Czy Zakład jako beneficjent realizując projekt ma możliwość odzyskania w całości podatku VAT naliczonego?

Czy Zakład jako beneficjent realizując projekt ma możliwość odzyskania w całości podatku VAT naliczonego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 06 listopada 2012r. (data wpływu 08 listopada 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 03 stycznia 2013r. (data wpływu 04 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacja projektu pn. ??.? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 08 listopada 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacja projektu pn. ??.?.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 04 stycznia 2013r. w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, który otrzymał dofinansowanie z PROW na operację pn. ??.? Celem operacji jest budowa oczyszczalni ścieków, kanalizacji sanitarnej oraz wodociągu. Inwestycja realizowana jest w 75% ze środków PROW i w 25% ze środków otrzymanych w ramach dotacji inwestycyjnej od Gminy. Na czas realizacji inwestycji do momentu uzyskania dofinansowania z PROW Wnioskodawca chce zaciągnąć w Banku Gospodarstwa Krajowego pożyczkę z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie.

Całkowity koszt operacji wyniesie 6.452.192,03 zł.

Koszty inwestycyjne:

  1. Oczyszczalnia ścieków ? 1.371.865,33 zł,
  2. Kanalizacja sanitarna ? 3.655.920,89 zł,
  3. Droga technologiczna do oczyszczalni -184.659,35 zł,
  4. Część elektryczna oczyszczalni ścieków -106.324,83 zł,
  5. Część elektryczna - pompownia P2 -1.537,03 zł,
  6. Przebudowa sieci wodociągowej ? 874.139,59 zł,
  7. Część elektryczna pompownia P1 -1.905,00 zł,
  8. Koszty ogólne ? 255.840,00 zł,
    1. dokumentacja techniczna ? 55.350 ,00 zł,
    2. mapy do celów projektowych ? 20.910,00 zł,
    3. inspektor nadzoru -123.000,00 zł.


Wyżej wymienione koszty wynikają z kosztorysów i mogą ulec zmianie po przetargu.

Zakład Gospodarki Komunalnej jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotowa inwestycja realizowana będzie w okresie od lutego 2013r. do 31 sierpnia 2014r. Wszystkie zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowej inwestycji będą dokumentowane fakturami VAT wstawionymi na rzecz Wnioskodawcy - Zakładu Gospodarki Komunalnej w B. Zakupione towary i usługi w związku z realizowaną przedmiotową inwestycją będą wykorzystywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zakład jako beneficjent realizując projekt ma możliwość odzyskania w całości podatku VAT naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Zakład, który prowadzi wyłącznie sprzedaż opodatkowaną będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego w całości od ww. inwestycji. Po oddaniu Zakład obejmie zarząd nad nowo powstałą inwestycją i będzie osiągał przychody opodatkowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co m.in. oznacza, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Zakład Gospodarki Komunalnej jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, który otrzymał dofinansowanie z PROW na operację pn. ??.? Celem operacji jest budowa oczyszczalni ścieków, kanalizacji sanitarnej oraz wodociągu. Inwestycja realizowana jest w 75% ze środków PROW i w 25% ze środków otrzymanych w ramach dotacji inwestycyjnej od Gminy. Na czas realizacji inwestycji do momentu uzyskania dofinansowania z PROW Wnioskodawca chce zaciągnąć w Banku Gospodarstwa Krajowego pożyczkę z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie. Całkowity koszt operacji wyniesie 6.452.192,03 zł. Przedmiotowa inwestycja realizowana będzie w okresie od lutego 2013r. do 31 sierpnia 2014r. Wszystkie zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowej inwestycji będą dokumentowane fakturami VAT wstawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Zakupione towary i usługi w związku z realizowaną przedmiotową inwestycją będą wykorzystywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej w B. do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Zatem, z uwagi na spełnienie pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, Zakład Gospodarki Komunalnej będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ww. wydatkami. Tym samym, w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawca będzie miał prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. ??.?, ponieważ wydatki te mają związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem należy wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika