Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2012 r. (data wpływu 21 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??? oraz uznania podatku VAT za koszt kwalifikowalny.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową prowadzoną przez Powiat. Ośrodek wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu w ramach swojej działalności statutowej. Powiat wystąpił z wnioskiem o wsparcie ze środków pochodzących ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 ? 2013 (działanie 6.2 Zagospodarowanie terenów zdegradowanych, nabór II) na projekt ??? i uwzględnił w budżecie tego projektu jako koszty kwalifikowalne koszty podatku VAT.

Zadanie pod nazwą ??? ? zakłada w szczególności adaptację przyjętych obiektów koszarowych i placu na działalność Ośrodka, remont i zabezpieczenie już użytkowanych przed dalszą degradacją, ochronę i poprawę stanu technicznego budynków szkolnych. Część prac została już zrealizowana i jest to m.in.: adaptacja budynku głównego, a w tym wymiana i ocieplenie pokrycia dachu, adaptacja III piętra na pracownie tematyczne z zakresu plastyki, techniki, muzyki, informatyki jak również utworzenie biblioteki szkolnej, harcówki wraz z zapleczem sanitarnym. Do zrealizowana pozostała przebudowa części placu apelowego na plac zabaw, ogród, szkolny teren rekreacyjny, drogę przeciwpożarową, parking oraz budowę dwóch murów oporowych.

Ww. inwestycja jest wykonywana w ramach zadań statutowych nałożonych przez organ prowadzący. Ośrodek otrzymał środki na inwestycję z Powiatu, aktualnie Powiat stara się o refundację ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Faktury dotyczące wykonania umowy będą wystawiane na Ośrodek. Budynki szkolne są własnością Powiatu i zostały przekazane w trwały zarząd Ośrodkowi, którego przedmiotem działalności jest świadczenie usług edukacyjnych, przedmiotowo zwolnionych z opodatkowania VAT.

W związku z ww. inwestycją Ośrodek nie będzie prowadzić żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku. Dofinansowanie pochodzące z Unii Europejskiej w ramach realizacji ww. zadania przewiduje pokrycie podatku od towarów i usług i jest on uznany za koszt kwalifikowalny. Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że naliczony podatek od towarów i usług nie może zostać odliczony przez Ośrodek i będzie stanowił koszt kwalifikowalny inwestycji. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT.

W piśmie z dnia 19 lipca 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca jest jednostką budżetową prowadzoną przez Powiat i wykonuje czynności w ramach swojej statutowej działalności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca nie będący płatnikiem podatku VAT ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług związanego z ww. inwestycją, a jeśli nie to czy ten podatek będzie stanowił koszt kwalifikowalny?


Zdaniem Wnioskodawcy, jako jednostki budżetowej, nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w cenie zakupionych towarów i usług wykorzystywanych przy realizacji powyższego projektu, jak również nie spełnia warunków wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.04.2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, aby otrzymać zwrot podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu zakupu towarów i usług.

Przedmiotem działalności szkoły jest świadczenie usług zwolnionych z opodatkowania. Adaptacja obiektów powojskowych na działalność Wnioskodawcy, służy realizacji zadań statutowych szkoły. W związku z powyższym należy uznać, że uzyskanie środków pieniężnych za pośrednictwem Powiatu ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na lata 2007 ? 2013 w formie refundacji poniesionych wydatków na wykonanie zadania statutowego jest czynnością zwolnioną z podatku VAT, a Wnioskodawca w tym zakresie nie jest podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową prowadzoną przez Powiat. Nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ośrodek wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu w ramach swojej działalności statutowej. Powiat wystąpił z wnioskiem o wsparcie ze środków pochodzących ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 ? 2013 (działanie 6.2 Zagospodarowanie terenów zdegradowanych, nabór II) na projekt ???.

Zadanie pod nazwą ??? ? zakłada w szczególności adaptację przyjętych obiektów koszarowych i placu na działalność Ośrodka, remont i zabezpieczenie już użytkowanych przed dalszą degradacją, ochronę i poprawę stanu technicznego budynków szkolnych. Część prac została już zrealizowana i jest to m.in.: adaptacja budynku głównego, a w tym wymiana i ocieplenie pokrycia dachu, adaptacja III piętra na pracownie tematyczne z zakresu plastyki, techniki, muzyki, informatyki jak również utworzenie biblioteki szkolnej, harcówki wraz z zapleczem sanitarnym. Do zrealizowana pozostała przebudowa części placu apelowego na plac zabaw, ogród, szkolny teren rekreacyjny, drogę przeciwpożarową, parking oraz budowę dwóch murów oporowych.

Ww. inwestycja jest wykonywana w ramach zadań statutowych nałożonych przez organ prowadzący. Ośrodek otrzymał środki na inwestycję z Powiatu, aktualnie Powiat stara się o refundację ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Faktury dotyczące wykonania umowy będą wystawiane na Ośrodek. Budynki szkolne są własnością Powiatu i zostały przekazane w trwały zarząd Ośrodkowi, którego przedmiotem działalności jest świadczenie usług edukacyjnych, przedmiotowo zwolnionych z opodatkowania VAT.

W związku z ww. inwestycją Ośrodek nie będzie prowadzić żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ ? jak wskazał Wnioskodawca ? dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ???, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Końcowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??? została rozstrzygnięta interpretacją indywidualną Nr IPTPP2/443-436/12-7/JN, zaś kwestia dotycząca uznania podatku VAT za koszt kwalifikowalny została załatwiona postanowieniem ? Nr IPTPP2/443-436/12-8/JN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika