Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji w ramach Działania (...)

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji w ramach Działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 24 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2012r. (data wpływu 20 lutego 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Wniosek został uzupełniony w dniu 20 lutego 2012r. w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego, sformułowania pytania oraz przedstawienia własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą w zakresie produkcji ceramicznych wyrobów stołowych i ozdobnych oraz działalność agroturystyczną oraz szkoleniową w zakresie garncarstwa. Jest to działalność kultywująca tradycyjne garncarstwo ludowe. Wyroby wytwarzane są ręcznie na kole garncarskim. Ewidencja księgowa prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (podatek liniowy). Wnioskodawca nie jestem płatnikiem podatku VAT. Obecnie chce pozyskać środki z Unii Europejskiej w ramach działania 413 - wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów w celu rozwoju swojej działalności.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 21 marca 2007 roku. Korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. nr 177 poz. 1054 ze zm.). Nie utracił zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1, ponieważ wartość sprzedaży nie przekroczyła nigdy 150.000,00 zł. Wnioskodawca dokonuje odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług. W roku 2010 nie miał sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Przychód ze sprzedaży towarów usług w roku 2010 wyniósł 21.397,80 zł.

Przy realizacji operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 'Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju' objętego PROW na lata 2007-2013 poniesiono wydatki na remont pracowni garncarskiej i utworzenie mini-galerii poprzez zakup i ułożenie terakoty, podłogi mini-galerii i jednocześnie sufitu pracowni. W starym adaptowanym na pracownię budynku wymieniono okna. W ramach projektu zakupiono dwa tradycyjne koła garncarskie. Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.

Wszystkie faktury za zakupy oraz usługi w ramach projektu były wystawiane na beneficjenta projektu. Beneficjent wydatkował kwotę: 11.314,60 zł (słownie: jedenaście tysięcy trzysta czternaście 60/100).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w związku z zakupami i wydatkami poniesionymi przy realizacji operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 413 'Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju' objętego PROW na lata 2007-2013 będzie przysługiwało odliczenie podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku) w związku z prowadzoną działalnością nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ nabywane towary i usługi będą związane z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywanie zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji ceramicznych wyrobów stołowych i ozdobnych, działalność agroturystyczną oraz szkoleniową w zakresie garncarstwa. Wnioskodawca nie jestem płatnikiem podatku VAT, jest podmiotem zwolnionym na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Przy realizacji operacji z zakresu małych projektów w ramach Działania 413 'Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju' objętego PRÓW na lata 2007-2013 Wnioskodawca poniósł wydatki na remont pracowni garncarskiej i utworzenie mini-galerii poprzez zakup i ułożenie terakoty, podłogi mini-galerii i jednocześnie sufitu pracowni. W starym adaptowanym na pracownię budynku wymienione zostały okna. W ramach projektu zakupiono dwa tradycyjne koła garncarskie. Faktury na zakup towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu były wystawiane na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacja projektu nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji w ramach Działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 01 maja 2004r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika