Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z restauracją Budynku kina (...)

Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z restauracją Budynku kina i jego otoczenia, ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym. Na zakres prawa do ww. odliczenia nie ma wpływu fakt otrzymania przez Gminę dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na pokrycie części kosztów ww. inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 grudnia 2011r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia kwot podatku naliczonego związanego z restauracją budynku kina i jego otoczenia oraz wpływu na ww. prawo do odliczenia otrzymanego przez Gminę dofinansowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z restauracją budynku kina oraz jego otoczenia,
  • zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji, jeżeli Gmina podejmie decyzję, o wniesieniu infrastruktury budynku kina do spółki komunalnej tytułem wkładu niepieniężnego,
  • wpływu na zakres prawa do odliczenia otrzymanego przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów inwestycji.

Wniosek został uzupełniony w dniu 5 grudnia 2011r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Gmina w ramach projektu inwestycyjnego realizuje inwestycję polegającą na restauracji byłego budynku kina stanowiącego własność Gminy, wraz z otoczeniem. Restauracja byłego budynku kina polega na:

  • rozbiórce istniejącego budynku byłego kina,
  • wykonaniu przyłączy kanalizacyjnego, wodnego oraz ciepła miejskiego,
  • budowie budynku wolnostojącego, niskiego, dwukondygnacyjnego, podpiwniczonego na miejscu rozebranego budynku starego kina,
  • wykonaniu oświetlenia terenu wokół budynku,
  • wykonaniu utwardzonego dojścia i dojazdów, parkingu,
  • wyposażeniu budynku w instalację wody zimnej, ciepłej i wody użytkowej z ciepła miejskiego, kanalizacji sanitarnej, centralnego ogrzewania z ciepła miejskiego, wentylacji grawitacyjnej wspomaganej mechanicznie, elektrycznej 230 V i 400 V oraz odgromowej.

Budynek składać się będzie z ogólnodostępnej części w przyziemiu, składającej się z recepcji, pracowni malarskiej, pracowni rzeźbiarskiej, sali seminaryjnej, pomieszczeń administracyjnych oraz dodatkowo, z baru z zapleczem. Ponadto, na piętrze przewidziano klub i pracownię, a także nieodpłatnie udostępniane pokoje z łazienkami dla studentów będących uczestnikami warsztatów i seminariów. Gmina planuje, że po zakończeniu przedmiotowej inwestycji, Budynek wraz z otoczeniem zostanie odpłatnie przekazany do zarządzania operatorowi wyłonionemu w przetargu albo komunalnej spółce kapitałowej. Będzie zatem wykorzystywany do wykonywania czynności odpłatnych. Jest to założenie podstawowe. Może się jednak okazać, ze jeszcze w trakcie realizacji inwestycji Gmina podejmie decyzję, że po jej zakończeniu budynek zostanie wniesiony do komunalnej spółki kapitałowej tytułem wkładu niepieniężnego. Na pokrycie części kosztów restauracji Budynku oraz jego otoczenia Gmina uzyska dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa V ? Infrastruktura Społeczna, Działanie V.4 ? Infrastruktura kultury. Wysokość dofinansowania pokryje około 85% kosztów projektu. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem jako podatnik VAT czynny. Faktury związane z realizacją przedstawionego projektu inwestycyjnego będą wystawiane na Gminę.

Nabywane w związku realizacją ww. projektu towary lub usługi będą służyły Wnioskodawcy do czynności opodatkowanych. Gmina zamierza wydzierżawić lub wynająć Budynek po zakończeniu inwestycji (podlega opodatkowaniu VAT). Może się jednakże zdarzyć, że jeszcze w trakcie inwestycji zostanie podjęta decyzja o wniesieniu Budynku jako wkładu niepieniężnego do komunalnej spółki kapitałowej (podlega opodatkowaniu VAT), w związku z tym Wnioskodawca chciałby poznać konsekwencje podatkowe na gruncie VAT takiej decyzji.

Budowa całej ww. inwestycji, wraz z będącymi częścią realizacji ww. inwestycji budową utwardzonego dojścia oraz dojazdów i parkingów, należy do zadań własnych Gminy zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 9 ust. 1 wspomnianej ustawy, Gmina w celu wykonywania zadań własnych może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowej sprawie; nie oznacza to jednak, ze infrastruktura wytworzona w trakcie projektu nie może wykorzystana do wykonywania czynności opodatkowanych (dzierżawa, aport) przez Gminę; realizacja zadań własnych nie wyklucza bowiem podjęcia takich czynności.

W ramach prowadzonej ww. inwestycji, budowane dojścia i dojazdy będą ściśle związane funkcjonalnie z Budynkiem i będą jemu służyły. Ich charakter jest natomiast taki, że ? z uwagi na to, że teren ten będzie otwarty ? będzie teoretycznie możliwe korzystanie z nich przez inne osoby;.

Będące w przyszłości przedmiotem dzierżawy Budynek wraz z dojściami, dojazdami oraz parkingami znajdują się na tej samej nieruchomości. Przedmiotem dzierżawy będzie cała nieruchomość, wraz z Budynkiem, dojściami, dojazdami oraz parkingami.

Za korzystanie z parkingów Gmina nie będzie pobierała opłaty, jednak przedmiotem dzierżawy będzie Budynek wraz dojazdami i parkingiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z restauracją budynku oraz jego otoczenia...
  2. Czy na zakres prawa do odliczenia wpłynie otrzymanie przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1).

Pierwszą kwestią wymagającą rozstrzygnięcia w kontekście powołanego wyżej przepisu jest to, czy Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zasadniczo za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przedmiotowy przepis pomimo tego, że ma generalnie zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego oraz organów i urzędów obsługujących te jednostki, to jednak nie będzie miał zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym. Gmina planuje bowiem oddanie obiektu nowego Budynku oraz jego otoczenia do używania operatorowi wyłonionemu na konkurencyjnych warunkach (w przetargu), czego podstawą będzie zawarta z tym operatorem umowa cywilnoprawna.

Zostanie również spełniona przesłanka pozytywna konieczna dla uznania czynności wykonywanych przez Gminę za czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej, wskazana w art. 15 ust. 2 zdanie 2 ustawy, bowiem nowy budynek i jego otoczenie będzie wykorzystywany przez Gminę w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W konsekwencji nie ma wątpliwości, iż spełniona zostanie przesłanka art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, konieczna dla odliczenia podatku naliczonego przez Gminę.

Na uznanie Gminy za podatnika VAT w kontekście art. 86 ust. 1 ustawy nie wpłynie również okoliczność, iż Gmina rozważa możliwość wniesienia obiektu jako wkładu niepieniężnego do spółki komunalnej. Nie ma również znaczenia, iż przedmiot tego wkładu będzie stanowił albo zorganizowaną część przedsiębiorstwa, albo tez wnoszone będą poszczególne składniki majątkowe (niestanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa). W rezultacie, podjęcie przez Gminę decyzji (na etapie realizacji inwestycji), iż obiekt po jego zakończeniu będzie przedmiotem wkładu niepieniężnego, nie wpłynie ani na wartość dokonanych odliczeń w okresie do dnia podjęcia takiej decyzji, ani na wielkość odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z nabycia towarów i usług po tej dacie, związanych z tą inwestycją.

W ocenie Gminy czynność polegająca na wniesieniu wkładu niepieniężnego, jako czynność o charakterze odpłatnym, podlega ? co do zasady ? opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki właściwej dla danego towaru. O odpłatności wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej decyduje okoliczność, iż podmiot wnoszący aport otrzymuje w zamian odpowiednią wartość udziałów w spółce. Wydane przez spółkę udziały stanowią więc ekwiwalentne świadczenie wzajemne spółki na rzecz wspólnika wnoszącego wkład.

W konsekwencji więc Gmina, realizując omawianą inwestycję z zamiarem jej późniejszego odpłatnego wykorzystania, działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i jako taki podatnik ma prawo ? na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ? do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Art. 6 pkt 1 ustawy o VAT stanowi dozwoloną opcję przewidzianą w art. 19 Dyrektywy Rady.

W ocenie Gminy na zakres prawa do odliczenia nie wpływa również okoliczność, że znaczna część kosztów całej inwestycji (około 85%) zostanie sfinansowana ze środków publicznych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013, Oś Priorytetowa V ? Infrastruktura Społeczna, Działanie V.4 ? Infrastruktura kultury.

Żaden z przepisów ustawy o VAT, a w szczególności art. 88 i 88a, nie zawiera w tym zakresie ograniczeń. W konsekwencji więc Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego również od tej części, w jakiej nabyte towary i usług związane z realizacją inwestycji zostaną sfinansowane z powyższej dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust.

1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W świetle art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ze stanu faktycznego wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca, w ramach projektu inwestycyjnego, realizuje inwestycję polegającą na restauracji byłego budynku kina stanowiącego własność Gminy, wraz z otoczeniem (znajdującym się na jednej nieruchomości). Gmina planuje, że po zakończeniu przedmiotowej inwestycji, Budynek wraz z otoczeniem zostanie odpłatnie przekazany do zarządzania operatorowi wyłonionemu w przetargu albo komunalnej spółce kapitałowej, zatem Gmina zamierza wydzierżawić lub wynająć Budynek po zakończeniu inwestycji (przedmiotem dzierżawy będzie Budynek wraz dojazdami i parkingiem). Na pokrycie części kosztów restauracji Budynku oraz jego otoczenia Gmina uzyska dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Faktury związane z realizacją przedstawionego projektu inwestycyjnego będą wystawiane na Gminę. Budowa całej ww. inwestycji, wraz z będącymi częścią realizacji ww. inwestycji budową utwardzonego dojścia oraz dojazdów i parkingów, należy do zadań własnych Gminy W ramach prowadzonej ww. inwestycji, budowane dojścia i dojazdy będą ściśle związane funkcjonalnie z Budynkiem i będą jemu służyły. Ich charakter jest natomiast taki, że ? z uwagi na to, że teren ten będzie otwarty ? będzie teoretycznie możliwe korzystanie z nich przez inne osoby. Będące w przyszłości przedmiotem dzierżawy Budynek wraz z dojściami, dojazdami oraz parkingami znajdują się na tej samej nieruchomości. Przedmiotem dzierżawy będzie cała nieruchomość, wraz z Budynkiem, dojściami, dojazdami oraz parkingami.

Odnosząc się do przedstawionego wyżej opisu zdarzenia przyszłego, należy odwołać się do regulacji wynikających z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Natomiast zgodnie z zapisem art. 659 § 1 ustawy Kodeks cywilny, przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

W świetle powyższego należy zauważyć, iż umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony ? zarówno wynajmującego, jak i najemcę ? określone przepisami obowiązki. Wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Przy czym ? jak wynika z art. 659 § 2 ww. ustawy czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju. A zatem umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu najmu.

Wobec powyższego oddanie przez Wnioskodawcę w ramach umowy dzierżawy bądź najmu, tj. czynności cywilnoprawnej, innemu podmiotowi nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

W konsekwencji dzierżawa lub najem inwestycji stanowi odpłatne świadczenie, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Z uwagi na fakt, iż przedmiot inwestycji będzie służył Gminie w całości do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur nabycia towarów i usług związanych z realizacją tej inwestycji.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Nadto należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Tak więc na zakres prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu nie ma wpływu fakt otrzymania przez Gminę dofinansowania na pokrycie części kosztów ww. inwestycji.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z restauracją Budynku kina i jego otoczenia, ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

Na zakres prawa do ww. odliczenia nie ma wpływu fakt otrzymania przez Gminę dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na pokrycie części kosztów ww. inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o zaistniały stan faktyczny opisany w złożonym wniosku, z którego wprost wynika, że inwestycja będzie służyć czynnościom opodatkowanym.

Ponadto, tut. Organ informuje, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bądź zwolnionych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z restauracją Budynku kina i jego otoczenia, oraz wpływu na ww. prawo do odliczenia otrzymanego przez Gminę dofinansowania. Wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie zachowania ww. prawa w przypadku, gdy Gmina podejmie decyzję, że ww. inwestycja zostanie przekazana spółce komunalnej w drodze wkładu niepieniężnego oraz wpływu na ww. prawo do odliczenia otrzymanego przez Gminę dofinansowania, załatwiono interpretacją IPTPP1/443-902/11-5/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje

IPTPP1/443-902/11-5/MW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika