Wnioskodawcy będącemu czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało (...)

Wnioskodawcy będącemu czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2014 r. (data wpływu 15 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2014 r. (data wpływu 26 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych środkami własnymi w związku z realizacją projektu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych środkami własnymi w związku z realizacją projektu oraz zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% przez kontrahenta Wnioskodawcy. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2014 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, będąca czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, zamierza realizować inwestycję.

Obecnie na terenie Gminy funkcjonuje kotłownia opalana biomasą. Obecna moc kotłowni nie pokrywa w pełni zapotrzebowania na energię cieplną dla podłączonych i planowanych do podłączenia obiektów. Projekt zakłada powstanie kompaktowego produktu w formie elektrociepłowni na biomasę małej mocy. Projekt hybrydowej siłowni o mocy cieplnej 1,1 MW i elektrycznej 400kWel opalanej biomasą opiera się o zastosowanie obiegu typu ORC - TURBINA ORC. Turbina będzie napędzać generator elektryczny (silnik asynchroniczny), który będzie wytwarzał prąd. Po opuszczeniu turbiny, para czynnika znajdzie się w skraplaczu. Skraplacz jest wymiennikiem ciepła, który wymaga zastosowania medium chłodzącego - powietrze zapewniane przez zespół wentylatorów chłodni wentylatorowej. Za skraplaczem musi zostać umieszczona pompa obiegowa, która spręży skroplony czynnik. Po zakończeniu procesu sprężania w pompie, czynnik będzie z powrotem kierowany do parownika. Oprócz elementów mechanicznych, obieg będzie wyposażony w szereg przyrządów kontrolno pomiarowych, aby umożliwić pracę w cyklu automatycznym. Kontroli będą wymagały parametry czynnika, jego temperatury, ciśnienie i ilość oraz stan techniczny kluczowych urządzeń - pompy, turbiny, generatora itd. Proponowany jest unikalny system podawania bali ze słomy i biomasy, które posiadają właściwości fizyczne niesprzyjające sprawnemu spalaniu. System podawania będzie wysoce zautomatyzowany, łatwy w obsłudze i bardzo stabilny. Specjalistyczne systemy zabezpieczające przed pożarem paliwa, samozapłonem i zagłuszaniem. Projektuje się zwiększenie wydajności poprzez chłodzony wodą ruszt wibracyjny jest w pełni zautomatyzowany i jest jednym z czynników przyczyniających się do osiągnięcia wysokiej sprawności kotła 90-92%. Spowodowane jest to ruchem wibracyjnym i systemem dystrybucji powietrza, który optymalizuje proces spalania równomiernie na ruszcie. Słoma jest spalana w chłodzonym wodą ruszcie wibracyjnym, ruchy wibracyjne regulują etapy spalania. Część powietrza do spalania, podawana będzie do pieca od dołu rusztu i dalej powietrze do spalania będzie doprowadzane do pieca przez dysze umieszczone powyżej rusztu.

Zaplanowano wysokociśnieniowy, wysokotemperaturowy kocioł na słomę. Zaawansowanie kotłów oparte jest na wysokim ciśnieniu i wysokiej technologii temperatury. Zwiększone parametry pary pozwalają przyspieszyć przepływ pary i tworzą znaczną poprawę w sprawności elektrycznej zakładu. Kocioł parowy na słomę działa na wysokie parametry pary 112 Bara i 540°C. Planowane jest zastosowanie najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z Dyrektywą Rady 96/61 WE z dnia 24 września 1996 r. dotyczącą zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli. Oznacza to, że planowana działalność prowadzona będzie w najbardziej efektywny i zaawansowany sposób prowadzenia danej działalności, który wskazuje możliwe wykorzystanie poszczególnych technik jako podstawy dla dopuszczalnych wartości emisji. Planuje się budowę zakładu przygotowania biomasy, dzięki któremu możliwe będzie przygotowanie paliwa o optymalnych parametrach spalania. Produkt uboczny w postaci energii cieplnej zasilać będzie rozbudowany system grzewczy w Gminie (poprzez istniejącą sieć cieplną i planowaną w przyszłości do rozbudowy sieć cieplną) - zasilone zostaną obiekty m.in. Centrum Sportowo - Rehabilitacyjne wraz z halą sportową; budynek gimnazjum, 25 budynków indywidualnych, chłodnia oraz zakład przygotowania biomasy. Elektrociepłownia będzie wykorzystywana przez cały rok, również latem.

Planuje się, w okresie letnim wykorzystywanie energii ubocznej na cele produkcji chłodu dla instytucji chłodni oraz dla zakładu przygotowania biomasy. Wyprodukowana energia elektryczna odprowadzona zostanie do sieci krajowej. Zakres rzeczowy obejmuje zakup i montaż instalacji technologicznej - system spalania, zakup i montaż instalacji technologicznej - kocioł na biomasę, zakup i montaż instalacji technologicznej - obieg ORC, zakup i montaż instalacji technologicznej - rurociągi technologiczne, zakup i montaż instalacji technologicznej - instalacje elektryczne, AKPiA, system sterowania i wizualizacji, zakup i montaż urządzeń - system załadunku słomy.

Celem inwestycji jest produkcja energii elektrycznej i ciepłej w skojarzeniu, w oparciu o paliwo odnawialne - biomasę. Dzięki realizacji przedsięwzięcia wzrośnie udział energii odnawialnej w ogólnej produkcji i nastąpi ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery.

Projekt jest współfinansowany przez Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów Republiki Federalnej Niemiec (BMU) na podstawie umowy z dnia 06.03.2013 r.

Realizacja projektu budowy lokalnej elektrowni na biomasę będzie kontynuacją działań podjętych przez władze Gminy, zmierzających do kompleksowego zabezpieczenia energetycznego i cieplnego gminy na bazie energii odnawialnej.

Nabyte towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych do realizacji projektu w całości wystawiane będą na Gminę.

W piśmie z dnia 25 marca 2014 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż zakres pytania nr 1 zawartego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 14.01.2014 r. dotyczy zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% przez kontrahentów Gminy wyłonionych w przetargu. Stawka powyższa umieszczona zostanie zarówno w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, jak również w umowie o generalne wykonawstwo inwestycji.

Gmina będzie właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji inwestycji. Inwestycja będąca przedmiotem wniosku nie należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2013 r. poz. 594, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie realizującej przedmiotową inwestycję będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych środkami własnymi? (oznaczone jako pytanie nr 2 wniosku ORD-IN)

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W ocenie Wnioskodawcy, spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem Gmina jest podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jeżeli Wnioskodawca finansuje zakup usługi lub towaru częściowo ze środków pomocowych, a częściowo - ze środków własnych, to ma prawo do odzyskania naliczonego od tej transakcji podatku VAT w takiej części, w jakiej zakup został pokryty środkami własnymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zaznaczyć, że źródło finansowania zakupów (dotacja czy środki własne) pozostaje bez wpływu na realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z przedmiotowymi zakupami. Podstawowym kryterium warunkującym prawo do odliczenia jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Gmina, będąca czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, zamierza realizować inwestycję. Celem inwestycji jest produkcja energii elektrycznej i ciepłej w skojarzeniu, w oparciu o paliwo odnawialne - biomasę. Dzięki realizacji przedsięwzięcia wzrośnie udział energii odnawialnej w ogólnej produkcji i nastąpi ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Projekt jest współfinansowany przez Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów Republiki Federalnej Niemiec (BMU) na podstawie umowy z dnia 06.03.2013 r. Realizacja projektu budowy lokalnej elektrowni na biomasę będzie kontynuacją działań podjętych przez władze Gminy, zmierzających do kompleksowego zabezpieczenia energetycznego i cieplnego gminy na bazie energii odnawialnej. Nabyte towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych do realizacji projektu w całości wystawiane będą na Gminę. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż będzie właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji inwestycji. Inwestycja będąca przedmiotem wniosku nie należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca ? nabyte towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem o towarów i usług, a Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy będącemu czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych środkami własnymi w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowego zadania będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

W związku z faktem, iż Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy, stanowisko uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku w szczególności związane z finansowaniem inwestycji nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych środkami własnymi w związku z realizacją projektu. Natomiast kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% przez kontrahenta Wnioskodawcy, została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika