Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu (...)

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2013 r. (data wpływu 22 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją.

Pismem z dnia 10 kwietnia 2013 r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 10 kwietnia 2013 r.).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Od roku 1999 zajmuje się działalnością gospodarczą, w ramach której produkuje i sprzedaje protezy dentystyczne. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa produkowanych w pracowni protez dentystycznych korzysta ze zwolnienia przedmiotowego. W związku z powyższym zakupy materiałów i usług, innych kosztów oraz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i na podstawie art. 86 ust. 1 nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych zakupów. Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek naliczony od ww. zakupów stanowi koszt uzyskania przychodu. W związku ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie projektu, który jest finansowany w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania III.2 ?Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw? Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, w którym to wniosku klient ubiega się o dofinansowanie ze środków UE urządzeń do wyposażenia pracowni protetycznej oraz urządzeń do wyposażenia specjalistycznego gabinetu stomatologicznego (obecnie wniosek jest w fazie oceny); we wniosku tym klient ubiega się o dofinansowanie w kwocie brutto poniesionych wydatków z uwagi na brak możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, wykonuje czynności zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Faktury związane z realizacją przedmiotowego projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę, gdyż to on będzie stroną umowy o dofinansowanie podpisanej z Instytucją organizującą konkurs i warunkuje to otrzymanie dofinasowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Z uwagi na fakt, iż w projekcie ww. opisanym, Wnioskodawca stara się o dofinansowanie zakupu urządzeń do prowadzenia działalności w zakresie produkcji protez dentystycznych, a także urządzeń do świadczenia usług stomatologicznych (związane z otworzeniem specjalistycznego gabinetu stomatologicznego), w którym to projekcie Wnioskodawca stara się o dofinansowanie wydatków w kwocie brutto (zatem kwalifikuje podatek VAT), Wnioskodawca zwraca się z pytaniem, czy stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w zakresie odliczania podatku naliczonego VAT jest prawidłowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 14 oraz pkt 18 i 19 u.p.t.u., dostawa produkowanych w pracowni protez dentystycznych, a także usługi świadczone przez dentystów ? stomatologów korzystają ze zwolnienia przedmiotowego. W związku z powyższym, zakupy materiałów, usług, innych kosztów oraz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych i na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych zakupów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca - czynny zarejestrowany podatnik VAT - prowadzi działalnością gospodarczą, w ramach której produkuje i sprzedaje protezy dentystyczne. Dostawa produkowanych w pracowni protez dentystycznych korzysta ze zwolnienia przedmiotowego. W związku ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie projektu, który jest finansowany w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania III.2 ?Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw? Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków UE urządzeń do wyposażenia pracowni protetycznej oraz urządzeń do wyposażenia specjalistycznego gabinetu stomatologicznego.

Zakupy materiałów i usług, innych kosztów oraz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Faktury związane z realizacją przedmiotowego projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ ? jak wskazał Wnioskodawca ? zakupy materiałów i usług, innych kosztów oraz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ wskazuje, iż pojęcie ?kosztu kwalifikowalnego? nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT czynności wykonywanych przez Zainteresowanego gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (stanu faktycznego), w którym jednoznacznie wskazano, iż zakupy materiałów i usług, innych kosztów oraz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika