wymienione w pkt 26 ww. ustawy, prowadzonego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (Wytyczne w zakresie programu szkolenia przygotowującego do rekomendacji opracowane przez Polskie Towarzystwo). Szkolenie przygotowuje do uzyskania uprawnień w zakresie wykonywania zawodu trener/edukator terapii grupowej posiadający w klasyfikacji zawodów i specjalności numer ..... Nabyte w trakcie przedmiotowego szkolenia umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą/zawodem uczestników szkolenia i mają na celu uzyskanie/uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Uczestnikami przedmiotowego szkolenia są osoby posiadające wykształcenie wyższe magisterskie w obszarze nauk humanistycznych, społecznych i medycznych. W ramach szkolenia uzyskują wzmocnienie/uaktualnienie wiedzy, kompetencji i umiejętności do prowadzenia działań psychokorekcyjnych i psychoedukacyjnych z osobami indywidualnymi i z grupami, co bezpośrednio łączy się z wykonywanym przez nich zawodem. Szkolenie Szkoła Trenerów prowadzone jest na podstawie wytycznych Polskiego Towarzystwa P. i pozostaje zgodne z ustawą o ochronie zdrowia psychicznego z 19 sierpnia 1994 r. Szkolenie Szkoła Trenerów realizowane jest przez Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej odpłatnej. Koszty szkolenia pokrywają: uczestnicy szkolenia z własnych środków, zakłady pracy uczestników szkolenia.

Mając na uwadze ww. opis sprawy oraz uregulowania art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy należy stwierdzić, iż usługi będące przedmiotem wniosku nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 19 litera d. ustawy, bowiem przepisy te regulują zwolnienie od podatku usług w zakresie opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia świadczonych przez określone w tych przepisach grupy podmiotów. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego powołane powyżej przepisy nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia, a usługi będące przedmiotem wniosku nie są świadczone przez Wnioskodawcą jako jednostkę objętą systemem oświaty, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

Zatem ww. usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia, lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (D. U. UE L 77/1). Rozporządzenie Rady Nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady Nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zauważyć należy, że definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawarta w ww. rozporządzeniu (282/2011) kładzie nacisk na ?bezpośredni? związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo "bezpośredni" oznacza "dotyczący kogoś lub czegoś wprost", słowo "branża" oznacza "gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju", natomiast słowo "zawód" oznacza "wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych".

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przez kształcenie zawodowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych dla trenerów I i II stopnia Polskiego Towarzystwa, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Z wniosku wynika, że usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (Wytyczne w zakresie programu szkolenia przygotowującego do rekomendacji opracowane przez Polskie Towarzystwo). Jednocześnie Wnioskodawca podał, że nabyte w trakcie przedmiotowego szkolenia umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą/zawodem uczestników szkolenia i mają na celu uzyskanie/uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, a celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do samodzielnego prowadzenia warsztatów i treningów w oparciu o proces grupowy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednak dla oceny czy usługi przeprowadzania szkoleń dla trenerów I i II stopnia Polskiego Towarzystwa są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest jeszcze uznanie, że są to usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Spełnienie jednakże ww. warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ww. ustawy o VAT jest możliwe tylko wtedy, gdy istnieją przepisy prawa regulujące formy i zasady kształcenia zawodowego.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Odesłanie więc w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ww. ustawy do ?odrębnych przepisów? odnosić się może wyłącznie do ustaw oraz rozporządzeń (ewentualnie ratyfikowanych umów międzynarodowych), nie zaś do wytycznych Polskiego Towarzystwa P., będącego aktem normatywnym o charakterze wewnętrznym. Podkreślić należy, że ustawy i rozporządzenia, będąc źródłem prawa powszechnie obowiązującego, podlegają obowiązkowi ogłoszenia w Dzienniku Ustaw (co jest warunkiem ich wejścia w życie).

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że pomimo, iż szkolenie dla trenerów I i II stopnia Polskiego Towarzystwa P. spełnia definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, to nie jest prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Nie jest więc w przypadku przedmiotowego szkolenia spełniona przesłanka określona w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, aby usługi kształcenia zawodowego prowadzone były w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Tym samym omawiane usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie podlegają zwolnieniu od podatku przewidzianemu w tym przepisie.

Nadto z okoliczności sprawy nie wynika, iż Wnioskodawca uzyskała na ww. szkolenia akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Również przedmiotowe szkolenia nie są finansowane ze środków publicznych. Zatem należy stwierdzić, iż przedmiotowe szkolenia nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe dla trenerów I i II stopnia Polskiego Towarzystwa P., nie korzystają ze zwolnienia od podatku na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. d oraz art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało je uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy ? Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych dla trenerów I i II stopnia Polskiego Towarzystwa. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika