Wnioskodawca nie spełnia przesłanki podmiotowej, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, (...)

Wnioskodawca nie spełnia przesłanki podmiotowej, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, w konsekwencji świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi nie są objęte zwolnieniem na podstawie ww. przepisu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 19 lipca 2012 r. (data wpływu 20 lipca 2012 r.) oraz 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług kulturalnych ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług kulturalnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 19 lipca 2012 r. (data wpływu 20 lipca 2012 r.) oraz 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.) poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, które działa w obszarze kultury muzycznej. Zgodnie ze statutem jego celem jest:

  1. Rozwój i upowszechnianie kultury muzycznej,
  2. Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,
  3. Rozwijanie działalności i kreatywności dzieci i młodzieży,
  4. Prowadzenie działalności edukacyjnej i wychowawczej,
  5. Prowadzenie działalności w zakresie kultury, sztuki i ochrony dóbr kultury i tradycji.

Swoje cele realizuje poprzez organizowanie licznych festiwali i koncertów muzycznych, na które otrzymuje dotacje Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Nadto w ramach działalności statutowej Wnioskodawca świadczy na podstawie umów cywilno-prawnych usługi polegające na upowszechnianiu kultury muzycznej poprzez prowadzenie audycji muzycznych w przedszkolach i szkołach. Organizuje także widowiska artystyczne uświetniające różne uroczystości publiczne oraz prywatne ceremonie pogrzebowe i ślubne zapewniając udział artystów wysokiej klasy. Jego działalność nie jest nastawiona na zysk i ma charakter twórczy.

Według Wnioskodawcy rodzi się pytanie czy w rozumieniu obowiązujących przepisów Stowarzyszeniu przysługuje zwolnienie od podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o prawie autorskim. Z cytowanego przepisu wynika, że w zakresie kultury zwolnienie może mieć charakter przedmiotowo-podmiotowy. Oznacza to, że aby mogło mieć zastosowanie nie wystarczy wykonanie określonego rodzaju działalności, ale również niezbędne jest spełnienie kryteriów wyznaczających krąg adresatów tego zwolnienia.

W piśmie z dnia 19 lipca 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Natomiast na zadane pytanie, czy Wnioskodawca jest podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (ustawa z dnia 25 października 1991 r. ? t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.) Wnioskodawca wskazał, że jest ?innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym?. Prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych, tj. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego. Stowarzyszenie kontynuuje działalność i tradycje X powstałego w 1898 roku. Wnioskodawca w roku 1998 za działalność kulturalną na rzecz Miasta uhonorowane zostało odznaką ???. W 1983 i 1997 roku Stowarzyszenie zostało dwukrotnie odznaczone przez Ministerstwo Kultury medalami ???.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż usługi świadczone przez Stowarzyszenie wchodzą w zakres działalności kulturalnej, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Odnośnie organizowania festiwali i koncertów muzycznych Wnioskodawca wskazał, iż od 25 lat jest organizatorem jednego z najstarszych festiwali. ???, który odbywa się we wnętrzu barokowego klasztoru. Festiwal ma na celu popularyzację i upowszechnianie muzyki klasycznej w szczególności barokowej. Cykl wakacyjnych piątkowych koncertów łączy muzykę organową z instrumentalną i wokalną, solową i zespołową z różnych epok. W koncertach występują znani renomowani artyści krajowi i zagraniczni oraz promowani są młodzi utalentowani wykonawcy, laureaci konkursów muzycznych polskich i międzynarodowych. Festiwal wspierany jest finansowo przez Marszałka Województwa, Prezydenta Miasta, Związek Artystów Wykonawców, Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków itd.

Wnioskodawca jest również organizatorem XIX edycji festiwalu ??? w kościele. Cykl koncertów odbywa się w okresie letnim w niedzielne popołudnia. W koncertach biorą udział artyści, muzycy, studenci, uczniowie szkół muzycznych, także twórcy ludowi. Koncerty mają bardzo różnorodny repertuar muzyczny z wieloma ciekawymi, niekonwencjonalnymi zestawieniami instrumentów. W ramach festiwalu Wnioskodawca promuje również młodych utalentowanych artystów, laureatów konkursów muzycznych. Festiwal odbywa się przy wsparciu finansowym Powiatu i Wójta Gminy.

Stowarzyszenie od 1983 roku jest organizatorem Międzynarodowego Konkursu. Odbyło się do tej pory VII edycji. Rozgrywany jest w 2 lub 3 dyscyplinach artystycznych: fortepianu, skrzypiec, śpiewu solowego i kwartetu smyczkowego. Konkurs przyciąga wielu młodych artystów z kraju i ze świata (Rosji, Japonii, Niemiec, Bułgarii, Ukrainy czy Białorusi). Konkurs popularyzuje dorobek ? (drugiego po ? kompozytora) w kraju jak i zagranicą oraz promuje młodych utalentowanych artystów. Konkurs odbywa się przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa, Prezydenta Miasta oraz przy pomocy Akademii Muzycznej i Filharmonii.

W zakresie prowadzenia audycji muzycznych w przedszkolach i szkołach Wnioskodawca wskazał, iż stanowią trzon Jego działalności. Ta forma upowszechniania kultury muzycznej i estetycznej skierowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym (od niedawna pojawiają się również żłobki) jak i starszych odbiorców młodzieży szkół podstawowych i gimnazjalnych. Spotkania odbywają się cyklicznie (raz w m-cu) stwarzając możliwość systematycznego kontaktu z muzyką ?żywą? i instrumentami (Wnioskodawca nie stroni również od innych form sztuki np. tańca) w wykonaniu najlepszych artystów pracujących w Filharmonii, Teatrze ?, Teatrze Muzycznym, artystów Akademii Muzycznej. Miejscem spotkań muzycznych są żłobki, przedszkola, szkoły, gimnazja do których dzieci uczęszczają. Prelegent prowadzący cykl rocznych audycji w danej placówce, realizuje przemyślany tok edukacji muzycznej dzieci i młodzieży według scenariusza i biorąc pod uwagę ważne daty i wydarzenia historyczne. Zadaniem audycji jest przygotowanie młodych słuchaczy do świadomego odbioru muzyki, wytworzenie potrzeby obcowania ze sztuką, a także wychowanie przyszłych melomanów. Powyższe działania wspierane były z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta.

W zakresie organizowania widowisk artystycznych uświetniających uroczystości publiczne Stowarzyszenie organizuje widowiska artystyczne uświetniające uroczystości publiczne na rzecz Prezydenta Miasta takie jak jubileusze 50 i 60?lecia zawarcia związku małżeńskiego.

W części dotyczącej organizowania prywatnych ceremonii pogrzebowych i ślubnych przy udziale artystów wysokiej klasy Zainteresowany wskazał, iż zakres prac obejmuje przeprowadzenie uroczystości katolickich, świeckich, jak i uroczystości pogrzebowych innych wyznań. Oprawa artystyczna tych ceremonii przygotowana jest w sposób przemyślany i profesjonalny. Zarówno utwory muzyczne, poezja czy słowo mówione, dobierane są indywidualnie z zachowaniem tożsamości kulturowej, religijnej i tradycji dla danej uroczystości, a także uwzględnia charakterystykę osoby zmarłej.

Zachowane są wszystkie kanony tradycji różnych wyznań. Artyści biorący udział w ceremoniach to osoby z wyższym wykształceniem muzycznym, pracownicy Filharmonii, Teatru z wieloletnim doświadczeniem muzycznym. Są wśród nich również członkowie zespołów artystycznych np. ? ? laureata konkursów krajowych i zagranicznych, Zespołu Pieśni i Tańca.

Stowarzyszenie również zapewnia oprawę muzyczną uroczystości ślubnych odbywających się w Urzędzie Stanu Cywilnego. Oprawa muzyczna polega na odpowiednim doborze i przygotowaniu utworów muzycznych zgodnych z charakterem uroczystości i indywidualnych preferencji osób zawierających związek małżeński.

Oprawa muzyczna ślubów i pogrzebów jest tradycyjnie związana z tymi ceremoniami zarówno w przypadku, gdy mają one charakter świecki jak i religijny.

Odnośnie kwestii osiągania zysków z działalności Wnioskodawca poinformował, iż nie osiąga żadnych zysków z organizowania festiwali i koncertów muzycznych, bardzo często musi pokrywać koszty ze środków bieżących Stowarzyszenia.

Ponadto Zainteresowany wskazał, iż organizuje audycje muzyczne w szkołach i przedszkolach, ostatnio też w żłobkach. Są to placówki znajdujące się na terenie województwa ? i województw ościennych. Bardzo często są to placówki biedne i odległe (do 120 km od ?) od miejsc kulturalnych np. placówki położone w: ? i wielu innych.

Wnioskodawca pobiera tam symboliczne opłaty, które nie wystarczają na pokrycie kosztów dojazdu nie mówiąc o honorariach 3 osobowego składu artystycznego. Są to artyści Teatru ?, Teatru Muzycznego, Filharmonii. Koszty audycji poza honorarium artystów zależą od wielu czynników jak np.:

  • odwoływanie audycji przez placówki z różnych powodów organizacyjnych,
  • brak możliwości dojechania zimą do danej placówki z powodu nieprzejezdnych dróg.

W związku z powyższym niektóre planowane audycje nie mogą się odbyć, a koszty dojazdu rozkładają się na mniejszą ilość placówek w trasie audycyjnej danego dnia. Z niektórych audycji Stowarzyszenie otrzymuje zyski, które pokrywają między innymi braki audycji niedochodowych, a pozostająca nadwyżka, jeżeli w danym miesiącu zaistnieje, przeznaczona jest w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług statutowych.

Odnosząc się do organizowania widowisk artystycznych uświetniających uroczystości publiczne Stowarzyszenie wskazało, iż uroczystości publiczne dotyczące uroczystości jubileuszowych zawarcia związku małżeńskiego nie dają Wnioskodawcy żadnych zysków.

W części dotyczącej organizowania prywatnych ceremonii pogrzebowych i ślubnych przy udziale artystów wysokiej klasy Stowarzyszenie poinformowało, iż z uwagi na fakt, że są to wykonawcy renomowani w środowisku artystycznym, to po rozliczeniu wydatków (w przypadku ślubu jest on bardzo znikomy rzędu 100 - 200 zł miesięcznie w zależności od ilości ślubów) osiągnięty zysk jest niewielki przeznaczony w całości na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 sierpnia 2012 r. Zainteresowany wskazał, iż jest instytucją o charakterze kulturalnym na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w związku z art. 2 ustawy z dnia 25.10.1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.).

Art. 2 ustawy z dnia 25.10.1991 r. wymienia podmioty uznane za podmioty kulturalne zaliczając do nich m.in. w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, ogniska artystyczne, domy kultury. Katalog wymienionych w przepisie instytucji nie jest zamknięty. Ustalając krąg adresatów art. 2 ustawy należy dokonać wykładni językowej i celowościowej przepisu.

Wnioskodawca nadmienił, że jest organizacją pozarządową, osobą prawną niedziałającą w celu osiągnięcia zysku (art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie - t. j. Dz. U. 2010 r. Nr 234, poz. 1536). Zdaniem Zainteresowanego należy podkreślić, że zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 16 ustawy sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) może być uznane za instytucję kulturalną korzystającą ze zwolnienia z VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia wymogi podmiotowo-przedmiotowe dla zwolnienia od podatku od towarów i usług. Podmiot działa w obszarze kultury muzycznej. Usługi świadczone przez Stowarzyszenie na podstawie umów cywilnoprawnych dotyczą organizowania:

  • audycji muzycznych mających na celu upowszechnianie kultury muzycznej w szkołach i przedszkolach,
  • niebiletowanych widowisk artystyczno ? muzycznych uświetniających publiczne i prywatne ceremonie ślubne i pogrzebowe.

Stowarzyszenie spełnia również wymogi podmiotowe dla zwolnienia z podatku VAT. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy przewiduje zwolnienie dla innych podmiotów niż podmioty prawa publicznego uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym. Z kolei Ustawa z 25.10.1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej wymienia w art. 2 podmioty uznane za instytucje kulturalne zaliczając do nich m.in. w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie. Katalog wymienionych w przepisie instytucji nie jest zamknięty. Ustalając krąg adresatów art. 2 ustawy należy dokonać wykładni językowej i celowościowej przepisu. Zważywszy na działalność Stowarzyszenia w obszarze kultury muzycznej oraz zapis art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej należy stwierdzić, że podmiot jest zwolniony z podatku VAT bowiem spełnia kryteria podmiotowo-przedmiotowe niezbędne do uznania zwolnienia za uzasadnione.

Wnioskodawca nadmienia, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego uznało za instytucje kultury wszystkie placówki wymienione w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz prywatne instytucje kultury, organizacje pozarządowe oraz przedsięwzięcia i inicjatywy nieformalne, co znalazło odzwierciedlenie w Raporcie o stanie kultury z 2009 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast przez świadczenie usług ? w świetle art. 8 ust. 1 ustawy ? rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? na mocy art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r.

o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchyliły załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 11 wymieniał jako zwolnione od podatku m. in. usługi związane z kulturą (ex 92) i przeniosły uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktu 33, regulującego zwolnienia od podatku usług kulturalnych.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Powyższe jest konsekwencją wprowadzenia do ustawy cyt. wyżej art. 5a, zgodnie z którym od dnia 1 stycznia 2011 r., jeżeli przepisy ustawy nie powołują symbolu statystycznego dla danego towaru bądź usługi, nie identyfikuje się ich za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.).

Dyrektywa w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, z brzmieniem której zgodne muszą być przepisy polskiej ustawy o VAT, przewiduje zwolnienia dla usług kulturalnych, stwierdzając w art. 132 ust. 1 lit. n), że zwolnieniu od podatku podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Zatem ustawodawca europejski dał państwom członkowskim możliwość określenia, które podmioty niebędące podmiotami prawa publicznego, świadczące usługi kulturalne, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.


Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto art. 43 ust. 17a ustawy, wskazuje, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.


Stosownie natomiast do art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

W tym miejscu należy wskazać, iż samo prowadzenie działalności kulturalnej, przez którą zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) rozumie się działalność polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, nie stanowi podstawy do zastosowania zwolnienia. Dla zastosowania tego zwolnienia obok czynnika przedmiotowego muszą zostać spełnione przesłanki podmiotowe.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, które działa w obszarze kultury muzycznej. Zgodnie ze statutem jego celem jest m. in. rozwój i upowszechnianie kultury muzycznej. Swoje cele realizuje poprzez organizowanie licznych festiwali i koncertów muzycznych, na które otrzymuje dotacje. Nadto w ramach działalności statutowej Wnioskodawca świadczy na podstawie umów cywilno-prawnych usługi polegające na upowszechnianiu kultury muzycznej poprzez prowadzenie audycji muzycznych w przedszkolach i szkołach, ostatnio też w żłobkach. Organizuje także widowiska artystyczne uświetniające różne uroczystości publiczne oraz prywatne ceremonie pogrzebowe i ślubne zapewniając udział artystów wysokiej klasy. Jego działalność nie jest nastawiona na zysk i ma charakter twórczy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych, tj. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę wchodzą w zakres działalności kulturalnej, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Wnioskodawca nadmienił, że jest ?innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym? na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Odnosząc się do stwierdzenia Wnioskodawcy dotyczącego spełnienia wymogów podmiotowych do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, należy podkreślić, że warunek dotyczący innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym oznacza, iż stosowna regulacja na podstawie której uznano by podmiot za instytucję o charakterze kulturalnym musi się znaleźć w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.

Katalog powszechnie obowiązujących źródeł prawa zawiera art. 87 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., zgodnie z jego brzmieniem źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są:

  1. Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia;
  2. na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.

Podkreślić należy, że zabieg legislacyjny, polegający na odesłaniu do ?odrębnych przepisów? czy też do ?przepisów prawa?, nie jest czymś wyjątkowym i nie pojawia się jedynie w ustawie o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jako odrębne przepisy wskazał ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Argument ten nie zasługuje na uwzględnienie, gdyż w przepisach ww. ustawy mowa jest o instytucjach kultury, do których przepis art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług bezpośrednio się odwołuje. Odesłanie systemowe w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług do instytucji o charakterze kulturalnym nie może zatem dotyczyć przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Ponadto z okoliczności sprawy nie wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Wnioskodawca nie jest również instytucją o charakterze kulturalnym w rozumieniu innych niż przepisy ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej przepisów powszechnie obowiązujących. Dodatkowo należy wskazać, że Wnioskodawca nie jest również podmiotem prawa publicznego.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca nie spełnia przesłanki podmiotowej, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, w konsekwencji świadczone przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi nie są objęte zwolnieniem na podstawie ww. przepisu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż spełnia wymogi podmiotowo-przedmiotowe dla zwolnienia od podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika