Świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi w ramach zawartej umowy należy uznać za samodzielną (...)

Świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi w ramach zawartej umowy należy uznać za samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i Wnioskodawca z tytułu świadczenia tych usług jest podatnikiem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2014 r. (data wpływu 8 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika w związku ze świadczeniem usług consultingowych (doradczych) oraz wystawienia faktur z tytułu świadczenia ww. usług ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika w związku ze świadczeniem usług consultingowych (doradczych) oraz wystawienia faktur z tytułu świadczenia ww. usług, a także w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 marca 2014 r. poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca na podstawie wpisu do CEIDG prowadzi od 2009 r. pozarolniczą działalność gospodarczą, polegającą między innymi na świadczeniu usług związanych z oprogramowaniem oraz usług doradztwa w zakresie informatyki.

Zgodnie z wpisem do CEIDG, działalność gospodarcza Wnioskodawcy obejmuje działalność sklasyfikowaną pod następującymi kodami PKD:

  • 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem;
  • 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki;
  • 62.03.Z - Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi;
  • 62.09.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych;
  • 63.11.Z - Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność;
  • 63.12.Z - Działalność portali internetowych.

Dochody ze wskazanej powyżej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowuje na zasadach, określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej: ?u.p.d.o.f.?).

Od września 2013 r. Wnioskodawca - na podstawie uchwały o powołaniu na stanowisko członka zarządu - wchodzi w skład zarządu spółki Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą (zwanej dalej ?Spółką?), jako jeden z czterech jej członków. Wnioskodawca, w ramach pełnionej funkcji członka zarządu, zajmuje się prowadzeniem spraw Spółki oraz reprezentowaniem jej na zewnątrz. Przy czym, zgodnie z umową Spółki, do składania oświadczeń w imieniu Spółki konieczne jest współdziałanie dwóch członków zarządu, bądź członka zarządu łącznie z prokurentem. Szczegółowo obowiązki Wnioskodawcy, jako członka zarządu reguluje zawarta ze Spółką umowa o świadczenie usług zarządzania.

Zgodnie z jej postanowieniami, oprócz obowiązków członka zarządu Spółki wynikających z Kodeksu Spółek Handlowych do zadań Wnioskodawcy w szczególności należy:

  1. udział w bieżącym zarządzaniu sprawami finansowymi i prawno-organizacyjnymi Spółki (z wyłączeniem projektów technicznych),
  2. udział w sporządzaniu rocznych sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z działalności Spółki i przedstawianie ich zgromadzeniu wspólników,
  3. udział w sporządzaniu rocznych planów biznesowych,
  4. tworzenie pozytywnego wizerunku Spółki na rynku.

Za wykonywanie tych obowiązków ww. umowa przewiduje dla Wnioskodawcy wynagrodzenie, opodatkowane według skali podatkowej, jako działalność wykonywana osobiście.

Jednocześnie, Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł ze Spółką umowę o świadczenie usług consultingowych (dalej jako: ?Umowa?). Umowa obowiązuje od dnia 1 listopada 2013 r. Zgodnie z postanowieniami Umowy, do głównych zadań Wnioskodawcy jako Konsultanta należy doradztwo w zakresie projektów informatycznych Spółki w celu zapewnienia efektywnych rozwiązań w zakresie usług świadczonych przez Spółkę oraz koordynacja rozwoju tych rozwiązań.

Ponadto do obowiązków i zadań Wnioskodawcy należą w szczególności następujące obowiązki i zadania:

  1. rozważanie wymagań oraz celów danego projektu IT,
  2. przedstawienie zalecanego rozwiązania (po przeprowadzeniu analizy), zarówno pod względem oprogramowania wykorzystywanego do utworzenia rozwiązania oraz tego, jak technologia ta będzie zaprojektowana do samego końca,
  3. odpowiedzialność za terminową i dokładną realizację projektów technicznych wobec klientów Spółki,
  4. udzielanie wskazówek i zaleceń zespołowi projektowemu IT, nadzór nad projektami IT, zapewnianie jakości projektów IT dostarczanych klientom Spółki,
  5. wspieranie i zachęcanie członków zespołu projektowego IT w ich pracy, tak by mogli oni zmaksymalizować swój potencjał, rozwijać swoje umiejętności, poprawić swoje wyniki,
  6. nadzorowanie projektów IT Spółki z technicznego punktu widzenia i zapewnienie odpowiedniej porady.

Jednocześnie w Umowie podkreślono, że zalecenia Wnioskodawcy mają charakter wyłącznie doradczy a Spółka w żaden sposób nie jest nimi związana.

Wnioskodawca świadczy usługi doradcze jako niezależny przedsiębiorca, niepodlegający kierownictwu Spółki. Usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę, ze względu na ich charakter, nie wymagają ich wykonywania wyłącznie w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te usługi tj. przez Spółkę. Zasadą jest jednak świadczenie usług we wszelkich miejscach, w których Spółka prowadzi działalność, w kraju jak również za granicą. Umowa określa jedynie minimalny czas świadczenia usług (nie mniej niż 32 godziny tygodniowo), przy czym zasadą jest ich wykonywanie w godzinach od 9 do 17, jednakże rzeczywisty czas świadczenia usług określony jest jako determinowany przez skuteczną, precyzyjną i efektywną realizację usług.

Zgodnie z Umową, Wnioskodawca odpowiada za terminową i dokładną realizację projektów technicznych wobec klientów Spółki. Będzie ponosił odpowiedzialność zarówno wobec Spółki jak i wobec osób trzecich za rezultat swoich czynności oraz ich wykonywanie.

Umowa zawarta została na czas nieokreślony z możliwością jej rozwiązana ze skutkiem natychmiastowym, przy czym Spółka może rozwiązać Umowę w tym trybie, gdy Konsultant nie wypełnia swoich zobowiązań wynikających z Umowy lub wypełnia swoje obowiązki w sposób nienależyty. Wnioskodawca ponosi więc pełne ryzyko gospodarcze związane z należytym świadczeniem usług doradczych. Z tytułu świadczenia usług consultingowych Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie, które składa się z części stałej (ryczałt), wypłacanej w stałych odstępach czasu z tytułu bieżącego świadczenia usług technicznych i doradczych oraz z bonusu, którego przyznanie leży w wyłącznej gestii Spółki i jest uzależnione od ilości projektów oraz efektów rekomendacji Konsultanta.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że nigdy nie łączyła i nie łączy go ze Spółką umowa o pracę.

Ponadto Zainteresowany poinformował, że jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca świadcząc na rzecz Spółki usługi consultingowe (doradcze), inne niż usługi zarządzania, jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług i jako taki uprawniony jest do wystawiania za nie faktur VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, członek zarządu Spółki, będący jednocześnie osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ?ustawą o VAT?) i jako taki może wystawiać faktury VAT za świadczone przez siebie usługi doradcze na rzecz Spółki, inne niż czynności zarządcze.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Usługi świadczone w ramach Umowy o świadczenie usług consultingowych stanowią usługę w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż za usługę w rozumieniu ustawy o VAT uznaje się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art 8 ust. 1 ustawy o VAT). Przez ?świadczenie? należy zaś rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Jednocześnie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT definiuje podatników podatku od towarów i usług wskazując, że są to osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT ogranicza zakres pojęcia samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej wskazując, że nie są nią m.in. czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W ocenie Wnioskodawcy taka sytuacja nie będzie miała miejsca w przedstawionym stanie faktycznym. Jak wskazano we własnym stanowisku do pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych, przychody Wnioskodawcy z tytułu wykonywania usług na podstawie Umowy o świadczenie usług consultingowych (niezwiązanych z usługami wynikającymi z pełnienia funkcji członka zarządu i wykonywania umowy o świadczenie usług zarządzania) nie mogą zostać zaliczone do żadnej z kategorii wskazanej w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie stanowią przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy, że Wnioskodawca, będąc członkiem zarządu Spółki jednocześnie świadcząc na rzecz tej Spółki usługi consultingowe (doradcze) inne niż usługi zarządzania, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, jest podatnikiem obowiązanym do wystawiania za te usługi faktur VAT i opodatkowywania przychodów z działalności doradczej według przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Co istotne, stanowisko takie potwierdzone zostało w indywidualnych interpretacjach podatkowych, np. w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 lutego 2009 r. Znak: ILPP1/443-1139/08-4/AI.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? w myśl art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 3 ww. ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

  • z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.) ? pkt 1,
  • z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich ? pkt 3.

Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012, poz. 361, z późn. zm.), odrębnymi źródłami przychodów są m.in.:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców - jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy (art. 12 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Na mocy art. 12 ust. 3 ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Art. 12 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Zgodnie z art. 12 ust. 5 ww. ustawy, nie wlicza się do przychodu osób wykonujących pracę nakładczą wartości surowców i materiałów pomocniczych dostarczonych przez te osoby oraz zwrotu poniesionych przez nie kosztów z tytułu transportu, zużytej energii, opału, konserwacji maszyn i urządzeń itp., jeżeli osoba, na rzecz której wykonywana jest praca nakładcza, wypłaca należność z tych tytułów w wyodrębnionej pozycji.

W myśl art. 12 ust. 6 ww. ustawy, za przychód z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną uważa się wszelkie przychody, o których mowa w art. 11, uzyskane przez członka spółdzielni lub jego domownika z tytułu wkładu pracy oraz innych tytułów przewidzianych w statucie spółdzielni, po wyłączeniu z tych przychodów udziałów w dochodzie podzielnym spółdzielni z tytułu działalności rolniczej, z wyjątkiem polegającej na prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Stosownie zaś do art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

  1. (uchylony);
  2. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
  3. przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;
  4. przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitraż owych z partnerami zagranicznymi;
  5. przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;
  6. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;
  7. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
  8. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;

  1. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Od września 2013 r. Wnioskodawca - na podstawie uchwały o powołaniu na stanowisko członka zarządu - wchodzi w skład zarządu jako jeden z czterech jej członków. Wnioskodawca, w ramach pełnionej funkcji członka zarządu, zajmuje się prowadzeniem spraw Spółki oraz reprezentowaniem jej na zewnątrz. Przy czym, zgodnie z umową Spółki, do składania oświadczeń w imieniu Spółki konieczne jest współdziałanie dwóch członków zarządu, bądź członka zarządu łącznie z prokurentem. Szczegółowo obowiązki Wnioskodawcy, jako członka zarządu reguluje zawarta ze Spółką umowa o świadczenie usług zarządzania. Za wykonywanie tych obowiązków ww. umowa przewiduje dla Wnioskodawcy wynagrodzenie, opodatkowane według skali podatkowej, jako działalność wykonywana osobiście.

Jednocześnie, Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł ze Spółką umowę o świadczenie usług consultingowych (dalej jako: ?Umowa?). Umowa obowiązuje od dnia 1 listopada 2013 r. Zgodnie z postanowieniami Umowy, do głównych zadań Wnioskodawcy jako Konsultanta należy doradztwo w zakresie projektów informatycznych Spółki w celu zapewnienia efektywnych rozwiązań w zakresie usług świadczonych przez Spółkę oraz koordynacja rozwoju tych rozwiązań.

Ponadto do obowiązków i zadań Wnioskodawcy należą w szczególności następujące obowiązki i zadania:

  1. rozważanie wymagań oraz celów danego projektu IT,
  2. przedstawienie zalecanego rozwiązania (po przeprowadzeniu analizy), zarówno pod względem oprogramowania wykorzystywanego do utworzenia rozwiązania oraz tego, jak technologia ta będzie zaprojektowana do samego końca,
  3. odpowiedzialność za terminową i dokładną realizację projektów technicznych wobec klientów Spółki,
  4. udzielanie wskazówek i zaleceń zespołowi projektowemu IT, nadzór nad projektami IT, zapewnianie jakości projektów IT dostarczanych klientom Spółki,
  5. wspieranie i zachęcanie członków zespołu projektowego IT w ich pracy, tak by mogli oni zmaksymalizować swój potencjał, rozwijać swoje umiejętności, poprawić swoje wyniki,
  6. nadzorowanie projektów IT Spółki z technicznego punktu widzenia i zapewnienie odpowiedniej porady.

Jednocześnie w Umowie podkreślono, że zalecenia Wnioskodawcy mają charakter wyłącznie doradczy a Spółka w żaden sposób nie jest nimi związana. Wnioskodawca świadczy usługi doradcze jako niezależny przedsiębiorca, niepodlegający kierownictwu Spółki. Usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę, ze względu na ich charakter, nie wymagają ich wykonywania wyłącznie w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te usługi tj. przez Spółkę. Zasadą jest jednak świadczenie usług we wszelkich miejscach, w których Spółka prowadzi działalność, w kraju jak również za granicą. Umowa określa jedynie minimalny czas świadczenia usług (nie mniej niż 32 godziny tygodniowo), przy czym zasadą jest ich wykonywanie w godzinach od 9 do 17, jednakże rzeczywisty czas świadczenia usług określony jest jako determinowany przez skuteczną, precyzyjną i efektywną realizację usług. Zgodnie z Umową, Wnioskodawca odpowiada za terminową i dokładną realizację projektów technicznych wobec klientów Spółki. Będzie ponosił odpowiedzialność zarówno wobec Spółki jak i wobec osób trzecich za rezultat swoich czynności oraz ich wykonywanie. Umowa zawarta została na czas nieokreślony z możliwością jej rozwiązana ze skutkiem natychmiastowym, przy czym Spółka może rozwiązać Umowę w tym trybie, gdy Konsultant nie wypełnia swoich zobowiązań wynikających z Umowy lub wypełnia swoje obowiązki w sposób nienależyty. Wnioskodawca ponosi więc pełne ryzyko gospodarcze związane z należytym świadczeniem usług doradczych. Z tytułu świadczenia usług consultingowych Wnioskodawcy przysługuje wynagrodzenie, które składa się z części stałej (ryczałt), wypłacanej w stałych odstępach czasu z tytułu bieżącego świadczenia usług technicznych i doradczych oraz z bonusu, którego przyznanie leży w wyłącznej gestii Spółki i jest uzależnione od ilości projektów oraz efektów rekomendacji Konsultanta. Wnioskodawca wskazuje przy tym, że nigdy nie łączyła i nie łączy go ze Spółką umowa o pracę.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że w interpretacji indywidualnej z dnia 12 marca 2014 r. nr IPTPB1/415-6/14-2/MD tut. Organ potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przychody z usług consultingowych świadczonych na rzecz Spółki, którą zarządza na podstawie odrębnej umowy, stanowić będą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług consultingowych nie stanowi przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 3 ustawy. Natomiast, wskazać należy, iż dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy, istotne jest spełnienie wszystkich elementów wymienionych w art. 15 ust. 3 ustawy. W konsekwencji, świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi w ramach zawartej umowy należy uznać za samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i Wnioskodawca z tytułu świadczenia tych usług jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014r., podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W świetle powyższego, Zainteresowany przedmiotowe usługi consultingowe winien udokumentować poprzez wystawienie faktury.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy wskazać, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika