Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową Ciepłociągu, (...)

Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową Ciepłociągu, ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca zachowa prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji w przypadku wniesienia przez Gminę Ciepłociągu termalnego w drodze wkładu niepieniężnego do Spółki komunalnej. Na zakres prawa do ww. odliczenia nie ma wpływu fakt otrzymania przez Gminę dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na pokrycie części kosztów ww. inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 grudnia 2011r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową ciepłociągu,
  • zachowania ww. prawa w przypadku gdy Gmina podejmie decyzję, że ciepłociąg zostanie przekazany spółce komunalnej w drodze wkładu niepieniężnego,
  • wpływu na ww. prawo do odliczenia otrzymanego przez Gminę dofinansowania

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową ciepłociągu,
  • zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z budową ciepłociągu, jeżeli Gmina podejmie decyzję, że ciepłociąg zostanie wniesiony jako wkład niepieniężny do spółki komunalnej,
  • wpływu na zakres prawa do odliczenia otrzymanego przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów inwestycji.

Wniosek został uzupełniony w dniu 5 grudnia 2011r. o wskazanie przedmiotu wniosku i doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Gmina rozpoczęła realizację projektu inwestycyjnego polegającego na budowie ciepłociągu (dalej: ?Ciepłociąg?) na terenie Gminy z wykorzystaniem źródeł ciepła wód termalnych i biomasy dla celów realizacji przedsięwzięcia ?Termy Uniejów?.

Realizacja projektu obejmuje budowę ciepłociągu o dł. 7,94 km z zakładu wytwarzającego ciepło. Sieć ciepłownicza składać się będzie z głównego odcinka przesyłowego o dł. 5,79 km oraz odgałęzień o łącznej dł. 2,15 km. Odgałęzienia zostaną poprowadzone do istniejących obiektów (restauracja a, Kompleks termalno-basenowy, Kasztel rycerski, Zamek), będących w realizacji (budynek restaurowanego kina z przeznaczeniem na Dom Pracy Twórczej, rozbudowywany kompleks termalno-basenowy, kompleks rekreacyjno-sportowy oraz kompleks turystyczno-rekreacyjno-edukacyjny ) oraz planowanych (tężnie, pijalnia wód).

Odcinek sieci przesyłowej będzie miał średnicę dz250 - 5,79 km. Poszczególne odgałęzienia będą miały następujące średnice rur:

  1. dz200 ? 12 mb,
  2. dz160 ? 1022 mb,
  3. dz125 ? 586 mb,
  4. dz110 ? 409 mb,
  5. dz90 ? 114 mb,
  6. dz63 ? 12 mb.

Na dzień dzisiejszy Gmina samodzielnie nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z zaspokajaniem potrzeb swoich mieszkańców w tym zakresie. Działalność ta jest prowadzona przez kapitałowe spółki komunalne (dotychczasowa działalność związana z wykorzystaniem wód termalnych ? przez G sp. z o.o., dalej zwaną ?Spółką komunalną?), których Gmina jest 100% udziałowcem.

Gmina planuje, że po zakończeniu całości inwestycji ciepłociąg zostanie odpłatnie udostępniony komunalnej spółce kapitałowej na podstawie umowy dzierżawy. Jest to założenie podstawowe. Może się jednak okazać, że jeszcze w trakcie realizacji inwestycji Gmina podejmie decyzję, że po jej zakończeniu infrastruktura Ciepłociągu zostanie wniesiona do komunalnej spółki kapitałowej tytułem wkładu niepieniężnego.

Na pokrycie części kosztów związanych z budową Ciepłociągu, Gmina otrzyma dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem jako ?Podatnik VAT czynny?.

Projekt nosi nazwę: ?..?.

Faktury związane z realizacją inwestycji będą wystawiane na Gminę. Gmina planuje, po zakończeniu Projektu, że wytworzona w jego ramach infrastruktura będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT (dzierżawa na rzecz spółki komunalnej) i jest to podstawowe założenie Gminy.

Wnioskodawca chciałby uzyskać również informację, czy w sytuacji, w której w trakcie realizacji inwestycji (tzn. przed zakończeniem budowy ciepłociągu) zostanie podjęta decyzja o wniesieniu infrastruktury do spółki komunalnej jako wkładu niepieniężnego, to czy Gmina zachowa prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową Ciepłociągu...
  2. Czy Gmina zachowa prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji aż do momentu jej zakończenia, jeżeli przed końcem tej inwestycji podejmie decyzję, o wniesieniu infrastruktury ukończonego ciepłociągu do spółki komunalnej tytułem wkładu niepieniężnego...
  3. Czy na zakres prawa do odliczenia wpłynie otrzymanie przez Gminę dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na pokrycie części kosztów inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową Ciepłociągu.
  2. Gmina zachowa prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji aż do momentu jej zakończenia, nawet jeżeli przed końcem tej inwestycji podejmie decyzje, o wniesieniu infrastruktury ukończonego ciepłociągu do spółki komunalnej tytułem wkładu niepieniężnego.
  3. Na zakres prawa do odliczenia nie wpłynie otrzymanie przez Gminę dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na pokrycie części kosztów inwestycji.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z poźn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1).

Pierwszą kwestią wymagająca rozstrzygnięcia w kontekście powołanego wyżej przepisu jest to, czy Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zasadniczo za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT). Przedmiotowy przepis, pomimo tego, że ma generalnie zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego oraz organów i urzędów obsługujących te jednostki, to jednak nie będzie miał zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym. Gmina planuje bowiem dokonanie czynności odpłatnej, polegającej bądź na oddaniu do odpłatnego używania Ciepłociągu innemu podmiotowi, bądź na wniesieniu wkładu niepieniężnego do Spółki komunalnej i w tym zamiarze buduje Ciepłociąg.

W ocenie Gminy czynność polegająca na wniesieniu wkładu niepieniężnego, jako czynność o charakterze odpłatnym, podlega - co do zasady - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki właściwej dla danego towaru. O odpłatności wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej decyduje okoliczność, iż podmiot wnoszący aport otrzymuje w zamian odpowiednią wartość udziałów w spółce. Wydane przez spółkę udziały stanowią więc ekwiwalentne świadczenie wzajemne spółki na rzecz wspólnika wnoszącego wkład.

W konsekwencji więc Gmina, realizując omawianą inwestycję z zamiarem jej późniejszego odpłatnego wykorzystania (na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze albo jako wkład niepieniężny), działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i jako taki podatnik ma prawo ? na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ? do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

W ocenie Gminy na zakres prawa do odliczenia nie wpływa również okoliczność, że część kosztów całej inwestycji zostanie sfinansowana ze środków publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Żaden z przepisów ustawy o VAT, a w szczególności art. 88 i 88a, nie zawiera w tym zakresie ograniczeń. W konsekwencji więc Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego również od tej części, w jakiej nabyte towary i usług związane z realizacją inwestycji zostaną sfinansowane z powyższej dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu inwestycyjnego o nazwie ???, polegającego na budowie ciepłociągu na terenie Gminy z wykorzystaniem źródeł ciepła wód termalnych i biomasy dla celów realizacji przedsięwzięcia. Realizacja projektu obejmuje budowę ciepłociągu o dł. 7,94 km z zakładu wytwarzającego ciepło. Odgałęzienia sieci zostaną poprowadzone do istniejących obiektów (restauracja, Kompleks termalno-basenowy, Kasztel rycerski, Zamek), będących w realizacji (budynek restaurowanego kina z przeznaczeniem na Dom Pracy Twórczej, rozbudowywany kompleks termalno-basenowy, kompleks rekreacyjno-sportowy oraz kompleks turystyczno-rekreacyjno-edukacyjny) oraz planowanych (pijalnia wód). Obecnie Gmina samodzielnie nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z zaspokajaniem potrzeb swoich mieszkańców w tym zakresie. Działalność ta jest prowadzona przez kapitałowe spółki komunalne, których Gmina jest 100% udziałowcem. Gmina planuje, ze po zakończeniu całości inwestycji ciepłociąg zostanie odpłatnie udostępniony komunalnej spółce kapitałowej na podstawie umowy dzierżawy - wytworzona w jego ramach infrastruktura będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT (dzierżawa na rzecz spółki komunalnej). Na pokrycie części kosztów związanych z budową Ciepłociągu, Gmina otrzyma dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013. Faktury związane z realizacją inwestycji będą wystawiane na Gminę.

Odnosząc się do przedstawionego wyżej opisu zdarzenia przyszłego, należy odwołać się do regulacji wynikających z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Wobec powyższego oddanie przez Wnioskodawcę w ramach umowy dzierżawy, tj. czynności cywilnoprawnej, innemu podmiotowi nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

W konsekwencji dzierżawa inwestycji stanowi odpłatne świadczenie, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Z uwagi na fakt, iż przedmiot inwestycji będzie służył Gminie do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur nabycia towarów i usług związanych z realizacja tej inwestycji.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika również, że jeszcze w trakcie realizacji inwestycji Gmina może podjąć decyzję, że po jej zakończeniu infrastruktura Ciepłociągu zostanie wniesiona do komunalnej spółki kapitałowej tytułem wkładu niepieniężnego.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne, czy zawodowe.

Zgodnie z art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna. Natomiast w myśl art. 4 § 1 pkt 1 ww. ustawy, spółka osobowa oznacza ? spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.

Udziały lub akcje w spółkach kapitałowych mogą być obejmowane między innymi w zamian za wkład niepieniężny (aport). Przedmiotem aportu mogą być wszystkie przedmioty majątkowe (prawa i rzeczy), o ile są zbywalne i mogą jako aktywa wejść do bilansu spółki, przy czym muszą być one wymienione w umowie ze wskazaniem osoby wnoszącej i przeznaczonych za ten aport udziałów.

Przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego mogą być zatem przedmioty majątkowe, takie jak m.in. nieruchomości, rzeczy ruchome (wyposażenie). Zgodnie z tą regulacją z chwilą objęcia udziałów (akcji) w spółce kapitałowej podmiot wnoszący aport w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część uzyskuje przychód w wysokości wartości nominalnej udziałów objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Z powyższego wynika, iż zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1-4 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa. Zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Ustawą, o której mowa w cytowanym art. 9 jest ustawa z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz. U tj. z 2011 Nr 45, poz. 236). Gospodarka komunalna, w rozumieniu tej ustawy, polega na wykonywaniu przez jednostki samorządu terytorialnego zadań własnych w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Zgodnie z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

W świetle art. 12 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, do wnoszenia wkładów oraz obejmowania udziałów i akcji stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz przepisy Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem przepisów ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa oraz o komercjalizacji i prywatyzacji.

Tym samym przepis ten przesądza, iż do wnoszenia przez jednostki samorządu terytorialnego wkładów do spółek oraz obejmowania w nich udziałów i akcji powinny być wprost stosowane przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz Kodeksu cywilnego.

Należy również podkreślić, iż zgodnie z art. 43 ustawy o gospodarce komunalnej, mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw. Mienie jest instytucją prawa cywilnego, a wykonywanie uprawnień właścicielskich jest domeną prawa cywilnego i podejmowane w tym zakresie czynności mają charakter cywilnoprawny; należą do zakresu spraw jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, a nie jako organu administracji publicznej.

Jak wynika z cytowanego powyżej § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego opisu wynika, iż Gmina po zrealizowaniu przedsięwzięcia może wytworzone mienie przekazać aportem do Spółki komunalnej.

Z uwagi na powyższe, wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki spełnia definicję dostawy towarów ? następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wobec powyższego, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podmiotem dokonującym odpłatnej dostawy towarów w analizowanej sytuacji będzie Gmina.

Przepisy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia ? budowla, stąd też w tym względzie należy odwołać się do innych przepisów, które taką definicję formułują. I tak, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r.

Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W świetle przytoczonej wyżej definicji Ciepłociąg stanowi budowlę.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotem aportu będzie budowla w postaci sieci Ciepłociągu, konieczne jest dokonanie oceny czy aport ten, pomimo iż stanowi odpłatną dostawę towarów, nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwolnieniem z podatku objęta została dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  • wybudowaniu lub
  • ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z przedstawionego opisu wynika, że Wnioskodawca być może wniesie realizowaną inwestycję aportem do Spółki komunalnej. Zatem wnoszony do Spółki komunalnej wkład niepieniężny będzie stanowiła nowowybudowana infrastruktura.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa budowli, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata. Gdy mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem przy ustaleniu czy dostawa ta korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, istotne jest czy podatnikowi dokonującemu dostawy (budynków, budowli lub ich części) przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż wniesienie aportem ww. budowli dokonane będzie w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż po jej wybudowaniu będzie miało miejsce oddanie jej do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa budowli (aport), o którym mowa w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Tym samym, wniesienie aportu jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W świetle powyższego nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi, które posłużą do wybudowania Ciepłociągu, będą miały niewątpliwie bezpośredni związek z czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Zatem w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, Gmina zachowa prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy wydatkach poniesionych na przedmiotową inwestycję w przypadku, gdy podejmie decyzje o wniesieniu jej aportem do spółki komunalnej.

Nadto należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Tak więc na zakres prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu nie ma wpływu fakt otrzymania przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów ww. inwestycji.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową Ciepłociągu, ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

Wnioskodawca zachowa prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji w przypadku wniesienia przez Gminę Ciepłociągu termalnego w drodze wkładu niepieniężnego do Spółki komunalnej.

Na zakres prawa do ww. odliczenia nie ma wpływu fakt otrzymania przez Gminę dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na pokrycie części kosztów ww. inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny opisany w złożonym wniosku, z którego wprost wynika, że inwestycja będzie służyć czynnościom opodatkowanym.

Ponadto, tut. Organ informuje, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bądź zwolnionych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową ciepłociągu, zachowania ww. prawa w przypadku gdy Gmina podejmie decyzję, że ciepłociąg zostanie przekazany spółce komunalnej w drodze wkładu niepieniężnego, wpływu na ww. prawo do odliczenia otrzymanego przez Gminę dofinansowania. Wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w ww. zakresie załatwiono interpretacja IPTPP1/443-900/11-5/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje

IPTPP1/443-900/11-5/MW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika