Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, (...)

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż sprzedaż nieruchomości gruntowej oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 9 w części przeznaczonej, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, pod użytki zielone, las oraz staw korzystać będzie ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Odnosząc się do pozostałej części przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniową, stanowiącej teren zabudowany budynkiem mieszkalnym, magazynowym, gospodarczym, oraz trzema budynkami chlewni należy stwierdzić, iż dostawa przedmiotowej nieruchomości w części zabudowanej ww. budynkami będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2012 r. (data wpływu 21 maja 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 17 lipca 2012 r. (data wpływu 18 lipca 2012 r.) i z dnia 3 sierpnia 2012 r. (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości gruntowej:

  • w części zabudowanej budynkami ? jest prawidłowe,
  • w części niezabudowanej ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości gruntowej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 17 lipca 2012 r. i z dnia 3 sierpnia 2012 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z zamiarem sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej stanowiącej własność Skarbu Państwa, w siedzibie Starostwa Powiatowego w ?.. przeprowadzono przetarg pisemny nieograniczony na sprzedaż tejże nieruchomości. Przedmiotowa działka nr 9 o powierzchni 3,6905 ha posiada nieregularny wydłużony kształt. Teren działki jest nachylony w kierunku koryta rzeki ?.., w części porośnięty drzewami i krzewami. Północna część działki porośnięta jest lasem, południowo-zachodnia część działki jest zabudowana trzema budynkami chlewni, budynkiem gospodarczym, budynkiem magazynowym oraz budynkiem mieszkalnym, w pozostałej części działki znajdują się stawy. Powstanie budynków znajdujących się na działce datuje się na ok. 1930 r., są w złym stanie technicznym, dawno nie były remontowane - ostatnia modernizacja budynków była w latach 1989 ? 1991, nie są także użytkowane. Działka zaopatrzona jest w energię elektryczną, szambo oraz wodę ze studni.

Przedmiotowa nieruchomość zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, wolnostojąca, w pozostałej części pod użytki zielone i obniżenia terenowe, w części pod las, w części pod stawy.

W związku z powyższym w przetargu na sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej został wyłoniony nabywca i w momencie zamiaru podpisania umowy przenoszącej prawo własność, pojawiły się wątpliwości odnośnie opodatkowania sprzedaży przedmiotowej nieruchomości podatkiem od towarów i usług. Dopiero uregulowanie kwestii związanych z podatkiem VAT pozwoli na podpisanie owej umowy.

W piśmie z dnia 17 lipca 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (NIP?).
  2. Nie udostępnił ani nie udostępnia innym osobom na podstawie żadnej umowy gruntu przeznaczonego do sprzedaży tj. działki nr 9 o pow. 3,6905ha, położonej na terenie miasta ?.., w obrębie ewidencyjnym nr 16.
  3. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. ? Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) szambo oraz studnia są urządzeniami budowlanymi. Należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki. W Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, ww. urządzenia nie są sklasyfikowane jako budowle. Należy rozumieć, że są zaliczane do sekcji 1 ?Budynki?.
  4. Dostawa nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy 2 dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Między pierwszym zasiedleniem a dostawą przedmiotowych budynków, budowli upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
  5. Budynki i budowle opisane we wniosku są trwale połączone z gruntem.
  6. W stosunku do wymienionych we wniosku budynków i budowli nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotowe budynki zostały wybudowane około 1930 r., zatem nie mają do nich zastosowania przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50), na mocy których został w Polsce wprowadzony podatek od towarów i usług.
  7. W rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków lub budowli, przekraczających 30% ich wartości początkowej.

W piśmie z dnia 3 sierpnia 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca doprecyzował, iż dostawa wymienionych we wniosku budynków i budowli znajdujących się na działce nr 9 (trzech budynków chlewni, budynku gospodarczego, budynku magazynowego oraz budynku mieszkalnego) będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Dotychczas budynki te nie były oddane do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej (art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). W rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowych budynków lub budowli, przekraczających 30% ich wartości początkowej. Wnioskodawca nie udostępnił ani nie udostępnia innym osobom na podstawie żadnej umowy gruntu przeznaczonego do sprzedaży.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, że budynki i budowle znajdujące się na działce nr 9 były wykorzystywane:

  • na dzień 21.01.1961 r., tj. na dzień przekazania w trwały zarząd i użytkowanie ?? nieruchomości o pow. 16,4255 ha, położonej w miejscowości ?., w skład której wchodzi obecna działka nr 9,
  • na dzień 01.01.1985 r., tj. na dzień kiedy Skarb Państwa nabył przez zasiedzenie własność nieruchomości położonej w ?? o łącznej pow. 64,4409 ha, w tym działki nr 9.

Na podstawie Uchwały Nr 2/10 z dnia 21.01.1961 r. w sprawie przekazania nieruchomości ??. w trwały zarząd i użytkowanie, nieruchomość po Niemcu ?? o pow. 16,4255 ha położona w miejscowości ??, w skład której wchodzi obecna ww. działka nr 9, została przekazana w trwały zarząd i użytkowanie ??z przeznaczeniem na gospodarstwo przyzakładowe.

Państwowe ??.. istnieje od 1926r. Początkowo prowadzone ono było przez ??. w ?., która w roku 1948 przekazała je w zarząd i użytkowanie ?... W 1950 r. na mocy umowy podpisanej w dniu 25.08.1950 r. ??. zostało przejęte przez ??.

W związku z faktem, że Skarb Państwa od ponad 50 lat był samoistnym posiadaczem nieruchomości położonych w ?.. o łącznej pow. 64,4409 ha w tym działki nr 9, oraz że żadna osoba fizyczna lub prawna nie ubiegała się o zwrot tych nieruchomości, w dniu 21.12.1999 r. Wnioskodawca złożył do Sądu Rejonowego w ?.. wniosek o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości w drodze zasiedzenia. Na mocy Postanowienia z dnia 14.06.2000 r., sygn. akt I Ns 1541/99, Sądu Rejonowego w ??, Skarb Państwa nabył z dniem 01.01.1985 r. przez zasiedzenie własność nieruchomości położonej w ?? o łącznej pow. 64,4409 ha w tym działki nr 9.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do sprzedaży przez Wnioskodawcę nieruchomości gruntowej zabudowanej, stanowiącej własność Skarbu Państwa, opisanej powyżej, ma zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i tym samym jest ona zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług mają zastosowanie do dostawy przedmiotowej nieruchomości gruntowej zabudowanej. Dlatego też sprzedaż ta powinna być zwolniona z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości gruntowej:

  • w części zabudowanej budynkami ? uznaje się za prawidłowe.
  • w części niezabudowanej ? uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?) ? art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powyższe, uzasadnionym jest twierdzenie, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Unormowanie to pozostaje w zgodzie z art. 13 ust. 1 Dyrektywy z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), który stwierdza, iż krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego, nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m. in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 9 o powierzchni 3,6905 ha.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa, zauważyć należy, iż z uwagi na fakt, że sprzedaż nieruchomości jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności zbycia prawa własności ww. nieruchomości Wnioskodawca będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność zbycia nieruchomości w świetle ustawy o podatku od towarów i usług będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów.

Podstawowa stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22 % z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy.

Jeśli chodzi o zwolnienie przedmiotowe dla dostawy gruntu niezabudowanego to ustawodawca przewidział takie w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy jedynie w przypadku, gdy przedmiotem dostawy są tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych ? tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że ustawodawca zwalniając z podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu.

Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę.

Tym samym o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu.


Z kolei w odniesieniu natomiast do nieruchomości zabudowanych należy rozpatrywać zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy definiuje pojęcie ?pierwsze zasiedlenie?, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało zatem miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt będzie przedmiotem sprzedaży albo będzie oddany w najem, bądź dzierżawę. Zarówno bowiem dostawa, jak też najem, bądź dzierżawa, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.


Wskazać również należy, iż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom ? po spełnieniu określonych warunków ? możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji.

Stosownie art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki i budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 9 o powierzchni 3,6905 ha. Przedmiotowa działka posiada nieregularny wydłużony kształt. Północna część działki porośnięta jest lasem, południowo-zachodnia część działki jest zabudowana trzema budynkami chlewni, budynkiem gospodarczym, budynkiem magazynowym oraz budynkiem mieszkalnym, w pozostałej części działki znajdują się stawy. Powstanie budynków znajdujących się na działce datuje się na ok. 1930 r., są w złym stanie technicznym, dawno nie były remontowane - ostatnia modernizacja budynków była w latach 1989 ? 1991, nie są także użytkowane. Działka zaopatrzona jest w energię elektryczną, szambo oraz wodę ze studni. Przedmiotowa nieruchomość zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, wolnostojąca, w pozostałej części pod użytki zielone i obniżenia terenowe, w części pod las, w części pod stawy. Budynki i budowle są trwale połączone z gruntem. Wnioskodawcy nie przysługiwało w stosunku do przedmiotowych budynków i budowli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zainteresowany nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków lub budowli, przekraczających 30% ich wartości początkowej.

Ponadto Wnioskodawca doprecyzował, iż dostawa wymienionych we wniosku budynków i budowli znajdujących się na działce nr 9 (trzech budynków chlewni, budynku gospodarczego, budynku magazynowego oraz budynku mieszkalnego) będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dotychczas budynki te nie były oddane do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Wnioskodawca nie udostępnił ani nie udostępnia innym osobom na podstawie żadnej umowy gruntu przeznaczonego do sprzedaży.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż sprzedaż nieruchomości gruntowej oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 9 w części przeznaczonej, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, pod użytki zielone, las oraz staw korzystać będzie ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży nieruchomości gruntowej w części przeznaczonej pod użytki zielone, las oraz staw stwierdzić należy, że pomimo, iż wywiódł prawidłowy skutek, to jednak na podstawie nieprawidłowej podstawy prawnej. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości gruntowej w części niezabudowanej, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do pozostałej części przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniową, stanowiącej teren zabudowany budynkiem mieszkalnym, magazynowym, gospodarczym, oraz trzema budynkami chlewni, należy stwierdzić, iż dostawa ww. budynków nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem, jak wskazał Wnioskodawca ww. dostawa będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy.

Natomiast przy dostawie ww. budynków, spełnione będą warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ w stosunku do tych budynków nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków przekraczających 30% ich wartości początkowej. Zatem, dostawa przedmiotowej nieruchomości w części zabudowanej ww. budynkami będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Tym samym, w tym zakresie należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika