Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, (...)

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ nabyte towary i usługi w ramach projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2013 r. (data wpływu 13 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ??.? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ??..? oraz uznania podatku VAT za koszt kwalifikowalny ww. projektu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu stanu faktycznego, pytania oraz własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 19 lipca 2013 r.).

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) działa wyłącznie na rzecz rozwoju społeczności lokalnej, nie prowadzi działalności gospodarczej, ani też nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Cały osiągany dochód służy wyłącznie realizacji celów statutowych, należących do sfery zadań publicznych w rozumieniu przepisów regulujących działalność pożytku publicznego.

W grudniu 2011 r. Stowarzyszenie, realizując cele statutowe, złożyło do Lokalnej Grupy Działania wniosek o dofinansowanie operacji pn. ,,?.? ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju - małe projekty. Przedmiotem operacji był zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej:

  • laptopa z oprogramowaniem w zestawie z myszą komputerową i torbą na laptopa,
  • monitora projekcyjnego, panoramicznego 42? z zestawem montażowym na ścianę oraz okablowaniem,
  • zmywarki do naczyń wraz z wyposażeniem dodatkowym i wężami doprowadzającymi i odprowadzającymi wodę,
  • zastawy stołowej na 48 osób.

W dniu 05 września 2012 r. podpisano umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie ww. projektu. Z treści umowy wynika, że Wnioskodawca może zaliczyć VAT jako koszt kwalifikowalny, lecz do wniosku o płatność należy przedstawić interpretację indywidualną, dotyczącą możliwości lub braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.

W trakcie realizacji projektu zakupiony ww. sprzęt był już częściowo wykorzystany w październiku 2012 r., na zakończenie szkolenia w ramach drugiego projektu realizowanego przez Wnioskodawcę i nadal jest udostępniany nieodpłatnie na spotkania społeczności lokalnej (m.in. zebrania wiejskie i Rady Sołeckiej, Stowarzyszenia i jego Organów, Grupy .., zajęcia grup zainteresowań itp.). W przyszłości może być również udostępniany nieodpłatnie lub odpłatnie (statut to przewiduje) na spotkania objęte umowami najmu zawartymi za zgodą Gminy jako właściciela pomieszczenia.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że przez ostatnie 3 lata roczne przychody Stowarzyszenia nie przekroczyły kwoty 10.000 zł, więc korzysta z uprawnienia do zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 i będzie z niego korzystać do momentu przekroczenia kwoty obrotu 150 000 zł rocznie, a równocześnie:

  1. nie był i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,
  2. ww. zakupy towarów dokonane w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT i niepodlegających opodatkowaniu VAT,
  3. zakupy towarów dokonane w ramach realizacji projektu zostały i nadal będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe) - do momentu przekroczenia kwoty obrotu uprawniającej do zwolnienia podmiotowego,
  4. wszystkie faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku zostały wystawione na Wnioskodawcę, tj. Stowarzyszenie.

W tej sytuacji, kiedy efekty zrealizowanego ww. projektu nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, a ponadto Wnioskodawca nie był zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, w ocenie Zainteresowanego nie przysługiwało Stowarzyszeniu prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach zakupu towarów objętych przedmiotowym projektem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 lipca 2013 r.).

Czy w odniesieniu do zrealizowanego w 2012 roku projektu ,,?? (w ramach PROW 2007-2013 działanie 4.1./413 Wdrażanie lokalnych strategii ? dla małych projektów) Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego, a wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania i zwrotu podatku VAT. Towary nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca niebędący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług działa wyłącznie na rzecz rozwoju społeczności lokalnej, nie prowadzi działalności gospodarczej, ani też nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Cały osiągany dochód służy wyłącznie realizacji celów statutowych, należących do sfery zadań publicznych w rozumieniu przepisów regulujących działalność pożytku publicznego. W grudniu 2011 r. Stowarzyszenie, realizując cele statutowe, złożyło do Lokalnej Grupy Działania wniosek o dofinansowanie operacji pn. ,,?.? ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju - małe projekty. Przedmiotem operacji był zakup wyposażenia do świetlicy wiejskie. Zakupy towarów dokonane w ramach realizacji ww. projektu zostały i nadal będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe) - do momentu przekroczenia kwoty obrotu uprawniającej do zwolnienia podmiotowego. Wszystkie faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione w ramach realizacji projektu, zostały wystawione na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ ? jak wskazał Wnioskodawca ? poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ??.?, ponieważ nabyte towary i usługi w ramach projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 73, poz. 392, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia powyższych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ????. Natomiast, kwestia dotycząca uznania podatku VAT za koszt kwalifikowalny ww. projektu, została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika