Czy Powiat może odzyskać podatek VAT naliczony od zakupu sprzętu do utrzymania zieleni przydrożnej: (...)

Czy Powiat może odzyskać podatek VAT naliczony od zakupu sprzętu do utrzymania zieleni przydrożnej: ciągnika, przyczepy samowyładowczej 2-osiowej, kosiarki bijakowej wysięgnikowej, pilarki spalinowej i kosy spalinowej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 4 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 21 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z zakupem sprzętu do utrzymania zieleni przydrożnej: ciągnika, przyczepy samowyładowczej 2-osiowej, kosiarki bijakowej wysięgnikowej, pilarki spalinowej i kosy spalinowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z zakupem sprzętu do utrzymania zieleni przydrożnej: ciągnika, przyczepy samowyładowczej 2-osiowej, kosiarki bijakowej wysięgnikowej, pilarki spalinowej i kosy spalinowej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 21 grudnia 2011 r.), w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535, z późn. zm.) nie uznaje się podatnika - Powiatu w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, prawa dla realizacji których został on powołany z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powiat realizuje swoje zadania na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6, 13 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), a mianowicie wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych, ochrony środowiska i przyrody i utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Powiat wystąpił o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW na zakup następującego sprzętu do utrzymania zieleni przydrożnej: ciągnika, przyczepy samowyładowczej 2-osiowej, kosiarki bijakowej wysięgnikowej, pilarki spalinowej i kosy spalinowej z przeznaczeniem dla Zarządu Dróg Powiatowych. Zarząd Dróg Powiatowych jest jednostką organizacyjną Powiatu.

Powiat posiada ogółem 332 km dróg kategorii powiatowej. Na dzień dzisiejszy ze względu na duży zakres prac utrzymaniowych na drogach i braki w wyposażeniu w sprzęt występują trudności z utrzymaniem właściwego stanu zieleni przydrożnej w okresie letnim w zakresie systematycznego koszenia traw, wykaszania chwastów, wycinania odrostów i innych prac porządkowych na trawnikach, poboczach i rowach drogowych. Zakupiony sprzęt pozwoli na poprawę utrzymania zieleni przydrożnej. Zabiegi te będą przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się chwastów i chorób roślin oraz w znacznym stopniu podniesiona zostanie estetyka dróg powiatowych i wyeksponowane walony ekologiczne Powiatu.

Zgodnie z naczelną zasada wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnik może dokonać odliczenia tej części podatku naliczonego, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego i powstania zobowiązania podatkowego. Powiat nie ma możliwości dokonywania odliczenia podatku od zakupu w/w sprzętu, który nie będzie w ogóle wykorzystywany do świadczenia przez Powiat czynności opodatkowanych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z zakupem sprzętu do utrzymania zieleni przydrożnej będą wystawione na Zarząd Dróg Powiatowych, który jest jednostką organizacyjną Powiatu. Przy pomocy Zarządu Dróg Powiatowych Zarządu Powiatu wykonuje zadania powiatu w zakresie dróg publicznych. Zakupiony sprzęt nie będzie przekazywany dla Zarządu Dróg Powiatowych, gdyż faktura wystawiona na Zarząd Dróg Powiatowych skutkuje sporządzeniem protokołu odbioru sprzętu przez Zarząd Dróg. Sprzęt zostanie wpisany do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Zarząd Dróg Powiatowych i pozostanie w użytkowaniu tej jednostki. Powiat wykonuje uprawnienia właścicielskie do całego mienia będącego w użytkowaniu jednostek organizacyjnych Powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat może odzyskać podatek VAT naliczony od zakupu sprzętu do utrzymania zieleni przydrożnej: ciągnika, przyczepy samowyładowczej 2-osiowej, kosiarki bijakowej wysięgnikowej, pilarki spalinowej i kosy spalinowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu sprzętu do utrzymania zieleni przydrożnej: ciągnika, przyczepy samowyładowczej 2-osiowej, kosiarki bijakowej wysięgnikowej, pilarki spalinowej i kosy spalinowej w ramach ubiegania się o dofinansowanie z WFOŚiGW. Zakupione sprzęty służyć będą użyteczności publicznej, nie będą wykorzystywane do świadczenia czynności opodatkowanych. Powiat nie będzie posiadał prawa do odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6, 13 i 19 cytowanej ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych, ochrony środowiska i przyrody i utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ww. ustawy). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ww. ustawy). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ww. ustawy). Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowa osoba prawna (powiat) nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone zadania wykonuje za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Powiat wystąpił o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW na zakup następującego sprzętu do utrzymania zieleni przydrożnej: ciągnika, przyczepy samowyładowczej 2-osiowej, kosiarki bijakowej wysięgnikowej, pilarki spalinowej i kosy spalinowej z przeznaczeniem dla Zarządu Dróg Powiatowych. Zarząd Dróg Powiatowych jest jednostką organizacyjną Powiatu, za pomocą którego Powiat wykonuje zadania powiatu w zakresie dróg publicznych. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z zakupem sprzętu do utrzymania zieleni przydrożnej będą wystawione na Zarząd Dróg Powiatowych. Zakupiony sprzęt zostanie wpisany do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Zarząd Dróg Powiatowych i pozostanie w użytkowaniu tej jednostki. Powiat wykonuje uprawnienia właścicielskie do całego mienia będącego w użytkowaniu jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68 poz. 360) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu będzie Zarząd Dróg Powiatowych. Jak już wspomniano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet jednostek organizacyjnych powołanych do wykonywania zadań własnych Powiatu.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu sprzętu do utrzymania zieleni przydrożnej: ciągnika, przyczepy samowyładowczej 2-osiowej, kosiarki bijakowej wysięgnikowej, pilarki spalinowej i kosy spalinowej, ponieważ to nie Wnioskodawca będzie nabywcą towarów i usług, faktury dokumentujące nabycie ww. sprzętu do utrzymania zieleni przydrożnej będą wystawione na inny podmiot, tj. Zarząd Dróg Powiatowych.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jednakże podkreślenia wymaga, iż ww. skutek nie jest związany z faktem, iż zakupione sprzęty służyć będą użyteczności publicznej i nie będą wykorzystywane do świadczenia czynności opodatkowanych, lecz z faktem, że faktury potwierdzające nabycie sprzętu nie będą wystawione na Wnioskodawcę, lecz na Zarząd Dróg Powiatowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Zarządu Dróg Powiatowych wskazanego we wniosku, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika